• Anonym (oroad)

    komma igång med språket

    min dotter blir 2 i början på januari, och hon säger mamma , pappa vovve ja och nej hej och hejdå. vid ettårs ålder sa hon tack och lite mer.. hon va tidigt med ordet mamma, ca: 10 månader,,.. men grågar man henne om hon kan säga katt eller nått så låter hon bara öööö typ.... vad ska man göra för att få igång språket?? känns inte som att hon vill prata .... och jg känner hur frustrerad hon blir när hon inte blir förstådd

  • Svar på tråden komma igång med språket
  • Fråga logopeden

    Hej,

    Jag förstår att man lätt blir frustrerad som förälder när barnet inte pratar. Det kan upplevas som väldigt lång tid från att barnet föds och sedan pratar så att man förstår. Det är ju även frustrerande för barnet som inte blir förstådd och det är den bästa hjälpen att lära sig mer snabbt. 

    Den bästa träningen är att inte fråga vad saker heter. Så småningom kommer din dotter själv fråga vad saker heter och på så vis få fler ord. Under tiden är den bästa hjälpen att sätta ord på allt som är runt omkring henne. Om hon visar något för dig säger du vad det heter. Om hon till exempel visar dig en docka, säger du 'docka' eller 'titta, en docka'. Om du är ute med henne kan du peka på olika saker och uppmärksamma henne på saker som du tror att hon kan vara road av, till exempel 'titta, en hund', 'titta, en buss'. Det är också bra att sätta ord på vad hon och du gör, som 'nu åker vi bil', eller 'nu åker vi buss', 'nu ska vi äta', 'nu lagar jag mat', 'titta, du går uppför trappan'. Då passar det också bra att ställa frågor, men det är du som besvarar dem, så här, till exempel: 'vad sitter du och gör?' 'leker du med dockan?', 'ja, du leker med dockan', 'vad ska dockan göra?' 'titta, dockan sover', och så vidare.  

    Lycka till!

    Linnea.  

Svar på tråden komma igång med språket