• lilly85

Bil för två bakåtvända bilbarnstolar?

Jag sliter mitt hår medan jag försöker hitta en bil där jag kan ha två bakåtvända bilbarnstolar, en fram och en bak.
    Kollade först på Honda CV-R men där kunde man inte koppla ur airbagen på passargerarsidan. Kollade vidare på KIA Sorento, men den har fått så dåligt omdömme överallt.

VAD har ni andra för bilar? Det är ett krav att kunna ha en bilstol fram och det ställer tydligen till det ..

• Svar på tråden Bil för två bakåtvända bilbarnstolar?
  • hysteria

Men det kan man väl i nästan alla bilar? Du kan väl koppla ur airbagen på verkstad om inte annat, vi har en Citroën c3, och får plats med två bakåtvända stolar.

• EmmaHenke

Vi har en Volvo v70. Kan hade båda bak eller en fram och en bak. Urkopplad airbag.

• lilly85
    hysteria skrev 2012-10-25 15:03:47 följande:
    Men det kan man väl i nästan alla bilar? Du kan väl koppla ur airbagen på verkstad om inte annat, vi har en Citroën c3, och får plats med två bakåtvända stolar.
    Jo alla nya bilar har airbag men få kan/vill koppla ur dom, det som är problemet ..
    EmmaHenke skrev 2012-10-25 15:05:17 följande:
    Vi har en Volvo v70. Kan hade båda bak eller en fram och en bak. Urkopplad airbag.

Mm kollat lite på den, har dock fastnat för någon typ av SUV då jag gärna sitter lite högre under körningen.

• lilly85
    hysteria skrev 2012-10-25 15:03:47 följande:

Citroën c3 är ju jätteliten? Vad har ni för stolar då?
  • hysteria

Britax two-way tror jag den heter, vi väntar vårt tredje och vi kommer inte byta bil, den är ganska rymlig för att vara en småbil

• Heidi1

En del Volvo kan man stänga av ned nyckel själv.

• Sisisisi

Vi har en Volvo xc60 och kan stänga av airbagen med nyckel.

Att ha en stol i fram och en i bak funkar i många småbilar. Jag hade det i en seat Ibiza, funkar även bra i Renault clio.

• Heidi1

Vet att vissa Volvo v70 kan man koppla ur med nyckel.

• Sisisisi
    lilly85 skrev 2012-10-25 16:03:37 följande:
    Ja tanken är väl att det ska gå in en syskonvagn också, och där samarbetar inte min Toyota yaris riktigt

Beror ju på vagn... Jag hade en P&T och den tog ju ingen plats alls :)
  • cosinus

Tooyota avensis och toyota avensis verso har funkat båda två att ha så i.

• drömmaromsmått
    hysteria skrev 2012-10-25 15:41:03 följande:
    Britax two-way tror jag den heter, vi väntar vårt tredje och vi kommer inte byta bil, den är ganska rymlig för att vara en småbil

Hur har ni placerat stolarna? Kollar på en c3 och i feb kommer andra barnet, har en tw till vår tvååring, har en kombi som familjebil men vi vill gärna kunna använda bägge bilarna med båda barnen i.
  • hysteria

Vi har haft båda i baksätet men nu sitter en fram och en bakom passagerarsätet.

• hysteria

Och vi väntar tredje barnet om nån månad och tänker behålla c3:n. Och vi har ingen annan kombi, utan bara en bil som är lite mindre :)

• drömmaromsmått
    hysteria skrev 2012-11-07 08:29:11 följande:
    Och vi väntar tredje barnet om nån månad och tänker behålla c3:n. Och vi har ingen annan kombi, utan bara en bil som är lite mindre :)
    Ha ha blir de mindre än c3?

Är det två two way stolar ni har bakåtvända när ni en bak och en fram på passagerarsidan?
    Min man är 185 lång och vi hade med oss vår tw in på bilaffären igår för att kolla lite hur han skulle få sitta om vi installerade den bakom honom och han kunde knappt byta pedal så de måste vara på passagerarsidan bägge två. 
  • veh

I vår BMW (som snart har 10 år på nacken) har verkstaden kopplat ur airbagen enligt konstens alla regler... Jag har aldrig hört om att en verkstad skulle neka till urkoppling av airbag?

• lilly85
    veh skrev 2012-11-07 08:50:45 följande:
    I vår BMW (som snart har 10 år på nacken) har verkstaden kopplat ur airbagen enligt konstens alla regler... Jag har aldrig hört om att en verkstad skulle neka till urkoppling av airbag?
    Jo Honda anser att det innebär en säkerhetsrisk och vägrar att göra detta, samma sak med alla verkstäder jag ringde till. Ingen gjorde det eftersom det var "förbjudet".

Nu blev det en Toyota Corolla som har bra med kupéutrymme så vi kan ha två stolar, en fram och en bakom. Syskonvagn går in lätt som en plätt och när barnens kompisar ska skjutsas runt på så finns det extra sittplatser som man kan fälla upp längst bak.

Nästa problem blir att vänja dottern att hon nu mera får åka bak medan lillebror får sitta fram ..    
Svar på tråden Bil för två bakåtvända bilbarnstolar?