• Juliana82

Fick KUB-rsultat idag :( Snälla hjälp

Hej

För två veckor sedan var jag och gjorde blodprovet och idag ultraljudet. Jag fick resultatet 1:102.

Det var inte det jag hade hoppats på Gråter så nu har vi blivit erbjudna att fortsätta med det hela och göra fostervattenprov. Vi vet verkligen inte vad vi ska göra. Tänk om vi får missfall och det är ett friskt barn?

Snälla, behöver höra hur det gick för er som gjorde KUB.... vad fick ni för siffror och gick ni vidare och gjorde fostervattenprov?

Så ledsen.....

• Svar på tråden Fick KUB-rsultat idag :( Snälla hjälp
  • Miss Lee

Du ska se att det går bra, LinaLinnea! Håller tummarna här med. Skriv gärna en rad i morgon när du fått beskedet!! Kram

• LinaLinnea
    Miss Lee skrev 2013-02-26 12:27:27 följande:
    Du ska se att det går bra, LinaLinnea! Håller tummarna här med. Skriv gärna en rad i morgon när du fått beskedet!! Kram

Tack så mycket Miss Lee! Jag skriver imorgon och uppdaterar. Kram!
  • LinaLinnea
    Miss Lee skrev 2013-02-27 10:36:25 följande:
    LInaLinnea: tänker massor på dig och håller tummarna!!!

Tack så mycket!  Det känns fint att ha det stödet! Jag hade nog klättrat på väggarna vid detta laget om jag inte kunnat ventilera känslorna med någon som förstår.

Jag är ett fullkomligt nervvrak idag. Hoppar till bara det kommer ett sms. Kan inte minnas att jag någon gång varit mer nervös.

Nu gäller det bara att vänta, och vänta och vänta....

Hoppas att denna dagen slutar lyckligt!!
  • Miss Lee

Solen skiner och det luktar vår där jag befinner mig, en finfin dag att få fina besked på! Jag har en bra känsla, det kommer går bra!

Känner igen det där med att man hoppar till, varje gång telefonen ringde hoppade hjärtat upp i munnen och jag fick gråt i halsen. När det sen väl ringde Hemligt nummer (typiskt landstinget, liksom) vid 16.30 den där dagen, så sprang jag in på toaletten med telefonen och låste om mig!? hahahaha min mamma som väntade med mig stod utanför och försökte lyssna vad jag sa, men hörde ju bara mina Ja...jaha...är du säker? Och är det säkert att det är mina provsvar? Ok, tack... och sen hysteriska snyftningar (av lättnad!, men det visste ju inte hon ). Vilket kramkalas sedan, pappa hade köpt skumpa med sig hem och när min man kom så firade vi och det var helt overkligt att det hemska var över. Och precis så komemr det kännas för dig ikväll också, då kommer du faktiskt kunna börja njuta av att vara gravid istället för att oroa dig

• LinaLinnea
    Miss Lee skrev 2013-02-27 11:05:49 följande:
    Solen skiner och det luktar vår där jag befinner mig, en finfin dag att få fina besked på! Jag har en bra känsla, det kommer går bra!

Känner igen det där med att man hoppar till, varje gång telefonen ringde hoppade hjärtat upp i munnen och jag fick gråt i halsen. När det sen väl ringde Hemligt nummer (typiskt landstinget, liksom) vid 16.30 den där dagen, så sprang jag in på toaletten med telefonen och låste om mig!? hahahaha min mamma som väntade med mig stod utanför och försökte lyssna vad jag sa, men hörde ju bara mina Ja...jaha...är du säker? Och är det säkert att det är mina provsvar? Ok, tack... och sen hysteriska snyftningar (av lättnad!, men det visste ju inte hon ). Vilket kramkalas sedan, pappa hade köpt skumpa med sig hem och när min man kom så firade vi och det var helt overkligt att det hemska var över. Och precis så komemr det kännas för dig ikväll också, då kommer du faktiskt kunna börja njuta av att vara gravid istället för att oroa dig
    Åååh vad fint det låter!!!! Jag hoppas hoppas hoppas att jag kommer ha samma tur!!
    Tack för att du delar med dig. Man kommer verkligen inte att ta graviditeten för givet (inte för att jag gjort det innan heller iofs) Men det kommer kännas som att vinna högsta vinsten på lotto OM allt går bra idag.

