• helena29

Hur vänja av med välling på natten? (14 mån)

Har en son som är 14 mån. Som det är nu somnar han för natten vid 19.30. Sover utan att höra av sug fram till cd 01.30. Vaknar få och vill absolut inte somna om i sin säng. Får komma över till vår säng. Ligger still ca 20 min sen börjar bökandet som till slut blir skrik och jag ger välling. Såhär har det hållt på ett bra tag nu och nästan alltid vid exakt denna tiden. Efter vällingen bökar han vidare ett tag, men somnar sedan om. HUR ska vi få honom att somna om utan välling för jag tror inte det är hunger utan mest en ovana! Ska jag bara vägra vällingen och han får skrika bredvid mig tills han somnar? Låta bli att ta över honom till mig? Ge välling men lägga över i hans säng igen? Hur har ni gjort. Tips tack!

• Svar på tråden Hur vänja av med välling på natten? (14 mån)
  • Pillar

Jag har precis gått igenom
    Samma , jag hade vatten flaska brevid min
    Säng när han vakna gav jag han den sa att vällingen är slut ... Alternativ är ju koka välling innan du lägger dig och ställa i en socka så blir den lagom varm tills han vaknar ... Men testa med vatten det gick bra för
    Oss ! Lycka till vet att det kan vara tufft !:)

• Alexi

Man får ta fajten helt enkelt. Vi tog bort vällingen vid 14 månader och det gick oväntat smidigt.

Låt absolut inte en välling stå framme i ett antal timmar...

• helena29

Hur många nätter tog det innan de inte vaknade och ville ha välling? Sov de hela nätter sen? Har ni den bredvid er eller i egen säng?

• En blå giraff

Min stora åt välling nattetid tills han var 2,5 år Obestämd Då sa vi helt enkelt åt honom att det inte skulle bli mera och det blev några stökiga nätter - gick bra sedan utan vällingen. Lite svårare med en 14-månaders som inte förstår på samma sätt. Min 16-månaders äter ff välling nattetid och jag orkar inte sluta faktiskt.... Vi har varmt vatten i en termos, kallt vatten i nappflaska och en vällingdoserare med pulver på sängbordet. Han sover mellan oss också så det går smidigt att ge honom den där flaskan. Men jag tror mest på att du tar över barnet i din säng men sen står ut med skriket några nätter om du känner du har fått nog. Var säker på att han är rejält mätt på kvällen. 

• Kyh

Kan det vara så att han inte är tillräckligt mätt innan han går och lägger sig?

Ha inte välling stående i timmar. Man får ha den färdiglagad i max en timma, bakterierna växer till sig speciellt av den miljön.

• Alexi

Vi hade tre nätter som varatökiga men den första var stökig ändå av andra anledningar, det var därför vi hoppade på tåget och skippade vällingen då. Hon började sova hela nätter 1-2 månader senare.

• helena29

Har svårt att tro att han inte är mätt när han somnar eftersom han även då dricker en hel flaska innan läggdags. Men å andra sidan måste han väl läraktig somna om även om han är lite småhungrig? Automatiskt borde han ju äta mer under dagen då.
    Alexi; hur gammal var ert barn då? Skrek hon mycket på natten?

• Alexi

Hon var 14 månader. Vi hade en period innan minskat mängden på vällingen och också minskat mängden pulver i förhållande till vatnnet så den akulle smaka sämre och bli mindre attraktiv.

Jag är helt säker på att en ettåring som äter bra på dagen inte behöver nattätningen. Med tvåan tog vi bort nattamningen vid tolv månader, EN ledsen natt...

• Gonee

Min 3åriga dotter slutade med välling nattetid när hon va 1,5. Då fick jag tvinga henne att sluta då hon drack 5-6 flaskor varje natt. Började med att ge henne välling vid läggdags och sen bara vatten. Ja de va jobbigt första dagarna med gud va skönt de va sen. Fick sova min första nätter och hon med för den delen. Idag är flaskan hennes snuttefilt så tänker aldrig sluta med att ge henne flaska på kvällen. Jag vet att hon sover mätt och. Dessutom ger hon upp den själv en vacker dag. Ibland så sover hon utan den och ibland vill hon ha den.
    Min andra dotter är 1,5 och det är dags att vänja av henne med välling med. För hon kan dricka lika mycket ibland. Men henne ska jag vänta med. Hon ska genomgå en operation snart så då kommer hon kanske själv sova hela nätter då hon har andningsvårigheter. Det kan vara svårt med att sluta ge dom det dom vill. Men de löser sig till slut. Lycka till!

