Vill mamma ha en ny pappa till barnet??
Hej!
Min sambo har ett barn sedan ett tidigare förhållande. Barnet är 5 år och relationen mellan mor och far är inte den bästa. Vi bor 8 mil ifrån mamman och barnet och barnet "ska" vara här vh egentligen. Varje gång sambon ska hämta sonen på fredagar så frågar han mamman om det är okej att han kommer t.ex. klockan 18.00 och hämtar. Varje gång så kommer mamman med dåliga bortfklaringar och det slutar med att sambon inte får hämta sin son.
Sen har mamman mage till att gå hem till sambons föräldrar, alltså barnets farmor och farfar och berätta att pappa inte vill träffa sitt barn.
Detta är bara en pytteliten sak av massor och pga allting har sambon gått in i en depression. Han har ingen lust till något längre. Han vill inte hämta barnet alls längre pga att varje gång ska det tjaffsas, skrikas inför barnet och mamman trycker ner min sambo.
Barnet blir ju såklart drabbat och det vet min sambo om, men vad ska han göra. Det har hänt 3 gånger att han kört 8-9 mil för att hämta sedan har han fått åka hem igen utan barnet. Vi har kass ekonomi men ändå försöker pappan med allt han kan. Mamman ger sig inte utan skapar nya problem.
Jag som ser allting utifrån tror att mamman inte vill att pappan ska finnas i sonens liv. Hon har en ny kille och barnet har börjat säga pappa till denna. Och det var långt innan detta hände. Min sambo orkar inte längre, men han får skuldkänslor för barnet och hamnar djupare i depressionen.
Min sambo älskar verjligen sonen, men som sagt. Krafterna börjar ta slut. Mamman får antagligen som hon vill. Vad finns det att göra. Familjerätten har de testat men de funkade inget vidare. Mamman är duktig på att ljuga ihop små historier och min sambo som var en stor och stark karl innan har fått krypa ihop till en ynkrygg. Han vågar inte säga emot eller någonting. Vad skall vi/han/dem göra?