• Anonym (girlie)

Barn som flyttar tillbaks hem.

Hur gör ni familjehem om ert placerade barn får flytta hem efter tex 3 år?Hur känns det,har ni kontakt? Frågan gäller barn under 10 år.

• Svar på tråden Barn som flyttar tillbaks hem.
  • Anonym
    Anonym (girlie) skrev 2012-11-19 10:30:03 följande:
    Jag vet barn som träffar sina biosar regelbundet och kallar även dom mamma och pappa...och vet att det finns barn som VILL flytta hem trots att dom har bott länge hos fosterfamilj.

Min lillebror har oxå både träffat sin bio mamma o pappa regelbundet hela sin uppväxt men inte han heller ser dem som sin mamma o pappa. Men självklart finns det ju barn som ser sina bios som mamma o pappa o vill hem. Men har barnen varit väldigt små vid placering tror jag det hör till ovanligheterna. MEN jag förstår bioföräldrarna att dom gör allt i sin makt att få hem sina barn och svårt att se att jag själc skulle reagera på annat sätt.
  • iakttagare
    Anonym (girlie) skrev 2012-11-01 15:54:15 följande:
    Hur gör ni familjehem om ert placerade barn får flytta hem efter tex 3 år?Hur känns det,har ni kontakt? Frågan gäller barn under 10 år.

Är det någon som kan förklara för mig, varför barnen blir familjehemsplacerade? orkar inte föräldrarna axla fram ansvaret? Eller är pappan en mosolini och mamman lika så
  • Anonym (***)
    iakttagare skrev 2013-04-30 18:38:45 följande:

Är det någon som kan förklara för mig, varför barnen blir familjehemsplacerade? orkar inte föräldrarna axla fram ansvaret? Eller är pappan en mosolini och mamman lika så

Finns väl alla möjliga anledningar, men oftast handlar det om sjukdom hos föräldern.
  • Anonym (upprörd)
    Lilia skrev 2012-11-14 13:48:39 följande:
    Jag tycker att det är fruktansvärt att barnen inte får bo kvar i fosterhemmet efter en så lång tid. Ett barn flyttar man inte på hur som helst. Efter en viss tid borde barnet få stanna kvar.

Det där är att dra alla över en kam. Vissa omhändertagna barn vill absolut hem till sina bioföräldrar som älskar dem över allt annat. Fosterfamiljen tar hand om dem för att de förtjänar en stor hacka på det. Det tar åratal att kämpa i rättegångar och överklaga, få avslag, överklaga, vänta, gråta över sina lvu ade barn när det är socialen som gjort grova tjänstefel och ljugit i rätten och inte har ryggrad att säga förlåt jag gjorde fel. Alla fosterhem är inte bra, vissa hotar barnen och skrämmer dem till tystnad. Soc hotar, anklagar och skrämmer bioföräldrar. Det som är fruktansvärt är att socialen omotiverat tar barn brådskande ur dagis för att de är livliga eller inte vill sitta i dagistantens famn utan leka själv. Sedan för soc. över skulden på föräldrarna för sitt handlande. Falska anklagelser utan bevis från soc. och soc. åsikter  mot läkarkårens fakta. Soc vinner och fosterföräldrarna får behålla barnen och pengarna.
  • Anonym (upprörd)
    Anonym (girlie) skrev 2012-11-15 15:57:57 följande:
    Grundlagen säger att barn ska återvända om förutsättningar finns. Hem alltså

Det är fosterfamiljens jobb att rapportera till socialen om att biomamman har någon kluven hårtopp eller att barnet har en fläck på kläderna och ett barn har somnat i bilen när bioföräldrarna är på väg till den övergivna kåken ut i obyggnaden där barnen ska överlämnas till fosterfamiljen. Socialen har bestämt att där ska de träffas. Det är förbjudet för bioföräldrarna att köra hem barnen till fosterfamiljen. Fosterfamiljens plikt är att hitta fel på bioföräldrarna annars flyttar socialen barnen till en annan fosterfamilj som ljuger bättre. Socialen omhändertar fel barn för det är trevligare för soc med en gråtande mamma som går med på att göra allt för att få hem sina barn och en uppgiven pappa som är skötsam på kontoret än en aggressiv brottsling som hotar att mörda socialarbetaren om hon tar deras barn.
  • nymedlem
    Anonym (upprörd) skrev 2013-05-16 09:55:49 följande:
    Det är fosterfamiljens jobb att rapportera till socialen om att biomamman har någon kluven hårtopp eller att barnet har en fläck på kläderna och ett barn har somnat i bilen när bioföräldrarna är på väg till den övergivna kåken ut i obyggnaden där barnen ska överlämnas till fosterfamiljen. Socialen har bestämt att där ska de träffas. Det är förbjudet för bioföräldrarna att köra hem barnen till fosterfamiljen. Fosterfamiljens plikt är att hitta fel på bioföräldrarna annars flyttar socialen barnen till en annan fosterfamilj som ljuger bättre. Socialen omhändertar fel barn för det är trevligare för soc med en gråtande mamma som går med på att göra allt för att få hem sina barn och en uppgiven pappa som är skötsam på kontoret än en aggressiv brottsling som hotar att mörda socialarbetaren om hon tar deras barn.

