• Kallfront

Hur ska det gå andra gången?

Jag väntar mitt andra barn med BF i januari. Samma månad blir mitt första barn två år. När första barnet föddes kunde han inte suga ordentligt på bröstet och amningen fungerade aldrig. Han lade upp tungan i gommen och fick verkligen inget grepp, jag blev stressad och mjölken kom aldrig igång. Var på BB i fem dagar för att försöka få igång amningen, hade bröstpump hemma och höll på dag och natt, men efter ett par veckor gav jag upp helt och gav enbart ersättning. Min känsla av misslyckande var total och jag sörjde mycket över att jag inte ammade mitt barn. Efter en tid gick det över och i dag känns det som att det inte spelar någon större roll att han inte ammades.

Hur som helst så har jag nu en hel del tankar inför nästa bebis som ska komma. Funderar på om jag kommer att kunna amma, om bebisen kommer att ha samma problem med sugtekniken som storebror osv. Undrar därför om någon amningskunnig person har några superbra tips så att jag slipper hamna i samma stressade situation som förra gången?

Jag kommer att inhandla nappflaskor och ersättning innan bebisen kommer (så slipper jag och pappan springa omkring och köpa sådant efter förlossningen som förra gången om det visar sig att det behövs) och ställer in mig mentalt på att det är helt okej om även barn nummer två växer upp på ersättning. Har lovat mig själv och min man att inte flippa ur och stressa upp mig som förra gången och har inga planer på att ställa klockan på natten för att gå upp och pumpa utan resultat (förra gången fick jag ut typ 10-15 ml mjölk på en halvtimme). Hur kan jag förbereda mig mer? Kände förra gången att jag hade dåliga kunskaper om hur amning fungerar och hade nog tänkt att det bara skulle funka per automatik.

Så råd och tips emottages tacksamt! 

• Svar på tråden Hur ska det gå andra gången?
  • Omega83

Tänk på att det tar upp till 8 veckor innan amningen är helt etablerad! Innan dess strular det mycket för många :)

• Sweetness

Har inga tips men är nyfiken på vad du får för svar. Är i ungefär samma situation som du. Väntar nr 2 vilken dag som helst och nr 1 ammades bara några veckor. Vi fick det aldrig att fungera.

Har inte heller några problem med att tänka att nr 2 inte heller komma amma men vill gärna få det att fungera om det går ...

Moa 2010-06-07 BF 29/10-12 mirola80.blogspot.com
  • Alexi

Min erfarenhet, av två barn men också av att ha läst mängder om amning. Är att amning handlar om två saker. Flr det första: Kunskap om hur amningen och en nyfödd fungerar och för det andra, tålamod (och så klart vilja) att kämpa sig igenom svårigheter. Vet man hur amningen och bebisen fungerar, då klarar man att kämpa på när det är lite svårt och man vet också när man kanske behöver söka experthjälp för att något är onormalt. Man undviker ersättning i början och vågar lite på sig själv och bebisen.

Med ditt första barn hade du antagligen behövt komma till en amningsmottagning och få hjälp med hur få bebis att suga på rätt sätt.

Den här tråden innehåller massor med tips men också det fina slutet på historien att barn nr två ammas utan problem.

www.familjeliv.se/Forum-3-38/m63244305.html

Lycka till!

• Kallfront

Tack för svaren! Jag fick en del hjälp på BB men upplevde att det bara var tusen olika "tips och trix" från tusen olika personer. Pratade även med amningshjälpen när jag kom hem och hon tipsade om att ge mig på en "omstart".

Sedan hade jag både BVC-sköterskan och barnmorskan på BB som uppmanade mig att sluta försöka amma eftersom det aldrig skulle fungera enligt dem. På BB tillmatades min son med ersättning redan andra dygnet, först från kopp men sedan tyckte någon att flaska var bättre för att se om han kunde suga på den (vilket han kunde). Och efter det var det väl ännu mer "kört" att han skulle ta bröstet. Grejade soms agt med pump för att gå igång mjölkproduktionen, testade amningsnappar i olika storlekar, alla olika typer av grepp och positioner osv, men det slutade bara med att ungen gallskrek så fort han såg mina tuttar. Helt knäckande.

