• UnikFamilj

ADHD ? Hjälp mig reda ut - ADHD/autism

Hej
    Jag har ju en hel hop med underbara "diagnosungar".  Just nu funderar jag över sonen, och jag behöver hjälp av er som har barn med ADHD eller ADHD i kombination med autism.

Jag har insett att en del av problematiken kan förklaras utifrån hans hyperaktivitet och brist på impulskontroll, men jag har faktiskt inte riktigt bra koll på hur det funkar för personer med ADHD och hur brist på impulskontroll pga ADHD och pga autism skiljer sig.
    Han har idag diagnos autism och dyspraxi. Jag undrar om hans konstanta rastlöshet, hans totala oförmåga att vänta, hans rafsande i träningsmaterialet, hans "slarvfel" för att han svarar innan han hinner tänka etc kan bero på en ADHD-diagnos eller om det kommer av hans autismproblematik.
    SÅ... mina funderingar är väl typ dessa:
    - hur påverkas impulsiviteten hos barn med endast ADHD av förändringar i situationer? Alltså, märker man skillnad i impulskontroll när kravnivån är anpassad? När de överlag är lugna och sansade? Eller är bristen alltid lika närvarande, oavsett.
    - finns någon egentlig skillnad i hur impulsivitet och hyperaktivitet ter sig beroende på om den kommer av en ADHD-diagnos eller en autismdiagnos?
    - ni som har barn med ADHD typ impulsivitet/hyperaktivitet, hur funkar deras uppmärksamhet/koncentration?

Jag har ju en dotter med ADHD (och autism) och en make med problematiken så egentligen bör jag väl kunna det här, men att helt plötsligt börja tänka i dessa banor och omvärdera hans reaktioner gör att jag blir lite snurrig. Hjälp någon..?

• Svar på tråden ADHD ? Hjälp mig reda ut - ADHD/autism
  • Lille Skrutt

Impulskontroll är ju kanske allra svårast. Även normalstörda har ju svårt med det när de är små.

• alima

Jag tror på fysisk aktivitet. Dottern hade en period när vi fick gå ut och gå, gå och gå för hon skulle kunna vara någorlunda vettig. På dagis har de studsmatta till barnen som aktivitet för få bort rastlöshet.

• UnikFamilj

Ja fysisk aktivitet underlättar. Det var en fröjd under sommaren, när han kunde hoppa studsmatta och cykla. Nu är det sen ett tag tillbaka mellan 15-25 minus här, så det är inte en möjlighet att vara ute. Han gillar heller inte vintern pga sina motoriska svårigheter, han klarar väldigt få typiska vinteraktiviteter :(. Vi försöker aktivera inne, men det är inte det enklaste... Försöker kolla upp om möjlighet att bok nån timme i veckan i skolans gymnastiksal nu för det hade verkligen varit toppen! Vi badar varje vecka också vilket uppskattas, men nu står vi precis inför lååångt juluppehåll och vet ännu inte hur det ser ut nästa termin... Ang Impulsivitet så ja det är svårt. Och visst har små barn svårt, men det finns svår och så finns det svårt... Vår kille får vi naturligtvis hålla stenkoll på ute, Ffa i trafik, men i övrigt är han ju rätt "lugn" eftersom han har så grav dyspraxi. Problemet ligger mer i tränings-/ inlärningsaktiviteter. Vi har tränat IBT i 2,5 år och han kan fortfarande inte "ge mig" eller "peka på" nästan nåt utan att ta/peka på fel först om vi inte "agerar impulskontroll" och håller honom tillbaka tills han faktiskt hört vad vi sagt och lokaliseratföremålet... Det ställer till det oerhört för honom.

• Little Ms Chatterbox

Det är inte så att hyperaktiviteten gör att han inte kan ta till sig saker? Infon inte hinner fram i all rusningstrafik som pågår i hjärnan och för att stimulera hyperaktiviteten så kan han agera. Tex om han får snurra på en stol samtidigt som han rabblar gångertabellen eller alfabetet. Hoppa på en studsmatta samtidigt som han får svara på vad Sveriges landskap heter. 
    Har ni träning som liknar Tomatis/vestibularis? 

Studsmatta för inomhus skulle man kunna få låna av HAB, samma med andra saker som man snurrar på och ligger i. Hängstol (hängmatta fast man sitter i) Har ni bolltäcke för att kunna stimulera sinnena?

