Ledighet för skolbarn
Hej! Undrar om ni som har skolbarn har haft svårt att få ledigt för barnen under terminerna för semester. Tänker ang att skollagen har blivit restriktivare med ledigheter.
Hej! Undrar om ni som har skolbarn har haft svårt att få ledigt för barnen under terminerna för semester. Tänker ang att skollagen har blivit restriktivare med ledigheter.
jag har regelbundet och nästan varje år tagit ledigt för mina barn sen de gick i ettan till gymnasiet.
Från en vecka upp till en månad ( har dock bara hänt två gånger) Har aldrig varit något problem och de har aldrig legat efter- tvärtom har de snarare varit före sina klasskompisar.
Självklart har det yttersta ansvaret legat på mig som förälder att se till att de tar i fatt vad de missat och vi har såklart löst det på olika sätt.
Om de skulle ha nekats? Jag hade nog åkt ändå med dem
I vår grannkommun får alla i grundskolan avslag på sina ledighetsansökningar (om det inte är begravning och liknande) och om föräldrarna stuntar i det och barnen är borta ändå t ex anmäler barnen sjuka så anmäler skolan detta till socialen...
Har precis blivit hårdare regler på vår skola. Efter 10 dagar så får man bara ledigt om det är av synnerliga skäl, inte ens besök till mormor och morfar räknas, utan bara om tex man ska gå på en begravning osv.
I vår skola F-5 beviljas max 10 dagar per läsår.