• IVFmamma

Hur gör vi? Hon är vaken flera timmar /natt

Vi har en niomånaders som vaknar varje natt mellan ca. 2-5. Lägger vi henne mellan oss vill hon leka, kryper runt ställer sig längs med gaveln osv. Ligger hon i sin säng vrålar hon. Hon brukar somna 18.30 , dricker då 200 välling + ammas. Vaknar oftast vid 23.00, brukar då ammas alt.ersättning. Hon tar inte napp. Vi har 2 barn till och behöver få sova, hur gör vi de där vakna timmarna? Dessutom kan hon väl knappast behöva äta kl.23,02,06 som det blir nu.

• Svar på tråden Hur gör vi? Hon är vaken flera timmar /natt
  • ModestyBlaze

Hej, en nio månaders kan ju äta massa grönsaks och köttpure samtidigt som man äter plockmat i form av omelett, avocado, majs, överkoktpasta, ärtor, kikärtor och annat som kan krossas i gommen. Men mer mat behövs ju på dagen, ersättning och välling är inte mat. Så 3-4 mål mat och ett kvällsmål behövs för att man skall lägga sig mätt och kunna sova hela natten.

Försök sätta fasta måltider med amning i anslutningen till måltiden så blir hon hungrig och äter ordentligt på dagen. 3,5-4 timmar mellan målen är lagom. 

• IVFmamma
    ModestyBlaze skrev 2012-10-31 12:33:29 följande:
    Hej, en nio månaders kan ju äta massa grönsaks och köttpure samtidigt som man äter plockmat i form av omelett, avocado, majs, överkoktpasta, ärtor, kikärtor och annat som kan krossas i gommen. Men mer mat behövs ju på dagen, ersättning och välling är inte mat. Så 3-4 mål mat och ett kvällsmål behövs för att man skall lägga sig mätt och kunna sova hela natten.

Försök sätta fasta måltider med amning i anslutningen till måltiden så blir hon hungrig och äter ordentligt på dagen. 3,5-4 timmar mellan målen är lagom. 

Ungefär såhär äter hon på dagen, mitt svar var ej så tydligt.
    Ammar när hon vaknar
    Frukost: Amning och tex. gröt,smörgås, frukt
    Mellanmål: Amning
    Lunch: Saltfri gryta med potatis, frukt efteråt, ammar oxå
    Mellanmål: Babykex,en yoghurt
    Kväll: Omelett,olika grönsaker etc. ibland gröt
    Innan hon somnar: Välling + amma
  • IVFmamma
    IVFmamma skrev 2012-10-31 22:07:22 följande:

Ammar när hon vaknar

Hon får ibland ersättning ist för ammas av sin pappa som mellanmål
  • Parcae

Det är inte så att hon somnar för tidigt? Eller hon har kanske slutat sova under dagen? I så fall behöver hon nog sömnen.

• IVFmamma
    Parcae skrev 2012-10-31 22:10:38 följande:
    Det är inte så att hon somnar för tidigt? Eller hon har kanske slutat sova under dagen? I så fall behöver hon nog sömnen.

Nä, hon sover fft 2ggr/dag en förmiddagslur och en längre efter lunchen
  • Emmeliina

Så hade vi det med vår dotter från att hon var 4 månader till hon var ca 14 månader och just nu är hon i en period där hon håller på likadant igen och hon är nu 19 månader.

Har tyvärr inget tips mer än att vänta. Det går över tills hon gifter sig :)

• Parcae
    IVFmamma skrev 2012-10-31 22:13:47 följande:

Nä, hon sover fft 2ggr/dag en förmiddagslur och en längre efter lunchen
    Möjligheten finns ju att hon är vaken för att hon helt enkelt inte behöver sova då.
  • IVFmamma
    Parcae skrev 2012-10-31 22:18:24 följande:
    Möjligheten finns ju att hon är vaken för att hon helt enkelt inte behöver sova då.

Alltså att hon sover för mkt på dagen?

Inatt så gav vi henne ersättning vid 3, hon skrek i nån minut sen sov hon fram tills 6.30 så förmodligen är hon hungrig

Dotter nr 1 var såhär "jobbig" men jag minns ej hur vi gjorde, förmodligen lyssnade vi på BVC som rädda förstagångsföräldrar.
    Dotter nr 2 sov i sin säng från dag 1 och har gjort så sen dess. Hon är Sveriges lättaste barn
  • Parcae
    IVFmamma skrev 2012-10-31 22:21:44 följande:

Alltså att hon sover för mkt på dagen?

Inatt så gav vi henne ersättning vid 3, hon skrek i nån minut sen sov hon fram tills 6.30 så förmodligen är hon hungrig

Dotter nr 1 var såhär "jobbig" men jag minns ej hur vi gjorde, förmodligen lyssnade vi på BVC som rädda förstagångsföräldrar.
    Dotter nr 2 sov i sin säng från dag 1 och har gjort så sen dess. Hon är Sveriges lättaste barn
    Ja, eller somnar för tidigt på kvällen. Hade det varit min son så hade det absolut berott på att han somnat för tidigt.
  • skogsvitter

Jag tror det är flera bidragande faktorer.
    Först och främst så sker en minskning av sömnbehovet ganska ryckvis, och det är inte alls ovanligt att bebisar mellan ca 8-10 månader helt plötsligt förändrar sina sömnmönster och behöver betydligt mindre sömn än tidigare. Hänger man inte med kan det visa sig på en rad olika sätt. Tex strul på kvällarna (bebisen vägrar somna) eller supertidiga mornar, eller som för er - långa vakentimmar mitt i natten. Så var vår andra dotter.

Dessutom så är det tyvärr så att välling gör bebisar pigga. Det är extremt snabba kolhydrater i välling och får de så stora mängder nattetid så är det inte ett dugg konstigt att de blir pigga och vakna istället för dåsiga och somnar om. Många blir rent av hyperaktiva av vällingen eftersom den i så hög grad består av enkla sockerarter.

Slutligen måste jag reagera på att ni lägger bebisen mycket tidigt för natten. Det kan ju såklart ha fungerat hittills, men ett hett tips är sannerligen att testa med att senarelägga nattningen åtminstone någon timme. Våra somnade absolut inte så tidigt som bebisar, snarare mellan 21-23 och så småningom har detta sjunkit ner till en läggningstid kring ca 19.30-20 tiden. Få 9-månaders bebisar har 10-12 timmars nätter. Alltså måste man räkna med att de således helt naturligt har vakenperioder efter så lite som bara 7-8 timmar. Rent vetenskapligt har man sett att en så här liten bebis har en natt (med hög inaktivitet i hjärnan) på ca fem timmar och sedan börjar aktiviteten i hjärnan öka igen.

Om bara en gnutta av dessa punkter stämmer, så kan det absolut vara så att bägaren så att säga runnit över nu och att nätterna därför blivit markant sämre även om det fungerade förr. För som sagt, jag tror att flera faktorer samspelar. Och det klart att det inte alltid är så lätt att hitta exakt rätt faktorer, men här är i alla fall några som jag själv har tänkt på.

• ModestyBlaze
    IVFmamma skrev 2012-10-31 22:08:24 följande:

Hon får ibland ersättning ist för ammas av sin pappa som mellanmål
  • ModestyBlaze
    IVFmamma skrev 2012-10-31 22:07:22 följande:

Ammar när hon vaknar

Perfekt!
Svar på tråden Hur gör vi? Hon är vaken flera timmar /natt