• LillGris

Varför är det så hemskt att somna?

Varför vill små barn aldrig somna? Tycker alla verkar ha problem med sina spädisar, jag inkluderat, och jag fattar liksom inte vad det är som gör att de hatar att gå och lägga sig? När de är pyttesmå kan jag fatta det, för då är ju varje tillstånd "konstant" i deras värld, men man tycker ju att de när de börjar närma sig året ska ha lärt sig att det är ganska så skönt att sova? Nån som har någon bra hypotes - eller kanske rent av fakta?

• Svar på tråden Varför är det så hemskt att somna?
  • Philippa

Kan ju missa nåt som är roligt

• LillGris
    Philippa skrev 2012-10-28 19:59:46 följande:
    Kan ju missa nåt som är roligt

Haha sant! Men de är ju trötta liksom, inte som att en dötrött 10månaders har så skoj vaken :p
  • majamajas

De kanske sover för mycket under dygnet? Och så blir de skrikiga för att det helt enkelt är tråkigt at ligga i sängen när de inte är trötta?

• LillGris
    majamajas skrev 2012-10-28 20:08:08 följande:
    De kanske sover för mycket under dygnet? Och så blir de skrikiga för att det helt enkelt är tråkigt at ligga i sängen när de inte är trötta?

Det är möjligt men nu tänkte jag mer på uppenbart trötta barn. Att ett piggt barn tycker det är trist att lägga sig fattar jag, skulle inte uppskatta om nån försökte söva mig när jag inte är trött, men jag menar mer barn som är trötta och behöver sova ;)
  • skogsvitter

I den åldern är det vanligaste orsaken att de "kan missa något" för de har precis blivit mer medvetna om att saker händer även när de själva inte är med! Alltså de inser att livet fortsätter utan deras vetskap när de sover, att vi vuxna är vakna och umgås, och de missar ju då samvaron med sin älskade familj vilket naturligtvis känns helt fruktansvärt för dem

• skogsvitter

Kopplingen till separationsfasen är tydlig. Då lär de sig bland annat att saker och ting finns även om de inte syns, mamma kan gå ut ur rummet och finns då kvar men är i det andra rummet och gör något annat än att vara med bebisen. Därav uppträder separationsångesten, bebisen inser att man faktiskt väljer att lämna men vet däremot inte om man någonsin kommer tillbaka igen. Det har de ju inte hunnit lära sig ännu.

• LillGris

Men usch! Stackars barn, tur man inte har minnen från så tidig ålder, då skulle ju ALLA behöva terapi :/

Svar på tråden Varför är det så hemskt att somna?