• Anonym (bonusmamman)

Vill mamma ha en ny pappa till barnet??

Hej!

Min sambo har ett barn sedan ett tidigare förhållande. Barnet är 5 år och relationen mellan mor och far är inte den bästa. Vi bor 8 mil ifrån mamman och barnet och barnet "ska" vara här vh egentligen. Varje gång sambon ska hämta sonen på fredagar så frågar han mamman om det är okej att han kommer t.ex. klockan 18.00 och hämtar. Varje gång så kommer mamman med dåliga bortfklaringar och det slutar med att sambon inte får hämta sin son. 

Sen har mamman mage till att gå hem till sambons föräldrar, alltså barnets farmor och farfar och berätta att pappa inte vill träffa sitt barn.

Detta är bara en pytteliten sak av massor och pga allting har sambon gått in i en depression. Han har ingen lust till något längre. Han vill inte hämta barnet alls längre pga att varje gång ska det tjaffsas, skrikas inför barnet och mamman trycker ner min sambo. 

Barnet blir ju såklart drabbat och det vet min sambo om, men vad ska han göra. Det har hänt 3 gånger att han kört 8-9 mil för att hämta sedan har han fått åka hem igen utan barnet. Vi har kass ekonomi men ändå försöker pappan med allt han kan.  Mamman ger sig inte utan skapar nya problem.

Jag som ser allting utifrån tror att mamman inte vill att pappan ska finnas i sonens liv. Hon har en ny kille och barnet har börjat säga pappa till denna. Och det var långt innan detta hände.  Min sambo orkar inte längre, men han får skuldkänslor för barnet och hamnar djupare i depressionen.

Min sambo älskar verjligen sonen, men som sagt. Krafterna börjar ta slut.  Mamman får antagligen som hon vill. Vad finns det att göra. Familjerätten har de testat men de funkade inget vidare. Mamman är duktig på att ljuga ihop små historier och min sambo som var en stor och stark karl innan har fått krypa ihop till en ynkrygg. Han vågar inte säga emot eller någonting. Vad skall vi/han/dem  göra?                   

• Svar på tråden Vill mamma ha en ny pappa till barnet??
  • Jojile
    Anonym skrev 2012-11-01 15:27:20 följande:
    Jag tycker inte att en förälder har mer rätt till barnet än den andra. Men, bara för att pappan är umgängesförälder så betyder inte det att man kan bortse från barnets bästa när det handlar om umgänge.

Pappan kan inte hämta barnet fredag eftermiddag så varför ska ha stämma mamman på det? Mamman behöver inte ha barnet på förskolan på sin tid om hon inte vill så du kan inte påstå att det blir hämtning på förskolan när han ska ha umgänge.

Jag förstår inte vad det är som är så svårt. Pappan KAN visst hämta på fredagar.

Och det kan jag visst, för om han får en dom på umgänge och att hämtning och lämning ska ske på barnets förskola så måste mamman följa det.
  • Anonym
    Jojile skrev 2012-11-01 21:12:42 följande:

Jag förstår inte vad det är som är så svårt. Pappan KAN visst hämta på fredagar.
    Och det kan jag visst, för om han får en dom på umgänge och att hämtning och lämning ska ske på barnets förskola så måste mamman följa det.
    O när förskolan är stängd kan pappa inte hämta barnet för det står i domen att han ska hämta på förskolan...
  • Friedegard

men vad väntar han på? en ursäkt så att  han kan ge upp utan dåligt samvete? JA detär säkert jättejobbigt att vara i hans situation, att vara deprimerad gör en lamslagen. 

Han kan ju inte ge upp bara för att mamman motarbetar, hon är ju inte frisk i huvudet och det kommer hon aldrig bli, så ni får ju hitta en lösning så att ni kan gå över hennes huvud.

Din man har rättigheter, men han måste kräva dem.

• Jojile
    Anonym skrev 2012-11-01 21:18:13 följande:
    O när förskolan är stängd kan pappa inte hämta barnet för det står i domen att han ska hämta på förskolan...

Vet du, det finns massvis med personer som har överenskommet att överlämning sker på Fsk, och såna dagar brukar det lösas ändå. Pappan kan t.ex ta ut vab för barnet (har jag för mig eftersom Fsk är stängd) alt. ta ut semester.