• UnikFamilj
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-12-18 12:18:48 följande:
    Det är inte så att hyperaktiviteten gör att han inte kan ta till sig saker? Infon inte hinner fram i all rusningstrafik som pågår i hjärnan och för att stimulera hyperaktiviteten så kan han agera. Tex om han får snurra på en stol samtidigt som han rabblar gångertabellen eller alfabetet. Hoppa på en studsmatta samtidigt som han får svara på vad Sveriges landskap heter. 
    Har ni träning som liknar Tomatis/vestibularis? 

Studsmatta för inomhus skulle man kunna få låna av HAB, samma med andra saker som man snurrar på och ligger i. Hängstol (hängmatta fast man sitter i) Har ni bolltäcke för att kunna stimulera sinnena?
    Vi har kedjetäcke och bollväst. Vi har en innestudsmatta från Komikapp, och han gillar vår snurrstol från IKEA (som ett "bo" att gömma sig i, står på en botten som kan snurra) samt just nu kontorsstolen som snurrar bra. Har också börjat fatta tycke för gungstolen. Vi har också en hängstol, den är lite klurig att ta sig upp i för honom så det använder mest syskonen än.
    Vi kör INPP vilket är samma teorigrund som Vestibularis. Vi kör också lyssningsträning enligt Johansen, vilket är en "lightvariant" av Tomatis typ (används inom INPP för att inte överbelasta systemen).

Han kan inte alls svara på frågor på det viset, talet är i stort sett obefintligt än pga dyspraxin. Han behöver kunna sitta stilla och skriva på sin iPad, eller matcha/använda annat visuellt material. Annars kan tanken ev vara god - längre fram i alla fall. Han har dock väldigt svårt för att processa flera sinnen samtidigt, så troligtvis skulle det bli svårt ett tag framöver ändå. Vi jobbar mycket på att försöka integrera sinnesintrycken, med varandra och med det motoriska gensvaret. 
  • Little Ms Chatterbox
    UnikFamilj skrev 2012-12-18 13:28:06 följande:
    Vi har kedjetäcke och bollväst. Vi har en innestudsmatta från Komikapp, och han gillar vår snurrstol från IKEA (som ett "bo" att gömma sig i, står på en botten som kan snurra) samt just nu kontorsstolen som snurrar bra. Har också börjat fatta tycke för gungstolen. Vi har också en hängstol, den är lite klurig att ta sig upp i för honom så det använder mest syskonen än.
    Vi kör INPP vilket är samma teorigrund som Vestibularis. Vi kör också lyssningsträning enligt Johansen, vilket är en "lightvariant" av Tomatis typ (används inom INPP för att inte överbelasta systemen).

Han kan inte alls svara på frågor på det viset, talet är i stort sett obefintligt än pga dyspraxin. Han behöver kunna sitta stilla och skriva på sin iPad, eller matcha/använda annat visuellt material. Annars kan tanken ev vara god - längre fram i alla fall. Han har dock väldigt svårt för att processa flera sinnen samtidigt, så troligtvis skulle det bli svårt ett tag framöver ändå. Vi jobbar mycket på att försöka integrera sinnesintrycken, med varandra och med det motoriska gensvaret. 
    Så var det ja! *slår mig på pannan* Jag kollade inte i TS innan jag skrev, kommer ihåg att jag kollade upp vad dyspraxi var för något förra gången jag läste min var "lat" denna gången. 

Att det ska vara så svårt att komma på ngon lösning. Jag tycker det verkligen låter som ADHD det du beskriver och att det skulle kanske gå att lugna ner, I alla fall lite med kanske CS. Det vore någ bra för honom med att komma igång med en utredning så fort som möjligt för honom. Mitt råd är att ligga på om det så det kommer igång så fort som möjligt. (jag hade nog inte godtagit det svaret som du hade fått, att det skulle väntas med det ett år till) 
  • UnikFamilj
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-12-18 17:35:55 följande:
    Så var det ja! *slår mig på pannan* Jag kollade inte i TS innan jag skrev, kommer ihåg att jag kollade upp vad dyspraxi var för något förra gången jag läste min var "lat" denna gången. 

