• Anonym (Va?)

Händer det nåt med tjejer när de fått barn?

Jag är 40 och hon 38. Två småbarn. 

Som man har man behov, en sexualdrift, som man behöver få utlopp för regelbundet. Får inte jag sex regelbundet blir jag sur, deppig och inte kul att ha att göra med. Och att sexa med sig själv är ungefär lika kul som att borsta tänderna.

Anledningarna för henne att "slippa" är många: trött, sjuk, ont i huvudet, "det är sent", "ska upp tidigt imorrn", stressad, mår dåligt osv osv. Oftast kommer ursäkten redan INNAN jag ens försökt nåt, så hon häver alltså ur sig det här för att helt ta udden av det hele ens innan jag gjort ett närmande.Jag vet vad det där betyder i klarspråk: "Hands off". Det har gått så långt att jag knappt får ta i henne längre (!?)

Ganska värdelöst alltså. Har försökt ta upp saken vid upprepade tillfällen, frågat om det är nåt fel på mig eller något vi kan försöka rätta till, med resultatet att hon bara blir sur och lägger skulden på mig. Hon hittar på nåt helt annat som jag är dålig på och talar hellre om det, som att det har med den här saken att göra.

Ofta kan det gå uppåt 2v (eller mer) mellan tillfällena vi har sex. De få gånger vi har sex brukar inte bli några utdragna sessioner. Peta lite här och jucka lite där, sen är det klart och in i duschen. Inte så ball, men jag kan nöja mig med det. Hon tycker också det är helt ok, verkar inte vara någon större uppoffring för henne. Jag behöver emellertid sex flera gånger/vecka, eller åtminstone någon som kliar mig på ryggen eller bara vill vara nära.

Vad skall jag göra? Jag behöver sex, men att vara otrogen lockar inte. Jag älskar mina barn och henne också faktist, men mitt tålamod börjar tryta......

Hur man vara så förbannat "okåt". Har tjejer noll sexualdrift sen de fått barn? Har hon någon annan?

• Svar på tråden Händer det nåt med tjejer när de fått barn?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-04 19:37:33 följande:
    Efter barn 1 så försvann ca 30% av min frus sexlust efter barn 2 försvann 30% till = vi har ett as tråkigt sexliv = jag har skaffat en älskarinna.

Undras om din fru sitter på FL och skriver att hon tycker du är en fin kille som inte håller på att tjatar om att ha sex
  • Anonym (Va?)
    PrimitivMan skrev 2012-11-04 13:43:31 följande:
    Det borde skrivas en FAQ för den här typen av frågor får ändå alltid samma standardsvar:

- Du gör inte tillräckligt mycket hemma
    - Vill man inte ha sex så skall man inte. Det har återkommit flera ggr i tråden där någon säger att TS försöker tvinga sin partner att ha sex. Men jag har inte sett något sådant påstående.
    - Kvinna får inte orgasm. Får hon det så kommer alltid påståendet att hon säkert fejkar.
    - Tjata inte om sex, invänta kvinnas lust. Håller med om det första men den som väntar på något gott väntar ofast förgäves.

Det är så att en del kvinnor (och män) har inte speciellt stor egen sexlust. De har det när de är förälskade och tex när de vill ha barn. Men när förälskelsen lagt sig och man fått de barn man önskar ja då försvinner den egna sexlusten. Den måste då hela tiden väckas (i bästa fall) och man skall inte räkna med att hon kommer ta några egna initiativ.

Att prata om att man vill ha sex hjälper inte. Det räknas som tjat och gör saken värre. Förföra med mat, vin etc är oftast bortkastad tid för hon kommer bara känna sig "stressad" att ha sex eller kanske ställer upp som "tack" för dina ansträngningar och hur kul är det? Som jag ser det enda som fungerar något så när är att förföra kvinnan rent fysiskt. Inget snack, låt fingrarna tala. .
    Tack, det där var en mycket bra sammanfattning av tråden :)
  • Anonym (Mötas på planen)

Som kvinna kan jag tänka mig följande som "förhindrar" ert samliv. (utifrån så som jag själv tänker och känner med min man.) Nu har jag ingen aning om hur ni har det i övrigt i ert förhållande och hur era dagar ser ut, en del kanske redan görs... andra är kanske inte lämpliga...

