• linamums

Hur många har ätit lyckopiller nån gång ?

Skulle vara kul och se ungefär hur många som ätit lyckopiller (tex cipramil , cipralex, sertralin mm ) berätta gärna om era erfarenheter av det oxå. Om det blev bättre , sämre och vilka biverkningar ni upplevde ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många har ätit lyckopiller nån gång ?
  • ninaflower

Jag äter seratonin blockerande just nu, började i maj.
    Mår mycket bättre, inte lika "trött", inga panikattacker/ångestattacker längre, har bättre temperament.
    Jag är gladare nu som person,,
    Gör mer saker, gillar göra saker...Blir annars rastlös.  

• Pallas

Definiera "lyckopiller", tack. Är det SSRI-preparat som avses? Ingår SNRI? Andra psykofarmaka?

• SallyBlixten

Jag åt Cipramil/Cipralex i 9 månader utan någon som helst effekt vare sig när jag började, under tiden jag åt eller när jag slutade.

Sen visade det sig att mina "panikattacker" var ett hjärtfel  

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Mandel
    Themis skrev 2012-10-31 19:34:53 följande:
    Nej, jag har aldrig känt att det varit motiverat att mixtra med min hjärnkemi även om läkare har tyckt det ett par gånger.

Typ, "du gråter för att nån har dött samtidigt som företaget du jobbar på håller på att gå i konken och du ska deala med uppsägningar av personal, ska du inte ha en bunke piller?".

Oseriöst är vad det är...
    Jag dömer verkligen inte de som använder dessa tabletter utan det är säkert till hjälp för dem, men jag är ändå benägen att hålla med dig.
    Jag vet att det är hormoner och olika signalsubstanser i hjärnan som inte fungerar som det ska, men jag tror inte att det är den verkliga orsaken för alla som mår dåligt. För en del är det säkert så, men alla?

Mitt resonemang är att varför ska jag äta tabletter när det är folk i min omgivning som har behandlat mig illa. Är det inte bättre att de får medicin så de ser hur illa de behandlar folk?
    Det jag behöver är att jobba med mig själv och lära mig att vägra låta trampas på och sluta söka bekräftelse på alla håll genom att spela duktig hela tiden.
    Lära mig att jag är värdefull även om jag går en promenad i solskenet fast torktumlaren inte är tömd. Programmera om hjärnans negativa tankebanor med andra ord. Och det behövs det terapi för, inte mediciner.

Fick dock ändå tabletter utskrivet och när jag läste bipacksedeln fick jag kalla fötter. Mer än innan...
    Långt bak på lappen stod det lite smått om biverkningar. Om jag tvivlade innan så blev jag nu totalt avskräckt ifrån att ta dem och har inte vågat ta dem.

Tycker dock att de som vågar äta dessa tabletter är modiga och ska ha en eloge för att de tar tag i sina problem och sitt mående!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Paksenarrion

Några lyckopiller har jag inte fått!

Jag har dock fått en gammal typ av antidepressiva som man märkt har positiv effekt på tarmens eget nervsystem. Den hjälper men det är ingen bot

Jag tar alla anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Pallas
    Mandel skrev 2012-11-01 06:09:47 följande:
    Jag dömer verkligen inte de som använder dessa tabletter utan det är säkert till hjälp för dem, men jag är ändå benägen att hålla med dig.
    Jag vet att det är hormoner och olika signalsubstanser i hjärnan som inte fungerar som det ska, men jag tror inte att det är den verkliga orsaken för alla som mår dåligt. För en del är det säkert så, men alla?

Mitt resonemang är att varför ska jag äta tabletter när det är folk i min omgivning som har behandlat mig illa. Är det inte bättre att de får medicin så de ser hur illa de behandlar folk?
    Det jag behöver är att jobba med mig själv och lära mig att vägra låta trampas på och sluta söka bekräftelse på alla håll genom att spela duktig hela tiden.
    Lära mig att jag är värdefull även om jag går en promenad i solskenet fast torktumlaren inte är tömd. Programmera om hjärnans negativa tankebanor med andra ord. Och det behövs det terapi för, inte mediciner.

Fick dock ändå tabletter utskrivet och när jag läste bipacksedeln fick jag kalla fötter. Mer än innan...
    Långt bak på lappen stod det lite smått om biverkningar. Om jag tvivlade innan så blev jag nu totalt avskräckt ifrån att ta dem och har inte vågat ta dem.

Tycker dock att de som vågar äta dessa tabletter är modiga och ska ha en eloge för att de tar tag i sina problem och sitt mående!
    Förstår dina tankar. Biverkningarna är helvetiska ibland. Den medicin jag äter nu har potentiellt dödliga biverkningar tom, även om jag klarat mig undan med två veckors huvudvärk under insättning och nattliga svettningar ett par ggr/mån. I gengäld har jag ett fungerande liv, med jobb, fritidsaktiviteter osv.

