• millie2

När är det dax att ta bort nattblöjan?

Hej!

Jag har en son som är snart 3 år och han har varit blöjfri i ett tag nu och allt flyter på! Han säger själv till när han ska kissa och bajsa och det har även blivit bättre på dagis!

Även när han sover middag så är han torr när han vaknar (sover ca 1½ timme)

Min fråga är nu när ni slutat med natt blöjan till era barn? Min son har fortfarande full blöja på morgonen när han vaknar! Mitt problem är att på morgonen så passar sonen på att bajsa i blöjan och sen ligger han inte stilla när man ska byta på han och jag börjar bli trött på det! Min tanke var då att försöka sluta helt med nattblöjan men det kanske är förtidigt? Läste någonstans att så länge de kissat i blöjan på natten ska man vänta för innan det är de inte mogna?! Någon som vet om det stämmer?

Tacksam för era svar =)

• Svar på tråden När är det dax att ta bort nattblöjan?
  • Queenie70

När de är redo.  Om blöjan är full på morgonen (förutom okynnesbajsandet i vakenläge) så verkar ju barnet inte redo tänker jag. Mitt barn slutade helt med dagblöja från en dag till en annan när han var två och det gick helt smärtfritt på eget initiativ. Men nattblöja har han fortfarande fast han är över 4. Jag väntar ut.

• Trazzel

Det är så otroligt olika för alla barn. Min son slutade helt med blöja både på dagen och natten när han var 2,5 år. Av egen vilja, han ville absolut inte ha någon blöja på sig. Bonusdottern är 5 år och har fortfarande nattblöja på sig som alltid är överfull på morgonen. Vi har försökt och försökt men det slutar bara i att ingen får sova pga alla byten av sängkläder, så vi har låtit det vara och sagt att det kommer när hon är redo. Nu har hon däremot börjat vakna när hon känner sig kissnödig (IBLAND ska jag säga) och då går hon upp, tar av sig blöjan och sätter sig på toaletten. Så hon är väl pågång nu.

Stressa inte, då kan det nog lätt bli värre. Låt honom ta det i sin takt.  

• Frontline

Grabben var 2 år och 4 månader när han slutade med blöja på dagen och efter ytterligare 5 dagar slöt vi med nattblöjan då han var torr hela nätterna..
    Han har sen vad jag vet kissat 1 gång i sängen på snart 3 år och det var kanske första månaden.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dr Mupp

Kissar han under natten eller är det morgonkissningen som kommer i blöjan. Är det morgonkissningen så ta bort blöjan. Då är han fullt kapabel att klara nätterna utan blöja.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Topcom

Om han kan säga till när han är kussnödig kan han kontrollera blåsan och vet hur det känns att vara kossnödig. Tycker ni kan prova att ta bort blöjan, lägg plastad frotte i sängen och se hur det går :) vi gjorde så med vår treåring, han förstod direkt vad han skulle göra på morgonen!

• millie2
    Queenie70 skrev 2012-10-31 09:22:42 följande:
    När de är redo.  Om blöjan är full på morgonen (förutom okynnesbajsandet i vakenläge) så verkar ju barnet inte redo tänker jag. Mitt barn slutade helt med dagblöja från en dag till en annan när han var två och det gick helt smärtfritt på eget initiativ. Men nattblöja har han fortfarande fast han är över 4. Jag väntar ut.
    får väl göra det och vara snabbare och ta av blöjan på morgonen kanske=)
    Tack för dit svar! 
  • millie2
    Dr Mupp skrev 2012-10-31 09:47:35 följande:
    Kissar han under natten eller är det morgonkissningen som kommer i blöjan. Är det morgonkissningen så ta bort blöjan. Då är han fullt kapabel att klara nätterna utan blöja.
    Det är natt kisset och det är just bajs han gör i blöjan på morgonen!
  • hanu01s

Alla mina tre pojkar slutade med blöjan från ena dag till den andra och då även på natten. De var runt tre år allihopa.
    Men jag tror att det är olika och vissa har problem med nattkisseriet längre vilket kan fortsätta även när de är ganska stora. Som jag vet det är en hormon som styr detta på natten....

• hymafr

Min dotter höll också på att bajsa i blöjan på morgonen och visserligen låg hon stilla när jag bytte, men det var skönt när hon slutade med det. Dock slutade hon rätt snart med bajsandet men hade nattblöja lääänge.

• millie2
    Topcom skrev 2012-10-31 09:51:59 följande:
    Om han kan säga till när han är kussnödig kan han kontrollera blåsan och vet hur det känns att vara kossnödig. Tycker ni kan prova att ta bort blöjan, lägg plastad frotte i sängen och se hur det går :) vi gjorde så med vår treåring, han förstod direkt vad han skulle göra på morgonen!

Ja han är förvånansvärt duktig på att säga till när han behöver kissa och bajsa! Kan hålla sig en liten stund om man är och handlar så kan man fråga om han kan hålla sig tills jag har betalt(om jag står i kassan)!

Han har skydd i sängen pga att han inte har blöja då.

• millie2
    hymafr skrev 2012-10-31 09:58:43 följande:
    Min dotter höll också på att bajsa i blöjan på morgonen och visserligen låg hon stilla när jag bytte, men det var skönt när hon slutade med det. Dock slutade hon rätt snart med bajsandet men hade nattblöja lääänge.
    okej!
    Tycker det är konstigt att de gör det när dom kan bajsa på toalleten utan problem! 
  • miljarden

Vi tar upp vår son och kissar när vi går och lägger oss. Sedan håller han sig till morgonen. Ni kan ju testa något liknande och se om ni får bukt på nattkisset.
    Hur vet du att det inte är morgonkiss?

• Topcom

Just det, en grej till, försök undvika mycket vätska innan han ska lägga sig, att han kissar precis innan läggdags, annars kan det hända olyckor även för den bästa:P

• millie2
    miljarden skrev 2012-10-31 11:54:59 följande:
    Vi tar upp vår son och kissar när vi går och lägger oss. Sedan håller han sig till morgonen. Ni kan ju testa något liknande och se om ni får bukt på nattkisset.
    Hur vet du att det inte är morgonkiss?

För att blöjan är super full,Har fått gå upp en stl pga att han kissar igenom.
  • cosinus
    millie2 skrev 2012-10-31 12:31:29 följande:

Kissar han flera gånger på natten tycker jag inte det är någon ide att sluta på ett så litet barn.

Min äldsta slutade helt med alla blöjor som nyss fyllda 3-åring. Precis samma gjorde nummer tre i syskonskaran. Min näst äldsta slutade med dagblöja hemma när han var 2 (3 på dagis) och nattblöja när han var 5 år och lillebror slutade med blöja. Men han slutade inte kissa utan ff 6.5 år gammal kissar han minst en gång per natt utan att vakna alls. Lillasyster som är 2 slutade med blöja både dag och natt när hon var 1 år och 11 månader.

Det är fantastiskt vad det kan skilja mellan barn och även syskon. Minstingen hos oss kan kissa 17 på kvällen, sen inte kissa innan hon går och sover (det kommer inget) och sen inte kissa föränn 10 på dagen efter medan då storebror som äter och dricker ungefär liknande kissar innan sängdags, när vi väcker honom kl 23 och garanterat har kissat i sängen på morgonen igen.
  • Dr Mupp
    millie2 skrev 2012-10-31 12:31:29 följande:

Kissar han på natten så är han inte mogen att sluta med nattblöja.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden När är det dax att ta bort nattblöjan?