* Även om "Svensson sex" kan vara helt ok så är det helt underbart med lite "krydda". Med det menar jag inte att man ska läsa kamasutra och hitta en massa konstigheter direkt... utan att man kanske kommer ger inviter på andra platser i hemmet än där man oftast är annars när man har sex. Har man inte tid/ ork till mer än svenssonsex så blir det lite "tråkigt" och inte alls lika spännande/ upphetsande om det ska ske på samma sätt hela tiden.

* Blir man "tjatad" på, även om det inte enbart är med ord så blir det ganska jobbigt. Man börjar känna sig mer som en sexleksak än någon åtråvärd person. Och det är väldigt avtändande. När detta händer antingen mig eller min man (i vårt förhållande kan det gå åt båda hållen! ) försöker vi säga till och visa att det inte är ok. Ibland behöver vi själva inse det för att den andra kanske inte riktigt fattat det själv ännu. 

* Få partnern att känna sig speciel. Här ska man försöka få bort "sex stämpeln" i det hela, för då blir det bara mer press och känns falskt. (Då blir man ännu mer det där sex-objektet) Ett enkelt sätt för detta är att förekomma personen. (ex. gör saker innan personen hinner be om det.) Hitta på små positiva överraskningar... ex: Om ni har badkar så kan du exempelvis göra iordning ett varmt och romantiskt bad åt henne och sen säga till henne att hon ska ha en mysig kväll och att du ska ut med barnen på "den där grejen"... eller något liknande. Endast som en mysig gest då det i det hela utan några "krav" sen på att du förväntar dig något i slutändan.(Självklart ska hon redan innan veta att du har planer för det kan annars bli tokigt om du helt plötsligt sticker iväg.) I vissa fall (speciellt med små barn i bilden) kan det vara skönt att känna att man får en hel kväll för sig själv, eller med vännerna om det är det man vill. Kanske hon kan behöva det lite oftare. Dessa saker behöver absolut inte handla om att en massa pengar och gåvor i övrigt ska behöva ingå. Utan det är mest tanken på vad den andre gillar som spelar någon roll här.

* Få henne att skratta med din humor! Med småbarn har man inte alltid tid till att vara den personen som den andra blev förälskad i... och i många fall är det just den där roliga sidan som man saknar mest. Ett skratt gör underverk med hur man mår och känner sig. Jag vet att både jag och min man blir mer intresserade av sex under de perioder som vi får varandra att vara glada och "skrattiga".

* Precis som andra har skrivit så kan det ibland bli så att man känner press på sig när den andre ska "vara närgången" för att de då får känslan av att om de visar att de uppskattar det så SKA det sluta med sex. Avdramatisera det under ett par dagar. Ge ömhet, men i lite mer flyktiga samanhang. En snabb puss på munnen, en smekning av axeln när ni går förbi varandra etc. Små gester men som är fyllda med så mycket mer. När man märker att de tas emot enklare så kan man öka på lite i taget och snart så vilar personen i din famn.

* Älska henne! Visa henne hur speciell hon är genom att ta henne med storm. Få henne att känna sig underbar och få henne att komma... gärna flera gånger om du kan. Sen så myser du med henne och visar att du är nöjd med att göra det skönt för henne. De gånger som jag och min man får för oss att överraska varandra på det här sättet har vi snart gjort den andre till att bli lite av en sexmaniac ett tag framöver... då blir det massor med roligt igen att vara den som tar initiativ efter det. (det fungerar även bättre om man under det tillfället ser till att inte falla för frestelsen att själv få lite "skoj" )

Det var lite tips från mig.

• Yra

Har inte läst hela tråden. Men, vi har två små varav den ena är 5 mån och sover väldigt dåligt mellanåt. Men vi hinner med sex ändå. Och vi/jag vill ha sex. Här är det mest det praktiska och tajmingen som är svår. Jag tycker du ska snacka med henne. Inte skuldbelägga henne utan att ni tillsammans försöker komma fram till vad som gör att hon inte är sugen. Om jag inte har sex på länge så vänjer jag mig vid det och blir heller inte sugen. Lust väcker lust. Ta upp hela närhetsgrejen, inte bara sexet

• Anonym (Happy)
    Anonym (SammaLika) skrev 2012-11-04 16:34:05 följande:
    Känner igen mig i din fru,

Jag har ingen lust, trots att jag älskar honom över allt annat. Men det är bara inte roligt. Jag sover hellre eller tar det lugnt. Jag vill ha närhet med kramar och pussar, fast jag vet att det alltid ska gå över i sex. Då avstår jag hellre.

