• jannha

hjälp !, hur får jag mitt barn att somna själv?

Nån som kan ge tips och råd om hur jag får honom att somna själv, han är van att somna när jag ammar honom , i vagnen eller bil barnstolen. Men jag vill att han ska kunna somna själv för att underlätta för honom, pappan och mig själv. Har testat med nappen men den vill han inte ha.. han är snart 5 månader ..

• Svar på tråden hjälp !, hur får jag mitt barn att somna själv?
  • jannha

Ja han somnar själv i bilbarnstolar eller vagnen , men eftersom jag håller på med mitt körkort så innebär det att pappan får vara ensam med honom under tiden jag gör halkan, teoriprovet osv . Men pappan kan ju inte amna. Därför vill jag ha tips om hur han kan somna med pappan. Och han somnar i vagnen efter 2 timmars promenad eller 1 timmas biltur med massa skrik. Och jag vill att han ska kunna sova utan att behöva skrika och gråta så länge när han är själv med pappan.

Javisst är det smidigt, lätt o mysigt att amma och när han somnar vid bröstet , men att inte kunna lägga ner honom när han somnat vid bröstet för att han vaknar igen är inte lika mysigt när man tex behöver gå på toaletten.. eller ska man som mamma enligt er sitta med barnet vid tutten och inte kunna gå på toaletten och ska pappan inte få sitt barn att sova också ?

• Flickan och kråkan
    jannha skrev 2012-11-02 14:41:08 följande:
    Ja han somnar själv i bilbarnstolar eller vagnen , men eftersom jag håller på med mitt körkort så innebär det att pappan får vara ensam med honom under tiden jag gör halkan, teoriprovet osv . Men pappan kan ju inte amna. Därför vill jag ha tips om hur han kan somna med pappan. Och han somnar i vagnen efter 2 timmars promenad eller 1 timmas biltur med massa skrik. Och jag vill att han ska kunna sova utan att behöva skrika och gråta så länge när han är själv med pappan.

Javisst är det smidigt, lätt o mysigt att amma och när han somnar vid bröstet , men att inte kunna lägga ner honom när han somnat vid bröstet för att han vaknar igen är inte lika mysigt när man tex behöver gå på toaletten.. eller ska man som mamma enligt er sitta med barnet vid tutten och inte kunna gå på toaletten och ska pappan inte få sitt barn att sova också ?
    Jag rekommenderar sjal/ergonomisk bärsele varmt! Att ha ett barn som somnar och sover lätt på bärande fot är oerhört praktiskt....lääänge.
  • jannha

Tack så mycket för tipsen .

Och ett svar på det Tjingelinga nämnde med nappen: vi har testat olika storlekar, former och material men han vill inte ha nappen.

• tingelinga
    jannha skrev 2012-11-02 15:02:25 följande:
    Tack så mycket för tipsen .
    Och ett svar på det Tjingelinga nämnde med nappen: vi har testat olika storlekar, former och material men han vill inte ha nappen.
    Ok inga problem

Synd att han verkligen inte verkar vilja ta nappen för det känns ju som räddaren i nöden ibland får jag erkänna haha! Men en annan sak som slog mig var att du kanske kunde testa att pumpa ur och så att pappan kan ge mat på flaska? Jag är så dåligt insatt i hur det funkar med att pumpa ur för jag har själv bara kunnat amma i en månad som längst men det kanske är värt att kolla upp?
  • tingelinga
    tingelinga skrev 2012-11-02 15:06:56 följande:
    Ok inga problem

Synd att han verkligen inte verkar vilja ta nappen för det känns ju som räddaren i nöden ibland får jag erkänna haha! Men en annan sak som slog mig var att du kanske kunde testa att pumpa ur och så att pappan kan ge mat på flaska? Jag är så dåligt insatt i hur det funkar med att pumpa ur för jag har själv bara kunnat amma i en månad som längst men det kanske är värt att kolla upp?
    Det lät ju roligt att jag först skrev att barnen bara ätit ersättning och sen skriver jag att jag bara kunnat amma i en månad som längst Men hoppas du förstår hur jag menar ts haha. Det funkade alltså bara i en månad som längst och efter det blev det ersättning.

Sen så kanske ni kan pröva med att investera i någon bra sängmobil. Finns ju såna med fjärrkontroll som spelar i 20 minuter och allt möjligt.
  • jannha

Jag har testat att pumpa men han flask vägrar. Och han har en sängmobil men de funkar inte hur länge den än spelar.

