Zenitha skrev 2012-11-21 20:50:44 följande:
Som du säger själv- barnet finns inte än- så hur kan det bli orättvist behandlat? För övrigt är dte inte lika mycket det fysiska våldet som den psykiska terrorn jag tänker på- dte finns alldeles för många sätt att j*vlas med ensamma mammor på...och knappt någon rättssäkerhet...
Skickar med en artikel om surrogatbarn och den nya "barnindsustrin" ;
Vad är det vi medverkar till?
I mitt arbete som familjerättssocionom i Mellansverige har jag nyligen handlagt en utredning gällande adoption av ett barn, som har fötts av en surrogatmamma i Indien. Ett par liknande ärenden har utretts av mina kollegor. Detta är ett nytt område för oss familjerättssocionomer och väcker en mängd tankar om etik och värderingar och fick mig att ställa frågan: Vad är det vi medverkar till?
Kvinnan måste underteckna att hon inte skall yppa något om innehållet i kontraktet och hon får inte behålla någon kopia av kontraktet eller av sina egna medicinska journaler. Kvinnan måste också förbindasig att aldrig starta en juridisk process gällande barnet.
Den blivande fadern/föräldrarna får information om när det är dags för förlossning, som ofta sker
genom kejsarsnitt, så att han kan närvara på sjukhuset. När barnet är fött, skiljer man barnet direkt
från modern och överlämnar det till fadern.
Hela artikeln:
www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-ar-det-vi-m... På vilket sätt skiljer det sig från att fadern utesluts menar du?
I TS' fall så har hon haft ett s.k one night stand, blivit gravid o tycker nu att den blivande fadern är lite "obehaglig" efter att hon berättat att hon är gravid.
På vilket sätt ger det henne rätten att utesluta fadern helt från barnets liv genom att inte ens låta barnet ha honom som pappa på pappret?
Vem är hon att avgöra om han vill vara en pappa i framtiden eller ej, o vem är hon att avgöra hur han blir som pappa?
Många kvinnor tycks tro att de har någon slags ensamrätt på barnet, men sorry - en sak har jag lärt mig genom åren - att det funkar inte så!
Visst finns det många våldsamma, manilpulativa o terroriserande män, men å andra sidan finns det många tokiga fruntimmer också.
Så återigen; vem ger kvinnan rätten, särskilt i TS' fall, att ensam bestämma att barnet inte ska få veta sitt ursprung, inte ha någon arvsrätt o inte heller ha rätten att bli försörjd av båda sina föräldrar??