Jag känner mig pressad. Jag retar  mig på honom. Känns som han tänker på sig själv. Jag får sköta det mesta hemma. Ibland ställer jag upp ändå. Hemskt ja vet. Men för att få lite frid. 
    PRECIS så här kände jag också!

Nu är vi skilda sen några år tillbaka. Och min sexlust har verkligen vaknat igen. Jag kan nästan inte få nog av sex, jag vill testa nya saker, utforska, leka, njuta.
    Märkligt vad allt kan förändras...när pressen att ha sex släpper.
  • Serendipitet

Fan vad sexlust ska vara ett problem!

"Ofta kan det gå uppåt 2v (eller mer)".. Jag tycker det låter rätt normalt.

Kvinnans menscykel är oftast 28 dagar och då med 5-7 dagar mens (en del gillar sex under mens andra inte). Ägglossningtid brukar tjejen vara mer sugen och veckan innan mens brukar lusten generellt vara dålig. En del kvinnor som män är mest sugna under morgon/förmiddag andra eftermiddag/kväll, under vissa tillfällen så är inte sexlusten synkad med partnerns. Ibland kommer tillfällen då man har minskad lust/ingen alls för både män och kvinnor.

När lägger sig barnen på kvällarna? Får ni egentid i veckorna? Gör hon och du något för er själva, tex. tränar eller bara går iväg och tar en fika, träffar vänner?

Just sex är lättare att välja bort då man får barn eftersom man under föräldraledigheten har sällskap hela dagen, (av barnen) sedan kommer den andra partnern hem efter jobbet och man ska äta middag ihop, städa och fortsätta ta hand om barnen (fotsatt sällskap). Egentiden är obefintlig om sedan partnern efter barnen lagt sig ska ha sin dos av sällskap eller sex. Lätt att känna sig trängd och längta efter ensamtid. Ett sådant fenomen föder ju inte direkt sex.Byt ut föräldraledighet mot jobb istället för båda partner och det blir lite samma sak. Ovanpå allt detta är man även trött, det finns andra saker som kan dra ner sexlusten såsom irritationer mellan varandra, ekonomi, bekymmer på jobbet, att man tycker olika om barnuppfostran, att den ena gör mer i hemmet, att barnen hamnar mer på den ena än den andra..  

Bästa sättet att lösa något på är att prata! Egentid för båda två. Och förståelse.        

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Anonym (byta?)

Kan vi byta? Jag är kvinna och har detta problem med min sambo efter två barn. Han vill max en gång i veckan. Ingen större variation på vad man får heller. Dötrist...

• jonte02
    Anonym (SammaLika) skrev 2012-11-04 16:34:05 följande:
    Känner igen mig i din fru,

Jag har ingen lust, trots att jag älskar honom över allt annat. Men det är bara inte roligt. Jag sover hellre eller tar det lugnt. Jag vill ha närhet med kramar och pussar, fast jag vet att det alltid ska gå över i sex. Då avstår jag hellre.

Jag känner mig pressad. Jag retar  mig på honom. Känns som han tänker på sig själv. Jag får sköta det mesta hemma. Ibland ställer jag upp ändå. Hemskt ja vet. Men för att få lite frid. 
    Bortsett ifrån det med att du får sköta det mesta hemma så skulle det vara intressant att förstå mer om hur du tänker.

Du skriver att du älskar din man över allt annat. Men när det kommer till sex så gäller inte "allt annat" i mer än just "allt annat utan sex"!?

Varför reta sig på någon man älskar över allt annat?
    Förstår att du kan uppfatta det hela som om han bara tänker på sig själv och i er situation/relation kanske det är så när det kommer till sex, men hur kan ett behov av intimitet bli själviskt när man lever tillsammans!? Ok om den ene under själva sexakten bara tänker på sig själv och kommer och tackar för sig, men att en önskan om sexuell intimitet tillsammans med den man älskar upplevs/uppfattas som själviskt förstår jag inte.

Vem skall han få detta ifrån? Någon annan?

Frågar du mig så tycker jag självklart att din man även måste lyssna till dig och dina önskemål. Han kanske måste hjälpa till lite mer hemma ex. eller vad det nu kan vara. Men om han med mer lust och kanske ett större sexuellt behov skall kunna ge dig närhet i form av kramar och kyssar så måste det även innebära att det med en bra balans även leder till sex.