Att det ska vara så svårt att komma på ngon lösning. Jag tycker det verkligen låter som ADHD det du beskriver och att det skulle kanske gå att lugna ner, I alla fall lite med kanske CS. Det vore någ bra för honom med att komma igång med en utredning så fort som möjligt för honom. Mitt råd är att ligga på om det så det kommer igång så fort som möjligt. (jag hade nog inte godtagit det svaret som du hade fått, att det skulle väntas med det ett år till) 
    Psykologen i teamet hävdar att det inte går att testa honom i dagsläget, pga hur hans problematik ser ut. Inga tester funkar liksom. Jag själv vet faktiskt inte hur en ADHD-utredning går till..? Äldsta dottern har ju även denna tilläggsdiagnos, men där utreddes det aldrig på det viset. De tyckte att det var så tydligt efter att ha sett henne varannan vecka i två år, så de valde att ge henne diagnosen och påbörja medicinering - alla hade mer eller mindre jobbat utifrån en ADHD-diagnos sedan allra första början även om det då bara hette "infantil autism + hyperaktivitet" egentligen. Hennes beteende förändrades ganska drastiskt av medicinen så där tvivlar ingen på att diagnosen är rätt.
    Det som är kruxet i testväg, är väl just att han inte går att testa av "vem som helst" - han är otroligt "selektiv" när det gäller personer han accepterar (han blir orolig av andra alltså, och då funkar inget). Han är ickeverbal, och han har grav dyspraxi som ställer till det mer eller mindre i alla situationer där han använder motoriken (alltså i allt...). Han har ju assistans stor del av dagen pga detta, och när han ska jobba så får vi sitta bredvid honom och agera impulskontroll typ jämt...

Vi har väl tänkt att initiera på nytt framåt sommaren, mest eftersom vi absolut vill att det ska vara lugnt runt omkring honom och oss när medicinering i så fall drar igång. Det innebär nog semester... Så inget lär hända under våren, får se sen om de accepterar att prova när han är strax över 5. 
  • kaffemamma

INte svar på några frågor, men jag har ju också haft adhd-funderingar kring min son med autism. Enligt läkaren var det ingen poäng med att göra en adhd-utredning eftersom autismproblematiken var så överskuggande så att säga, men vi fick prova centralstimulerande utan diagnos. Inga problem alls enligt henne eftersom hyperaktiviteten var / är ett så stort problem för honom. Efter ett kort test har vi inte fortsatt, men jag tror inte diagnos behöver komma före prov i det här fallet heller.

• Little Ms Chatterbox
    kaffemamma skrev 2012-12-19 12:54:44 följande:
    INte svar på några frågor, men jag har ju också haft adhd-funderingar kring min son med autism. Enligt läkaren var det ingen poäng med att göra en adhd-utredning eftersom autismproblematiken var så överskuggande så att säga, men vi fick prova centralstimulerande utan diagnos. Inga problem alls enligt henne eftersom hyperaktiviteten var / är ett så stort problem för honom. Efter ett kort test har vi inte fortsatt, men jag tror inte diagnos behöver komma före prov i det här fallet heller.
    Det håller jag jag med om, att man skulle kunna testa CS för TSs son även utan själva ADHD-utredning. Hyperaktivitet han man ju redan konstaterat så det är ju bara för läkare att göra en medicinsk bedömning om det är rätt för honom eller inte och sen låta honom att testa, funkar det så funkar det, mer än så är det ju inte. Det är ju ingen mirakelmedicin, att man blir kolugn, klarar av allt och ingen symtom på ADHD alls, liksom grunden i personligheten finns ju kvar men utan det "extra allt" 

TS, du skrev att du inte visste hur en utredning går till, vill du att jag berättar hur det gick till för vår son, allt jag beskriver hur det skulle kunna se ut? (jag hinner inte nu för de ska lägga sig men jag kan skriva sen eller i morgon) 
  • UnikFamilj

Jag tror inte heller att de kommer vara kinkiga på utredning. De låter honom nog testa CS men inte än... De medicinerar yngre i extrema fall, men iom att det är svårt att urskilja vad som är vad hos sonen, och att han överlag mår rätt bra ( mkt för att vi håller benhårt på att inte overloada honom, till allas förtret...) så faller han inte under den kategorin. Tror inte heller att läkaren har nån aning alls om hur det rent konkret ser ut för honom - hur extrem klyftan mellan vad han förstår och vad han kan utföra är. Vi ska i alla fall på ett årligt läkarbesök nån gång i slutet på januari, ska prata med henne då. De ville inte ge dottern heller före sex års ålder, men när övriga teamet verkligen valde att stötta våra tankar så gick det plötsligt bra. Får se när vi kan tänkas åstadkomma samma här... Iaf: chatterbox - yes! Tala gärna om!

• Little Ms Chatterbox
    UnikFamilj skrev 2012-12-19 20:31:47 följande:
    . Iaf: chatterbox - yes! Tala gärna om!
    Ja, jag kan ju bara berätta hur det gick till för vår son och det jag vet vad som brukar vara brukligt i en utredning.
    Vår son fick först göra en basutredning genom skolhälsovården. Man gjorde bla ett test som kallas för WISC-IV (IV som romerska siffran 4) Varför en siffra 4 vet jag inte.

