• maurty

Fader Okänd?

Jag är gravid och fadern vill inte ha någonting med det och göra. Jag känner inte honom då det bara var en engångs grej och har hela tiden tänk att anmäla fader okänd. Men nu när jag börjar läsa på lite verkar det som att det inte är så lätt som jag trodde. Det finns dom sjukaste historierna. I vissa fall har dom till och med ringt runt till familj och vänner. 

Anledningarna till varför jag inte vill ange honom är många, men en av dom är att jag faktist är lite rädd. Jag kommer heller inte ha något annat val än att begära underhållsbidrag då jag inte klarar mig på bara föräldapenningen.

Är det någon här som har angett fader okänd och vad har ni för erfarenhet av de?

• Svar på tråden Fader Okänd?
  • mia maria
    Zenitha skrev 2012-11-15 20:55:56 följande:
    Det jag tänker på- vilket du tydligen inte alls räknar med- är att i värsta fall får mamman en pappa efter sig som ägnar sig åt hämndaktioner då myndigheterna börjar kräva underhåll. Det finns mammor och barn som nästan pinas ihjäl av sådana pappor. En del insisterar på delad vårdnad utan att ens bry sig- eller i värsta fall för att skaffa makt. Det finns också varianten med ljushuvuden som begär delad vårdnad, struntar i barnet men tar ut "sin" del av fpn. Då sitter mamman där med halva föräldrapenningen men utan hjälp. Och jag lovar- du får ingen hjälp om du hamnar i den sitsen. Då får mamman "ta smällen" och "stå sitt kast"- men den som verkligen blir lidande är barnet. 

Och...du kan aldrig tvinga en pappa att ta ansvar...

F.ö.; barnet kan ju få reda på vem pappan är oavsett om myndigheterna känner till det- eller hur? 
    Och självklart kan man aldrig tvinga en förälder att ta ansvar, men varför ska mamman leka gud redan innan barnet är fött o inte ens låta barnet ha en pappa ens juridiskt?
    Vem är den mamman att bestämma att barnet inte ska ha någon arvsrätt osv efter sin far?
    Kanske finns det syskon som senare i livet kommer att komma med i bilden, o varför ska då den här mamman utesluta att hennes barn inte får samma rättigheter som pappans andra barn, dvs barnets syskon? 
  • Julibebisen12

du kan sätta pappan som okänd. du kanske hade skoj med en på en bar och sen blev du gravid. one night stand utan att ni bytte nummer.
    så hur ska dem då få veta vem pappan är?

underhållastöd får man alltid oavsett

lycka till

• mia maria
    Julibebisen12 skrev 2012-11-16 23:35:07 följande:
    du kan sätta pappan som okänd. du kanske hade skoj med en på en bar och sen blev du gravid. one night stand utan att ni bytte nummer.
    så hur ska dem då få veta vem pappan är?

underhållastöd får man alltid oavsett

lycka till
    Men av vilken anledning har mamman rätt att utesluta pappan ur barnets liv?
    Ska inte pappan kunna få göra det valet själv, om han vill vara delaktig eller inte?
    Dessutom så är det inget smart drag att göra eftersom pappan faktiskt vet att han ska bli pappa. Vad tror du händer när pappan ringer till socialtjänsten o uppger att han har haft en sexuell relation med mamman o att han är säker på att han är far till detta barn?
    Varför tror du att faderskap fastställs via tingsrätten ibland o varför tror du att polishämtning till dna-test är aktuellt vid vissa tillfällen?
    Jo, för att det är socialtjänstens skyldighet att fastställa faderskapet. Detta för barnets rätt till försörjning o arv, bl.a.
    Läs mer här om det är otydligt för dig: www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Efter-forlossningen/Foraldraskap-och-faderskap/

Annars är det enkelt att googla på t.ex "faderskap" om man är osäker på vad det egentligen innebär att fastställa faderskapet o om man söker mer info!

www.socfamratt.se/ finns mer info om man är osäker i denna fråga, samt om man vill läsa på mer om t.ex vårdnad o umgänge. För en del verkar inte förstå att vårdnad är en helt annan sak än att fastställa ett faderskap.
    Tänk er själva om barnet skulle ifråntas er direkt efter förlossningen, ges till pappan o sedan skulle han ta bort ditt namn som mamma p.g.a att han anser att du är totalt olämplig som mor.
    Skulle ni tycka att han har rätten att göra så? Skulle ni tycka att det är rätt mot barnet att aldrig få lära känna sin mor o kanske inte få veta vem hon är? Eller att få möjlighet att lära känna ev syskon?