Puuh, jag måste försöka lugna ner mig nu :) Vill helst inte svimma innan jag ens hunnit ta samtalet :)
  • PocahontasPocahontas

Hej på er,

Jag förstår att ni inte vet era hormonvärden, då dessa inte ges ut vanligtvis. Jag blev så orolig då vi hade omvänd relation och frågade efter våra värden. De vill helst inte ge ut, utan jag fick vara lite envis. De vill inte att man sitter och jämför och läser på, precis det jag har gjort...

När man får högre risk på 13 och 18, har man oftast lågt papp-a värde, eller väldigt högt. Att läsa om vad lågt papp-a kan innebära är ingen upplyftande läsning direkt.

De bifynd man har gjort behöver absolut inte vara något allvarligt, vanligtvis sånt som växer bort. Men när jag läser att de kan vara markörer för krosomskador, cp skada, ryggmärsbråck, farliga infektioner osv då blir jag helt knäckt. Våra låga hormonvärden tillsammans med bifynden gör ju livet svart för mig. Men jag hoppas så klart att vi ska ha tur och att allting ska vara bra. Ber och ber och ber och hoppas och hoppas och hoppas på ett friskt litet knyte! Täk att oron kan ta bort all glädje som en graviditet vanligtsvis innebär med massa drömmar och lustfylldhet och förväntningar.

Jag tar inte heller något för givet. Tar en dag i taget. 

LinaLinnea, hoppas innerligt att ni ska få fint och lyckligt besked idag! :) Miss Lee, skönt att ni vet med säkerhet efter fvp att barnet mår bra! :)

• Miss Lee

Pocahontas: minns nu att Ul BM frågade om jag varit förkyld eller sjuk på annat vis den dagen blodbrovet togs (det var jag inte vad jag vet), om jag röker (aldrig rökt i hela mitt liv!) eller om graviditeten kommit till genom ivf - tydligen tre vanliga orsaker till låga papp-A och hcg värden. Minns du om du var krasslig?

En väninna till mig fick ok siffror på KUB men vid TUL senare såg man cystor på/i ena njuren, massor, det är ju en vanlig mjuk markör för en hel del läskigt, men pojken föddes helt frisk, men med endast en njure - kroppen hade absorberat den dåliga, cystfyllda njuren. Jag vill bara säga att jag förstår att allt känns jobbigt och nattsvart just nu, men att det är väldigt troligt att din bebis är helt frisk när den föds. Har du blivit erbjuden fvp nu? Min väninna blev det för att sista tiden inte skulle bli outhärdlig, och jag tror hon gjorde det där i v 33-34 ngt. Åtminstone fick hon ju vet att han inte har kromosmfel, men sen kan det ju så klart vara annat (den tanken skrämer även mig, men den är ju lika för alla).

Hoppas det går vägen för dig, hur som helst. Jag ska googla lågt papp-A värde nu :-/

• LinaLinnea
    PocahontasPocahontas skrev 2013-02-27 12:42:04 följande:
    Hej på er,

Jag förstår att ni inte vet era hormonvärden, då dessa inte ges ut vanligtvis. Jag blev så orolig då vi hade omvänd relation och frågade efter våra värden. De vill helst inte ge ut, utan jag fick vara lite envis. De vill inte att man sitter och jämför och läser på, precis det jag har gjort...

När man får högre risk på 13 och 18, har man oftast lågt papp-a värde, eller väldigt högt. Att läsa om vad lågt papp-a kan innebära är ingen upplyftande läsning direkt.