Men man kan alltid måla fan på väggen om man vill.
  • dollface85
    Anonym skrev 2012-11-01 21:18:13 följande:
    Fast ts förklara att pappan har kontaktförbud på förskola enligt mamman och om han åker dit för att hämta sitt barn så kommer polis tillkallas. vem vill göra det mot sitt  barn?
  • Anonym (bonusmamman)

Hej Alla!

Massor av svar ser jag så jag svarar här i.

Att hämta på fsk skulle vara det bästa tycker både sambon och jag. Min mamma har också sagt att det antagligen är det bästa för alla parter. Min mamma jobbar på en annan fsk. Det som är himla sorgligt är att vi inte har någon på vår sida - förutom mina föräldrar. Men de kan inte göra någonting ju. Eller?

Sambon min behöver massvis med kött på benen. Han hade det innan och kunde säga emot och så vidare, men med tiden har han tryckts ner såpass mycket att han nu liksom inte orkar mer. Att ta kontakt med advokat, det kostar en massa va? För det verkar som att det är det enda alternativet som fungerar.

Meningen med detta är ju absolut inte att "sätta dit" mamman, för det villl vi inte. För pojken behöver sin mamma, precis som att han behöver sin riktiga pappa. Vi vill bara att det ska fungera.

Det fula är också att pappan inte får lov att hämta på fsk för mamman, men mammans nya sambo brukar hämta på dagis. Sambon sa till mamman en gång att eftersom ***** får lov att hämta på dagis så kan väll jag också få eftersom det antagligen blir bättre så. Det är ju värt ett försök. Men mamman sa nej och sa att hennes sambo får hämta eftersom han bor ihop med barnet mer än pappan och i en familj ska man hjälpas åt.
    Vi förklarade att vi är ju också en familj och kan behöva hjälpas åt vi med. Men nej!.                

• Jojile
    Anonym (bonusmamman) skrev 2012-11-02 07:34:12 följande:
    Hej Alla!

Massor av svar ser jag så jag svarar här i.

Att hämta på fsk skulle vara det bästa tycker både sambon och jag. Min mamma har också sagt att det antagligen är det bästa för alla parter. Min mamma jobbar på en annan fsk. Det som är himla sorgligt är att vi inte har någon på vår sida - förutom mina föräldrar. Men de kan inte göra någonting ju. Eller?

Sambon min behöver massvis med kött på benen. Han hade det innan och kunde säga emot och så vidare, men med tiden har han tryckts ner såpass mycket att han nu liksom inte orkar mer. Att ta kontakt med advokat, det kostar en massa va? För det verkar som att det är det enda alternativet som fungerar.

Meningen med detta är ju absolut inte att "sätta dit" mamman, för det villl vi inte. För pojken behöver sin mamma, precis som att han behöver sin riktiga pappa. Vi vill bara att det ska fungera.

Det fula är också att pappan inte får lov att hämta på fsk för mamman, men mammans nya sambo brukar hämta på dagis. Sambon sa till mamman en gång att eftersom ***** får lov att hämta på dagis så kan väll jag också få eftersom det antagligen blir bättre så. Det är ju värt ett försök. Men mamman sa nej och sa att hennes sambo får hämta eftersom han bor ihop med barnet mer än pappan och i en familj ska man hjälpas åt.

Vi förklarade att vi är ju också en familj och kan behöva hjälpas åt vi med. Men nej!.                

Nämen sluta nu! Ts, din man måste ta reda på sina rättigheter!!! Mamman har inget lagligt stöd att bete sig såhär. Har de gemensam vårdnad får han hämta på Fsk lika mkt som mamman. Däremot tror jag att det är tvärtom, din sambo skulle kunna ringa och säga att mammans sambo inte får hämta. Men då är vi ordentligt på sandlådenivå och det ska ni undvika.

Såhär skulle jag ha gjort:

1. Köp en almanacka eller kollegieblock där han skriver ner allt som händer mellan han och mamman. Då har han det nerskrivet och man blir starkare och svamlar inte lika mkt på möten och man har stödpunkter.