• tingelinga
    jannha skrev 2012-11-02 15:16:47 följande:
    Jag har testat att pumpa men han flask vägrar. Och han har en sängmobil men de funkar inte hur länge den än spelar.
    Okej synd. Är du säker på att han är tillräckligt trött för att sova då? Kanske kan ni försöka att aktivera han mer på dagarna och försöka att varva ner någon timme innan det är dax med ett bad, läsa bok osv.
    Inte det lättaste med att få dom här småttingarna nöjda och glada alltid haha, men tillslut får man ju en slags rutin på det och då brukar kvällarna och nattningarna rulla på. Hoppas det löser sig snart för er
  • Echo
    skogsvitter skrev 2012-11-02 14:38:27 följande:
    Man kan dock i allra högsta grad samsova även utan snuttande, i perioder av problem kan bebisen annars sova nära pappan istället för mamman för att få närhet om man tror att samsovningen leder till tex för mycket amning (vår ena dotter kräktes floder om hon ammade för mycket på nätterna men när hon fick sova intill pappan istället så gick det bra igen). Dock undrar jag varför du tror att TS har problem med snuttande? Vår andra dotter började sova hela nätter trots att hon ammades till sömns och vi samsov och det finns hur många exempel som helst på det. TS tycks ju anse att det jobbiga är hur bebisen somnar inte huruvida bebisen snuttar mycket, eller vaknar ofta.
    Inget av mina barn har somnat "mitt i maten". Har de varit trötta så har de ätit och sedan snuttat. Då har jag tagit det som att måltiden är över och avslutat- sedan sövt/nattat på annat sätt. Jag antog att barnet sövdes på samma sätt under natten, men visst TS barn kanske inte ammar något nattetid. 

Mina barn har alltid sovit bra i spjälsäng, först med ena sidan borta intill min säng och efter ett par månader i egen säng i sovrummet. Men båda har haft någon nattamning när de var ca fem månader. 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Ziindlaa

Orkar inte läsa igenom alla ifrågasättande svar du fått ts men vill säga att jag förstår dig till fullo för jag ammade också min son till sömns. började träna när han skulle sova middag att ligga bredvid honom och buffa lite lätt på honom, i början blev han jätte ledsen men jag fortsatte mysa, buffa och krama honom och efter tre dagar så fungerade det! Nu tränar vi sova hela natten (utan nattamma) och då har vi rutiner med lite välling,pyjamas, sängen och lite musik. Istället för att lämna honom (5-min metoden) ligger jag brevid honom och myser tills han somnat, tog 45min första gången och det tar 10min nu. Det är en fröjd att lägga min son, han är nu 6månader. Hoppas det kan vara till någon hjälp!

• jannha

Tack för alla råd och tack till dem som visar förståelse måste jag först och främst säga.

Idag fick pappan vara själv med sonen i 3 timmar under tiden jag var på handledar utbildning , var tok jobbigt att vara utan honom men det var skönt när man kom hem och fick höra att allt hade gått bra.

Sonen hade fått busa med pappa, sen äta gröt o sen länge de sig i sängen o myste och sonen somnade utan gnäll och gråt med pappan. Konstigt att han inte somnar utan tutte utan att skrika o gråta när jag är hemma men skönt att de funkar när han är ensam med pappan iallafall

• tingelinga
    jannha skrev 2012-11-03 14:07:32 följande:
    Tack för alla råd och tack till dem som visar förståelse måste jag först och främst säga.
    Idag fick pappan vara själv med sonen i 3 timmar under tiden jag var på handledar utbildning , var tok jobbigt att vara utan honom men det var skönt när man kom hem och fick höra att allt hade gått bra.
    Sonen hade fått busa med pappa, sen äta gröt o sen länge de sig i sängen o myste och sonen somnade utan gnäll och gråt med pappan. Konstigt att han inte somnar utan tutte utan att skrika o gråta när jag är hemma men skönt att de funkar när han är ensam med pappan iallafall
    Låter bra
  • Nyfiken2012

Jag har alltid annat till sömns, min sambo lägger sig bara med honom o sjunger, smeker, klappar, gosar osv eller bara ligge o han somnar lika bra då.

Svar på tråden hjälp !, hur får jag mitt barn att somna själv?