De bifynd man har gjort behöver absolut inte vara något allvarligt, vanligtvis sånt som växer bort. Men när jag läser att de kan vara markörer för krosomskador, cp skada, ryggmärsbråck, farliga infektioner osv då blir jag helt knäckt. Våra låga hormonvärden tillsammans med bifynden gör ju livet svart för mig. Men jag hoppas så klart att vi ska ha tur och att allting ska vara bra. Ber och ber och ber och hoppas och hoppas och hoppas på ett friskt litet knyte! Täk att oron kan ta bort all glädje som en graviditet vanligtsvis innebär med massa drömmar och lustfylldhet och förväntningar.

Jag tar inte heller något för givet. Tar en dag i taget. 

LinaLinnea, hoppas innerligt att ni ska få fint och lyckligt besked idag! :) Miss Lee, skönt att ni vet med säkerhet efter fvp att barnet mår bra! :)

Tack för omtanken! Jag håller också tummarna. Men det börjar bli jobbigt med oron nu. Den gnager i en :(

Fick du inte specificerade risksiffror för varje enskild trisomi?
    Vi fick t.ex 1:375 för T21, och 1:56.000-nånting för T18 och T13.

Eftersom vi aldrig fick våra siffror för blodvärdena så har jag ingen aning om Papp-a var extremt lågt eller inte :-/ Men jag misstänker att mitt Hcg var högt eftersom jag mått/mår så extremt illa fortfarande ibland.

Kanske kan högt hcg ge utslag på det hållet?

Cp-skada uppstår väl inte under graviditeten utan isåfall vid förlossningen? Och ryggmärgsbråk upptäcks väl nästan alltid vid ultraljud, eftersom det brukar vara så tydliga markörer?

Vet inte om jag har rätt i det alls, men har fått den uppfattningen iallafall. Usch, vill inte ens tänka på att de dåliga blodvärdena kan innebära andra hemskheter förutom kromosomavvikelser :( Det gör mig ännu mer deppig.
  • Miss Lee

CP skada kan uppstå under senare delen av gravidteten, vid förlossning eler under barnets första två levnadsår. CP skador beror på hjärnskador, och oftast förknippar man det kanske med syrebrist vid förlossningen. Pocahontas: är det hjärnskador till fljd av en krommosomavvkikelse du tänke rpå då? Är det vanligt? Vad gäller ryggmärgsbråcjk är ju det ngt som sker redan i v 4 av graviditeten, håller med LinaLinnea, det borde väl synas på UL??? Måste googla igen.

Har för övrigt skrämt upp mig själv med falskt negativa fvp :-/ och även med trisomi-mosaicism...kulkul

• LinaLinnea
    Miss Lee skrev 2013-02-27 13:45:01 följande:
    CP skada kan uppstå under senare delen av gravidteten, vid förlossning eler under barnets första två levnadsår. CP skador beror på hjärnskador, och oftast förknippar man det kanske med syrebrist vid förlossningen. Pocahontas: är det hjärnskador till fljd av en krommosomavvkikelse du tänke rpå då? Är det vanligt? Vad gäller ryggmärgsbråcjk är ju det ngt som sker redan i v 4 av graviditeten, håller med LinaLinnea, det borde väl synas på UL??? Måste googla igen.

Har för övrigt skrämt upp mig själv med falskt negativa fvp :-/ och även med trisomi-mosaicism...kulkul
    Aha ok. Men då borde ju inte Papp-a ha något med det att göra väl? Eller? :-/ Usch, jag har så lätt för att skrämma upp mig själv. Ryggmärgsbråck måste ju vara en av de saker som nästan alltid syns på UL? Har för mig att över 90% upptäcks där iallafall, men vet inte säkert.

FVP är väl nästan 100% säkert? Och mosaicism upptäcks väl isåfall på den fullständiga analysen då de tittar på alla kromosomer?

