• smula86

Tänkte ta en öl, har pumpat ur, men hur gör jag sen?

Jag tänkte ta en öl ikväll och har pumpat ut mjölk så att han har att dricka ikväll och inatt.
    Men hur gör jag med amningen?
    Bara avvaktar eller pumpar ur och slänger? 

• Svar på tråden Tänkte ta en öl, har pumpat ur, men hur gör jag sen?
  • Rockan
    jimbo skrev 2012-11-03 18:02:13 följande:
    Ok jag tar det igen , det var en som sa att man kan dricka hur mycket som helst utan att det påverkade barnet
    Bröstmjölken i sig blir inte farlig nej. Det går inte att få upp den i en mätbar alkholhalt innan kvinnan är så alkoholförgiftad att hon troligen är död. Det finns vissa studier som visat en korttidspåverkan, men det finns också de som inte visat någon påverkan och de är i majoritet.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Larvig
    jimbo skrev 2012-11-03 18:02:13 följande:
    Ok jag tar det igen , det var en som sa att man kan dricka hur mycket som helst utan att det påverkade barnet
    Ja, om en ammande mamma dricker sig ordentligt redlöst berusad har hon en promillehalt på kanske 2-3 i blodet. Inte ens alkoholister klarar av att komma över promillehalt över 4 utan att avliva förutom i undantagsfall. 

Bröstmjölken har ungefär samma promillehalt som blodet, alltså långt under 5 promille som är gränsen för vad som räknas som alkoholfritt.

Hur får du alkoholhalten i bröstmjölken till skadliga nivåer för barnet? 
  • Rockan

Fast andra har ju redan förklarat så bra

• jimbo

Nu var det lika mycket som i filmjölk som vi pratade om

• Emmis
    jimbo skrev 2012-11-03 17:41:00 följande:
    Länka gärna där dom inte rekommenderar vanliga livsmedel på grund av alkoholhalt för dom rekommenderar inte vin o andra alkoholhaltiga drycker till ammande mammor
    De säger att det inte är farligt med alkohol därför att barnet inte dricker alkoholen utan bröstmjölken inte får mer alkohol i sig än blodet. Naturligtvis ska den som hanterar ett barn aldrig vara berusad. Oavsett vad eller hur barnet äter. Men det har flera sagt flera gånger, dock verkar det ju lite svårt att ta in.
    Här är lite om alkohol i livsmedel.
    www.accentmagasin.se/okategoriserade/%E2%80%9Dmen-fil-innehaller-ju-ocksa-alkohol%E2%80%9D/
  • Rockan
    jimbo skrev 2012-11-03 18:07:17 följande:
    Nu var det lika mycket som i filmjölk som vi pratade om
    Ja, filmjölk, vissa typer av bröd och väldigt mogen frukt kan komma upp i ungefär samma halter alkohol som bröstmjölk från en mycket berusad kvinna, dvs. 2-3 promille.
  • Emmis
    jimbo skrev 2012-11-03 17:46:27 följande:
    Även mängden i bröstmjölken blir betydligt skillnad
    ,
    Mängden alkohol i mjölken är beroende av dryckens procent och inte dess sort. Och av hur mycket mamman dricker och på hur kort tid och helt kopplat till hennes promillehalt i blodet. Som någon skrev ovan - man kan inte dricka så mycket att alkoholhalten i blodet blir skadlig för barnet utan att själv tuppa av.

• jimbo

O lik förbannat så barnet i sig en liten mängd alkohol , tycker ni ska läsa all forskning inom detta inte bara Livsmedelsverkets , men som jag sa alla gör som dom vill , jag skulle aldrig chansa att mitt barn fick i sig alkohol oavsett mängd , så desperat efter alkohol är jag inte o kommer aldrig att bli ! Lämnar detta nu o hoppas föräldrar använder det sunda förnuftet när det gäller vad man äter o dricker när man ammar !

• Emmis
    Rockan skrev 2012-11-03 18:10:49 följande:
    Ja, filmjölk, vissa typer av bröd och väldigt mogen frukt kan komma upp i ungefär samma halter alkohol som bröstmjölk från en mycket berusad kvinna, dvs. 2-3 promille.
    Precis. Så kan du inte amma efter ett glas vin bör du inte ge vissa brödsorter eller filmjölk osv till ditt barn.
  • jimbo

Ni var det ju den som skrev att man kan dricka sig redlös på alkohol utan att det påverkade barnet jag har pratat om hela tiden men ni hävdar fortfarande att bebis inte får i sig alkohol eller så läser ni inte !!

• Larvig
    jimbo skrev 2012-11-03 18:16:15 följande:
    Ni var det ju den som skrev att man kan dricka sig redlös på alkohol utan att det påverkade barnet jag har pratat om hela tiden men ni hävdar fortfarande att bebis inte får i sig alkohol eller så läser ni inte !!
    ?
  • Rockan
    jimbo skrev 2012-11-03 18:16:15 följande:
    Ja men det stämmer, det kan man i teorin göra.
  • jimbo

Den teorin håller inte o jag tänker inte vara kvar o dra allt igen ! Tack för mig

• La Lola
    jimbo skrev 2012-11-03 18:19:03 följande:
    Den teorin håller inte o jag tänker inte vara kvar o dra allt igen ! Tack för mig
    *vinkar hej då*
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • KimPossible
    jimbo skrev 2012-11-03 18:19:03 följande:
    Men jösses. Hur många gånger ska folk behöva förklara? Du är ute och cyklar. 

Fortsätt leva i ignoransens och okunnighetens lilla bubbla då, annars är det rätt trevligt här ute i den upplysta världen. 
  • smula86

Oj, jag slutade skriva när det var två sidor i denna tråd.

För ni som vill veta hur det gick så kunde jag bara dricka en halv 33 cl öl eftersom jag tyckte den smakade alldeles för mycket alkohol.
    Att varit utan alkohol sedan nyår och under året druckit några alkoholfria öl  så blev alkoholsmaken så stark så det smakade inget gott alls,

• Astrogirlie
    smula86 skrev 2012-11-04 13:01:32 följande:
    Oj, jag slutade skriva när det var två sidor i denna tråd.

För ni som vill veta hur det gick så kunde jag bara dricka en halv 33 cl öl eftersom jag tyckte den smakade alldeles för mycket alkohol.
    Att varit utan alkohol sedan nyår och under året druckit några alkoholfria öl  så blev alkoholsmaken så stark så det smakade inget gott alls,

Sådär har det varit för mig med. Det enda i alkoholväg jag blir sugen på är något enstaka glas vitt vin och ibland en folköl. Och efter 2/3 glas vin är jag nöjd, har noll behov av att dricka mer. Nu var jag iofs ingen stordrickare innan jag blev med barn, men jag hade inte trott att jag skulle vara så totalt osugen. Det gör ju iofs inget, jag är rätt nöjd med att dricka vatten. Tänker på kalorierna jag sparar och kan lägga på annat så att säga .
Svar på tråden Tänkte ta en öl, har pumpat ur, men hur gör jag sen?