FabulousMom skrev 2012-10-31 01:20:01 följande:
Läser med här eftersom jag har samma funderingar. Min son fyller 5 om några månader så det är inte lång tid kvar. Han har fått rör i öronen, vi går till logoped och han har en extra resurs på förskolan. Allt efter mycket påtryckningar från mig. Jag hoppas att han kommer ta igen det tills han ska börja skolan och känner att vi har ingen tid att förlora. Han ligger ca 1,5-2 år efter i talet. Just nu är det mycket insatser på gång, men det har tagit över 1,5 år från min sida tills jag fått igenom det som behövdes.
Får din son någon professionell hjälp, typ logoped? Har de sagt något om ifall det går framåt och om det går i den takt det ska? Man hinner ju ganska mycket på 2 år (med rätt hjälp), t.ex måste man ju fastställa vad det är för typ av talsvårighet och hur ordförståelsen ser ut, är barnet sent i alla avseenden i talet, eller är det mer utmärkande inom vissa områden.
Han går hos logoped sen ett år tillbaka. Året har handlat mest om utredning och teckenstöd. Vi har blivit rekommenderade att använda oss av babblarna och lite enklare ordövningar. Och visst lite har det hänt. För ett år sen sa han inte ett ord, nu har han ju några ord iaf. Jag får mest känslan att de bara väntar på ätt det ska komma igång av sig självt.
Han har normalt samspel, normal förståelse och normal hörsel.