• Tuffen

Ledighet för skolbarn

Bäret skrev 2012-11-04 18:10:29 följande:
    På skolan där jag jobbar så år alla ansökningar avslag,
    men om föräldrarna som de oftast gör tar ledigt ändå och åker på semester med sina barn, 
    så har skolan lagt över ansvaret på föräldrarna och om det då visar sig att eleven inte når det mål som finns så skyller ledningen på att föräldrarna inte tagit sitt ansvar.

Jag tycker personligen att självklart skall elever få åka på semester med sina föräldrar, och oftast tar ju föräldrarna med sig lite läxor och eleverna missar inte några mål på grund av lite semester.

Barn behöver kvalitets tid med sina föräldrar precis som vi vuxna behöver få lite kvalitets tid, sen om det är en utlandsresa eller inte alla behöver lite ledigt ibland.

Så länge de vuxna tar ansvar och läser lite läxor med barnen så ser jag inget problem med lite ledighet, snarare är det så att eleverna få ladda batterierna lite och orkar mer.
    Jag arbetar på högstadiet och har många gånger varit med om att elever tar ledigt och att de minsann ska ta igen det de missar. Enligt föräldrarna ska detta inte vara något problem alls. Sedan har eleverna kommit tillbaka till skolan och inte alls fixat det de skulle fixa. Det har handlat om allt från satsdelar till buddhismens lära om karma och samsara. DET är inte kul. Då blir det ett problem för oss som lärare, trots att vi inte gett ledigt (det har ju rektorn). 
  • Tuffen
    elektra1 skrev 2013-01-20 14:21:46 följande:

eller så skulle vi bytt skola. Resor är väldigt viktiga för oss. Tycker ofta barnen utvecklas mer 2 v på semestern än flera månader i skolan!
    Skolan ska ju ta hänsyn till vilket barn det handlar om, i den bemärkelsen att om det rör sig om barn som inte har några problem att fixa skolan så ska de få ledigt. Om det däremot handlar om barn som har bekymmer att ordna E i de olika ämnena så ska skolan avslå en ledighetsansökan. Det tycker jag är rätt. Varför ska skolan lägga extraresurser för att ett barn ska ta igen kunskaper som barnet borde ha inhämtat under de veckor barnet nu istället var på semester? 
Svar på tråden Ledighet för skolbarn