Varför är det förbjudet för föräldrarna att köra "hem" barnen?
  • Anonym (upprörd)

Det kan inte socialen svara på eller ens motivera, inte ens fast jurister eller bioföräldrar frågar, men så har de bestämt från socialen. Socialen hävdar också bestämt att bioföräldrarna inte får säga åt barnen att socialen bestämt att barnen inte får bo hemma. Socialen säger åt bioföräldrarna att de ska säga åt barnen att de själv (bioföräldrarna) bestämt att barnen måste bo hos fosterföräldrarna. Socialen kan inte besvara bioföräldrarnas fråga. - Vad ska vi göra, förbättra, ändra på för att barnen ska få komma hem. Man möts av kompakt tystnad. Socialen säger åt biomamman att ljuga om familjesituationen när hon söker arbete, hon uppmanas säga att hon har stödfamilj och inte att barnen bor hos en fosterfamilj. Så är det här i kommun.

• Anonym (*** 2)
    Anonym (girlie) skrev 2012-11-19 10:05:28 följande:
    Vem har sagt att det är lätt? Men enligt grundlagen ska barn hem om förutsättningar finns.
    Ja, enligt grundlagen och enligt "barnens bästa" som SoL alltid ska utgå ifrån!
  • Anonym (*** 2)
    Anonym (upprörd) skrev 2013-05-19 17:07:27 följande:
    Det kan inte socialen svara på eller ens motivera, inte ens fast jurister eller bioföräldrar frågar, men så har de bestämt från socialen. Socialen hävdar också bestämt att bioföräldrarna inte får säga åt barnen att socialen bestämt att barnen inte får bo hemma. Socialen säger åt bioföräldrarna att de ska säga åt barnen att de själv (bioföräldrarna) bestämt att barnen måste bo hos fosterföräldrarna. Socialen kan inte besvara bioföräldrarnas fråga. - Vad ska vi göra, förbättra, ändra på för att barnen ska få komma hem. Man möts av kompakt tystnad. Socialen säger åt biomamman att ljuga om familjesituationen när hon söker arbete, hon uppmanas säga att hon har stödfamilj och inte att barnen bor hos en fosterfamilj. Så är det här i kommun.
    Det där låter helt stört!

Jag skulle aldrig ljuga för mitt barn och det gjorde jag inte när mitt barn placerades. Jag sa precis som det var - det är soc och familjehemmet som kräver att du ska bo här nu, JAG vill att du ska komma hem.

• Anonym (Nja.....)
    Anonym (*** 2) skrev 2013-06-04 08:42:42 följande:
    Ja, enligt grundlagen och enligt "barnens bästa" som SoL alltid ska utgå ifrån!

Fast numera är det ju faktiskt så att efter tre år så skall en vårdnasöverflytt övervägas ......
  • Anonym (*** 2)
    Anonym (Nja.....) skrev 2013-06-04 08:46:14 följande:

Fast numera är det ju faktiskt så att efter tre år så skall en vårdnasöverflytt övervägas ......
    Övervägas ja, men det innebär inte att det är barnets bästa att stanna i familjehemmet.

Det som försvårar för placerade barn är det faktum att allt som sker när det gäller soc går så långsamt. Därav hinner barnen tyvärr rota sig hos familjehemmen.

