• Anonym (Hmm)

Varför är de olagligt att....

Det är olagligt att inte lämna ifrån sig barnen vid gemensam vårdnad, varför i hela himmelen är de inte olagligt att INTE ha sina barn vid gemensam vårdnad? Han har inte haft dottern(6år) på 4 år! Inte ringt inte sagt ett dugg om umgänge! Han har två "nya" barn och leker lycklig familj, men våra dotter då? Jag vill ha ensam vårdnad! Har jag en chans då han inte sett henne på 4 år??

• Svar på tråden Varför är de olagligt att....
  • Anonym (Hmm)

Hoppas verkligen de då jag är urled på att han ska skriva på allt som har med dottern att göra! Han drygar ut allt i ca 1-2 månader! Usch vad less jag är nu.

• Anonym (EXXET)

Knepig situation.

Jag antar att du skulle ha en chans att få igenom ensam vårdnad, eftersom han inte uppfyllt sina åtaganden som vårdnadshavare. Men det är givetvis en process som går genom tingsrätten. Orkar du med det, eller kan du bara blunda och låtsas som det regnar. Om du skulle få ensam vårdnad är det egentligen bara formalia, ingenting skulle förändras. Ja, förutom att han i dagsläget kanske skulle komma på att han har en dotter och plötsligt vilja träffa henne regelbundet och då har rätt att göra det.

Betalar han underhåll för sin dotter?
    Kan det vara så att det är hans nya som motsätter sig att han har hand om er dotter?

Alltså, det är/kan bli en stor sorg för din dotter alltihop. Hon har dessutom två halvsyskon som hon inte får chans att lära känna. När hon blir äldre finns det en risk att hon kommer må dåligt av att aldrig ha blivit inkluderad i sin pappas liv/familj.

Finns det möjlighet att kalla till ett möte med din ex, kanske genom familjerätten? Inget krigsråd, utan en välvillig diskussion utifrån er dotters bästa!

• Hi5

Man kan ju inte tvinga på en förälder sina barn. Skulle du verkligen vilja att ditt barn är med honom, om han inte vill vara med henne? Det skulle inte jag.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Kjell2
    Anonym (Hmm) skrev 2012-11-08 08:48:30 följande:
    Det är olagligt att inte lämna ifrån sig barnen vid gemensam vårdnad, varför i hela himmelen är de inte olagligt att INTE ha sina barn vid gemensam vårdnad? Han har inte haft dottern(6år) på 4 år! Inte ringt inte sagt ett dugg om umgänge! Han har två "nya" barn och leker lycklig familj, men våra dotter då? Jag vill ha ensam vårdnad! Har jag en chans då han inte sett henne på 4 år??

Det är inte olagligt att vägra lämna ifrån sig barnet vid GV. Däremot skall man undvika att inte följa ett fastställt umgängesschema.

Sen kanske det inte är helt lysande att förvägra den andra förälderna umgänge. Dels kanske det inte är bra för barnet och dels kan det slå tillbaka vid en eventuell kommande tvist.

Men till din fråga. Har han noll umgänge, obstruerar påskrifter som gäller t ex skola och vård har du hyfsade möjligehter att få EV vid en tvist.
  • Tonårsmorsan

Jag håller i stort sett med dig. Gemensam vårdnad ger bara pappor (och någon enstaka mamma) rättigheter inge skyldigheter. Det är bara skit!

Någon enstaka gång kan det ifs vara bra när tex ena föräldern bor utomlands eller sitter i fängelse men ändå vill ha insyn i barnets skolgång sjukvård bankkonton osv. Det kan ju finnas fall då en förälder går med på att låta den andre föräldern ta allt men vill ända ha möjligheten att förhindra att barnet hamnar i en religiös sekt eller hoppar av skolan osv

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym (va)

När man är skild, barnet bor heltid hos en förälder pga att den andra föräldern inte bryr sig eller inte är speciellt intresserad så borde det vara självklart att boendeföräldern får ensam vårdnad automatiskt!
    Jag har ensam vårdnad men det är för att pappan själv skrivit över den på mig pga bristande intresse från hans sida och det underlättar något enormt!!

Har du ens frågat honom om han kan tänka sig skriva över vårdnaden? Han kanske inte bryr sig och gör det självmant?   

• Anonym (Hmm)

Papprerna från mon advokat är nu skickat till pappan.,, is i magen o le o vara glad och hoppas att han skriver under utan strid!!

• Anonym (va)
    Anonym (Hmm) skrev 2012-11-14 15:55:47 följande:
    Papprerna från mon advokat är nu skickat till pappan.,, is i magen o le o vara glad och hoppas att han skriver under utan strid!!

har du någon gång diskuterat detta med honom så du kan tänka dig svaret eller?

Jag hoppas han skriver under för har man inte intresset så borde man inte få ha vårdnaden om barnet. Om sedan föräldern "hittar" intresset igen så kan man ju diskutera vårdnaden men fram tills dess borde det vara enskild vårdnad som gäller.

Å andra sidan tycker jag att ensam vårdnad borde betyda just ensam vårdnad. att man som enda vårdnadshavare har MER att säga till om även gällande t ex umgänge. Oftast känner man barnet absolut bäst.    
Svar på tråden Varför är de olagligt att....