Psykologen som gjorde testet frågade ut oss lite innan hur sonen var, vilka delar som hon skulle ta med. Det vi redan visste innan var att sonen var duktig i språk, byggde gärna med lego och förstod ritningarna, Det hjälpte väl psykologen lite med hur hon skulle välja. När testet var klart fick vi mest bevis på att det vi redan visste om hans starka och svaga sidor, språkförståelse som en vuxen och logiskt tänkande som 12 åring. Arbetsminnet som 5 åring och tror impulskontrollen något liknande. Han var 7 år när testet gjordes. 

Sen när det blev dags för själva utredningen så intervjuades vi föräldrar igen. Vi fick berätta vad vi hade noterat och jag hade gjort en lite lista. Redan vid början av basutredningen började jag att skriva upp vissa extrema händelser, lite vad som hade hänt, vad som hade varit tidigare under dagen och vad vi gissade på vad som orsakade utbrottet, hang-ups,  låsningen eller vad. När det var dags för själva utredningen hade jag sammanställt det lite. Jag lämnade över det till läkaren och hon sa att det var bra noteringar och att vi hade varit utförliga med vad de själva letade efter, det hjälpte dom i arbetet. Vi fick även skattningsformulär där vi fick fylla i frågor som skulle svara med tex Aldrig eller nästan aldrig, oftast, eller alltid eller nästan alltid.
    Några frågor var även att det skulle svaras om det var åldersadekvat eller inte. 
    När det var sonens tur så fick han göra lite tester på tex tid, sätta 2 prickar i en fyrkant, ett streck i en triangel osv. Han fick ofta gå tillbaka till där instruktionerna var och titta, det var test för arbetsminnet, att man "misslyckas" i testet är också viktigt för utredningen. 
    Han fick även sätta bilder i rätt ordning för att det ska bilda en berättelse och liknande.
    Han gjorde testet själv, vi föräldrar var inte med. Han var angelägen om att göra bra ifrån sig, sån är han fortfarande, blir skitsur om han inte får alla rätt på prov och sånt.
    Sen var det en liten läkarundersökning, hjärta, blodtryck, vikt längd, öron och sånt.
    Personal på skolan hade också fått sådana skattningsformulär och tror att både fritids och förra dagispersonal fick tillägga något om de hade något. 
    Vid det här tillfället hade sonen redan en assistent i skolan.

Efter att sonens prestation var klar så var det dags för återgivning för oss föräldrar, då var det mest läkaren och psykologen som pratade. Sen efter någon dag fick vi en eget möte där vi fick fråga och och reflektera över vad som hae framkommit. Sen var det ett barnåtergivningsmöte, bara psykologen och sonen och jag. Hon hade gjort ett litet häfte med de saker som stämde överens med sonens diagnos och gick igenom det. 
    Efter ett tag var det även dags för skolåtergivningen. Där fick rektor, assistent, en av fritidspedagogerna, specialpedagog från skolhälsovården och då läkare, psykolog och då jag sitta och få en återgivning. Deeet var en tryckt stämning, rektorn kände sig hotad i sin ställning, alla taggar ut och tja... jag kände mig väldigt liten. Om jag hade fått göra om det med den kunskapen jag har nu så hade jag nog sagt ett och annat, I den stunden har man läkare och psykolog i ryggen på ett helt annat sätt. Det är inte så att man jobbar i motvind men rektorer vill alltid tänka på pengarna som aldrig finns och om ett barn får så vill alla ha... typ.

Det är ju flera år sen nu och det har väl bleknat lite i minnet vad som hände och så. Det var en snabbutredning, inte att man gjorde den extra snabbt utan vi hade fått en kallelse med 6-8 tider uppdelat på 2 veckor, ett tight schema med flera timmars pass varje dag. Det var mycket grundligt utrett. 

• UnikFamilj

Ja, även innan förstod jag ju att det skulle innebära problem - allt testande gör det ju naturligtvis. Första problemet, är ju att han aldrig skulle prestera någonstans i närheten av sin kapacitet utan att jag är med. Nästa problem är att även om jag sitter bredvid så "slarvar" han HELA tiden, alltså han kan INTE kontrollera impulsen och tänka klart innan. Lägger jag en hand på honom, på huvudet eller höften t ex, så får han på något vis det "stöd" han behöver och kan jobba. Sitter jag med, så klarar han dock typ allt som inte innefattar mer motorik (blockimitation t ex är svårt, att samtidigt processa synintrycken och vrida handen rätt är JÄTTESVÅRT för honom).  Han kan ju inte svara muntligt på någon fråga utan skriver, och för det måste jag sitta med honom hela tiden. Det tar lång tid och kräver därför väldigt mycket koncentration och uthållighet - som inte just finns... 

