"Sovit färdigt" och gråter sig till sömns klockan 4 på morgonen
Hjälp! Jag håller på att bli knäpp. Min lilla åttamånaders tjej har börjat vakna klockan 3-4 varje morgon och vill gå upp. Hon flaxar med armarna, nyps och biter mig, sparkas, kryper runt i sängen, ställer sig upp och hoppar, babblar, puttas, skriker och vägrar ta tutten (hon bits när jag försöker amma henne tillbaka till söms). Hon gäspar dock med jämna mellanrum när hon gör detta, så hon är verkligen fortfarande trött.
I början gjorde jag misstaget att ta upp henne och låta henne leka sig trött en timme eller två, men efter tre sådana nätter pallade jag helt enkelt inte. Så nu i två veckors tid har jag hållit henne kvar i sängen och fysiskt hindrat henne från att sätta eller ställa sig upp (och om hon ändå lyckats har jag lagt henne ner igen), vilket gör henne helt vansinnigt arg och upprörd. Jag försöker trösta henne och krama och pussa på henne, men hon är otröstlig och bara gråter. När hon gråtit kanske 5-10 minuter brukar jag kunna få henne att ta bröstet (jag erbjuder bröstet hela tiden), och då somnar hon om.
Hon sover vanligtvis två gånger per dag, ungefär en timme vardera. Första tuppluren är ungefär två timmar efter att vi vaknat, och den andra runt 14 eller 15 beroende på hur aktiva vi varit efter lunch. Hon går och lägger sig runt 19 varje kväll, och då är hon ofta så trött att hon somnar direkt. Om vi försöker lägga henne tidigare går det inte alls, och senare funkar inte för då blir hon allt för trött och bara gråter. Efter att jag lyckats få henne att somna om mitt i natten sover hon vanligtvis till 7 eller 8 (vi har inte lyckats se något mönster i detta, det verkar vara helt random).
Det är extremt svårt att lyssna på henens gråt, det är så hjärtskärande och jag vill verkligen inte att hon ska behöva gråta som hon gör. Jag har aldrig gett henne anledning att förknippa sömn med nagot jobbigt förr, vi har samsovit från start, jag nattar henne alltid och stannar tills hon somnat, och kommer direkt om hon vaknar och ropar på mig, hon vaknar och ammar kanske två gånger per natt.
Vad kan jag göra? Vad gör jag för fel? Alla tips och råd är extremt välkomna.