• Bellie

Ledighet för skolbarn

Hej! Undrar om ni som har skolbarn har haft svårt att få ledigt för barnen under terminerna för semester. Tänker ang att skollagen har blivit restriktivare med ledigheter.

• Svar på tråden Ledighet för skolbarn
  • Tuffen
    Bäret skrev 2012-11-04 18:10:29 följande:
    På skolan där jag jobbar så år alla ansökningar avslag,
    men om föräldrarna som de oftast gör tar ledigt ändå och åker på semester med sina barn, 
    så har skolan lagt över ansvaret på föräldrarna och om det då visar sig att eleven inte når det mål som finns så skyller ledningen på att föräldrarna inte tagit sitt ansvar.

Jag tycker personligen att självklart skall elever få åka på semester med sina föräldrar, och oftast tar ju föräldrarna med sig lite läxor och eleverna missar inte några mål på grund av lite semester.

Barn behöver kvalitets tid med sina föräldrar precis som vi vuxna behöver få lite kvalitets tid, sen om det är en utlandsresa eller inte alla behöver lite ledigt ibland.

Så länge de vuxna tar ansvar och läser lite läxor med barnen så ser jag inget problem med lite ledighet, snarare är det så att eleverna få ladda batterierna lite och orkar mer.
    Jag arbetar på högstadiet och har många gånger varit med om att elever tar ledigt och att de minsann ska ta igen det de missar. Enligt föräldrarna ska detta inte vara något problem alls. Sedan har eleverna kommit tillbaka till skolan och inte alls fixat det de skulle fixa. Det har handlat om allt från satsdelar till buddhismens lära om karma och samsara. DET är inte kul. Då blir det ett problem för oss som lärare, trots att vi inte gett ledigt (det har ju rektorn). 
  • Bäret
    Tuffen skrev 2012-11-04 18:14:09 följande:
    Jag arbetar på högstadiet och har många gånger varit med om att elever tar ledigt och att de minsann ska ta igen det de missar. Enligt föräldrarna ska detta inte vara något problem alls. Sedan har eleverna kommit tillbaka till skolan och inte alls fixat det de skulle fixa. Det har handlat om allt från satsdelar till buddhismens lära om karma och samsara. DET är inte kul. Då blir det ett problem för oss som lärare, trots att vi inte gett ledigt (det har ju rektorn). 
    Jag jobbar i och för sig med de yngre eleverna och där det oftast inte någe problem, ,men självklart handlar det om när eleverna tar ledigt och hur mycket föräldrarna verkligen hjälper sina barn

När föräldrarna inte engagerar sig så kan det självklart bli problem. 

Och jag tror att det är därför min Rektor inte beviljar någon ledighet alls utan det blir föräldrarnas "problem" om inte eleven klarar det som den missat. 
  • mandelblomma

jag har regelbundet och nästan varje år tagit ledigt för mina barn sen de gick i ettan till gymnasiet.
    Från en vecka upp till en månad ( har dock bara hänt två gånger) Har aldrig varit något problem och de har aldrig legat efter- tvärtom har de snarare varit före sina klasskompisar.
    Självklart har det yttersta ansvaret legat på mig som förälder att se till att de tar i fatt vad de missat och vi har såklart löst det på olika sätt.
    Om de skulle ha nekats? Jag hade nog åkt ändå med dem

• Bubblan2

I vår grannkommun får alla i grundskolan avslag på sina ledighetsansökningar (om det inte är begravning och liknande) och om föräldrarna stuntar i det och barnen är borta ändå t ex anmäler barnen sjuka så anmäler skolan detta till socialen...

• elektra1
    Bubblan2 skrev 2013-01-20 13:59:25 följande:
    I vår grannkommun får alla i grundskolan avslag på sina ledighetsansökningar (om det inte är begravning och liknande) och om föräldrarna stuntar i det och barnen är borta ändå t ex anmäler barnen sjuka så anmäler skolan detta till socialen...

Helt sjukt att inte barnen får åka på någon semester alls! Ofta så jobbar ju föräldrarna på sommaren och lov om man har vikariat. Jag skulle åkt ändå. Anmälan eller inte!
  • elektra1
    elektra1 skrev 2013-01-20 14:19:34 följande:
    Helt sjukt att inte barnen får åka på någon semester alls! Ofta så jobbar ju föräldrarna på sommaren och lov om man har vikariat. Jag skulle åkt ändå. Anmälan eller inte!

eller så skulle vi bytt skola. Resor är väldigt viktiga för oss. Tycker ofta barnen utvecklas mer 2 v på semestern än flera månader i skolan!
  • Tuffen
    elektra1 skrev 2013-01-20 14:21:46 följande:

eller så skulle vi bytt skola. Resor är väldigt viktiga för oss. Tycker ofta barnen utvecklas mer 2 v på semestern än flera månader i skolan!
    Skolan ska ju ta hänsyn till vilket barn det handlar om, i den bemärkelsen att om det rör sig om barn som inte har några problem att fixa skolan så ska de få ledigt. Om det däremot handlar om barn som har bekymmer att ordna E i de olika ämnena så ska skolan avslå en ledighetsansökan. Det tycker jag är rätt. Varför ska skolan lägga extraresurser för att ett barn ska ta igen kunskaper som barnet borde ha inhämtat under de veckor barnet nu istället var på semester? 
  • elektra1
    Tuffen skrev 2013-01-20 14:29:16 följande:
    Skolan ska ju ta hänsyn till vilket barn det handlar om, i den bemärkelsen att om det rör sig om barn som inte har några problem att fixa skolan så ska de få ledigt. Om det däremot handlar om barn som har bekymmer att ordna E i de olika ämnena så ska skolan avslå en ledighetsansökan. Det tycker jag är rätt. Varför ska skolan lägga extraresurser för att ett barn ska ta igen kunskaper som barnet borde ha inhämtat under de veckor barnet nu istället var på semester? 

självklart! Skulle inte resa om jag visste att det inte gick bra för mina barn i skolan.
  • Bibbidi

Har precis blivit hårdare regler på vår skola. Efter 10 dagar så får man bara ledigt om det är av synnerliga skäl, inte ens besök till mormor och morfar räknas, utan bara om tex man ska gå på en begravning osv. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    elektra1 skrev 2012-11-04 18:04:07 följande:

Man kan ansöka skriftligt om dispans till rektorn. Det gjorde vi när vi reste 2 veckor till mexico i mars. Hon var ledig förut också. Så 3 veckor på ett år fick vi utan problem.
    Vår rektor kommer säga nej nu om man inte ska resa iväg pga speciella skäl. 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • mandelblomma
    Bubblan2 skrev 2013-01-20 13:59:25 följande:
    enligt min bror som är lärare har ett sådant fall aldrig anmälts och om så gjorde skulle inget hända i alla fall....
Svar på tråden Ledighet för skolbarn