Hade myndigheter varit lite snabbare i sin hantering av ärenden så hade många barn fått flytta hem tidigare än de får göra idag och då hade en vårdnadsflytt aldrig ens kommit på tal! 
  • Anonym (Nja.....)
    Anonym (*** 2) skrev 2013-06-04 08:52:04 följande:
    Övervägas ja, men det innebär inte att det är barnets bästa att stanna i familjehemmet. Det som försvårar för placerade barn är det faktum att allt som sker när det gäller soc går så långsamt. Därav hinner barnen tyvärr rota sig hos familjehemmen. Hade myndigheter varit lite snabbare i sin hantering av ärenden så hade många barn fått flytta hem tidigare än de får göra idag och då hade en vårdnadsflytt aldrig ens kommit på tal! 

Jag tror absolut att det finns barn som självklart skulle må best med sina biosar , tror tyvärr också att det finns fall där de självklart borde få stanna i familjehemmet ....
  • Anonym (*** 2)
    Anonym (Nja.....) skrev 2013-06-04 09:07:49 följande:

Jag tror absolut att det finns barn som självklart skulle må best med sina biosar , tror tyvärr också att det finns fall där de självklart borde få stanna i familjehemmet ....
    Självklart är det så. Men om man tänker på de barn (exempelvis barnet i ts) där soc vet att barnet kommer flytta hem så småningom, då tycker jag att man bör skynda på ärendet för att barnet inte ska behöva rotas i familjehemmet och sedan dras upp igen.

När det gäller barn som ska stanna i familjehemmet så vet soc det ganska tidigt i placeringen och då blir det ett helt annat läge.
  • Anonym (upprörd)

På sidan familjehemmet.se kan man ju läsa hur familjehem tänker. Jag får kalla kårar av hela läsningen. Sanningen är ofta att familjen bombaderas sönder av socialens horribla behandling. Alla föräldrar är inte dåliga men de kan ha haft ett ex. som ljugit om dem eller någon som frågat socialen om hjälp under någon lättare depression och så har de hamnat i klorna på socialen  Känslan som ni  ser på film när barnen slits från sina föräldrar av någon myndighetsperson är verklig och fasansfull för oss bio-föräldrar. Soc. får betalt för det. Ni familjehem får betalt för att hålla dem borta från dem de älskar, sina fungerande föräldrar som gör allt som står i deras makt för att få hem barnen. När man kommer in till sidan familjehemmet.se  är det första man som mamma slås av - barnhandel!!!! Familjehem lockas med pengar. Den smutskastning som bio-föräldrar får från både soc. och fosterföräldrar är förfärlig. Ert ledord ska vara STÖD inte BARNHANDEL eller förvaringsplats för BORTRÖVADE BARN. Ni ska sträva efter att hålla lagen och få hem barnen till sina riktiga föräldrar inte blint kritisera småheter. Ni får ju ha barnen mestadelen av tiden hur kan ni fosterhem inte låta barnen besöka sina föräldrar eller vägra släktingar att besöka barnen, Ni kan inte tvinga ett barn att älska er. Jag och min man är varken sjuka så till den grad att jag inte kan ta hand om barn, missbrukare eller annars okapabel som förälder. Vårt problem är en avundsjuk barnlös socialdirektör som ännu bor hemma och som ljuger och utövar myndighetsvåld av grov kaliber och hon njuter verkligen av att se oss lida. Jag har själv jobbat  med barn i flera år och vet att det finns sämre och bättre föräldrar. Ibland är barn provokativa eller har ett aggressivt  beteende. MEN. det behöver inte bara vara föräldrarnas fel för det. OM ni familjehem vill uppfattas som stöd för familjer och för samhället i stort ska ni inte försöka minska på umgänget utan tvärtom försöka öka på det. Ni måste också orka, en avlastning varje helg eller varannan mår ni som familjehem också bra av. Tyvärr ljuger socialen säkert åt er också om föräldrarna. När barnen som varit placerade hos er växer upp, vill ni att de ska minnas er med avsmak och framstå som familjeförstörares (soc) medarbetare eller som rättsmedvetna stödpersoner som får betalt för sitt jobb? Situationen idag är att folk ljuger och förvanskar för att få betalt i den här smutsiga barnhandeln och så ska det inte vara. Dessutom far de omhändertagna barnen illa ibland i fosterhem och när barnmisshandel och sexuella övergrepp sker eller tillåts ske (om det är storebror som förgriper sig på fosterdottern) så är det för att socialen inte tror på fosterbarnen. De är lika rättslösa som bioföräldrar. Ondska föder ondska så jag ber er ödmjukast, alla familjehem, behandla barnen med respekt och integritet. Det vinner ni på i längden. Ni kan orsaka massiv skada för barnens psykiska hälsa om ni stryper allt umgänge och säger att barnens anknytning till er blir sämre för att barnen vill umgås med sina föräldrar. Soc. kanske godtar det men barnen kommer att växa upp och ni ska inte vara den svekfulla parten i deras liv.

