• Anonym (Molly)

Jag är tydligen en smal PCO:are. Hur får jag igång min ägglossning? Är det möjligt?

Under de två senaste månaderna har jag ätit Primolut-Nor för att få igång min mens. Mensen har kommit 3 - 4 dagar efter avslutad kur. Jag ska nu börja på min tredje kur i helgen. Läkaren på gyn sa att den kunde komma igång med hjälp av detta.

Eftersom jag dessutom hade några blåsor på höger äggstock, så tyckte hon att jag skulle gå ner några kilo och komma igång med motionen igen. Jag tyckte att detta lät jättekonstigt, eftersom jag är 163 cm lång och vägde 63 kilo, dvs. inte alls överviktig.

Jag har dock motionerat, ätit annorlunda och minskat totalt 4 kg sedan mitten av september.

För drygt en vecka sedan fick jag tillbaka mina testresultat som säger att jag har PCO. Två av testerna (testosteron och sbhg?) var liiite höga. Detta var väl något som jag misstänkte eftersom mensen krånglat på senare tid och blåsorna på äggstocken. 

Läkaren vill dock inte skriva ut Pergotime till mig utan att maken lämnar spermaprov och startar en utredning. Samtidigt så är det där med utredning inte helt aktuellt ännu.. Jag vill äta klart min sista kur med Primolut-Nor och se om mensen kommer igång av sig själv, med motion, ändrad kost och viktnedgång.

Undrar dock om vad mer man kan göra? Måste man äta typ Pergotime för att få igång ägglossning? Jag har hört att exempelvis LCHF kan vara bra, men samtidigt har jag också hört att detta inte är aktuellt för en kvinna som är 163 cm och väger numera 59,3 kg?  

• Svar på tråden Jag är tydligen en smal PCO:are. Hur får jag igång min ägglossning? Är det möjligt?
  • Anonym

Jag har hört att man som PCO:are måste gå ner till undervikt för att ha en rimlig chans att få barn naturligt, men vet inte om det finns någon sanning i det. En bekant gick nog ner till ett BMI på 20, eller mindre (vi är lika långa och hon var mycket smalare än jag som har ett BMI på 21-22) och fick båda sina barn på naturlig väg. Det kan ju vara ett sammanträffande, eller så berättade hon inte allt...

• Anonym (Molly)

Det låter ju jättekonstigt att man måste ner till undervikt. Har hört att undervikt också kan ställa till det. Jag har ett BMI på 22,3. Det är ganska medel i normalvikt. Vet inte alls om jag vill bli underviktig, då jag absolut inte ser hälsosam ut då. 

• Anonym (Positiv)

Det kan faktiskt vara som föregående säger. Jag själv har pco och fick ett barn med pergo. Är lika lång som dig och när jag började försöka låg jag lite på + sidan (vägde ca 67-68 kg) och pergo fungerade inte, men jag gick ner till 59 kg och pergo fungerade direkt! Kanske hade kunnat få ägglossning på egen hand också. Jag testade flera gånger då jag vägde lite mer och äggblåsorna växte inte! Tog en paus och tränade, gick ner i vikt och testade pergo igen. Ägglossning direkt! Blev inte gravid då men testade pergo en gång till och blev gravid! Känns dumt att säga detta till en normalviktig person, men testa att gå ner 2 kg. Det kan hjälpa! Jag ändrade inte min kost men tog raska promenader flera gånger i veckan.

• Anonym

Har pco och börjar också undra om man nästan inte måste vara underviktig för att få till äl ordentligt. Förr när jag hade ett bmi på runt 20 hade jag äl ofta och kände av den. Gick upp ett antal kg genom åren, fortfarande normalviktig och äl verkar ha försvunnit.

• Anonym (Positiv)
    Anonym skrev 2012-11-10 21:59:36 följande:
    Har pco och börjar också undra om man nästan inte måste vara underviktig för att få till äl ordentligt. Förr när jag hade ett bmi på runt 20 hade jag äl ofta och kände av den. Gick upp ett antal kg genom åren, fortfarande normalviktig och äl verkar ha försvunnit.

