• Anonym (Envis)

Hon startar aldrig sexet/förspelet! Är etta vanligt och vad beror det på?

Hej! Vi har varit ett par i ca 3 år nu. Jag är 31 & hon 34. Vi hade mycket sex i början tills vi fick barn, (även under graviditeten). Vi älskar varandra mycket och hon har friat till mig. Nu till saken. Hon startar aldrig sexet! Jag tycker att det skall var lika för båda ibland jag och ibland hon? Känner hon för sex så skall hon väl visa och göra något åt det tycker jag . Under graviditeten var det ända gången under vår tid tillsammans som hon tagit på mig och min penis innan jag tagit på henne. Detta var på nätterna när jag sov! Skönt förvisso. Jag känner mig otroligt osexig och det upplevs för mig att hon inte tänder på mig. Lättast för mig att få sex är att krypa in under täcket vid fotänden och slicka henne.... Detta gillas :) av båda. 69:an gör hon väldig gärna med. Hon går dessvärre aldrig ner på mig först... Hade velat se henne i ögonen någon gång när hon suger. Se att hon försöker tända mig rejält! Blir sällan riktigt tänd av att alltid jag skall gå ner på henne eller ta initiativet. Vad skall jag göra för att hon skall ta på mig mer? Någon som varit med om samma sak, hur gjorde ni i såfall? Några tjejer som känner igen sig? Har tagit upp det med henne många gånger, men vill inte pressa henne. Några gånger har jag försökt "vänta ut" henne... Det tog då 1-2 mån innan jag gav upp. Väldigt svårt att vänta längre då jag gärna har sex 1-7 ggr/veckan. Vi har sex kanske 2-4 ggr i mån nu efter graviditeten som tog slut för 1-2 år sedan. Väldigt lite tycker båda. Hon erkänner att hon fått minskad lust. Vad kan jag göra för att hjälpa henne? Väntar tålmodigt !!!

• Svar på tråden Hon startar aldrig sexet/förspelet! Är etta vanligt och vad beror det på?
  • jonte02
    fuktsaft skrev 2012-11-07 19:59:40 följande:
    Kvinnor tar inte initiativ till sex. Det är väl knappast någon nyhet.

Fruktsaften har en bitter eftersmak du , men visst kan det vara så i vissa fall...men då rör det sig mer om en föreställd bild hos kvinnan om att det är mannen som "skall" vara den som vill och är kåt och sexuell, tror jag. Lite förlegat om du frågar mig o även kanske lite fördomsfullt, men helt klart så förekommer det mer eller mindre, vilket är lite synd kan tyckas. Det går dock att få lite fart på det om kvinnan tar tag i sin sexualitet och får lite hjälp på traven enl egen erfarenhet.
  • Anonym (Envis)
    fuktsaft skrev 2012-11-07 19:59:40 följande:
    Kvinnor tar inte initiativ till sex. Det är väl knappast någon nyhet.

Antar att jag är fel ute då. Skulle inte startat denna tråden. Väckte dock frågan för vissa som tycker som mig. En sorts diktatur råder inom sex när det gäller hur kvinnor vill ha det. Jag får väl fråga "regeringen" hur hon vill att hennes slav skall styra henne. Visst låter det konstig....? Så länge min kvinna är nöjd så SKALL jag vara nöjd.... Även om jag inte är det.
  • Anonym (Envis)
    jonte02 skrev 2012-11-07 20:33:19 följande:
    Fruktsaften har en bitter eftersmak du , men visst kan det vara så i vissa fall...men då rör det sig mer om en föreställd bild hos kvinnan om att det är mannen som "skall" vara den som vill och är kåt och sexuell, tror jag. Lite förlegat om du frågar mig o även kanske lite fördomsfullt, men helt klart så förekommer det mer eller mindre, vilket är lite synd kan tyckas. Det går dock att få lite fart på det om kvinnan tar tag i sin sexualitet och får lite hjälp på traven enl egen erfarenhet.

Det lät mer sunt och sakligt än! En som förstår vad jag menar.
  • fuktsaft
    jonte02 skrev 2012-11-07 20:33:19 följande:

Varför insisterar så många på att kalla mig fruktsaft? Det är FUKTsaft. Tänk dig saft gjort enbart på fukt.
  • Anonym (maybe ug)
    Anonym (Envis) skrev 2012-11-07 20:27:40 följande:
    Precis som din titel säger "maybe ug" så vet jag inte om jag är en ug. Det är initiativ tagandet det handlar om. Du verkar inte ha förstått det. Det är en konstig feedback du ger mig vet inte om jag behöver det du skriver. Det hjälper inte tyvärr. Jag är gärna självkritisk, men det verkar inte som du fårstår vad jag vill komma fram till. Liknande erfarenheter av andra är intressant och vad de har kommit fram till. Det som du skriver övertygar inte.

Jag har bara försökt hjälpa dig. Gå tillbaka i tråden och se vad jag skrivit om själva initiativtagandet. Och vad flera efter mitt inlägg också berättat. Det verkar vara du som fastnat i ett visst tankemönster.
  • Anonym (Envis)
    Anonym (maybe ug) skrev 2012-11-07 20:37:12 följande:
    Jag har bara försökt hjälpa dig. Gå tillbaka i tråden och se vad jag skrivit om själva initiativtagandet. Och vad flera efter mitt inlägg också berättat. Det verkar vara du som fastnat i ett visst tankemönster.

