Hur ska det gå andra gången?
Jag väntar mitt andra barn med BF i januari. Samma månad blir mitt första barn två år. När första barnet föddes kunde han inte suga ordentligt på bröstet och amningen fungerade aldrig. Han lade upp tungan i gommen och fick verkligen inget grepp, jag blev stressad och mjölken kom aldrig igång. Var på BB i fem dagar för att försöka få igång amningen, hade bröstpump hemma och höll på dag och natt, men efter ett par veckor gav jag upp helt och gav enbart ersättning. Min känsla av misslyckande var total och jag sörjde mycket över att jag inte ammade mitt barn. Efter en tid gick det över och i dag känns det som att det inte spelar någon större roll att han inte ammades.
Hur som helst så har jag nu en hel del tankar inför nästa bebis som ska komma. Funderar på om jag kommer att kunna amma, om bebisen kommer att ha samma problem med sugtekniken som storebror osv. Undrar därför om någon amningskunnig person har några superbra tips så att jag slipper hamna i samma stressade situation som förra gången?
Jag kommer att inhandla nappflaskor och ersättning innan bebisen kommer (så slipper jag och pappan springa omkring och köpa sådant efter förlossningen som förra gången om det visar sig att det behövs) och ställer in mig mentalt på att det är helt okej om även barn nummer två växer upp på ersättning. Har lovat mig själv och min man att inte flippa ur och stressa upp mig som förra gången och har inga planer på att ställa klockan på natten för att gå upp och pumpa utan resultat (förra gången fick jag ut typ 10-15 ml mjölk på en halvtimme). Hur kan jag förbereda mig mer? Kände förra gången att jag hade dåliga kunskaper om hur amning fungerar och hade nog tänkt att det bara skulle funka per automatik.
Så råd och tips emottages tacksamt!