2. Kolla upp helförsäkring. Jag fick hjälp genom den. Då behöver ni betala handpenningen men resten täcker försäkringar upp.

3. Din man kan alltid kontakta en advokat för att få mer kött på benen. Det finns massvis med sidor där man kan få gratis rådgivning.

4. Spela in samtal mellan din sambo och mamman. Ni måste kunna bevisa att hon saboterar umgänget.

Åh, jag vill bara träffa din karl och ruska om honom. SLUTA fråga mamman om lov. Nästa gång han kommer för att hämta sitt barn så ska han bara titta mamman i ögonen och säga högt: "nu är pappa här, säg hej då till mamma så åker vi nu" och om mamman vägrar så hade jag bett henne berätta vilket lagstöd hon anser sig ha, och om hon ser något problem med umgänget så får hon kontakta familjerätten nästa vardag.
  • Anonym (bonusmamman)
    Jojile skrev 2012-11-02 08:20:22 följande:

Nämen sluta nu! Ts, din man måste ta reda på sina rättigheter!!! Mamman har inget lagligt stöd att bete sig såhär. Har de gemensam vårdnad får han hämta på Fsk lika mkt som mamman. Däremot tror jag att det är tvärtom, din sambo skulle kunna ringa och säga att mammans sambo inte får hämta. Men då är vi ordentligt på sandlådenivå och det ska ni undvika.

Såhär skulle jag ha gjort:
    1. Köp en almanacka eller kollegieblock där han skriver ner allt som händer mellan han och mamman. Då har han det nerskrivet och man blir starkare och svamlar inte lika mkt på möten och man har stödpunkter.

2. Kolla upp helförsäkring. Jag fick hjälp genom den. Då behöver ni betala handpenningen men resten täcker försäkringar upp.

3. Din man kan alltid kontakta en advokat för att få mer kött på benen. Det finns massvis med sidor där man kan få gratis rådgivning.

4. Spela in samtal mellan din sambo och mamman. Ni måste kunna bevisa att hon saboterar umgänget.

Åh, jag vill bara träffa din karl och ruska om honom. SLUTA fråga mamman om lov. Nästa gång han kommer för att hämta sitt barn så ska han bara titta mamman i ögonen och säga högt: "nu är pappa här, säg hej då till mamma så åker vi nu" och om mamman vägrar så hade jag bett henne berätta vilket lagstöd hon anser sig ha, och om hon ser något problem med umgänget så får hon kontakta familjerätten nästa vardag.

Jo, jag ska se till att han skaffar mer stake :) eller kött på benen om vi ska prata lite mer rumsrent ;) Jag tror han backar pga hoten. Det är väll inga direkt "jättehemska" hot. Men saker som att då får du aldrig mer träffa honom och jag ringer polisen. Sen drar hon dit sina föräldrar pga att hon vet att min sambo har respekt för dem.

Ja, precis om att hennes sambo inte får hämta. Han sa det till henne en gång att: men din sambo får ju hämta. Vill du då att jag ska neka honom att göra det. Hur skulle ni få ihop det då. Men sambon sa också till henne att han aldrig skulle neka honom att hämta för han har absolut ingen anledning till det. Men ja, det är som det är. Ska säga till sambon när han kommer hem också ska vi läsa alla svaren här ihop. :)  
  • Höghus

Säger som Jojile, din sambo måste skärpa sig TS! Sluta gnöla om att han trycks ned eller om dålig ekonomi inför mamman. Skicka inte brevet! Ta istället reda på exakt vilka rättigheter han har och kolla upp om ni har rättsskydd i hemförsäkringen. Finns bra juridiska råd att få gratis också. Se till att få allt på papper. Ring förskolan och be om ett utvecklingssamtal så att han lär känna personalen och får koll på hur barnet har det. Det är hans rättighet som vårdnadshavare. Man får heller inte ge bort alla dagar i föräldraförsäkringen så rimligtvis finns det möjlighet för din sambo att ta ut halvdagar varannan fredag em. Räta på ryggen och sätt hårt mot hårt för barnets skull!

