Jag är tydligen en smal PCO:are. Hur får jag igång min ägglossning? Är det möjligt?
Under de två senaste månaderna har jag ätit Primolut-Nor för att få igång min mens. Mensen har kommit 3 - 4 dagar efter avslutad kur. Jag ska nu börja på min tredje kur i helgen. Läkaren på gyn sa att den kunde komma igång med hjälp av detta.
Eftersom jag dessutom hade några blåsor på höger äggstock, så tyckte hon att jag skulle gå ner några kilo och komma igång med motionen igen. Jag tyckte att detta lät jättekonstigt, eftersom jag är 163 cm lång och vägde 63 kilo, dvs. inte alls överviktig.
Jag har dock motionerat, ätit annorlunda och minskat totalt 4 kg sedan mitten av september.
För drygt en vecka sedan fick jag tillbaka mina testresultat som säger att jag har PCO. Två av testerna (testosteron och sbhg?) var liiite höga. Detta var väl något som jag misstänkte eftersom mensen krånglat på senare tid och blåsorna på äggstocken.
Läkaren vill dock inte skriva ut Pergotime till mig utan att maken lämnar spermaprov och startar en utredning. Samtidigt så är det där med utredning inte helt aktuellt ännu.. Jag vill äta klart min sista kur med Primolut-Nor och se om mensen kommer igång av sig själv, med motion, ändrad kost och viktnedgång.
Undrar dock om vad mer man kan göra? Måste man äta typ Pergotime för att få igång ägglossning? Jag har hört att exempelvis LCHF kan vara bra, men samtidigt har jag också hört att detta inte är aktuellt för en kvinna som är 163 cm och väger numera 59,3 kg?