MajaVira skrev 2012-10-29 10:52:19 följande:
Jag tycker att det låter märkligt att säga att pappan inte vill lämna bonusen om ni åker iväg, men valen är ju att
1. barnet får inte träffa pappan på 1 år (förutom lov eller hur ofta det är möjligt att åka hem till Sverige)
2. barnet inte får träffa mamman på 1 år (förutom lov eller hur ofta det är möjligt att åka och hälsa på pappan)
Det är rätt egoistiskt att den som åter iväg utgår från att barnet SKA med, är snarare bättre att tänka att barnet ska få bo kvar istället för att först anpassa sig i det nya landet, bo där ett år, sedan komma hem igen och börja ny klass (?) och hitta tillbaka till sina gamla kompisar / hitta nya kompisar.
Vi utgår inte från att bonusen SKA med, vi VILL att hon ska få följa med och få samma möjlighet som vi andra. Mamman har inte den möjligheten. Det är inget som är bestämt att vi måste ta 1 år, för bonusens skull kan man välja att prova på 6 månader för att alla ska få se hur det känns och hur man trivs... Då mamman inte varit negativ till det tidigare då det var aktuellt kanske hon ser det som en möjighet att bonusen ska få den chansen som hon själv inte kan ge. Självklart skulle de ha kontakt varje dag via tex skype om de vill. Det är inte så att vi tar bonusen och drar iväg, det hade väl varit hemskare om vi sagt att bonusen får INTE följa med för att hon är bonus... Eller att vi inte vill ha med henne utan tar bara vår gemensamma... Det är en svår sits, därför jag frågar.
IsadorasMamma skrev 2012-10-29 10:06:46 följande:
Frågan är ju fri.
Jag tänker att det är en bra erfarenhet för barnet att prova att bo utomlands.
Det är något jag skulle vilja ge min egen dotter.
Tycker det är onödigt att döma & skriva som om TS & hennes man vore de mest egoistiska
idioterna som finns för att de drömmer om detta.
Kanske har de bra kontakt allihopa, kanske skulle mamman till bonusen
se det som att bonusen får en erfarenhet för livet? Umgänget går kanske att lösa på ett bra sätt?
Fråga bara, berätta om era önskningar, fråga mamman hur hon tycker.
Ingen har rätt att döma.
Tack IsadorasMamma! Det är en chans man får kanske bara en gång i livet, då är det klart att man vill ge båda barnen det... Vi gör inte skillnad på dem även om ett barn inte är mitt.
Min man ska få prata med mamman och fråga hur hon känner inför det. När hon sagt sitt får vi prata med bonusen och se vad hon känner.
Anonym (Utlandsboende) skrev 2012-10-29 10:55:13 följande:
Jag håller med IsadorasMamma!
Ni andra får sluta kalla TS för monster, hon kommer ju inte till att kidnappa bonusen...
Jag hade frågat mamman, bett henne fundera och någon vecka senare diskuterat "på riktigt". Och så hade jag frågat bonusen också om hon vill.
Det är definitivt en chans och en stor tillgång längre fram i livet att ha bott utomlands! Man lär sig väldigt mycket!
Lycka till!
Tack Anonym (Utlandsboende). Tack för tipsen. Ska prata med dem och se vad de säger.