Inlägg från: Anonym (svenskan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svenskan)

Jag bor i Norge med min sambo och vår mina två barn - fråga mig vad du vill! :)

Hej. Vet inte om du fortfarande svarar i tråden, men jag och min familj planerar att flytta till Norge för att "börja ett nytt liv". Jobb, stad osv. spelar alltså ingen roll. Har du några råd till oss som vill flytta? Något speciellt man ska tänka på som skiljer sig från i Sverige?

Tanken är att min man ska 1, åka dit ensam och söka jobb. bor hos en släkting eller något billigare boende så länge. 2. när han hittat ett jobb ska vi söka lägenhet som vi kan bo i. 3. Jag och barnen kommer efter. 4. Jag börjar jobba och barnen skola/dagis.

Är det riskabelt att göra så? Vi vill alltså stanna för gott, så vi vill ha bästa möjliga förutsättningar.     

• Anonym (svenskan)

Tack! Jag har hört det också, med deposition.. Nu skiljer sig säkert hyrorna en hel del, men om man ska spara ihop en liten buffert till såna utgifter, vad kan man räkna med? Vi kommer vilja ha en 3:a eller 4:a (om hyran inte skiljer så mkt blir det en 4:a) och har ingen aning om vart det blir, det ska vara lagom avstånd till jobbet och skola/dagis. Det lär inte bli i Oslo.

• Anonym (svenskan)

Tack! 30 tusen låter rimligt ju.. Söker man på finn.no om man vill ha förstahands kontrakt också eller hur fungerar det? Andrahands känns rätt osäkert. Jag har även hört att man inte är garanterad förskoleplats inom en viss tid, som i Sverige (4 mån)? Är det något mer man behöver tänka på sådär i början? Kan min man bara åka dit och söka jobb, typ ringa runt, eller hur fungerar det med jobbsökande? Det är väl bättre att söka på plats än att vara här i Sverige och söka.

Svar på tråden Jag bor i Norge med min sambo och vår mina två barn - fråga mig vad du vill! :)