Avancerat är det.... Ett någorlunda ok iq-test för honom, skulle troligtvis behöva göras uppdelat i omgångar. Jag skulle vara tvungen att vara med, och vissa övningar som han utifrån sin dyspraxi inte klarar skulle få uteslutas. Det gör ju resultatet svårt att jämföra med nåt...

Får verkligen hoppas att de låter oss testa ändå till slut. Trist är det ändå att testerna inte är anpassningsbara för såna barn som min son. Vi skulle verkligen behöva få lite svar på var han ligger inom de olika områdena, för att kunna möta honom på ett bra sätt. Visst försöker vi anpassa oss, men det är svårt även för oss att acceptera att han är så otroligt ojämn. Han är betydligt mer motiverad när han gör svåra saker, lär sig nytt, men det är ju som sagt skumt att lära en 4,5-åring så pass avancerade saker som behövs när han å andra sidan inte ens kan svara ja eller nej på enkla frågor utan stöd och anpassning...

• Little Ms Chatterbox

Fast just ett IQ-test är det inte utan det är bara ett sätt att se barn och ungdomars kognitiva förmåga. För det är ju faktiskt inte frågan om just intelligens som det hänger på om man har impulskontroll eller om man kan vicka på tårna samtidigt som man skriver  
    WISC-testen är uppdelade i olika delar/områden och varje del är olika tester, varje test är kanske 2 minuter långt men man har genomgång innan för att se att man har fattat vad det går ut på och man övar lite innan.
    Att han INTE klarar av vissa saker är också ett test, det visar hur lättdistraherad han är. Tex så kan testet gå ut på att man ska göra "enkla" uppgifter och psykologen "råkar" tappa en penna, skarpa med stolen och sånt för att se hur barnet reagerar, om dom klarar av att hålla koncentrationen.
    Om det är så att han behöver assistans för att öht kunna skriva så får han nog behålla det inför testet. Hade han inte behövt haft hjälp från början så hade han ju inte ens behövts utredas heller. 
    Det kan ju vara så att man gör några få tester innan och sen ger CS och gör om samma eller liknande test för att se om det blir förändring. Att just prestera på topp och vara en duktig elev just under testtillfället är inte det viktigaste egentligen. När sonen gjorde Basutredningen i skolan så svarade han liggandes på golvet, gick omkring i rummet och tittade på bilder på väggarna och ibland avbröt för att berätta någon helt orelevant fascinerande fakta och sen återgå till att svara på frågorna igen. Han skrev sitt namn baklänges, inte spegelvänt utan började längst ner i högra hörnet med R, sen E osv tills det stod Zander prydligt

Om kognition www.hi.se/sv-se/hjalpmedelstorget/Kognition/-/Om-Kognition/  

• UnikFamilj

Visst är det så. Blandar mina egna tankar lite, vi har varit inne på det här med iq förut med teamet. Fast egentligen är det vi nog varit ute efter just en bedömning av hans kapacitet på olika områden. För att dels få ordning på ungefär var hans "tak" är, men också för att få koll på var han brister "mitt i". 
    Ang att sitta bredvid, så är det svåra att vi genom att sitta bredvid agerar just impulskontroll åt honom. Han kan inte skriva ett enda ord själv - dels pga impulsiviteten och dels pga dyspraxin, men om jag sitter bredvid så kan han skriva långa meningar. Ibland fokuserar han väldigt bra, ibland får jag hjälpa honom "tillbaka på tråden" hela tiden. Vet faktiskt inte ens själv vad som distraherar... Fast visst påverkar det massor om det är stök runt om.

Svårt att veta. Men det är möjligt att ett test skulle visa betydligt mer än jag kan tänka mig - man BLIR ju hemma blind. Jättemycket så, fastän man tycker att man kan och vet rätt mycket.. =D

Tack för "bollplanket" i alla fall! Det är värt mycket! 

• Den vita staden

Jag sparar tråden, fast vi bara äntligen ska börja utreda vår 10 snart 11årige son.
    Känner på något sätt att det är mer än ADHD han har..

Svar på tråden ADHD ? Hjälp mig reda ut - ADHD/autism