• MtillMoJ

Barn med Cp diplegi som har assistans?

Vår son J 2½ år har mest antagligen CP diplegi.
    Han kan inte gå, inte stå. han har börjat krypa men orkar oftast inte så länge. Han kan sitta, men har ganska dålig balans, så rätt som det är kan han störta i golvet.
    Han är väldigt klar i huvudet och vet verkligen vad han vill och vill 100 saker på 1 gång.

Nu ska vi försöka söka assistans och att jag då ska jobba åt honom,
    Är det någon här som har ass just åt barn med diplegi? eller ropar vi efter för mycket?
    Har en sån där jobbig känsla "det finns ju de som har värre, klart de ska ha ass, men ska vi verkligen??"        

• Svar på tråden Barn med Cp diplegi som har assistans?
  • IrisBlå

MtillMoJ: Inte för det har med din fråga att göra, men har du hört talas om elektrodress eller pratat med någon som provat?

• MtillMoJ
    IrisBlå skrev 2012-11-11 18:20:15 följande:
    MtillMoJ: Inte för det har med din fråga att göra, men har du hört talas om elektrodress eller pratat med någon som provat?
    japp, många. har bara hört positivt.. så nu har vi börjat spara till en egen.. eller ja det är ju ingen dress till dessa små, utan det är lösa elektroder som en tens, men de har sin egen frekvens..
  • Lindsey Egot the only one

Irisblå

Ok!

Ja man kan ju inte veta allt men tog upp bliss eftersom någon annan tog upp det.

MtillMOJ
    Har ni förskoleplats?
    Det är viktigt att du som förälder får avlastning på dagarna om ni har jobbiga nätter och att ditt barn får integreras med andra barn för att på så sätt lära sig samspel mellan andra barn.

Självklart ska föräldrarna vara assistent åt sitt barn för visst är det krävande att ha andra människor i sitt hem. Man blir ju inte privat då. Pojken som jag arbetade med på förskolan hade sin mamma som assistent på nätterna 23-09 och pappan på kvällarna 16:30-23.

• MtillMoJ
    LindaEfraim skrev 2012-11-11 21:19:49 följande:
    Irisblå

Ok!

Ja man kan ju inte veta allt men tog upp bliss eftersom någon annan tog upp det.

MtillMOJ
    Har ni förskoleplats?
    Det är viktigt att du som förälder får avlastning på dagarna om ni har jobbiga nätter och att ditt barn får integreras med andra barn för att på så sätt lära sig samspel mellan andra barn.

Självklart ska föräldrarna vara assistent åt sitt barn för visst är det krävande att ha andra människor i sitt hem. Man blir ju inte privat då. Pojken som jag arbetade med på förskolan hade sin mamma som assistent på nätterna 23-09 och pappan på kvällarna 16:30-23.
    vi har honom 15h/v,
    Han älskar fsk, så egentligen hade det varit bra om han var där lite till.. men det får vi väll se..

Ska till kuratorn på torsdag och jag hoppas att hon kan hjälpa mig mycket så att det blir bra!     

Ni borde kunna få fler timmar om ni går via SPC (specialpedagogisktcentrum) i kommunen. De gör bedömning om ert barn har behov av att vara fler timmar på förskolan. Vet att hos oss har det varit mellan 20-30 timmar beroende på funktionsnedsättning. Sedan ska barnet ha en assistent på förskolan också.
    Helst en som är anställd från kommunen som både är barnskötare och usk. Denne ska sedan specialutbildas via SPC specifikt för ditt barns funktionsnedsättning och denne person ska vara länken mellan förskolan och föräldrarna, HAB, SPC.
    Man har väldigt svårt att låta en ordinarie personal på förskolan springa på alla dessa special möten som faktiskt är ett måste för att det ska fungera.
    Sedan ska ett återgärdsprogram upprätthållas och som ska uppföljas varje termin.

Jag, barnet och föräldrarna hade möte med HAB en gång om året för det var viktigt att fsk också visste hur vi skulle arbeta för barnets bästa. HAB kom ut till fsk och vi testade de nya ståskalen, skenorna till fötterna, ponnyn, rullstol osv. All service gjordes på förskolan och jag var kontakten mellan förskolan och HAB, SPC.
    Föräldrarna åkte till HAB och gjöt ståskalen osv. Sedan så gick barnet på Move n Walk i Göteborg i 4veckor och sedan gjorde jag som barnets assistent dessa övningarna på förskolan. Dvs all sjukgymnast gjorde jag med barnet. Detta för att inte det skulle bli en konflikt mellan barnet och föräldrarna. Alla tråkiga saker och måsten blir ju ännu värre om man måste ta en konflikt med sina föräldrar när man inte vill och det blir jobbigt för föräldrarna för de vet att sjukgymnasten måste göras för att man ska må bra i sina muskler. Därför valde vi att lägga det på förskolan.