Bra en tankeställare. 
  • flagnell

Det kommer att starta en faderskapsutredning, men så länge du inte anses ha försvårat utredningen så kommer du att få underhållet även om du inte uppger vem fadern är, men tänk däremot ut historien väl så att den inte ändras och kan ifrågasättas.

Ett barn behöver vuxna omkring sig, inte två föräldrar av olika kön. Och innan insemination blev godkänt i Sverige för samkönade par så behövde alla ljuga om hur barnen från danmark blivit till och än idag behöver folk ljuga om heminseminationer. Detta är inte annorlunda.

• Zenitha
    mia maria skrev 2012-11-17 09:03:12 följande:
    Men av vilken anledning har mamman rätt att utesluta pappan ur barnets liv?
    Ska inte pappan kunna få göra det valet själv, om han vill vara delaktig eller inte?
    Dessutom så är det inget smart drag att göra eftersom pappan faktiskt vet att han ska bli pappa. Vad tror du händer när pappan ringer till socialtjänsten o uppger att han har haft en sexuell relation med mamman o att han är säker på att han är far till detta barn?
    Varför tror du att faderskap fastställs via tingsrätten ibland o varför tror du att polishämtning till dna-test är aktuellt vid vissa tillfällen?
    Jo, för att det är socialtjänstens skyldighet att fastställa faderskapet. Detta för barnets rätt till försörjning o arv, bl.a.
    Läs mer här om det är otydligt för dig: www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Efter-forlossni.../

Annars är det enkelt att googla på t.ex "faderskap" om man är osäker på vad det egentligen innebär att fastställa faderskapet o om man söker mer info!

www.socfamratt.se/ finns mer info om man är osäker i denna fråga, samt om man vill läsa på mer om t.ex vårdnad o umgänge. För en del verkar inte förstå att vårdnad är en helt annan sak än att fastställa ett faderskap.
    Tänk er själva om barnet skulle ifråntas er direkt efter förlossningen, ges till pappan o sedan skulle han ta bort ditt namn som mamma p.g.a att han anser att du är totalt olämplig som mor.
    Skulle ni tycka att han har rätten att göra så? Skulle ni tycka att det är rätt mot barnet att aldrig få lära känna sin mor o kanske inte få veta vem hon är? Eller att få möjlighet att lära känna ev syskon?

Bra en tankeställare. 
    Vad jag förstår har ju pappan redan valt att inte ha med saken att göra. Eftersom rättsläget ser ut som det gör  här i Sverige när det gäller utsatta kvinnor som får ta hela smällen när pappan inte vill ha med saken att göra men ska dras med av "välvilliga", okunniga socionomer, så tycker jag hon kan vänta och se OM pappan visar något sunt intresse. Annars- skit i det! Hade aldrig gett det rådet för tio år sedan när jag inte visste bättre. Nu gör jag det....men visst kan vi hoppas att pappan är vettig och allt ordnar sig. innan barnet föds- det vore så klart det bästa...
  • Schack73

Om mannen i fråga inte visat intresse under de ca 32 veckor som gått, lär han nog inte vara så intresserad i framtiden heller eller ringa och meddela sitt faderskap. Nu vet jag iofs inte när han fick veta det but still.. Gör det du känner är rätt, TS!

• Thomas 66
    Zenitha skrev 2012-11-15 20:55:56 följande:
    Det jag tänker på- vilket du tydligen inte alls räknar med- är att i värsta fall får mamman en pappa efter sig som ägnar sig åt hämndaktioner då myndigheterna börjar kräva underhåll. Det finns mammor och barn som nästan pinas ihjäl av sådana pappor. En del insisterar på delad vårdnad utan att ens bry sig- eller i värsta fall för att skaffa makt. Det finns också varianten med ljushuvuden som begär delad vårdnad, struntar i barnet men tar ut "sin" del av fpn. Då sitter mamman där med halva föräldrapenningen men utan hjälp. Och jag lovar- du får ingen hjälp om du hamnar i den sitsen. Då får mamman "ta smällen" och "stå sitt kast"- men den som verkligen blir lidande är barnet. 

Och...du kan aldrig tvinga en pappa att ta ansvar...

F.ö.; barnet kan ju få reda på vem pappan är oavsett om myndigheterna känner till det- eller hur? 

