skogsvitter skrev 2012-11-02 14:38:27 följande:
Man kan dock i allra högsta grad samsova även utan snuttande, i perioder av problem kan bebisen annars sova nära pappan istället för mamman för att få närhet om man tror att samsovningen leder till tex för mycket amning (vår ena dotter kräktes floder om hon ammade för mycket på nätterna men när hon fick sova intill pappan istället så gick det bra igen). Dock undrar jag varför du tror att TS har problem med snuttande? Vår andra dotter började sova hela nätter trots att hon ammades till sömns och vi samsov och det finns hur många exempel som helst på det. TS tycks ju anse att det jobbiga är hur bebisen somnar inte huruvida bebisen snuttar mycket, eller vaknar ofta.
Inget av mina barn har somnat "mitt i maten". Har de varit trötta så har de ätit och sedan snuttat. Då har jag tagit det som att måltiden är över och avslutat- sedan sövt/nattat på annat sätt. Jag antog att barnet sövdes på samma sätt under natten, men visst TS barn kanske inte ammar något nattetid.
Mina barn har alltid sovit bra i spjälsäng, först med ena sidan borta intill min säng och efter ett par månader i egen säng i sovrummet. Men båda har haft någon nattamning när de var ca fem månader.