När barnen har kompisar hemma...
Sitter just på nedervåningen och lyssnar på mina två barn, 2 & 4 år, som har en gemensam kompis hemma som är 5 år. Den äldste har ju precis börjat ta hem kompisar och leka och jag känner mig som en nybörjare i detta... Har inga andra referensramar än när jag själv var liten och det var ju ett tag sen... Så vad gör man med följande.
* Jag tycker de kan vara på övervåningen och leka (undantag för 2-åringen, han hänger inte alltid med så då får han vara här nere med mig). Är det ok eller för strängt enligt hur ni brukar göra...?
* Jag säger åt dem att plocka undan innan de börjar på en ny aktivtet - inte alltid så poppis.
* Kompisen "lurar" gärna min äldste att hitta på hyss. Nyss när jag var uppe och kollade till dem hade de målat med ett lypsyl på toaringen. Inte så farligt men jag hör ju hur kompisen viskar små uppdrag till min kille - sånt som han aldrig skulle få för sig annars.
Däremellan funkar det rätt bra! Men som sagt, vilka regler har ni för kompisar som kommer hem - som ändå är så små som dessa filurer?