Kanske därför det är bra att inte knulla 1ggn, ock sedan nu ska jag ha barn
  • Schack73

Men nu har det ju redan hänt så det var en dum kommentar. TS hade säkert inte räknat med att bli gravid med den här mannen..

• torka

Men alltså vad är dealen med att skuldbelägga mamman som förvägrar barnet sin pappa? Det är väl ändå pappan själv som gör det i första hand?

• mia maria

Men alltså; pappan har inga som helst skyldigheter att ens umgås med den gravida kvinnan, så att hävda att han inte kommer att bry sig om barnet bara för att han inte har någon kontakt är ju rena rama gissningar!

På vilket sätt hjälper det  mamman att vänta med att ange fadern - o framför allt; på vilket sätt hjälper det mamman att inte uppge fadern om nu mannen ifråga skulle vara t.ex våldsam?
    Att då utesluta pappan ur barnets liv är väl ingen lösning på problemet; vad tror ni händer när pappan kontaktar socialtjänsten o uppger att han har haft en sexuell relation med kvinnan i fråga o att han tror att barnet är hans?
    Vips så står han som pappa ändå!

Jag tror fortfarande att ni här i tråden blandar ihop allt detta med vårdnad, för alla barn som föds i Sverige har rätt att veta sitt ursprung, o det är socialtjänstens uppdrag att utföra detta.
    Vårdnaden om barnet är sedan en annan sak, o den kan kvinnan behålla även om en pappa på pappret finns, o vill pappan i detta fall annorlunda så kan han lämna in en stämning till Tingsrätten gällande vårdnaden.

Om pappan vill vara närvarande i barnets liv på något sätt så är det absolut ingen lösning för mamman att försöka utesluta honom genom att ej uppge honom som pappa!!
    Och även om pappan inte kommer att vara involverad i barnets liv så har barnet ändå rätt att veta sitt ursprung.

Jag förstår inte varför man skulle kringgå detta bara för att man själv tycker att man har skaffat barn med fel man!?

Hur skulle ni själva känna det om pappan tog barnet direkt efter förlossningen, vägrade uppge dig som moder o uppgav att du är totalt olämplig som mor?
    Anser ni verkligen att det är hans sak att bedöma det på egen hand?? 

• Isbit

Tänk att vissa tror att det knappt finns "dåliga" pappor.
    Det kryllar av såna as

• torka

Som jag fattar det så är det ju pappan som inte vill. TS vill låta honom slippa betala underhåll, och därför uppge fader okänd.

Jag tror hon försöker låta bli hela "lura på en man ett barn"-grejen. Jag tycker inget om det, så länge hon fortfarande släpper in honom om han senare visar intresse. Detta inte för hans skull, utan för barnets.

• mia maria
    Isbit skrev 2012-11-20 21:35:01 följande:
    Tänk att vissa tror att det knappt finns "dåliga" pappor.
    Det kryllar av såna as
    Om du syftar på mig så kan jag tala om att jag har erfarenhet av både frånvarande fäder (har två stycken sådana i mitt liv, till mina barn), missbrukande fäder samt våldsamma fäder.

Skillnaden mellan dig o mig är dock att jag har lärt mig med åren; o att "slippa undan" ett "as" till pappa fungerar inte genom att uppge "fader okänd".
    Det krävs mycket för att en förälder ska anses som totalt olämplig, o varje situation är unik.

Att man vill "skona" pappan från underhåll genom att uppge "fader okänd" tycker jag inte heller är rätt mot barnet; är man vuxen nog att ha sexuellt umgänge så är man också vuxen nog att ta konsekvenserna o ansvaret. 
  • Zenitha
    mia maria skrev 2012-11-20 21:31:37 följande:
    Men alltså; pappan har inga som helst skyldigheter att ens umgås med den gravida kvinnan, så att hävda att han inte kommer att bry sig om barnet bara för att han inte har någon kontakt är ju rena rama gissningar!

På vilket sätt hjälper det  mamman att vänta med att ange fadern - o framför allt; på vilket sätt hjälper det mamman att inte uppge fadern om nu mannen ifråga skulle vara t.ex våldsam?
    Att då utesluta pappan ur barnets liv är väl ingen lösning på problemet; vad tror ni händer när pappan kontaktar socialtjänsten o uppger att han har haft en sexuell relation med kvinnan i fråga o att han tror att barnet är hans?
    Vips så står han som pappa ändå!

