• Anonym

Mamman vägrar ge ut vårat barns förskoletider!!! Rätt eller fel?

Min dotter bor med sin mamma 40 mil bort! Jag träffar henne varannan helg! Men jag vill veta hur hon går på dagis men mamman förhalar alltid frågan och skyller på det ena än det andra!

Vi har gemensam vårdnad. Har inte jag RÄTT att veta???

Frågat dagis men dom verkade inte vilja ge ut det heller. Det får dom väl????

Jag är ju barnets pappa!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Mamman vägrar ge ut vårat barns förskoletider!!! Rätt eller fel?
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-10-31 13:09:00 följande:
    Mamman gjorde slut med mig då barnet var 2 månader. Då stack jag tillbaka HEM dit jag kommer ifrån. Det enda som höll mig kvar vore ju i så fall barnet!!!!!!!! Därför bor vi 40 mil från varandra!

Jag vet att barnet går i snitt 35 timmar per vecka men jag vill veta NÄR barnet är där!!!!!!!!!

Fast det låter mer som om du har ett kontrollbehov än att du vill veta för att du är intresserad..
    Du vet ungefär hur många timmar barnet är på förskolan.. Hur mamman lägger upp den tiden så att det passar med hennes arbete är faktiskt inte något du måste veta.
    Det räcker gott o väl att du vet hur mkt barnet går på förskolan...
    Hade ni haft ett fungerande och sunt samarbete hade du antagligen fått veta utan problem, men du verkar kräva saker som inte påverkar vare sig dig eller barnet i det stora hela..
    Om barnet går hem kl14 på torsdagen eller fredagen tex, de dagar barnet är med mamman är inget som påverkar umgänget ELLER barnet...
  • YummyMami
    Mamman gjorde slut med mig då barnet var 2 månader. Då stack jag tillbaka HEM dit jag kommer ifrån. Det enda som höll mig kvar vore ju i så fall barnet!!!!!!!! Därför bor vi 40 mil från varandra!

Jag vet att barnet går i snitt 35 timmar per vecka men jag vill veta NÄR barnet är där!!!!!!!!!
    Du valde självmant dra hem och lägga 40 mil mellan dig och ditt barn. Det är helt ok att vilja veta vad och hur det går för dottern på förskolan, men du ska inte behöva veta din ex förehavanden, så som lämning och hämtning. Har du varit på samtalsterapi? Menar, det är inte vidare sunt att bara skita i sin unge bara för att man inte får doppa i mamman något mer, och vidare komma med påståenden att du vill veta detta för ditt barns skull, när det i själva verket är något annat du är intresserad av. Har du någon kontakt alls med förskolan och vet du något om vad hon gör där på dagarna? Det är ju det du ska fokusera på, din dotter inte din ex. 
  • Anonym

ja tänka sig, barnet... det viktigast du borde ha.
  • Jojile

Då du valde att ditt barn inte ska kunna träffa dig mer än vh för att ni gjorde slut?

Väx upp nu.

Du vet hur länge barnet går på förskola, du behöver inte veta mer exakt så.

Du låter som en omogen pojke som blev sårad och lämnad, och nu använder du dig av barnet som du själv valt att lämna, för att hämnas.

Om det är ditt barns väl och ve du är intresserad av så hade du inte flyttat ifrån hen överhuvudtaget!
  • Jojile
    Anonym skrev 2012-10-31 12:28:21 följande:
    Klart som korvspad att man vill veta hur mycket tid ens barn spenderar på dagis/fritids. -Varför skall man som vårdnadshavare nekas denna information? Svara på den frågan!

Hade ni mammor som läser detta accepterat att inte få reda på hur många timmar era barn spenderar hemifrån per vecka? Om ert barn hade spenderat 11 tim per dag på fritids/skola, hade ni inte velat ha reda på det då? Är inte detta rätt väsentligt som förälder att ha koll på?

Man blir ju mörkrädd när man läser om vilken syn många har på papparollen, ungefär som att vi skulle finnas till enbart som nån andra klassens barnvakter för att de riktiga föräldrarna (läs mammorna) skall få utrymme för lite egen tid mellan varven.

Patetiskt.

Nej, separerar jag och sambon så har jag inte med att göra vilka exakta tider han behöver omsorg. Det är hans vecka och hans vardag, och jag litar på att han kan ta hand om våra barn.

