• Linda1991

Göra barnet tvåspråkigt.

Hej! Är visserligen gravid för tillfället så detta behöver jag inte tänka på på närmare ett och ett halvt år. Men tanken slog mig just. Jag pratar bara svenska men min sambo/ pappan till barnet pratar flytande svenska samt estniska. Min sambo, även jag, vill gärna att barnet skall kunna båda språken flytande. Så hur gör man lättast ett barn tvåspråkigt? Någon som har erfarenhet av detta? Tack på förhand!

• Svar på tråden Göra barnet tvåspråkigt.
  • HWR

Planen är att mina barn också ska lära sig estniska :) Pappan är därifrån. Dessvärre pratar han mest svenska med dem...och de är nu 15 månader och snart tre år. Så jag vet inte hur det ska gå till riktigt.
    Vi åker till estland en månad om året och jag vill att de ska kunna kommunicera med de andra barnen där som vi känner.

• Margaux

Vi har ett 3 språkligt barn som även har börjat lite trevande på sitt 4e. Innan barnet fyllt 3 år kan barnet lära och hålla isär upp till 5 språk utan problem, efter 3 går det långsammare.
    Jag pratar svenska med barnet(2,5)
    Pappan pratar spanska
    Dagis är norskt/spanskt
    Vi föräldrar pratar engelska

• Linda1991
    Margaux skrev 2012-10-29 12:57:17 följande:
    Vi har ett 3 språkligt barn som även har börjat lite trevande på sitt 4e. Innan barnet fyllt 3 år kan barnet lära och hålla isär upp till 5 språk utan problem, efter 3 går det långsammare.
    Jag pratar svenska med barnet(2,5)
    Pappan pratar spanska
    Dagis är norskt/spanskt
    Vi föräldrar pratar engelska
    Måste säga att jag är grymt imponerad av ditt barn! 
  • Linda1991
    HWR skrev 2012-10-29 12:54:06 följande:
    Planen är att mina barn också ska lära sig estniska :) Pappan är därifrån. Dessvärre pratar han mest svenska med dem...och de är nu 15 månader och snart tre år. Så jag vet inte hur det ska gå till riktigt.
    Vi åker till estland en månad om året och jag vill att de ska kunna kommunicera med de andra barnen där som vi känner.
    Det kommer nog bli så att pappan till mitt barn kommer prata mest svenska med barnet också. Den enda han pratar estniska med är hans mamma. Men vi åker också till estland och då vill vi precis som ni att barnet ska kunna prata med andra barn där!
  • Margaux

Linda, vår kille var tidigt med talet trots flera språk. Som det är nu växlar han helt obehindrat mellan spanska och svenska men norskan är iblandad en del svenska. Engelskan har han startat med själv, ingen av oss vuxna svarar tillbaks på engelska, men han får god hjälp av youtube och Cars och allt vad det är....
    Men barn har generellt en otrolig förmåga att lära sig språk så inte var rädd att prova.... Var konsekventa bara!!

• banansmoothie

Jag har en tvåspråkig 4-åring. Jag pratar mest svenska med honom, samt mina föräldrar på skype och en svensk väninna, annars är det engelska som gäller. Han är jätteduktig på att sära på språken. Självklart flyter det bäst på engelska och ibland lägger han in engelska ord när han pratar med mig. Då säger jag bara till honom vad det heter på svenska, och sen är det inte mer med det. Ofta uttrycker han sig flera gånger tills han får det rätt (självmant). Inga problem förutom efter ett besök i Sverige när han envisades att prata svenska med alla busschaförerna här som inte fattade vad han sa :D.

• Linda1991
    Margaux skrev 2012-10-29 13:08:39 följande:
    Linda, vår kille var tidigt med talet trots flera språk. Som det är nu växlar han helt obehindrat mellan spanska och svenska men norskan är iblandad en del svenska. Engelskan har han startat med själv, ingen av oss vuxna svarar tillbaks på engelska, men han får god hjälp av youtube och Cars och allt vad det är....
    Men barn har generellt en otrolig förmåga att lära sig språk så inte var rädd att prova.... Var konsekventa bara!!
    Om ert barn har lätt för så många språk så bör jag inte oroa mig då för att vårt inte skall klara av ett extra! ;D Tack för ditt svar :)
  • Binky

Jodå. Vi pratar engelska så jag förstår 'deras' språk men pappan förstår inte när vi pratar svenska. Om vi är alla tre så är det eng, bara jag och sonen blir det svenska.
    Men pappan har på så sätt lärt sej mycket mer svenska på sista tiden
    Var mycket orolig om detta innan han föddes men det kom naturligt. Och även fast barnet inte pratar tillbaka så förstår dom mycket mer än vad man tror. Vi har haft det så här sen dag 1.. Det blir absolut inte för mycket för barnet.

• Airhostess

Pappan ska bara prata estniska med barnet även när du är med vilket du kommer vara oftast? Skulle vara super om han kunde vara pappaledig själv med hen. Barnprogram från youtube på estniska annars en stund varje dag när pappa är på jobbet. Och prata i telefon en stund med pappa. Då måste hen koncentrera sig och lära sig. Spelar ingen roll om hen blandar i början. Det gör min son ff ibland. Det viktiga är er och närmsta omgivningens inställning till båda språken. Det kommer gå super!

• Mellanmjölkens land

Mycket hänger på motivationen hos (i det här fallet) pappan. Pratar han mycket estniska med barnet kommer det att snappa upp språket snabbt. Min sambo orkar oftast inte utan pratar mest svenska med vårt barn. Tråkigt men sant.

Vad vi gjort är att vi har några grekiska böcker som vi läser. Intressant nog är favoriten när jag läser de grekiska böckerna, jag som knappt vet vad jag läser Svårt att säga nej när dottern puttar bort alla andra böcker som jag föreslår och pekar på en av de grekiska och säger DÄ! Å andra sidan är det bra för min grekiska. När jag har ljudat mig igenom en bok tillräckligt många gånger känner jag ju igen orden och kan läsa någorlunda flytande

Svar på tråden Göra barnet tvåspråkigt.