• Dejja

Erfarenheter av att jobba deltid redan när barnet är ganska litet

Är ganska nyplussad med första barnet, och har lite funderingar kring det här med att arbeta deltid ganska tidigt, säg efter 3-4 månader. Både bag och min man älskar våra jobb, och har sådana arbeten som det är svårt att vara borta från ett helt år, även om man klart har rätt till det. Vi pratar därför om att dela på föräldraledigheten, några dagar i veckan var. Någon som har erfarenhet av det? Är lite rädd att det ska bli splittrat, men vill gärna höra hur ni har gjort. Vad som funkat bra och mindre bra:)

• Svar på tråden Erfarenheter av att jobba deltid redan när barnet är ganska litet
  • Snäckan87
    Linda7705 skrev 2012-11-08 10:15:54 följande:
    Visst får man konstiga blickar när man talar om att man jobbar och att man gjort det sen han var 10 dagar.
    Men jag brukar kontra med att fråga om dom påstår att min sambo e en dålig pappa, svaret e alltid nej.
    då brukar jag säga då så vad e problemet??????
    Han har ju vart med och gjort den lille och skall också få en chans till lära känna den lille när han e liten.Glad 

Vilket härligt svar, det ska jag komma ihåg nästa gång jag får nån oförskämd kommentar gällande min uppläggning av föräldraledighet ;)

Får man lov att fråga om du valde att ge ersättningen eller om amningen kanske inte fungerade så ni inte hade något val?

Jag ammade inte min dotter pga av att jag inte producerade tillr. med mjölk. Vet ju inte hur det kommer bli denna gång men antar att man löser det på ett eller annat sätt. Finns ju bra pumpar :) och som sagt så kankse man inte alltid är borta hela arbetsdagar och kan amma som vanligt trots att man valt att jobba deltid...   

• Snäckan87
    Dejja skrev 2012-11-08 14:01:03 följande:
    Ja, att vissa tycker att man är en "dålig mamma" får man nog bara leva med än i dag tyvärr om man väljer att jobba under första året (men som sagt är det sällan pappor anklagas för samma sak...)

Vad är det för back-up du fixat?  
    Har ofta fått frågan om vart barnet ska vara när jag jobbar, att de inte greppar att pappan ska vara hemma från början också.. Förstår inte var det svåra med att förstå det ligger, att man båda delar på ansvaret och ledigheten början. Jag ser det som givet när jag berättar att jag valt att jobba deltid att då pappan tar resterande del av föräldraledigheten... men vi är ju stöpta i olika formar och tänker och tycker olika :)

Backup -en är en annan anställd som jag "lär upp" som utifall att det skulle behövas om något oplanerat skulle göra så att jag inte kan utföra mina uppgifter kan hoppa in och täcka upp så att att det ska bli gjort blir gjort men det rör sig mest om den första månaden som är osäker om jag ska hinna med allt :) Annars ska det inte vara några problem om man frågar mig iallafall ;)

Jag tror man får mer förståelse för varandras behov och känslor under föräldraledigheten och att man kan se "verkligheten" från båda sidor både att vara hemma med barnet och jobba.
  • Linda7705
    Snäckan87 skrev 2012-11-09 19:53:30 följande:

Vilket härligt svar, det ska jag komma ihåg nästa gång jag får nån oförskämd kommentar gällande min uppläggning av föräldraledighet ;)

Får man lov att fråga om du valde att ge ersättningen eller om amningen kanske inte fungerade så ni inte hade något val?

Jag ammade inte min dotter pga av att jag inte producerade tillr. med mjölk. Vet ju inte hur det kommer bli denna gång men antar att man löser det på ett eller annat sätt. Finns ju bra pumpar :) och som sagt så kankse man inte alltid är borta hela arbetsdagar och kan amma som vanligt trots att man valt att jobba deltid...   

Jag trivdes inte med att amma mina 2 första barn så jag sa redan från början att jag inte ville amma, och min sambo förstod mig. 
    Det var värre med dom på mvc som hela tiden ifrågasatte mitt val.
    Skiter fullständig i vad dom säger för det e inte dom som skall amma.Glad 
  • Snäckan87

Så jäkla härlig! Har liksom funderat fram och tillbaka om jag ska bestämma mig innan eller vänta och se hur det fungerar men har sagt att jag ska ge det en chans och se om det kommer någon mjölk denna gång, men jag kommer absolut inte "klödda" och må dåligt lika länge som förra gången.. Tyckte det fungera så himla bra med ersättningen och pappan fick också mata och känna närheten och han älskade det, vi fick båda ha de där speciella stunderna under matningen. Plus att det inte bara var jag som var tvungen att vara vaken alla nätter ;) hur gamla är dina barn nu?