Hur tror du att ni skulle kunna göra sex roligt? Vill du det? 
  • jonte02

...annars tror jag med den erfarenheten jag har att mammarollen får ta en alltför stor plats i alltför många år, som svar till TS. Familjen AB tar vid och man är alldeles för mkt mamma och pappa. Där tror jag det skiljer väldigt mkt mellan mannen och kvinnan. Det ges inte utrymme till att vara just man och kvinna. Sen är det högt och lågt och mkt annat där i mellan beroende på minst lika många grejer.

Ta upp det för diskussion och önska en förändring. Förklara vad du önskar med er och vad du saknar med er. Lyssna.  

• Anonym (kvinna med behov)

"Som man har man behov, en sexualdrift, som man behöver få utlopp för regelbundet. Får inte jag sex regelbundet blir jag sur, deppig och inte kul att ha att göra med"

Bara de meningarna är avtändande ska du veta. Du låter som en mansgris, med kagge och en ölburk i ena handen = inte attraktiv

Fast kan ju säga som så att jag ändå förstår dig, det är astrist att vilja ha sex när den andra inte vill. Det är så hemma hos oss också, oftast vill jag (kvinna) men inte min sambo. Men det du verkar göra fel (har inte läst tråden) är att sätta press på din tjej. Och det har en negativ effekt. Sedan tycker jag att hon kan anstränga sig mre också, hon borde i alla fall vara villig att prata om problemet så att ni kan komma på en lösning tillsammans.

Vet inte hur det är efter barn, men jag kan tänka mig att man har sömnbrist, och det om något får mig personligen att bli okåt. Så kanske blir bättre efter småbarnsperioden.

Försök ändra attityd så kanske ni kan prata om det? Nu vet jag inte något om dig iofs men bedömer dig utifrån din ts... Jag menar bara att skriva att man som man har behov.. ehh? Jaha och då ska hon förstå det och ha sex med dig för att du har behov? Kanske är en bättre ide att ta reda på varför hon inte har något behov?     

• Anonym
    Anonym (kvinna med behov) skrev 2012-11-05 11:14:29 följande:

"Som man har man behov, en sexualdrift, som man behöver få utlopp för regelbundet. Får inte jag sex regelbundet blir jag sur, deppig och inte kul att ha att göra med"

Bara de meningarna är avtändande ska du veta. Du låter som en mansgris, med kagge och en ölburk i ena handen = inte attraktiv

Fast kan ju säga som så att jag ändå förstår dig, det är astrist att vilja ha sex när den andra inte vill. Det är så hemma hos oss också, oftast vill jag (kvinna) men inte min sambo. Men det du verkar göra fel (har inte läst tråden) är att sätta press på din tjej. Och det har en negativ effekt. Sedan tycker jag att hon kan anstränga sig mre också, hon borde i alla fall vara villig att prata om problemet så att ni kan komma på en lösning tillsammans.

Vet inte hur det är efter barn, men jag kan tänka mig att man har sömnbrist, och det om något får mig personligen att bli okåt. Så kanske blir bättre efter småbarnsperioden.

Försök ändra attityd så kanske ni kan prata om det? Nu vet jag inte något om dig iofs men bedömer dig utifrån din ts... Jag menar bara att skriva att man som man har behov.. ehh? Jaha och då ska hon förstå det och ha sex med dig för att du har behov? Kanske är en bättre ide att ta reda på varför hon inte har något behov?     

Det är väl sant. Men han skrev också så här i sin TS:

"Ganska värdelöst alltså. Har försökt ta upp saken vid upprepade tillfällen, frågat om det är nåt fel på mig eller något vi kan försöka rätta till, med resultatet att hon bara blir sur och lägger skulden på mig. Hon hittar på nåt helt annat som jag är dålig på och talar hellre om det, som att det har med den här saken att göra."

• Kima89

Nu har jag inte 2 små barn men 1. Och i våran relation är de nog mer han som dragit tillbaka på sexet! Ja skulle kunna ha de minst 1-2 gånger om dan å sån va ja innan ja fick barn med.
    Så kvinnor kan ha minst lika hög sexdrift som ni killar :)

• jonte02
    Cornellia skrev 2012-11-03 21:56:21 följande:
    Jo, jag är nog ganska okåt av mig, jag älskar min man, tycker att han är världens finaste, men den timmen som man har över per dag (om ens det) den timmen vill jag ägna åt att slappna av och chilla, kanske pyssla lite osv. Sex är helt ointressant.

