• Moder1

Hur nattar du din 3 åring?

Hur nattar du din treåring?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur nattar du din 3 åring?
  • Vinterankan

Jag svarade att jag läser saga och sedan går ut, men det är egentligen ett mellanting mellan det och ligger bredvid tills hon somnat. Jag läser saga och ligger sedan bredvid ett tag innan jag går ut. Hon har svårt att somna när jag ligger bredvid så jag måste gå för att hon ska somna.

• annca

LÄser en bok som han väljer, sjunger blinka lilla stjärna "Jag ska blunda till blinka, då somnar jag sen", så går jag ut. Brukar höra honom böka runt en del, men så har nattningen av lillkillen gått till sedan han var sisådär 18 mån. Jättesmigig kille att lägga!
    (Till skilnad från syrran, som man var tvungen att sitta bredvid tills hon stensov, och så smyyyyyga ut, annars slog hon upp de blå och ropade "Mamma, du ska sitta här!" tills dess hon var nästan 5. Nu läser pappa nåt kapitel i en bok, så läser hon själv nånting och släcker. Efter alldeles för lång tid.)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • milli79

Nattar 3åringen och 1,5åringen tillsammans och ligger då bredvid dem och sjunger tills de somnat.

• Bräckehäxan

Tar på pyjamas, borstar tänderna, följer med honom till sängen, bäddar ner honom, säger god natt och sov sött och går ner på nedervåningen.

Vi lärde honom tidigt, (några månader gammal) att somna själv...

• BängtRagnhild

Vi går upp i sängen. Läser en bok, sen sjunger jag vaggvisor tills han sover. Brukar allt som allt ta 30 minuter ungefär.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Tangent

När min pojke var 3 år ammade jag honom till sömns efter att jag läst för honom.

• Modgun

Jag lägger dottern i sängen, säger att jag älskar henne, pussas och kramas, sen säger vi godnatt och sov gott. Så går jag ut ur rummet sen. 

• Poison82

Lägger honom i sin säng, ger puss och kram och startar sen hans cd med godnattlåtar. Samma cd sen 2 år tillbaka

• ellysmamma

Tandborstning, pyjamas, kissa ,dricka vatten och så ner i säng och stänger dörren, ibland läser jag godnatt alfons Åberg för henne,

• Maggimou

Haft samma procedur hela tiden.

Tvättar rent/badar, dricker en mugg välling i soffan, sätter på pyjamas. Borstar tänderna, går till sängen, pratar om morgondagen, pussas och kramas, säger godnatt och vi går ut och lämnar dörren på glänt.

Somnar själv och han vill ha det så. Annars blir man tillsagt att gå.

• hojnas
    Bräckehäxan skrev 2012-11-09 13:40:12 följande:
    Tar på pyjamas, borstar tänderna, följer med honom till sängen, bäddar ner honom, säger god natt och sov sött och går ner på nedervåningen.

Vi lärde honom tidigt, (några månader gammal) att somna själv...
    Jag vet inte ens om jag vill läsa svaret men hur lärde ni en så liten bebis att somna själv?
  • Dr Mupp
    hellokill3r skrev 2012-11-09 07:23:50 följande:

Låter verkligen smidigt. Mitt barn vägrade åka barnvagn när han var 3 år med gälla skrik om att "det är ju för bebisar! Jag är ingrn bebis mamma!"
    Han vägrar åka vagn ute, men sova i den inne går bra. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • NovemberApril

Tvättar, borstar tänder, pyjamas.
    Pussas och kramas godnatt, sen lägger jag henne i sängen, släcker lampan och går ut. Sen somnar hon.

• Karisma

Har 3 barn på 8år, 4år och 6mån. De käkar kvällsfika (välling till minsta) följer dem till sin säng, säger godnatt och ger dem en puss på kinden sen går jag ut och de somnar själva. :)

/K

• Bräckehäxan

Hojnas: jag minns inte exakt hur gammal han var, men kanske 6månader när han började sova i egen säng i eget rum...

Vi var överens om "lagd bebis ligger" dvs att om vi lagt honom för natten så tog vi inte upp honom igen ur sängen... Vi var istället med honom om han var ledsen, böjde oss över och kramade honom där han låg och tröstade honom på plats... Buffade honom och hjälpte honom komma till ro... I början var det såklart mycket spring och mycket tid som krävdes av oss, men ganska snabbt blev han trygg med sin säng och sitt rum...

Några gånger tog vi upp honom, om det var något speciellt... Man hör ju på sitt barn vilken typ av skrik det är....

• sina

Vi samsover, och lägger oss i sängen, treåringen och ibland en förälder, ofta båda. Sen läser vi en hög böcker, hur många beror på dagsform, humör och vilka böcker som väljs. Och på vad klockan är. Sen släcker vi lampan, sätter på klassisk musik och ligger bredvid tills hon somnar. Ibland går vi upp, ibland ligger vi kvar i sängen och läser eller tittar på tv.

Svar på tråden Hur nattar du din 3 åring?