• Linda7705
    Snäckan87 skrev 2012-11-09 20:51:36 följande:
    Så jäkla härlig! Har liksom funderat fram och tillbaka om jag ska bestämma mig innan eller vänta och se hur det fungerar men har sagt att jag ska ge det en chans och se om det kommer någon mjölk denna gång, men jag kommer absolut inte "klödda" och må dåligt lika länge som förra gången.. Tyckte det fungera så himla bra med ersättningen och pappan fick också mata och känna närheten och han älskade det, vi fick båda ha de där speciella stunderna under matningen. Plus att det inte bara var jag som var tvungen att vara vaken alla nätter ;) hur gamla är dina barn nu?
    Mina är 11 år, 8 år och 2,5 månad Glad
    Anser inte att det finns någon anledning till att må dåligt bara för att alla säger att det e så viktigt att amma.
    Sen e det ju som du säger att pappan också får en annan närhet till barnet tidigt. 
    Kan bara hitta positiva saker med att ge ersättning från start Glad 
  • gavagai

Med förra barnet så fortsatte jag mina studier ca tio dagar efter förlossningen. Pappan var föräldraledig på heltid och jag var i skolan ca sex timmar per dag (de kom till skolan för amning, och ibland gick jag också hem på lunchen). Den här gången tänker vi dela lite mer jämnt. Vi planerar att båda vara föräldralediga på 50% från början. Jag kommer att jobba någon dag per vecka och i övrigt plugga. Visst finns det de som har åsikter om det nu, men de flesta verkar acceptera mitt val (eller så vågar de inte säga någonting), förmodligen för att jag själv ger ett intryck av att jag vet vad jag gör. Min chef är positiv och har aldrig ifrågasatt mitt val (annat än att hon frågat någon extra gång för att försäkra mig om att jag verkligen vill göra så och inte bara "offrar" mig för jobbet). Jag planerar också att jobba fram till förlossningen, som enligt planerna borde ske om ca tre veckor.

• Maria Elise

Vad skönt att läsa den här tråden . Har också planer på att börja jobba 20% så fort som möjligt efter förlossningen. Kan inte tänka mig att bara gå hemma och sambon vill gärna vara hemma han med. Tänkte börja med att sitta hemifrån och jobba till en början och se hur det går.

• Kat91

Jag jobbade 100% när sonen var mellan 6-9 månader och då var hans pappa pappaledig på heltid. Nu jobbar jag i snitt 10 nätter i månaden beroende på hur schemat faller (63% rullande på 3 veckor) och sambon jobbar mellan 3-5 nätter den veckan jag är helt ledig. Passar oss utmärkt. Vi har sparat dagar, får massor av tid tillsammans allihop och ekonomin är samtidigt bättre. Helt perfekt!

• gavagai

Det jag tycker är mest obegripligt (och som jag stötte på i diskussioner under min förra graviditet) är att folk på allvar tycker att det är tidigt om en mamma börjar jobba efter ca sex-sju månader. Tar man ut föräldradagar på heltid, så har man ju slut på dagar då, så jag fattade bara inte först hur man resonerade. Jag tänkte liksom att det var det konservativa traditionella valet, att mamman tog sina dagar först och pappan sina sedan. Men det som förutsätts är tydligen att mamman ska ta sina dagar först och sedan dessutom ta av pappans dagar, gärna med argument av typen "du får känna efter då hur det känns", som om spridda känslor från mamman skulle motivera att förvägra pappan och barnet tid tillsammans. Jag greppar det bara inte, och för oss är det "naturligt" (även om jag inte gillar det ordet) att dela 50/50 från början, om inte annat med anknytningsargumentet som grund. Det spelar roll vem ett barn tillbringar hela dagarna sina första månader i livet med.

• idis78

Jag började jobba deltid när stora pojken var 4 månader och när lilla var 10 veckor.
    Med äldsta så jobbade jag 67% natt, mannen var f-ledig när jag jobbade.
    Med lilla så jobbade jag 60% dag/kväll/helg. Mannen jobbade 50%.
    Kan verkligen rekommendera att göra så!

• Kat91
    gavagai skrev 2012-12-02 09:02:11 följande:
    Det jag tycker är mest obegripligt (och som jag stötte på i diskussioner under min förra graviditet) är att folk på allvar tycker att det är tidigt om en mamma börjar jobba efter ca sex-sju månader. Tar man ut föräldradagar på heltid, så har man ju slut på dagar då, så jag fattade bara inte först hur man resonerade. Jag tänkte liksom att det var det konservativa traditionella valet, att mamman tog sina dagar först och pappan sina sedan. Men det som förutsätts är tydligen att mamman ska ta sina dagar först och sedan dessutom ta av pappans dagar, gärna med argument av typen "du får känna efter då hur det känns", som om spridda känslor från mamman skulle motivera att förvägra pappan och barnet tid tillsammans. Jag greppar det bara inte, och för oss är det "naturligt" (även om jag inte gillar det ordet) att dela 50/50 från början, om inte annat med anknytningsargumentet som grund. Det spelar roll vem ett barn tillbringar hela dagarna sina första månader i livet med.
    Helt rätt, dessutom tror jag att det ger mer stabilitet i förhållandet i övrigt när båda blir lika involverade i barnet. Minns när jag lämnade sonen hemma första gången med sin pappa efter typ 1,5 vecka för att köpa amnings-bh:ar. Det första sambon sa när jag kom hem (och då delar vi jäkligt lika på allt hemma i vanliga fall också) att han ALDRIG skulle nämna nåt om stökighet/att man inte har lagat mat etc eftersom "det är fan omöjligt att hinna med nånting mer än barnet och hunden" :P

Den insikten saknas i många förhållanden runt omkring oss där mamman är hemma och sköter barn och hushåll själva, för det blir ju så att man ofta väljer den enkla vägen och har mamman mer rutin på blöjbyten, matning osv så gör mamman ofta den biten trots att pappan är hemma.
Svar på tråden Erfarenheter av att jobba deltid redan när barnet är ganska litet