• Mickie

När barnen har kompisar hemma...

Sitter just på nedervåningen och lyssnar på mina två barn, 2 & 4 år, som har en gemensam kompis hemma som är 5 år. Den äldste har ju precis börjat ta hem kompisar och leka och jag känner mig som en nybörjare i detta... Har inga andra referensramar än när jag själv var liten och det var ju ett tag sen... Så vad gör man med följande.

* Jag tycker de kan vara på övervåningen och leka (undantag för 2-åringen, han hänger inte alltid med så då får han vara här nere med mig). Är det ok eller för strängt enligt hur ni brukar göra...?

* Jag säger åt dem att plocka undan innan de börjar på en ny aktivtet - inte alltid så poppis.

* Kompisen "lurar" gärna min äldste att hitta på hyss. Nyss när jag var uppe och kollade till dem hade de målat med ett lypsyl på toaringen. Inte så farligt men jag hör ju hur kompisen viskar små uppdrag till min kille - sånt som han aldrig skulle få för sig annars.

Däremellan funkar det rätt bra! Men som sagt, vilka regler har ni för kompisar som kommer hem - som ändå är så små som dessa filurer?         

• Svar på tråden När barnen har kompisar hemma...
  • mina1

Alla barn som är hemma hos vår familj får samma regler som våra egna barn. När det gäller barn som är "nya" kompisar kanske det är smart att ha lite koll på så man vet liiiiite vad de sysslar med :)

• elinaehn

Vi har regeln att alla ska ha det bra, stora som
    Små, inbodda som gäster. Dörför finns gränser på ljudvolym, schysst ton osv. Städ förväntas de greja men när hon var fyra hjälptes vi åt, nu är dottern van och de sköter det. När de vill göra saker, sminka sig för lek, baka nåt, dottern är åtta, säger jag oftast ja men påminner om att förutsättningen är att de lämnar fin efter sig. Får oftast efterstäda men det viktiga är den ärliga ansträngningen.

• Mickie

Tack för era svar! Innan kompisen gick hem städade de alldeles fantastiskt bra (faktiskt utan knot), vilket jag oooh:ade och aaaah:ade så klart

• Kärlek84

När mina barn har haft kompisar hemma har de fått vara i hela huset vid den åldern. Jag tycker de är såpass små då att det är bättre om de faktiskt vill leka nere där jag oftast är, men de får vara i hela huset, undantaget vårat sovrum.

Jag brukar inte be dom plocka undan efter varje lek, möjligtvis att de får plocka undan innan det är dags för kompisen att åka, men att plocka undan efter varje lek tycker jag hindrar mer i deras lek och fantasi när de är så små (nu pratar jag alltså om 4-5 åringar som din TS handlade om)  

Ibland blir det också en massa hyss här hemma trots att min son inte brukar göra det när han inte har kompisar. Men jag tror inte det bara handlar om att det är kompisens påhitt utan tror att de trissar upp varandra lite när dom är två stycken Jag brukar bara vänligt men bestämt säga ifrån när de gör nåt som jag inte tycker ok    

Svar på tråden När barnen har kompisar hemma...