• Anonym (Pappa)

Jag får inte träffa barnen! Vårdnadstvist

Vi har gemensam vårdnad. 

jag inte har träffat barnen på 6 månader och jag hade bestämt att hämta dom från dagis idag (detta meddelade förra veckan) och hon sa att hon måste prata med dagis först om att jag skulle ha dom en vecka i månaden och då skulle dom missa två dagar dagis i månaden just för att hämtning o lämning skulle ske via dagis.

Jag ringde henne för några dagar sedan, och hon svarade inte på telefonen. Jag ringde till dagis och sa att jag kommer hämta dom, dom ''tjallade'' och ringde och berätta detta till mammupan.

Mamman ringde upp mig och sa att jag inte får hämta barnen och att jag inte kommer få ha dom i en vecka. Det blev en massa tjafs och jag sa att jag kommer fortfarande vilja ha dom i en vecka. Hon vill att jag bara har barnen i helger. Hon vill inte att jag ska ha barnen den här helgen och hon hade inte ens pratat med dagis som hon sa att hon skulle göra. Vilket tyder på att hon hade en plan i sitt huvud om allting. Men sen ville hon nu att jag skulle förstå att barnen skulle på någon halloweenfest som hon planerat jättelänge, även fast det var hon som hade ställt till med att jag inte kunde få träffa dom förra veckan eller ens den här veckan pga att hon ska på den där festen med barnen.

Hon tar alltid barnen som en sköld åt sig, det är för barnens skull'' den där festen ''jag har köpt halloweendräkt till dom''

men så fort min dotter hörde min röst när jag ringde på hennes dagis så sa min dotter på 4 år ''kan du hämta mig idag?'' efter telefonsamtalet med dottern så började hon gråta o vara ledsen på dagis.

Det spelar ingen jävla roll, jag ska inte behöva stå för hennes misstag sa jag flera gånger så för det ena ville hon inte att jag skulle ha barnen över en vecka i månaden. Och för den andra ville hon inte att jag skulle ha barnen på hennes sätt den här veckan i alla fall pga halloween. Vilket hon bestämde i båda fallen.

Jag är 26 år och jag dricker inte, jag röker inte, jag knarkar inte. Det enda ''beroende'' jag någonsin haft och har är Coca Cola. 

Sista gången jag drack var jag 15 år och jag finner ingen mening med att dricka. 

Vi fortsatte att tjafsa om gamla saker igår istället, om hur det var förut och dåligt med hämtningen och lämningen. Det var dåligt från båda sidorna och hon gjorde väldigt många fel men det kanske jag också gjorde och det var just därför jag tänkte att jag skulle hämta och lämna på dagis.
    Mitt i tumultet så säger hon ''ah fast kan inte du istället försvinna ur deras liv helt och inte finnas alls?''

Hon ber mig försvinna nu bara för att hon har flyttat ihop med en kille, vad händer sen när det är över? Hon har fan haft 5 pojkvänner under dessa två år medan jag är kvar med samma tjej som jag haft sen våran separation. 

Men problemen verkar vara att hon har ''daddy issues'' dåliga minnen med sin pappa och hon försöker jämföra mig med sin pappa hela tiden.

Hon tar alltid upp t.ex att hennes pappa inte fanns i hennes liv när hon var liten och hon frågade sist att ''hur kommer det sig att du inte har något stabilt jobb?'' och hon försöker alltid att klanka ner mig.

Under separationen var jag tvungen att bo med min pappa och starta om från 0 igen. För hon fick lägenheten som var på mitt namn bara för att barnen skulle ha någonstans att bo och att hon i princip lurade mig på lägenheten. Jag undrar vad som hade hänt om hon hade satts i mina skor och hon hade fått bo med sin mamma och kämpat sig upp igen.