Min man skulle nog vilja ha sex varje dag, men förhoppningsvis så älskar han mig tillräckligt för att stanna i vårt förhållande (dock är jag helt okej med att han har sex med andra, dock är han inte så intresserad av det).
    Tycker du att det är "snällt" av dig att låta honom ha sex med andra? Har du erbjudit honom det för att dels slippa själv och/eller dels låta honom få utlopp för sin lust? Vi tycker ju alla olika och gör alla som passar oss bäst, men i mina öron låter det som rena "tortyren" för din "inneboende vän".

Min fru tror jag annars var ganska lik dig, bortsett från denna tillåtelse att sexa med andra, med avseende på alla måsten och som jag uppfattade det en stor portion av kontrollbehov. Hon har blivit mkt mer avslappnad och har ett mindre behov av att känna kontroll och det är jag oerhört tacksam för. Känslan jag får av att hon vill och anstränger sig gör att jag mår bättre. Det är ju givetvis en balansgång där även jag måste visa hänsyn och acceptera att vi inte drar riktigt jämnt sexuellt. Men i morgon kanske rollerna är ombytta!?

De flesta tror jag är ganska kåta av sig om de ger sig själv tillåtelse till att vara det. Asexualitet finns iofs, men "drabbar" endast drygt 1% av oss. Sen varierar det givetvis mkt beroende på lika mkt.

MEN. Det är ingen annan än du som verkligen kan ändra på det.  Om du vill. Vad är det värsta som kan hända? Att du vill än mindre eller att du får smak för det?

Sen är lusten till olika saker minst sagt varierande beroende på behov, intresse, påverkan m.m.

Hur förstående tycker du att du är gentemot din man och hans behov? 
  • Serendipitet
    Anonym skrev 2012-11-05 11:19:53 följande:
    Det är väl sant. Men han skrev också så här i sin TS:

"Ganska värdelöst alltså. Har försökt ta upp saken vid upprepade tillfällen, frågat om det är nåt fel på mig eller något vi kan försöka rätta till, med resultatet att hon bara blir sur och lägger skulden på mig. Hon hittar på nåt helt annat som jag är dålig på och talar hellre om det, som att det har med den här saken att göra."

Hon hittar på något annat som jag är dålig på och talar hellre om det, som om det har med saken att göra..

Kanske är det just så att hon inte vill ha sex för att hon inte är nöjd med dig eller förhållandet. Att det hon säger kanske faktiskt har med ert icke sex att göra. Provat lyssna på henne och förbättrat det? Kanske blir hon mer sexuellt intressread av dig sedan? Som jag skrev i tidigare inlägg...  

"Ovanpå allt detta är man även trött, det finns andra saker som kan dra ner sexlusten såsom irritationer mellan varandra, ekonomi, bekymmer på jobbet, att man tycker olika om barnuppfostran, att den ena gör mer i hemmet, att barnen hamnar mer på den ena än den andra".. Hela texten...
    Serendipitet skrev 2012-11-05 10:00:25 följande:

Fan vad sexlust ska vara ett problem!

"Ofta kan det gå uppåt 2v (eller mer)".. Jag tycker det låter rätt normalt.

Kvinnans menscykel är oftast 28 dagar och då med 5-7 dagar mens (en del gillar sex under mens andra inte). Ägglossningtid brukar tjejen vara mer sugen och veckan innan mens brukar lusten generellt vara dålig. En del kvinnor som män är mest sugna under morgon/förmiddag andra eftermiddag/kväll, under vissa tillfällen så är inte sexlusten synkad med partnerns. Ibland kommer tillfällen då man har minskad lust/ingen alls för både män och kvinnor.

När lägger sig barnen på kvällarna? Får ni egentid i veckorna? Gör hon och du något för er själva, tex. tränar eller bara går iväg och tar en fika, träffar vänner?