Jo, det började bra i tråden. Och tycker att det har blivit bra i din sits. Frågan är om hon är som du? Det får jag se. Skall prata idag har vi sagt. Lite orolig över hur jag skall formulera mig. Hört era ord och tack... Även du! :) Har svårt att återberätta andras ord o meningar bara. Vi får se....
  • Anonym (maybe ug)
    Anonym (Envis) skrev 2012-11-07 20:45:40 följande:
    Jo, det började bra i tråden. Och tycker att det har blivit bra i din sits. Frågan är om hon är som du? Det får jag se. Skall prata idag har vi sagt. Lite orolig över hur jag skall formulera mig. Hört era ord och tack... Även du! :) Har svårt att återberätta andras ord o meningar bara. Vi får se....

Var bara öppen. Säg inget som hon gör fel. Berätta bara vad du önskar. Men viktigast av allt; var lyhörd och lyssna! Det kan vara början på något fantastiskt. :)
  • jonte02
    fuktsaft skrev 2012-11-07 20:36:41 följande:

Varför insisterar så många på att kalla mig fruktsaft? Det är FUKTsaft. Tänk dig saft gjort enbart på fukt.
    Sorry...borde kanske gå till optikern .
  • jonte02
    Anonym (maybe ug) skrev 2012-11-07 20:54:07 följande:

Var bara öppen. Säg inget som hon gör fel. Berätta bara vad du önskar. Men viktigast av allt; var lyhörd och lyssna! Det kan vara början på något fantastiskt. :)
    Även jag är helt inne på att tala om vad man önskar, men oundvikligen kommer svaret som ett brev på posten "tycker du inte att jag gör det", "tycker du inte att du får det"...osv. Det är iaf min erfarenhet. Att även det kan tolkas av den som lyssnar som ett anklagande, tyvärr. Men i ditt fall TS kanske det inte är så? Då blir det mer spel mot ett mål då. Men i det långa loppet är det öppenhet och önskningar som gäller tror jag. Med tiden kommer så småningom dialogen igång och då kan man börja lyssna. 
  • Mattias 81

Det är enormt komplicerat det där.
    Har själv haft liknande situationer.
    Där tjejen har mindre lust än en själv och när man försöker ta initativ så känner hon sig pressad och så slår det fel. Som längst gick jag 3 månader och väntade på en sexuell invit och försökte enbart gosa och visa hur mycket jag uppskattade hennes närhet. Den sexuella inviten kom aldrig.

Det man får inse är att själva sexet, med penetration och orgasm, inte är det viktiga. Det viktiga är relationen och närheten till varandra. 

• jonte02
    Mattias 81 skrev 2012-11-08 09:14:23 följande:
    Det är enormt komplicerat det där.
    Har själv haft liknande situationer.
    Där tjejen har mindre lust än en själv och när man försöker ta initativ så känner hon sig pressad och så slår det fel. Som längst gick jag 3 månader och väntade på en sexuell invit och försökte enbart gosa och visa hur mycket jag uppskattade hennes närhet. Den sexuella inviten kom aldrig.

Det man får inse är att själva sexet, med penetration och orgasm, inte är det viktiga. Det viktiga är relationen och närheten till varandra. 
    Inse att sex med penetration och orgasm för den med mindre lust inte är det viktiga menar du då antar jag!?

Håller inte med dig i det sista riktigt. Inte i ett förhållande som mår bra. Vi är sexuella individer mer eller mindre allihop bortsett från de asexuella och andra undantag. Sen att det går upp och ner under livet beror på mkt annat runt omkring. Men 3 månader utan någon som helst invit till sex, samlag eller annan form av sexuell njutning tillsammans hade jag endast kunnat genomlida som ett test (det var kanske det du ville och gjorde!?). Efter det hade jag tackat för mig om jag inte såg någon förändring eller fick en genomtänkt och vettig förklaring. Någon orsak/anledning borde finnas speciellt om sexet innan denna period varit bra och fungerat.

Men i TS fall verkar det inte vara riktigt det som är haken!? 
  • Anonym (Envis)

Vi pratade igår. Vi komfram till att båda behöver visa mer uppskattning till varandra. Speciellt jag då. Hon gör mer hemma och behöver mer kärlek och uppskattning för att kunna komma i stämning. Blir för stelt annars. Jag instämmer, det har varit väldigt mkt de senast 2 åren som tagit all vår energi och gjort att vi inte tagit vara på varandra. Hon känner sig inte särskilt sexig i heller efter graviditeten. Hon var väldigt smal tidigare och var nöjd med sin kropp. För min del så har det inte varit lika viktigt, men jag förstår henne. Vi skall börja med att bestämma en fast dag i veckan (tisdagar) där vi behöver lite kärlek i sängen. Sen på helgen där hon eller jag tar initiativ, men detta kommer bara fungera på längre sikt om jag visar mer uppskattning till henne. Tar på henne lite mer pratar, berömmer och att vi till och med skickar lite småtändande sex sms tillvarandra :) Vi gjorde så från början och då ökande lusten mycket mer när vi väl träffades hemma. Vi var mkt gladare också! Viktiga för mig är att hon också skall ta lite initiativ, och det var hon med på ;) även om det känns lite obekvämt. Men så är det för oss båda. Jag tror att det är något man behöver träna på för att bli bättre och därmed bli mer självsäker! Att kunna lite på varandra när det väl gäller. Hon trodde inte att detskulle fungera med att hon alltid är tillgängligoch jag tarinitiativet alltid. Det hade troligen slutat med att hon bara känt att hon gör det för min skull när hon inte hade haft så stor lust egentligen.

Svar på tråden Hon startar aldrig sexet/förspelet! Är etta vanligt och vad beror det på?