Jag tror fortfarande att ni här i tråden blandar ihop allt detta med vårdnad, för alla barn som föds i Sverige har rätt att veta sitt ursprung, o det är socialtjänstens uppdrag att utföra detta.
    Vårdnaden om barnet är sedan en annan sak, o den kan kvinnan behålla även om en pappa på pappret finns, o vill pappan i detta fall annorlunda så kan han lämna in en stämning till Tingsrätten gällande vårdnaden.

Om pappan vill vara närvarande i barnets liv på något sätt så är det absolut ingen lösning för mamman att försöka utesluta honom genom att ej uppge honom som pappa!!
    Och även om pappan inte kommer att vara involverad i barnets liv så har barnet ändå rätt att veta sitt ursprung.

Jag förstår inte varför man skulle kringgå detta bara för att man själv tycker att man har skaffat barn med fel man!?

Hur skulle ni själva känna det om pappan tog barnet direkt efter förlossningen, vägrade uppge dig som moder o uppgav att du är totalt olämplig som mor?
    Anser ni verkligen att det är hans sak att bedöma det på egen hand?? 
    Vad är det du inte förstår- enligt ts vill ju den blivande pappan inte ha med barnet att göra. Att han skulle dyka upp och berätta att han är pappa till hennes barn är ju trots allt ganska osannolikt. OM han bestämt sig för att han inte vill vara delaktig finns ju risken att både kvinnan och barnet råkar illa ut om han känner sig påprackad faderskapet. Ingen säger heller att barnet inte kommer att få veta sitt ursprung...och vad gäller det du skriver om pappor som tar barnen så är det inte bara det att det finns den varianten också- den svenska familjerätten medverkar dessutom både till att barn placeras hos föräldrar som begår övergrepp på barn och terroriserar mamman- för att bli av med henne- och dessutom till att pappor får vårdnaden i fall där mannen i princip köper/leasar en livmoder från en mamma från ett fattigare land. Hon kommer hit till Sverige, får sjukvård och pengar mot att hon skriver på att hon avsäger sig rollen som vårdnadshavare. Efter födseln är det mors och goodbye. Och när man då ska skriva på handlingarna för "vårdnadshavare", finns bara pappan kvar. Hur schysst år det? 
  • mia maria
    Zenitha skrev 2012-11-21 20:26:11 följande:
    Vad är det du inte förstår- enligt ts vill ju den blivande pappan inte ha med barnet att göra. Att han skulle dyka upp och berätta att han är pappa till hennes barn är ju trots allt ganska osannolikt. OM han bestämt sig för att han inte vill vara delaktig finns ju risken att både kvinnan och barnet råkar illa ut om han känner sig påprackad faderskapet. Ingen säger heller att barnet inte kommer att få veta sitt ursprung...och vad gäller det du skriver om pappor som tar barnen så är det inte bara det att det finns den varianten också- den svenska familjerätten medverkar dessutom både till att barn placeras hos föräldrar som begår övergrepp på barn och terroriserar mamman- för att bli av med henne- och dessutom till att pappor får vårdnaden i fall där mannen i princip köper/leasar en livmoder från en mamma från ett fattigare land. Hon kommer hit till Sverige, får sjukvård och pengar mot att hon skriver på att hon avsäger sig rollen som vårdnadshavare. Efter födseln är det mors och goodbye. Och när man då ska skriva på handlingarna för "vårdnadshavare", finns bara pappan kvar. Hur schysst år det? 
    Nej, det är inte heller schysst.
    Men hur kan man då tycka att det är schysst mot barnet att göra tvärtom?

Jag vet det mesta om våldsamma män o övergrepp mot barn, men i de fall där det diskuteras "fader okänd" så är inget barn fött än o således har inte heller pappan hunnit vara varken våldsam eller begått övergrepp mot barnet.
    Om pappan har varit våldsam mot modern så är det inte detsamma som att han kommer att vara våldsam mot barnet.
    Som jag skrev; vill man skydda sig mot en våldsam man så är inte lösningen att uppge fader okänd, o det finns lika många lösningar som det finns situationer, o jag tycker fortfarande inte att det är rätt mot barnet att nekas rätten att veta sitt ursprung o ha rätten att ärva sin far osv.