• helena29

Inatt tog jag över honom till mig när jag gick och la mig, utan att han hade vaknat. Ville se om han vaknade vid samma tid ändå. Det gjorde han, men jag slapp ge välling. Däremot vaknade han ju vid 05 istället och kunde inte somna om, så då blev det välling. Ska man säga ett klockslag, att efter kl 06 är det ok med välling, men innan dess blir det inget? Eller ska man skippa vällingen helt i sängen? Men då lär det bli uppstigning vid 05.... Men för att han ska sova hela natten utan välling så kanske man måste? Eller kommer det till slut ändå? Usch, vet varken ut eller in...

• mariatheresia

skrev detta i en annan tråd så du är inte ensam tyvärr, läste där att man ska ge ersättning iställt för att välling kan ge magknip, ingen aning om det är så men känns inte aktuellt att byta liksom

vet inte om det är aktuellt längre men jag har iaf en kille på 15 mån som ända sedan 4 månaders ålder valt att vara vaken minst 2 timmar varje natt.

Han är öronbarn och vi väntar på rör + komjölksproteinallergisk så att byta ut vällingen till ersättning är uteslutet och gröt ratar han sen vi gick över till mjölkfrikost.

Har provat det mesta, han har fått byta säng, har nu växasäng och kommer när han vaknar, sover tillsammans med sin storasyster, allt funkar utmärkt, dricker välling, den mjölkfria 6 månaders som för hans del är den enda som finns som är fri från soja eftersom han reagerar på det med. Efter välling somnar han själv, han störs av kissig blöja så vi byter innan vi går och lägger oss utan att han någonsin reagerat på det, han sover utan problem från 19 till 1-3 sen vaknar han, han säger inget, aldrig gnäll utan bara bökar runt, kan ibland somna om med hjälp av en liten flaska välling men tar ändå 1 timme tills han somnar och han vill då bara sova i sin vagn aldrig att vi lyckats somna honom hos oss, knepiga unge.

Nu har jag börjat jobba och han går på förskola så jag trodde det skulle bli bättre men icke, så fler tips kanske finns om vi inte redan gjort allt förstås

helt utmattad av sömnbristen

• Kinda

Hej!
    Vår kille fick vi att sluta med välling när han var nästan 13 månader.
    Jag hade tidigare försökt att inte ge välling på natten när han vaknade, men han skrekl och skrek helt hysteriskt och höll hela familjen vaken... Jag trodde det aldrig skulle ta slut, att jag aldrig skulle få sova en hel natt igen...

Det blev som så att "avvänjningen" lyckades när min sambo tog över och skulle vara hemma ett par månader.
    Min sambo bestämde sig helt enkelt bara för att nu får det vara nog. Så jag sov i ett annat rum och så tog han fajten i ett par-tre nätter. Efter den fjärde natten så sov sonen hela natten igenom utan att vakna och vilja äta, och har gjort det sen dess. Han sover nu ca 12 timmar per natt, utan att i stort vakna en enda gång. Han kan vakna till för att han tappat nappen, gnälla lite, men så hör man att han hittat nappen och då somnar han om. Helt underbart!

Jag tror att det var det som gjorde susen, att det var sambon som gjorde det. Vi bröt liksom mönstret helt. Mig har ju sonen förknippat med mat dygnet runt sen han var nyfödd, och  jag tror det var därför jag inte lyckades.
    Det kan ju också vara så att han inte var redo. Tror det är viktigt att ha med det i tanken också. Vissa barn är redo att sluta äta och sova hela natten senare än andra.

Som sagt, försök bryta mönstret helt så hoppas jag att ni lyckas.
    Om ni inte redan gjort det vill säga... :)
    Lycka till!

• hon mot strömmen

Pröva ge ett kraftigare kvällsmål innan läggdags. Han kanske inte är hungrig vis läggdags men han håller sig kanske inte mätt hela natten med dey han får på kvällen.

• CrazyLady

Jag avvande dottern med att minska mängden kväll för kväll, fast nu drack hon ersättning då hon hatar välling..
    de gick hemskt bra
    dem första 2 nätterna var hon sur när hon inte fick flaskan mer men sen somna hon hur fint som helst

hon fyller 2 i april och hon har varit flaskfri i 2 veckor nu

Svar på tråden Hur vänja av med välling på natten? (14 mån)