Ska kolla in länken ovan och se vad jag hittar för info om amning på nätet och bibblan. Och så hoppas jag att barn nummer två inte har lagt sig till med ovanan att suga på tungan. :) 

• Emmis

Snabbt svar nu, har en bebis på armen.
    Hade precis den här funderingen för knappt ett år sedan då jag väntade tvåan eftersom amningen aldrig fungerade med min första av flera orsaker.
    Fick mycket råd här, bland annat att läsa på massor om amning och vara förberedd. Men det som var allra mest talande var den som sa att det är ett nytt barn, det finns inget som säger att det barnet beter sig på samma sätt eller har samma problem.
    Min tvåa föddes i maj och han är helt annorlunda när det kommer till amningen. Han helammas fortfarande utan problem.
    Mitt snabba råd är alltså att läsa på, var tydlig mot bb-personal osv vad som var problemet sist så att de håller extra koll på er. Och tänk på att ett nytt barn är nya möjligheter. Nästa kanske gör rätt direkt. Och se det positivt, dina erfarenheter från förra gången kanske kan bli till din hjälp för att undvika samma problem igen.

• Emmis

Och såg nu att det var min gamla tråd som länkades ovan. Skäms

• TvåTrollungar

Båda mina har varit sug omogna och för äldsta gick det aldrig bra, började delamma efter 2.5 vecka och vid 2 månader gick vi helt över till flaska, pumpade så det fanns mjölk till alla mål förutom sista då vi alltid gav ersättning. 2an var också omogen efter ca 36h efter förlossningen och han fortfarande inte hade ammat blev jag orolig att det skulle bli samma som med första, jag gav han faktiskt då napp att ha den natten som han snuttade på hela natten och dagen efter så tog han helt plötsligt ett tag och sedan dess har han hängt där och gör än, blev två igår 29/10.

• Alexi

Ts: min erfarenhet är att vare sig bvc eller personalen på bb kan tillräckligt. Det ör amningsmottagningen (på sjukhusen) du måste till för att få proffshjälp. Det var de som räddade min amning med första barnet, utan dem hade jag nog blivit en sån som pga okunskap och oro kört flaska helt.

• straw2008

Har ungefär samma erfarenhet som du o JAG upplever att det blev ännu svårare med tvåan då stora barnet krävde min uppmärksamhet. Så FORT jag försökte sätta mig o amma började stora hänga i gardinerna leta fram saxar sätta på kranar sätta på tvättmaskinen hälla ut tvättpulvret osv osv Fick INGEN som helst lugn o ro för att amma.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • CoolJen

Bebisar är olika!
    Det enda jag inte oroade mig över med tvåan var amningen, eftersom det gått så bra första gången.
    Resultatet var att amningen var det enda som inte funkade.

Nu inför tredje så vet jag att det kan bli hur som helst och att jag får ta den kampen om det kommer behövas.

Lycka till!

• Snart81

Jag hade det struligt med amning med mitt första barn och utgick från att det var något fel på MIG, inte på honom. Den här gången blev det en liten flicka som också hade rätt blygsam viktuppgång de första typ 4 veckorna, men sen vände det! Hon älskar att amma och jag gillar det också den här gången. Mitt tips är att ha is i magen inte inte börja ge tillägg de första veckorna med risk för att störa ut amningen.

(Om man i din kommun, som det är där jag bor, får lämna heltid på dagis den första månaden så använd så mycket tid du behöver för att få amningen och fungera utan att storasyskonet ska "hjälpa till")

Lycka till, det kommer att gå bra!

• Kallfront

Tack igen för tips och råd! Skönt att se att det faktiskt kan fungera med andra barnet trots att det inte funkade med första. Och eftersom det förra gången "berodde på barnet" att amningen inte kom igång (låte rju hemskt att säga kanske) så kanske jag nästa gång får en krabat så har full koll på sugtekniken. Vem vet. :)

Svar på tråden Hur ska det gå andra gången?