• Zenitha

Som du säger själv- barnet finns inte än- så hur kan det bli orättvist behandlat? För övrigt är dte inte lika mycket det fysiska våldet som den psykiska terrorn jag tänker på- dte finns alldeles för många sätt att j*vlas med ensamma mammor på...och knappt någon rättssäkerhet...

Skickar med en artikel om surrogatbarn och den nya "barnindsustrin" ;

Vad är det vi medverkar till?

I mitt arbete som familjerättssocionom i Mellansverige har jag nyligen handlagt en utredning gällande adoption av ett barn, som har fötts av en surrogatmamma i Indien. Ett par liknande ärenden har utretts av mina kollegor. Detta är ett nytt område för oss familjerättssocionomer och väcker en mängd tankar om etik och värderingar och fick mig att ställa frågan: Vad är det vi medverkar till?

Kvinnan måste underteckna att hon inte skall yppa något om innehållet i kontraktet och hon får inte behålla någon kopia av kontraktet eller av sina egna medicinska journaler. Kvinnan måste också förbindasig att aldrig starta en juridisk process gällande barnet.

Den blivande fadern/föräldrarna får information om när det är dags för förlossning, som ofta sker
    genom kejsarsnitt, så att han kan närvara på sjukhuset. När barnet är fött, skiljer man barnet direkt
    från modern och överlämnar det till fadern.

Hela artikeln: www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-ar-det-vi-medverkar-till_5593599.svd  
  • mia maria
    Zenitha skrev 2012-11-21 20:50:44 följande:
    Som du säger själv- barnet finns inte än- så hur kan det bli orättvist behandlat? För övrigt är dte inte lika mycket det fysiska våldet som den psykiska terrorn jag tänker på- dte finns alldeles för många sätt att j*vlas med ensamma mammor på...och knappt någon rättssäkerhet...

Skickar med en artikel om surrogatbarn och den nya "barnindsustrin" ;

Vad är det vi medverkar till?

I mitt arbete som familjerättssocionom i Mellansverige har jag nyligen handlagt en utredning gällande adoption av ett barn, som har fötts av en surrogatmamma i Indien. Ett par liknande ärenden har utretts av mina kollegor. Detta är ett nytt område för oss familjerättssocionomer och väcker en mängd tankar om etik och värderingar och fick mig att ställa frågan: Vad är det vi medverkar till?

Kvinnan måste underteckna att hon inte skall yppa något om innehållet i kontraktet och hon får inte behålla någon kopia av kontraktet eller av sina egna medicinska journaler. Kvinnan måste också förbindasig att aldrig starta en juridisk process gällande barnet.

Den blivande fadern/föräldrarna får information om när det är dags för förlossning, som ofta sker
    genom kejsarsnitt, så att han kan närvara på sjukhuset. När barnet är fött, skiljer man barnet direkt
    från modern och överlämnar det till fadern.

Hela artikeln: www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-ar-det-vi-m...  
    På vilket sätt skiljer det sig från att fadern utesluts menar du?

I TS' fall så har hon haft ett s.k one night stand, blivit gravid o tycker nu att den blivande fadern är lite "obehaglig" efter att hon berättat att hon är gravid.

På vilket sätt ger det henne rätten att utesluta fadern helt från barnets liv genom att inte ens låta barnet ha honom som pappa på pappret?
    Vem är hon att avgöra om han vill vara en pappa i framtiden eller ej, o vem är hon att avgöra hur han blir som pappa? 

Många kvinnor tycks tro att de har någon slags ensamrätt på barnet, men sorry - en sak har jag lärt mig genom åren - att det funkar inte så!
    Visst finns det många våldsamma, manilpulativa o terroriserande män, men å andra sidan finns det många tokiga fruntimmer också.
    Så återigen; vem ger kvinnan rätten, särskilt i TS' fall, att ensam bestämma att barnet inte ska få veta sitt ursprung, inte ha någon arvsrätt o inte heller ha rätten att bli försörjd av båda sina föräldrar?? 
  • Zenitha

Men pappan vill ju tydligen så här långt inte ha med saken att göra. Ska ts springa efter honom då?

• mia maria
    Zenitha skrev 2012-11-23 06:46:04 följande:
    Men pappan vill ju tydligen så här långt inte ha med saken att göra. Ska ts springa efter honom då?
    Nej det tycker jag inte att hon ska göra, men eftersom han är far till barnet så bör hon uppge hans namn vid faderskapsutredningen.

Inte svårare än så  
Svar på tråden Fader Okänd?