Jag tror att det är så för mig iallafall. Lägger sig fettet på buken lättast för dig?
  • Anonym (splittrad)

Jag är 165 och har vägt mellan 89-110 kilo, har pco och väntar mitt 4e barn, skulle haft 6barn, gyn vet inte hur jag lyckats utan hormonhjälp, men jag släppte bara tankarna,, lät det komma när det kommet

• Anonym (Positiv)
    Anonym (splittrad) skrev 2012-11-10 22:07:52 följande:
    Jag är 165 och har vägt mellan 89-110 kilo, har pco och väntar mitt 4e barn, skulle haft 6barn, gyn vet inte hur jag lyckats utan hormonhjälp, men jag släppte bara tankarna,, lät det komma när det kommet
    Att släppa tankarna är ju dock inget som hjälper ägglossningen. Men har du pco alltså?
  • Anonym
    Anonym (Positiv) skrev 2012-11-10 22:01:01 följande:

Jag tror att det är så för mig iallafall. Lägger sig fettet på buken lättast för dig?
    oh ja!
  • Anonym (Positiv)
    Anonym skrev 2012-11-10 22:18:35 följande:
    oh ja!

Då är det säkert därför! Jag måste vara åt det riktigt smala hållet för att få äl, när jag går upp några få kg mot + sidan så lägger det sig på buken och äl uteblir... Skumt det där, men det hör väl till pcon!
  • Anonym
    Anonym (Positiv) skrev 2012-11-10 22:23:22 följande:

Då är det säkert därför! Jag måste vara åt det riktigt smala hållet för att få äl, när jag går upp några få kg mot + sidan så lägger det sig på buken och äl uteblir... Skumt det där, men det hör väl till pcon!
    ja det känns så. Själv hoppas jag få pergotime utskrivet snart.
  • Anonym (splittrad)

Ja jag har pco, min äl och mens kom tillbaka när jag slutade oroa mig och bekymra mig över det så mycket, sen vet jag ju inte om de va just därför eller bara ett sammanträffande..

• Anonym (Positiv)
    Anonym (splittrad) skrev 2012-11-10 23:34:38 följande:
    Ja jag har pco, min äl och mens kom tillbaka när jag slutade oroa mig och bekymra mig över det så mycket, sen vet jag ju inte om de va just därför eller bara ett sammanträffande..

Hur länge hade det varit borta då?
  • Anonym (Molly)

Jag lyckades gå upp i vikt tidigare. Var fortfarande inte stor, men de mesta sätter sig på magen. Så jag fick några frågor om jag var gravid.. (Grymt jobbigt när man försöker och måste svara nej). Som mest var jag uppe i 66 kg, med mina 163 cm. 

Jag började gå ner sakta och stannade mer eller mindre på 63,5 kg. 

Men när jag fick diagnosen PCO i september så har jag börjat gå ut och gå, samt ändra min kost lite grann. Har bland annat slutat med att äta godis! Swisch! Sedan slutet på september har jag lyckats gått ner från 63,5 kg till 58,3 kg senast i helgen! Jag väger mig då direkt efter att jag har vaknat, står näck på vågen och innan frukost. 

Jag ser mindre ut, men har fortfarande lite hull på magen. Dock måste jag poängtera att det är inte alls lika mycket att grabba tag i längre  

Äter Primolut-Nor nu, som ska hjälpa mig lite med mensen. Har börjat min tredje kur nu och förhoppningsvis så kanske viktnedgången, ändrade kosten och motioneringen får igång allt nu! Är sjukt trött på att behöva ha en cykel på flera månader.. 

Jag vägde omkring 54 kg när jag blev gravid med sonen. Vill inte gärna ner dit, men antar att jag kanske måste?  

• Anonym (splittrad)

Har haft regelbunden mens sista 6 åren (fick barn 08,12 och väntar igen) den jag fick 04 minns jag ingen mens, fatta inte att jag var gravid förrän i v15 pga det.. Lycka till alla, inget är omöjligt

• Anonym (Molly)
    Anonym (splittrad) skrev 2012-11-13 23:48:51 följande:
    Har haft regelbunden mens sista 6 åren (fick barn 08,12 och väntar igen) den jag fick 04 minns jag ingen mens, fatta inte att jag var gravid förrän i v15 pga det.. Lycka till alla, inget är omöjligt
    Grattis!
  • Anonym (Positiv)
    Anonym (splittrad) skrev 2012-11-13 23:48:51 följande:
    Men då verkar ju inte du ha problem med utebliven mens så då tror jag inte det hjälpte att "slappna av". En del med PCO har ju regelbunden mens (och ägglossning) så då är det ju inga konstigheter
Svar på tråden Jag är tydligen en smal PCO:are. Hur får jag igång min ägglossning? Är det möjligt?