Papparoller har, vad jag sett, inte kommit på tal förrän du tog upp det nu.
  • Anonym
    YummyMami skrev 2012-10-31 08:59:35 följande:

Då frågar man väl "Vilken förskola går hon på?" "Tycker hon om maten där?" "Vad brukar de göra där" "Är de mycket ute?" och inte "Vilken tid lämnar du henne och hämtar henne på måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag"

Det är även information han kan få på samtal om barnets aktiviteter, hur hon äter och leker. Men det är han inte intresserad av, det förklarar han även tydligt i början av tråden. Han vill bara jävlas verkar det mer som.
    Det är mamman som utövar kontroll och jävlas med mannen. Du verkar hålla på henne oavsett, kanske är du också bitter...?
  • YummyMami
    Anonym skrev 2012-10-31 18:20:47 följande:
    Det är mamman som utövar kontroll och jävlas med mannen. Du verkar hålla på henne oavsett, kanske är du också bitter...?

Varför skulle jag vara bitter? Mina barn har en pappa som ser sina barns behov. Har dem varannan vecka oxå. Han pep inte iväg som en mes bara för att det blev slut mellan oss.
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-10-31 18:20:47 följande:

Jag ser det mer som att det är mannen som försöker jävlas med mamman - och tro mig, jag är INTE bitter. Tvärtom brukar jag argumentera ganska hårt för barnets rätt till pappan, mot mammor som inte kan se sina barns bästa. Här däremot kan jag överhuvudtaget inte se ngt annat än lust att kontrollera från pappans sida. Håller helt med i YummyMami inlägg.
  • Anonym (MenFörIni_H-E)

Jag fattar inte att det är så många i tråden som är helt oförmögna att förstå de principfrågor det rör sig om, nämligen:

1) Innefattas barnets dagistider i boendeförälderns informationsplikt gentemot umgängesföräldern

2) Innefattas barnets dagistider i FÖRSKOLANS informationsplikt gentemot umgängesföräldern (som också är vårdnadshavare)

När det gäller det första är det tveksamt, eftersom det inte är lagreglerat i detalj, men när det gäller det andra, dvs. Förskolans/kommunens roll gentemot en vårdnadshavare är det tämligen glasklart att kommunen har en SKYLDIGHET att lämna ut informationen, med några få undantag, som öht inte verkar vara aktuella här.

Med andra ord: Kommunen har en SKYLDIGHET att lämna ut material till vårdnadshavare. Följaktligen  har umgängesföräldern (som är vårdnadshavare) en RÄTTIGHET att begära ut informationen. Kommunen får inte ens fråga om varför vårdnadshavaren vill ha informationen, av det enkla skälet att informationen inte är sekretessbelagd gentemot vårdnadshavaren. Det är kommunens förbannade skyldighet att lämna ut informationen.

Nu utgör det dessvärre regel snarare än undantag att förskolepersonal inte kan det regelverk som reglerar deras verksamhet.

Därför ska föräldern gå till förskolans rektor, och om det inte hjälper ta och ringa till kommunens jurist, och om det inte hjälper anmäla kommunen till JO.

Man ska som förälder och medborgare aldrig acceptera att den offentliga verksamheten missköter sitt uppdrag och inte följer det regelverk de har.

• YummyMami
    Anonym (MenFörIni_H-E) skrev 2012-11-01 10:39:15 följande:
    Jag fattar inte att det är så många i tråden som är helt oförmögna att förstå de principfrågor det rör sig om, nämligen:

1) Innefattas barnets dagistider i boendeförälderns informationsplikt gentemot umgängesföräldern

2) Innefattas barnets dagistider i FÖRSKOLANS informationsplikt gentemot umgängesföräldern (som också är vårdnadshavare)

När det gäller det första är det tveksamt, eftersom det inte är lagreglerat i detalj, men när det gäller det andra, dvs. Förskolans/kommunens roll gentemot en vårdnadshavare är det tämligen glasklart att kommunen har en SKYLDIGHET att lämna ut informationen, med några få undantag, som öht inte verkar vara aktuella här.

Med andra ord: Kommunen har en SKYLDIGHET att lämna ut material till vårdnadshavare. Följaktligen  har umgängesföräldern (som är vårdnadshavare) en RÄTTIGHET att begära ut informationen. Kommunen får inte ens fråga om varför vårdnadshavaren vill ha informationen, av det enkla skälet att informationen inte är sekretessbelagd gentemot vårdnadshavaren. Det är kommunens förbannade skyldighet att lämna ut informationen.

Nu utgör det dessvärre regel snarare än undantag att förskolepersonal inte kan det regelverk som reglerar deras verksamhet.

Därför ska föräldern gå till förskolans rektor, och om det inte hjälper ta och ringa till kommunens jurist, och om det inte hjälper anmäla kommunen till JO.

Man ska som förälder och medborgare aldrig acceptera att den offentliga verksamheten missköter sitt uppdrag och inte följer det regelverk de har.