Och ingen har ringt än. Detta är plågeri!!! :(
  • Miss Lee

i mina papper står att mosaicism inte kan uteslutas, och det är den fullständiga analysen. usch, nu blev det jobbigt. men han som ringde sa ju att alla provsvar var normala och att det är en frisk ojke och allt det där... tänker att det kanske inte går att se mosaisicm vid analysen utan först senare...läste om viss typ av mosaisicm som bara kan upptäckas genom kromosomanalys av hud på barnet exempelvis

måste googla vidare.

drygt att de inte ringt, men ett bra tecken, har hört att de prioriterar de dåliga beskeden...

• LinaLinnea

Läkaren ringde!!! Allt är bra med bebisen!!! Jag är världens lyckligaste person nu :) :) :) :) Jag frågade specifikt om den fullständiga analysen och han sa att det är en så extremt liten risk för andra avvikelser att man inte ens behöver fundera på det. Större risk att man får en tegelsten i pannan nästa gång man går ut, haha :)

• Miss Lee

Åååååååhhh!! HÄRLIGT! Ja, sa ju det!!! Och vad skönt att han/hon sa så om fullständiga analysen, det lugnar även mig. Njut nu! Kram

• LinaLinnea
    Miss Lee skrev 2013-02-27 19:40:19 följande:
    Åååååååhhh!! HÄRLIGT! Ja, sa ju det!!! Och vad skönt att han/hon sa så om fullständiga analysen, det lugnar även mig. Njut nu! Kram

Tack så mycket!! Känns helt underbart Skrattande Snacka om att man haft mycket stresshormon i kroppen som släppt nu.

När det gäller den långa analysen så oroar jag mig inte och speciellt inte efter det som läkaren sa. Det är så extremt ovanligt och den typen av kromosomavvikelser som man kan se på den snabba analysen utgör nästan alla av "felen" som kan uppstå. 

Dessutom så är det extra liten risk när nackspalten haft normala mått. De brukar ofta vilja göra extra kontroller när nackspalten överskrider 3,5 mm har jag läst. Du hade väl 1,8? Så vi hade nästan samma mått.

Hittade denna infon från VG-regionens information om fvp.

Analys av fostervattenprov
    Analys av fostervatten utförs på två olika sätt:

Rutin är QF-PCR-analys. Det är ett snabbtest, där svaret kommer efter bara ett par dagar. Testet ger svar på om kromosomerna nr 13, 18, 21 samt könskromosomerna X och Y finns i rätt antal eller inte. Avvikelser i antal av dessa 5 kromosompar utgör mer än 95 % av alla avvikelser, varför ett normalt QF-PCR-svar nästan alltid betyder att även kromosomuppsättingen som helhet är normal.

I vissa fall analyseras hela kromosomuppsättningen (karyotypen), vilket innebär att alla kromosomer undersöks, laboratoriet måste då först odla fram tillräckligt många celler och svaret dröjer därför oftast 3 veckor. I svaret anges om det totala kromosomantalet är normalt eller om det finns för många eller för få kromosomer. Någon sällsynt gång kan man också se att en del av en kromosom fattas eller att en del är där för mycket.

• LinaLinnea
    Miss Lee skrev 2013-03-01 10:20:37 följande:
    Lovely! Fick ni reda på könet också?

Inte än :) Men på den fullständiga analysen så får vi reda på könet om vi vill.
    Förhoppningsvis så ser den också bra ut, utan avvikelser.

Fick ni reda på könet på den snabba analysen?
  • Miss Lee

Japp De sa att dte är det som tar kortast tid, så de frågade om jag ville veta direkt, vilket jag ville eftersom de sedan även skulle ta reda på om barnet har en ärflig sjukdom. Jag är bärare av Hemofili A svår form, och det är 50% av mina pojkar som drabbas. Så ju fortare jag visste u bättre för att hinna läsa på och förbereda mig isf. Nu visar sig vår lillebror vara fri även från Hemofili, vilket är skönt.

Svar på tråden Fick KUB-rsultat idag :( Snälla hjälp