Det du skriver om de yttre omständigheterna har jag funderat på många gånger. Varför ska jag äta medicin om någon behandlat mig illa? För det har jag gjort. Har haft stora duster med Försäkringskassan genom åren. För att kunna ha med dem att göra måste jag antingen bedöva mig med alkohol eller lugnande mediciner. Det känns såklart förjävligt, men jag har accepterat att det är så det är just nu. 
  • Dina08

De första två veckorna fick jag fruktansvärd ångest. Sedan var det bra några veckor. Efter det gick jag upp i hypomani och gjorde dumma saker. Läkarna tog bort Sertralinet och depressionen fick självläka. Det tog tid, men det gick bra det också.

• PumpkinQueen

Sertralin och Atarax, mot depression och ångest.

Sertralinet gjorde att jag inte längre ville dö hela tiden och klarade att ta mig ur sängen (de flesta dagarna). Tyvärr gjorde det även att jag gick upp i vikt väldigt mycket, vilket ledde till ett helt nytt spektrum av ångest.

Ataraxen tog udden av ångesten, utan att ge mig biverkningar. Tyckte inte den var speciellt effektiv dock, trots att jag fick en rätt stor dos och tog den "vid behov".

• linamums
    SHAKAWKAW skrev 2012-10-31 23:59:44 följande:
    linamums skrev 2012-10-31 21:32:46 följande:
    Låter Föresten helt underbart att du blivit så mycket bättre nu :) jag är just nu nere i skiten har precis börjat äta medicin . Fick du börja med 50 mg på en gång ?
    Det är individuellt hur länge du måste äta medicinerna. Själv har jag inga planer på att sluta med dem ännu, mestadels för att jag inte känner mig redo. Min läkare sade till mig att jag skulle äta dem i drygt 9 månader, men nu har det gått över ett år. Dock känner jag mig bortglömd av vårdcentralen vid det här laget. Jag började med 50 mg på en gång. Under de första 1-2 veckorna lyckades jag uppleva nästan alla bieffekter, vilket var ett helvete att ta sig igenom. Majoriteten börjar må bättre efter en månad, men jag hade tur som bara var tvungen att gå igenom den "fasen" ett litet tag. Så efter 1-2 veckor försvann bieffekterna och jag kände hur Sertralinet började "arbeta" i kroppen (om man kan säga så).

Hade du problem med social ångest innan ? Men fick du dom *farliga* biverkningarna ?
  • SHAKAWKAW
    linamums skrev 2012-11-01 19:51:31 följande:

Hade du problem med social ångest innan ? Men fick du dom *farliga* biverkningarna ?
    Jag hade vissa problem med social ångest, ja. På ett sätt.

Nej, inga farliga biverkningar.
  • John 713

Jag har ätit cipramil och nu så äter jag Setralin, men cipramil fick jag mott psyckoser och dett hjälpte .
    Men dett är hellt klart och tydligt att jag inte vill   lämna bort Setralinet ,för jag hör röster och dett är samma sak såm hörselhalusinationer ,och dett med några andra tabletter såm serenase, Jag skulle inte bara klara av och leva utan medesiner jag har ätit dåm i närmare 35 år .För jag är rädd att hamna i psyckos,dett är rena helvete för mig.
     Om då lyckopiller är rätta ordett men något ligger dett nog i dess benämning. HEJ

• Border

Många förespråkar att man minsann skall bearbeta allt det jobbiga, istället för att äta mediciner, men om man befinner sig mitt i det där jobbiga och inte kan ta sig ur det, så kan man inte börja bearbeta det. Utan då behöver man mediciner så att man åtminstone kan fungera någorlunda normalt.

• Pallas
    Border skrev 2013-02-14 19:15:10 följande:
    Många förespråkar att man minsann skall bearbeta allt det jobbiga, istället för att äta mediciner, men om man befinner sig mitt i det där jobbiga och inte kan ta sig ur det, så kan man inte börja bearbeta det. Utan då behöver man mediciner så att man åtminstone kan fungera någorlunda normalt.
    Bra poäng, tycker jag. Jag brukar jämföra det med kryckor - man måste ha dem för att gradvis kunna belasta den läkande frakturen.

Ytterligare en vinkel är ju att det inte alls behöver föreligga något traumatiskt i ens liv som måste bearbetas. Man kan må skit ändå, på grund av hur hjärnan är kopplad och vilka kemiska substanser som flödar. 
Svar på tråden Hur många har ätit lyckopiller nån gång ?