Ts har fått information om att barnet går 35timmar i veckan, han är inte nöjd. Han vill veta klockslag för när barnet blir lämnat och hämtat.
  • hymafr

Intressant.

Om jag hade haft valet att stanna hos mitt barn eller flytta 40 mil hade jag gjort samma val - NOT!!!

• Barbamamah
    Jag fattar inte att det är så många i tråden som är helt oförmögna att förstå de principfrågor det rör sig om, nämligen: 1) Innefattas barnets dagistider i boendeförälderns informationsplikt gentemot umgängesföräldern 2) Innefattas barnets dagistider i FÖRSKOLANS informationsplikt gentemot umgängesföräldern (som också är vårdnadshavare) När det gäller det första är det tveksamt, eftersom det inte är lagreglerat i detalj, men när det gäller det andra, dvs. Förskolans/kommunens roll gentemot en vårdnadshavare är det tämligen glasklart att kommunen har en SKYLDIGHET att lämna ut informationen, med några få undantag, som öht inte verkar vara aktuella här. Med andra ord: Kommunen har en SKYLDIGHET att lämna ut material till vårdnadshavare. Följaktligen  har umgängesföräldern (som är vårdnadshavare) en RÄTTIGHET att begära ut informationen. Kommunen får inte ens fråga om varför vårdnadshavaren vill ha informationen, av det enkla skälet att informationen inte är sekretessbelagd gentemot vårdnadshavaren. Det är kommunens förbannade skyldighet att lämna ut informationen. Nu utgör det dessvärre regel snarare än undantag att förskolepersonal inte kan det regelverk som reglerar deras verksamhet. Därför ska föräldern gå till förskolans rektor, och om det inte hjälper ta och ringa till kommunens jurist, och om det inte hjälper anmäla kommunen till JO. Man ska som förälder och medborgare aldrig acceptera att den offentliga verksamheten missköter sitt uppdrag och inte följer det regelverk de har.

Äntligen nån som fattar.
  • Barbamamah

Ts må vara en riktigt skitdålig pappa men det är inte det frågan handlar om. Förskolan har inte nån rätt att underhålla ts nån information bara för att dom är av åsikten att han inte är en tillräckligt närvarande eller engagerad förälder.

• Litet My
    YummyMami skrev 2012-10-31 15:06:49 följande:
    Du valde självmant dra hem och lägga 40 mil mellan dig och ditt barn. Det är helt ok att vilja veta vad och hur det går för dottern på förskolan, men du ska inte behöva veta din ex förehavanden, så som lämning och hämtning. Har du varit på samtalsterapi? Menar, det är inte vidare sunt att bara skita i sin unge bara för att man inte får doppa i mamman något mer, och vidare komma med påståenden att du vill veta detta för ditt barns skull, när det i själva verket är något annat du är intresserad av. Har du någon kontakt alls med förskolan och vet du något om vad hon gör där på dagarna? Det är ju det du ska fokusera på, din dotter inte din ex. 
  • Jojile
    Barbamamah skrev 2012-11-02 16:56:31 följande:
    Ts må vara en riktigt skitdålig pappa men det är inte det frågan handlar om. Förskolan har inte nån rätt att underhålla ts nån information bara för att dom är av åsikten att han inte är en tillräckligt närvarande eller engagerad förälder.

Tycker du att de gör det? Han har blivit erbjuden föräldramöten och egna möten. Om han däremot tackat ja framgår inte. Sen är jag fortfarande skeptisk till att Fsk behöver ge ut exakta klockslag som ett barn är på Fsk.
  • Musikmamman

Självklart har du rätt att få veta. Eftersom ni har gemensam vårdnad har ingen rätt att ifrågasätta varför du vill veta.

Troligtvis har mamman intalat förskolepersonalen att inte berätta, (eftersom de inte vill berätta) vilket är oproffessionellt av dem att gå med på. De går då den ene förälderns ärenden, och så får det inte gå till.

Något annat måste ligga till grund för mammans vägran. Något du kan påverka eller borde ta upp till diskussion m henne.

• Musikmamman

Arbetar som förskollärare och måste nog ge dig rätt... Tyvärr. Personalen i förskolan vet nog inte alltid hur regelverket ser ut, hur kloka de än är i övigt. Risken att bryta mot sekretess o tystnadsplikt svävar som en olyckskorp över deras huvuden, eller så är det konstiga och felaktiga lojalitetsband och rädsla att gå emot någons vilja som styr.
Svar på tråden Mamman vägrar ge ut vårat barns förskoletider!!! Rätt eller fel?