Just sex är lättare att välja bort då man får barn eftersom man under föräldraledigheten har sällskap hela dagen, (av barnen) sedan kommer den andra partnern hem efter jobbet och man ska äta middag ihop, städa och fortsätta ta hand om barnen (fotsatt sällskap). Egentiden är obefintlig om sedan partnern efter barnen lagt sig ska ha sin dos av sällskap eller sex. Lätt att känna sig trängd och längta efter ensamtid. Ett sådant fenomen föder ju inte direkt sex.Byt ut föräldraledighet mot jobb istället för båda partner och det blir lite samma sak. Ovanpå allt detta är man även trött, det finns andra saker som kan dra ner sexlusten såsom irritationer mellan varandra, ekonomi, bekymmer på jobbet, att man tycker olika om barnuppfostran, att den ena gör mer i hemmet, att barnen hamnar mer på den ena än den andra..  

Bästa sättet att lösa något på är att prata! Egentid för båda två. Och förståelse.        

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • jomen64
    Anonym (byta?) skrev 2012-11-05 10:03:13 följande:
    Kan vi byta? Jag är kvinna och har detta problem med min sambo efter två barn. Han vill max en gång i veckan. Ingen större variation på vad man får heller. Dötrist...
    Japp, det är lungt, vi kan byta. Hemma är det som TS skriver i sitt första inlägg. Utöver det har jag jag/vi tagit proffesionell hjälp. Jag har gjort min hemläxa, hon har skitit i sin. Finns inget intresse där helt enkelt. Jag inser att det inte kommer att bli bättre utan bara sämre och sämre. Det är ett tungt sorgearbete att en del av det man hade med den man älskar blir sämre och sämre och till slut försvinner.
    Men så är det.
    Så, PM:a mig så får vi se om vi kan hitta på nåt!
  • Anonym
    Cornellia skrev 2012-11-03 21:43:01 följande:
    Vår son är 14 månader och för mig finns inte en chans i helvetet att jag väljer sex framför sova.

Dom gånger jag VILL ha sex är när det inte finns nått annat som stör, tex så ska allt gärna vara fixat hemma, fräscha sängkläder, tid till att ha sex utan att tänka på att man ska upp tidigt imorgon, och utan att behöva tänka på allt som man borde hinna med innan man stupar i säng.

Jag har inte haft någon som helst önskan att ha sex det senaste året. Och skulle sonen somna tidigt någon kväll, allt var klart här hemma och jag kände mig hyfsat utvilad, då skulle nog mina hobbyprojekt, mina böcker och tv:n hamna före på listan av saker jag vill göra men inte hinner.

Kommer du bli förvånad om din man har en affär eller vill skiljas? Ditt ointresse (tv, hobbys mm går före) känns ju säkerligen som en förolämpning.

Hade min man sagt så till mig som du skrev ovan så hade jag blivit otroligt ledsen.
  • Anonym (Känner igen!)
    Cornellia skrev 2012-11-03 22:29:39 följande:
    Åh det där känner jag verkligen igen!

Jag känner dessutom ofta att jag aldrig riktigt "får chansen" att bli kåt och hitta lust, för min man ligger alltid 7 steg före mig.
    Det HÄR som du nämner är verkligen något som jag har problem med när det gäller vårt sexliv. Vi har två ganska små barn och ja, lusten finns inte jätteofta där för mig, men det gjorde den nog inte innan vi fick barn heller. Det som jag dock har kommit fram till ganska nyligen är att hans sätt att alltid "ligga steget före" i sin kåthet gör mig avtänd. Jag känner att jag inte hinner med i hans tempo och även om jag kände mig kåt innan så blir jag snabbt avtänd av att han liksom i rekordfart går om mig och är superupphetsad medan jag tappar lusten mer och mer. Det är som att man aldrig får chansen att "vara den kåta", eller vad man ska säga. Oftast räcker det att jag tar i honom för att han ska bli upphetsad och så har jag hans händer överallt och då kan jag bara känna "Vad hände nu?" och jag kommer av mig totalt
  • Cornellia
    Anonym skrev 2012-11-17 20:57:19 följande:

Kommer du bli förvånad om din man har en affär eller vill skiljas? Ditt ointresse (tv, hobbys mm går före) känns ju säkerligen som en förolämpning.
    Hade min man sagt så till mig som du skrev ovan så hade jag blivit otroligt ledsen.
    Jag skulle bli väldigt förvånad om han vilje skiljas pga av detta. Det är inte vår stil. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han hade en affär. Det vet han att jag är helt okej med.
  • Cornellia
    jonte02 skrev 2012-11-05 12:04:27 följande:
    Tycker du att det är "snällt" av dig att låta honom ha sex med andra? Har du erbjudit honom det för att dels slippa själv och/eller dels låta honom få utlopp för sin lust? Vi tycker ju alla olika och gör alla som passar oss bäst, men i mina öron låter det som rena "tortyren" för din "inneboende vän".