• IrisBlå
    MtillMoJ skrev 2012-11-11 19:48:18 följande:
    japp, många. har bara hört positivt.. så nu har vi börjat spara till en egen.. eller ja det är ju ingen dress till dessa små, utan det är lösa elektroder som en tens, men de har sin egen frekvens..

Spännande att höra! Är det bekanta till dig som provat? Jag har också läst om många på nätet så vi sparar också och hoppas på att få prova en snart till hans spända fötter/ben..
  • MtillMoJ
    IrisBlå skrev 2012-11-12 07:45:20 följande:

Spännande att höra! Är det bekanta till dig som provat? Jag har också läst om många på nätet så vi sparar också och hoppas på att få prova en snart till hans spända fötter/ben..

det är bekantingar via FB. så ingen jag känner IRL, har heller inte sett den IRL och fått se hur det fungerar... hade varit kul. även om man ser på film så är det ju ändå en annan grej att vara med och se det irl
  • IrisBlå
    MtillMoJ skrev 2012-11-12 16:37:05 följande:

det är bekantingar via FB. så ingen jag känner IRL, har heller inte sett den IRL och fått se hur det fungerar... hade varit kul. även om man ser på film så är det ju ändå en annan grej att vara med och se det irl 
    Jag har varit i kontakt med dom i Stockholm, vi skulle höras av igen när vi hade pengabiten klar och det har vi inom en månad ungefär. Sen vet jag ju inte hur lång väntetid det är, vi bestämde att dom skulle komma hem till oss istället för att vi skulle fara till Stockholm.
    Jag berättar hur det gått när vi börjat använda den! Flört

Jag tycker att spasticiteten börjar märkas mycket mer nu nu när han rör sig på ett annat sätt. För att inte tala om den dåliga balansen.. Rynkar på näsan
  • MtillMoJ
    IrisBlå skrev 2012-11-12 17:37:29 följande:
    Jag har varit i kontakt med dom i Stockholm, vi skulle höras av igen när vi hade pengabiten klar och det har vi inom en månad ungefär. Sen vet jag ju inte hur lång väntetid det är, vi bestämde att dom skulle komma hem till oss istället för att vi skulle fara till Stockholm.
    Jag berättar hur det gått när vi börjat använda den! Flört

Jag tycker att spasticiteten börjar märkas mycket mer nu nu när han rör sig på ett annat sätt. För att inte tala om den dåliga balansen.. Rynkar på näsan

vi har långt ifrån ekonomin klar, det är där det sviktar liksom! :/
    Men jag väntar med spänning på att få höra från dig! 
    vi har oxå kommit överens om att de kommer hit, det är enklast så känns det som! + att vi ska ha med SG från hab, det är på tiden att hon lär sig något!
    Vart bor ni?
    Vi bor i Varberg    
  • IrisBlå
    MtillMoJ skrev 2012-11-13 16:31:55 följande:

vi har långt ifrån ekonomin klar, det är där det sviktar liksom! :/
    Men jag väntar med spänning på att få höra från dig! 
    vi har oxå kommit överens om att de kommer hit, det är enklast så känns det som! + att vi ska ha med SG från hab, det är på tiden att hon lär sig något!
    Vart bor ni?
    Vi bor i Varberg    
    Vi bor i Landskrona.
    Synd att det är en bit emellan, det hade varit roligt att träffas och prata med någon som verkar vara i precis samma sits! Glad
    Har ni några hjälpmedel? Rullator?

HAB på sjukhuset i Varberg är jätte bra!

• MtillMoJ
    IrisBlå skrev 2012-11-13 18:12:03 följande:
    Vi bor i Landskrona.
    Synd att det är en bit emellan, det hade varit roligt att träffas och prata med någon som verkar vara i precis samma sits! Glad
    Har ni några hjälpmedel? Rullator?

ja det va ju synd att ni skulle bo en bit bort ni får flytta närmre

John har rullstol, elrullstol, ortoser, ska få ytterligare 1 ny gåstol på torsdag.

Lindaefraim: nja, säger jag på den kommentaren. jag får mycket hjälp av vissa, men det är inte ok när JAG ska utbilda hab personalen på annat som de borde kunna.
    J har t.ex. inte haft ett enda ståhjälpmedel/ståskal sen innan sommaren = inte bra!      
Svar på tråden Barn med Cp diplegi som har assistans?