• Anonym (*** 2)
    Anonym (upprörd) skrev 2013-06-04 16:19:40 följande:
    På sidan familjehemmet.se kan man ju läsa hur familjehem tänker. Jag får kalla kårar av hela läsningen. Sanningen är ofta att familjen bombaderas sönder av socialens horribla behandling. Alla föräldrar är inte dåliga men de kan ha haft ett ex. som ljugit om dem eller någon som frågat socialen om hjälp under någon lättare depression och så har de hamnat i klorna på socialen  Känslan som ni  ser på film när barnen slits från sina föräldrar av någon myndighetsperson är verklig och fasansfull för oss bio-föräldrar. Soc. får betalt för det. Ni familjehem får betalt för att hålla dem borta från dem de älskar, sina fungerande föräldrar som gör allt som står i deras makt för att få hem barnen. När man kommer in till sidan familjehemmet.se  är det första man som mamma slås av - barnhandel!!!! Familjehem lockas med pengar. Den smutskastning som bio-föräldrar får från både soc. och fosterföräldrar är förfärlig. Ert ledord ska vara STÖD inte BARNHANDEL eller förvaringsplats för BORTRÖVADE BARN. Ni ska sträva efter att hålla lagen och få hem barnen till sina riktiga föräldrar inte blint kritisera småheter. Ni får ju ha barnen mestadelen av tiden hur kan ni fosterhem inte låta barnen besöka sina föräldrar eller vägra släktingar att besöka barnen, Ni kan inte tvinga ett barn att älska er. Jag och min man är varken sjuka så till den grad att jag inte kan ta hand om barn, missbrukare eller annars okapabel som förälder. Vårt problem är en avundsjuk barnlös socialdirektör som ännu bor hemma och som ljuger och utövar myndighetsvåld av grov kaliber och hon njuter verkligen av att se oss lida. Jag har själv jobbat  med barn i flera år och vet att det finns sämre och bättre föräldrar. Ibland är barn provokativa eller har ett aggressivt  beteende. MEN. det behöver inte bara vara föräldrarnas fel för det. OM ni familjehem vill uppfattas som stöd för familjer och för samhället i stort ska ni inte försöka minska på umgänget utan tvärtom försöka öka på det. Ni måste också orka, en avlastning varje helg eller varannan mår ni som familjehem också bra av. Tyvärr ljuger socialen säkert åt er också om föräldrarna. När barnen som varit placerade hos er växer upp, vill ni att de ska minnas er med avsmak och framstå som familjeförstörares (soc) medarbetare eller som rättsmedvetna stödpersoner som får betalt för sitt jobb? Situationen idag är att folk ljuger och förvanskar för att få betalt i den här smutsiga barnhandeln och så ska det inte vara. Dessutom far de omhändertagna barnen illa ibland i fosterhem och när barnmisshandel och sexuella övergrepp sker eller tillåts ske (om det är storebror som förgriper sig på fosterdottern) så är det för att socialen inte tror på fosterbarnen. De är lika rättslösa som bioföräldrar. Ondska föder ondska så jag ber er ödmjukast, alla familjehem, behandla barnen med respekt och integritet. Det vinner ni på i längden. Ni kan orsaka massiv skada för barnens psykiska hälsa om ni stryper allt umgänge och säger att barnens anknytning till er blir sämre för att barnen vill umgås med sina föräldrar. Soc. kanske godtar det men barnen kommer att växa upp och ni ska inte vara den svekfulla parten i deras liv.
    Bra skrivet och mycket sant - tyvärr......

Jag har själv läst mycket på familjehemssidan och jag blir verkligen illa berörd när jag läser om hur familjehemmen pratar illa om föräldrarna och kallar sina LÅNADE barn för deras änglar..... 
  • Anonym (*** 2)
    Anonym (upprörd) skrev 2013-06-04 16:19:40 följande:
    Människohandel ja, läs min sorgliga tråd om Haddile.... Rynkar på näsan
Svar på tråden Barn som flyttar tillbaks hem.