• Anonym (bonusmamman)
    Höghus skrev 2012-11-02 08:53:25 följande:
    Säger som Jojile, din sambo måste skärpa sig TS! Sluta gnöla om att han trycks ned eller om dålig ekonomi inför mamman. Skicka inte brevet! Ta istället reda på exakt vilka rättigheter han har och kolla upp om ni har rättsskydd i hemförsäkringen. Finns bra juridiska råd att få gratis också. Se till att få allt på papper. Ring förskolan och be om ett utvecklingssamtal så att han lär känna personalen och får koll på hur barnet har det. Det är hans rättighet som vårdnadshavare. Man får heller inte ge bort alla dagar i föräldraförsäkringen så rimligtvis finns det möjlighet för din sambo att ta ut halvdagar varannan fredag em. Räta på ryggen och sätt hårt mot hårt för barnets skull!

Ja, vi ska skärpa till oss båda två. Det lovar jag. Kan faktiskt erkänna att jag är lite "rädd" för mamman och hennes föräldrar också. heh

Men iaf. Sambon kom med förslaget mejlkontakt. Skulle ni rekommendera det? Kan sambon begära av mamman att hon ska informera om läkartider, vad som händer hos läkaren,  om det händer något speciellt på dagis? Kan han begära att hon t.ex. mejlar och berättar det. För enligt mamman är det sambon min som ska ringa runt och fråga. Men jag kan ju tycka det låter vansinnigt. Jag menar han kan ju inte ringa runt överallt varje vecka och fråga om han varit hos läkaren, tandläkarn m.m.      
  • Höghus

Din sambo kan som vårdnadshavare begära ut sonens BVC-journal. Där finns läkarbesök mm. Oftast är barnet inskriven på närmaste BVC. Kolla där om han inte vet i dagsläget.

• mamman64
    h8him skrev 2012-11-01 18:17:36 följande:
    Det är inte heller säkert att det blir till någon nackdel för henne den dagen de ev. hamnar i rätten.
    Ok....
  • mamman64
    Friedegard skrev 2012-11-01 21:24:58 följande:
    men vad väntar han på? en ursäkt så att  han kan ge upp utan dåligt samvete? JA detär säkert jättejobbigt att vara i hans situation, att vara deprimerad gör en lamslagen. 

Han kan ju inte ge upp bara för att mamman motarbetar, hon är ju inte frisk i huvudet och det kommer hon aldrig bli, så ni får ju hitta en lösning så att ni kan gå över hennes huvud.

Din man har rättigheter, men han måste kräva dem.
  • Anonym (bonusmamman)
    Höghus skrev 2012-11-02 09:12:19 följande:
    Din sambo kan som vårdnadshavare begära ut sonens BVC-journal. Där finns läkarbesök mm. Oftast är barnet inskriven på närmaste BVC. Kolla där om han inte vet i dagsläget.

Ja, vi har fått höra det innan men så gick min sambo till bvc och frågade ifall han fick titta i sonens journal och om ifall de kunde berätta hur det går för sonen, om han följer kurvor m.m. eller om det var något annat. Men han fick till svar att dom inte kunde ge honom den för då gick dem bakom mammans rygg. Ifall han ville se den fick han återkomma med mamman. Dock ville inte mamman följa med utan det var sambons problem och han fick lösa det själv. 

Men då har han alltså full rätt till att titta i journalen med andra ord.    
  • Anonym

Läs gärna i Föräldrabalken: 

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. 

Därav följer att: 

Mamman behöver inte lämna ut information men det måste däremot förskola, skola och alla sjukvårdsinstanser. Dock är det till hennes nackdel i en ev vårdnadstvist om hon undanhåller information eller försvårar samarbetet med pappan utan giltig orsak.

Förskolan får inte hindra pappan att hämta sitt barn, om han inte har en dom emot sig som säger att han inte får göra så, tex ett besöksförbud gällande skolans område.
    BVC får inte neka att lämna ut journalen till en vårdnadshavare, då rekommenderar jag att han begär ett skriftligt beslut på deras nekande och sedan överklagar beslutet till förvaltningsdomstolen. Kostar inget. 

Notera att detta gäller ENDAST om föräldrarna har gemensam vårdnad, inte om mamman är ensam vårdnadshavare och pappan umgängesförälder. 

Svar på tråden Vill mamma ha en ny pappa till barnet??