Min fru tror jag annars var ganska lik dig, bortsett från denna tillåtelse att sexa med andra, med avseende på alla måsten och som jag uppfattade det en stor portion av kontrollbehov. Hon har blivit mkt mer avslappnad och har ett mindre behov av att känna kontroll och det är jag oerhört tacksam för. Känslan jag får av att hon vill och anstränger sig gör att jag mår bättre. Det är ju givetvis en balansgång där även jag måste visa hänsyn och acceptera att vi inte drar riktigt jämnt sexuellt. Men i morgon kanske rollerna är ombytta!?

De flesta tror jag är ganska kåta av sig om de ger sig själv tillåtelse till att vara det. Asexualitet finns iofs, men "drabbar" endast drygt 1% av oss. Sen varierar det givetvis mkt beroende på lika mkt.

MEN. Det är ingen annan än du som verkligen kan ändra på det.  Om du vill. Vad är det värsta som kan hända? Att du vill än mindre eller att du får smak för det?

Sen är lusten till olika saker minst sagt varierande beroende på behov, intresse, påverkan m.m.

Hur förstående tycker du att du är gentemot din man och hans behov? 
    Nej  det är inte för att vara snäll, det är för att vi alltid har haft den inställningen till sex, det är inte nått jag "erbjudit" utan något som vi tillsammans har diskuterat oss fram till.

Jag känner att du förminskar hela vårt äktenskap när du kallar min man för "inneboende vän", vi är gifta och har en väldigt nära relation. Han blir inte torterad, och han stannar i vårt förhållande för att han vill inte för att jag tvingar honom.

Tror du verkligen att jag vill vara totalt okåt? Jag kan inte en dag bara bestämma mig för att vara kåt, det funkar inte, tyvärr har jag ännu inte hittat nyckeln, men förhoppningsvis gör jag det snart. Givetvis har jag full förståelse för min mans behov, och jag försöker göra det jag kan för att tillmötesgå dem, men jag kan inte begå våldtäkt på mig själv, det vill varken jag och min man.

• jonte02
    Cornellia skrev 2012-11-18 00:55:53 följande:
    Nej  det är inte för att vara snäll, det är för att vi alltid har haft den inställningen till sex, det är inte nått jag "erbjudit" utan något som vi tillsammans har diskuterat oss fram till.

Jag känner att du förminskar hela vårt äktenskap när du kallar min man för "inneboende vän", vi är gifta och har en väldigt nära relation. Han blir inte torterad, och han stannar i vårt förhållande för att han vill inte för att jag tvingar honom.

Tror du verkligen att jag vill vara totalt okåt? Jag kan inte en dag bara bestämma mig för att vara kåt, det funkar inte, tyvärr har jag ännu inte hittat nyckeln, men förhoppningsvis gör jag det snart. Givetvis har jag full förståelse för min mans behov, och jag försöker göra det jag kan för att tillmötesgå dem, men jag kan inte begå våldtäkt på mig själv, det vill varken jag och min man.

Nä, jag tror att de allra flesta av oss vill känna attraktion, bekräftelse, åtrå, kärlek, förälskelse m.m. i olika grad. 

Vissa springer på det, andra får det, en del tar det o några blir utan. 

Det var inte menat som någon kritik, det jag skrev. Ni har er "deal" och det är ju bra att den fungerar för er. Det jag menar är att det är du som verkligen kan förändra i er relation med det lilla jag uppfattat och vet. Sen tror jag säkert att din man kan bidra med en hel del för att ni gemensamt skall kunna skapa något annat om ni nu vill det. 

Min fru vill inte dela mig med någon andra eller andra öht och jag är inte så säker på att jag skulle fixat det heller för den delen. För mig försvinner en hel del av det "fina" då med en parrelation. Men det är kanske något man vänjer sig vid. Lite jobbigt i början med känslorna som sedan blir något eller helt avtrubbade. Man vänjer sig även vid det!? Hur känner du där? Vi har ju alla våran bild av parförhållande och monogami/poly etc.
Svar på tråden Händer det nåt med tjejer när de fått barn?