För nu har jag en lägenhet igen men sånt här tar tid precis som det tog tid för mig att skaffa den förra lägenheten. Samtidigt som jag ska ha dom här andra problemen med henne. Och andra personliga problem. Så nu har jag ingen aning om jag ska dit idag och bara träffa barnen under dagen bara för att jag pratat med en soctant igår på socialjouren och jag berättade allting som vi pratat om och hon sa att det bästa vore fortfarande att jag SKA stå på mig men att jag inte ska gå så fort fram gällande barnen. 

Att jag ska låta dom vänja sig vid tanken att vara med mig fortfarande. Och jag är förvirrad nu och vet inte vad jag ska göra. Men i vilket fall som helst sa soctanten att det bästa för barnen är att gå dit över dagen. 

Aja, har ni fler frågor så får ni gärna fråga så jag kan berätta just nu när jag skriver. 

Men det är sååå mycket. Jag har massor med sms där hon skrivit långa arga sms och hotar med att jag inte får träffa barnen..

Vår dotter har sagt flera gånger att hennes mamma har slagit henne, men det har inte funnits några blåmärken eller något bevis alls som stödjer detta. 

Barnen går runt med trasiga gamla kläder medans mamman har sprillans nya iphone och dator för 25k.

Hon skriker på barnen hela tiden, säger att hon är deprimerad och är trött att vara mamma, att hon inte saknar barnen och ändå vill hon inte att jag ska ha dom.

Skiter i att hämta barnen ibland när hon är bakis efter en helg hos mig.

Bråkar, skriker, och värst av allt att hon hotar STÄNDIGT med att jag inte får träffa barnen speciellt om jag inte gör saker på hennes villkor.

Listan fortsätter.. 

En till fråga: Under denna vårdnadstvist kommer jag inte få träffa barnen tills domen har fallit ? Trots att vi har gemensam vårdnad 

• Svar på tråden Jag får inte träffa barnen! Vårdnadstvist
  • stardream

Ush vilken hemsk människa hon verkar vara!

Det låter som hon försöker straffa dig, fast genom barnen lixom?!

Jag har tyvärr inga råd att ge, för jag är för dåligt insatt i sådan här problematik. Men det behöver ju inte bli blåmärken för att hon slår barnen?

Har du polisanmält? Annars kanske det kan ligga till last för dig i framtiden? Bestrid och hitta så mycket bevis du kan... 

• Anonym

Usch!!! Låter helt sjukt! har du pratat med sociala, dom brukar kunna hjälpa till i sånna här situationer.

Lycka till med allt! 

• Anonym (Pappa)
    hellokill3r skrev 2012-10-31 10:44:13 följande:
    Är det hon som stämt dig på vårdnaden, eller är det tvärtom?
    Hon har inte stämt mig på vårdnaden, hon låter mig bara inte träffa dom. Jag ska stämma henne för jag vill träffa mina barn
  • Anonym (mm)

Om du inte har träffat barnen på 6 månader så verkar det långt att ha dem en hel vecka.

Varför inte börja med en helg?

Och varför har du låtit det gå 6 månader?   

• Anonym (abc)
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-31 10:48:10 följande:
    Hon har inte stämt mig på vårdnaden, hon låter mig bara inte träffa dom. Jag ska stämma henne för jag vill träffa mina barn

Varför har du inte bara åkt till dagis och hämtat dem när det varit din helg?
    Eller har ni aldrig haft någon form av umgängesavtal?
    I vilket fall som helst skulle du ändå kunnat åka och hämta dem på dagis.  
  • hellokill3r
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-31 10:48:10 följande:

Okej du vill alltså stämma henne i en umgängestvist, inte en vårdnadstvist? Jag föreslår att du stämmer henne på tex varannan veckas boende, och begär intersemistiskt beslut om varannan helg. Intersemistiskt betyder att det blir ett beslut från domstolen som ska gälla fram till domen fallit. Ring till familjerätten i din kommun så hjälper de dig med det juridiska! Lycka till.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (abc) skrev 2012-10-31 10:50:17 följande:

Varför har du inte bara åkt till dagis och hämtat dem när det varit din helg?
    Eller har ni aldrig haft någon form av umgängesavtal?
    I vilket fall som helst skulle du ändå kunnat åka och hämta dem på dagis.  
    Hon vill inte och säger att hon ringer polisen om jag hämtar dom (vi har gemensam vårdnad och fast umgänge) 
  • hellokill3r
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-31 10:55:53 följande:
    Hon vill inte och säger att hon ringer polisen om jag hämtar dom (vi har gemensam vårdnad och fast umgänge) 

Vänta lite, har ni fastställt umgänge?
  • sextiotalist
    Det är verkligen läge för att driva det vidare, ta kontakt med en advokat och sedan är det bara att köra. Det viktigaste är att få till ett avtal om umgänge på papper, det innebär att hon inte kan hota med polis om du hämtar barnen på dagis och att hon även kan i längden förlora boendet om barnen om hon hindrar umgänge. 
  • Anonym (abc)
    Men då har hon lurat dig. Polisen kan inte göra något.
    Det är tvärtom så att du kan (iaf i teorin) använda dig av polisen för att hämta dina barn när ditt umgänge ska börja.

Om mamman saboterar umgänget så kan du begära ensam vårdnad.

Åk och hämta barnen idag!     
  • Kjell2

Har ni GV och inget fastställt umgänge, via FR eller TR, kan du hämta barnet när du vill. Vilda västerna råder juridiskt. Är du inte en direkt fara för barnen kan polisen inget göra

Har ni fastställt umgänge som mamman förvägar dig bör du snarast vända dig till FR för råd och sedan vidare till TR för att yrka på vite eller verkställighet.

Har ni inget fastställt umgänge bör du snarast stämma till TR och yrka på ett interremsitiskt beslu på umgänge.

Du håller just nu på att torska rejält tack vara mamman beteende. Om mamman konsekvent vägra dig umgänge kommer du tappa konatkten med ert barn. Mamman får all anknyttning osv. Vid en framtida dom i TR blir det då väldigt svårt för dig att då från början få annat en sporadiskt umgänge.

Alltå - Kontakat en familjerättsadvokat snarast och få in en stämning om umgänge och yrka på ett interremsistisk beslut.,

• Anonym

Det finns en grupp på facebook, det verkar som att skaparen till den gruppen vill ha kontakt med andra pappor i liknande situation. Sök på vi pappor som kämpar för våra barn

• Anonym (Pappa)
    YummyMami skrev 2012-10-31 20:02:51 följande:
    Uch, jag blir alltid så ledsen när föräldrar sviker sina barn. Mamman sviker den verkligen hårt.
    De verkar som att du har fått bra råd i tråden, ta till dig av dem och använd dig av dem.
    Det har du rätt i.

Jag visste inte om detta innan.. Jag visste inte att jag kunde begära vissa saker, att få träffa mina barn (under dessa två år har de varit struligt och jag har kämpat utan att blanda in juridiska) barnen har rätt att träffa mig menar jag givetvis.

Jag vill tacka för alla råd, jag har kollat upp en massor och jag vet precis vad jag ska göra.

En sak till..

Dagis hade berättat till biomamman att jag ska hämta dom imorgon (biomamman visste redan detta men dagis visste inte att jag hade berättat till mamman) och då råkade dottern vara där och hörde att dom sa att jag ska komma imorgon..

Biomamman säger att hon har betett sig jättekonstigt och varit arg och ledsen, att hon vill att jag ska hämta henne nu på en gång, hon satt och gjorde halloweenkort och blev arg och ledsen och brast ut i tårar över att hon inte kan rita en pumpa. Hon blev helt hysterisk och arg och grät o grät.. Detta är så himla olikt min dotter.. Hon brukar aldrig uppträda såhär, konstigt beteende men jag förstår hur sjukt dåligt hon mår. Jag själv har inte haft en bra barndom, jag önskar inte mina barn desamma..

Tack igen för alla råd 

Svar på tråden Jag får inte träffa barnen! Vårdnadstvist