• Anonym (Svensk i Norge)

Jag bor i Norge med min sambo och vår mina två barn - fråga mig vad du vill! :)

....frågan står i rubriken ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-26 13:32
    "...och våra två barn", ska det stå! ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-26 13:32
    "...och våra två barn", ska det stå! ;)

• Svar på tråden Jag bor i Norge med min sambo och vår mina två barn - fråga mig vad du vill! :)
  • Anonym (Jobb)

Hur får man lättast jobb i Norge?

• Anonym (svenskan)

Tack! 30 tusen låter rimligt ju.. Söker man på finn.no om man vill ha förstahands kontrakt också eller hur fungerar det? Andrahands känns rätt osäkert. Jag har även hört att man inte är garanterad förskoleplats inom en viss tid, som i Sverige (4 mån)? Är det något mer man behöver tänka på sådär i början? Kan min man bara åka dit och söka jobb, typ ringa runt, eller hur fungerar det med jobbsökande? Det är väl bättre att söka på plats än att vara här i Sverige och söka.

• Freksta

Det är inte som sverige där man ringer en hyresförening, här hyr man av privatpersoner och det är finn man söker på. Vissa äger flera hus och har byggt om det till 2-4 lägenheter. Vissa hyr ut över/undervåning i sitt eget hus med eget kök och toalett. Man skriver ofta på kontrakt som hålller 1 år eller mer och det är otroligt svårt för den som hyr ut att "vräka" den som hyr. Till dottern var jag tvungen att söka innan februari tror jag det var för de har bara sökning en gång per år till dagis. Har man tur kan de komma in endå efter men är svårare då många söker dagisplats. Funkar både och, lättast är att komma in genom ett bemanningsföretag och försöka jobba sig till fast, har han utbildning i nått kan det vara lättare atr få jobb via nav (arbetsförmedlingen) Bemanningsföretag brukar du dock få jobb fortare men är inte garanterad att jobba varje dag och du får mindre i lön, minimum är 120 kr timmen om de nu inte höjt det. Bäst att vara på plats så han kan ta jobb på en gång men ha en överlevnadsbuffert tills han får jobb. Min första månad levde jag på bara pasta :-P Är man sjuk så får man inga pengar alls, tror man måste jobba i tre månader efter det får man 100% får man barn får man 100% också

• Freksta

Jobb, om det är bara jobba du vill rekomenderar jag fiskefabrik. Tungt som fan, mycket övertid och nästan ingen fritid. Då sparar du mest pengar på kortast tid.

• Freksta

Alltså du får lön för det du jobbat Är du sjuk/sjukskriven får du 100% i lön. Nu när jag varit mammaledig fick jag 100% av lönen Finns de som hyr ut sina lägenheter i blockhus också men är alltid en privatperson som äger den.

• Gimle

Jag och min norska sambo bor också i Norge och ska snart ha vårat första barn

Vad tycker du om den norska mödravården?

• Freksta

Grattis Tycker den är helt ok, har ju inte så mycket att jämföra med :-P

• Svea10

jag har fött både i sverige och i oslo. jag jobbade på det sjukhuset jag födde på i oslo och det var mina jobbarkompisar på operation som fick förlösa mig med ett akutsnitt, kanske inte det optimala. nu senast födde jag normalt i sverige. får jag välja igen så föder jag nog hellre normalt men i norge. de har med personal i norge och mer tid för en än i sverige. men jag tror det spelar inte så stor roll var man föder.
    jag har bara gått hos  fastläkare i norge när jag varit gravid, och så har jag gått hos barnmorska i sverige när jag varit där och även haft mailkontakt med henne när det varit något. detta främst för att jag inte vetat vilket land jag skulle föda i.

i norge har det en frimarknad på lägenheter. dvs att de får ta hur mycket de vill för sina privata lägenheter som de hyr ut. inte som i sverige där det är en regleradmarknad.
    toppen tycker jag för man får alltid bo där man vill bara man kan betala.

• Zinab

Hej, jag och maken har bestämt oss att flytta till Asker, vi har två skolbarn också, har du några tips och råd om vilket område som är bättre eller om du har information om skolor? 

Svar på tråden Jag bor i Norge med min sambo och vår mina två barn - fråga mig vad du vill! :)