• Bonanza

Varför vill ni få reda på otroheten?

Det här kommer jag nog ALDRIG att förstå.

I var och varannan tråd om otrohet så gapas det om att man MÅSTE berätta, för den bedragna måste få en chans att bestämma över sitt liv själv och inte bygga sitt liv på en lögn. Och det är så jäkla dumt sagt att man baxnar ibland, för betänk detta:

Du är 96 år och har levt ett långt och lyckligt liv. Du och din partner, ditt livs stora kärlek, har varit lyckliga i många långa år och era barn och barnbarn mår bra och alla har det trevligt. Efter att din partner avlidit får du på något sätt reda på att hen för många många år sedan var otrogen med en kollega på en fest. En engångsföreteelse.

Kan ni sätta er in i den situationen och sedan ärligt säga att allt varit bättre om ni fått reda på det? Att det långa och lyckliga livet ihop bara var "en lögn"?

Det har jag väldigt svårt att tro. Det man inte vet mår man inte dåligt av och många av de som påstår att de minsann aldrig skulle klara av att leva i en lögn lever redan i en lögn då deras partners varit otrogna bara att de inte vet om det. Eller så har de inte varit otrogna, men eftersom man inte vet så är det ju lika troligt vilket som. Realiteten är ju ändå att man inte upplever att de har varit otrogna och kan därför leva ett lyckligt liv. På vilket sätt skulle vetskapen om otroheten vara bättre?

Det jag pratar om är alltså inte affärer på sidan av under långa perioder, utan något enstaka snedsteg som anses vara ett misstag. 

• Svar på tråden Varför vill ni få reda på otroheten?
  • Bonanza
    Azi skrev 2012-11-11 23:20:43 följande:
    Problemet är att de bygger sitt liv på en lögn.
    Och nej, jag kan inte se hur de kan ha samma värderingar och behandla sin partner med respekt och sen bryta det antagligen viktigaste överenskommelsen i ett monogamt förhållande.

Och otroheten må vara ett misstag, men det är ändå en aktiv handling. Ingen råkar någonsin vara otrogen, det är alltid ett aktivt deltagande.
    Varför är det ett problem om det inte påverkar dem överhuvudtaget under livet?

• Azi
    Bonanza skrev 2012-11-11 23:22:36 följande:
    Varför är det ett problem om det inte påverkar dem överhuvudtaget under livet?

Klart det påverkar på något sätt. Om det nu var ett misstag så kommet att påverka den otrogne partens beteende och var det inte ett misstag kommer hen säkert göra om det.
    Sen finns ju alltid risken att det kommer fram.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag lever hellre själv än lyckligt i en lögn.
    ~*rabiat*~
  • Bonanza
    Azi skrev 2012-11-11 23:27:41 följande:
    Klart det påverkar på något sätt. Om det nu var ett misstag så kommet att påverka den otrogne partens beteende och var det inte ett misstag kommer hen säkert göra om det.
    Sen finns ju alltid risken att det kommer fram.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag lever hellre själv än lyckligt i en lögn.
    Varför skulle det påverka den otrogne partnerns beteende? Dessutom var ju premissen nu att man lever lyckligt omedveten om otroheten, som de facto är fallet för många. Om de nu inte märker av detta förmodade förändrade beteende, vad är då faran?

Jag lever definitivt hellre lycklig ihop med min partner än ensam. En lögn blir det ju inte.

• Häpnad
    Bonanza skrev 2012-11-11 23:19:34 följande:
    Okej, du klarar inte av hypotetiska frågeställningar. Då vet jag.

Capisco.

Jodå.
    Men fattar inte anledningen till dina frågeställningar.

De verkar lite töntiga.
    It 'll work out. Stavaprogrammet föreslår dock: it'öl workshop outfit. Obegripligt.
  • Bonanza
    Häpnad skrev 2012-11-11 23:32:34 följande:
    Jodå.
    Men fattar inte anledningen till dina frågeställningar.

De verkar lite töntiga.
    Jag tycker det är en intressant frågeställning. Varför folk tycker att principer är viktigare än verkligheten man lever i. 
  • Azi
    Bonanza skrev 2012-11-11 23:29:11 följande:
    Varför skulle det påverka den otrogne partnerns beteende? Dessutom var ju premissen nu att man lever lyckligt omedveten om otroheten, som de facto är fallet för många. Om de nu inte märker av detta förmodade förändrade beteende, vad är då faran?

Jag lever definitivt hellre lycklig ihop med min partner än ensam. En lögn blir det ju inte.

För mig blir det en lögn eftersom vi bygger vårt förhållande på kärlek, respekt, ärlighet och trohet. Om han inte håller tre av dom så blir definitivt livet en lögn.
    ~*rabiat*~
  • Bonanza
    Azi skrev 2012-11-11 23:34:41 följande:
    För mig blir det en lögn eftersom vi bygger vårt förhållande på kärlek, respekt, ärlighet och trohet. Om han inte håller tre av dom så blir definitivt livet en lögn.
    Så även om du är jättelycklig och nöjd med ditt liv så hade du valt bort det till förmån för att få reda på ett snedsteg?

Det är det här jag verkligen inte kan förstå. 
  • Häpnad
    Bonanza skrev 2012-11-11 23:33:34 följande:
    Jag tycker det är en intressant frågeställning. Varför folk tycker att principer är viktigare än verkligheten man lever i. 
    Allas verklighet är ju lika verkliig.
    Men en en uppdiktad 90-årings är det inte.
    Eller hur?
    It 'll work out. Stavaprogrammet föreslår dock: it'öl workshop outfit. Obegripligt.
  • Azi
    Bonanza skrev 2012-11-11 23:36:40 följande:
    Så även om du är jättelycklig och nöjd med ditt liv så hade du valt bort det till förmån för att få reda på ett snedsteg?

Det är det här jag verkligen inte kan förstå. 
    Ja det hade jag. Jag vill inte vara tillsammans med en fantasibild. Jag vill att människan jag spenderar mitt liv med ska vara den jag tror att han är.
    jag kan bli jättelycklig med någon annan. Någon som inte ljuger och bedrar.
    ~*rabiat*~
  • Johan75

Måste nog i sak hålla med Häpnads, i och för sig något snäsiga, svar. Det ställs upp en himla massa parametrar som ska passa en hypotetisk jag om drygt 50 år.  

Behold, i come as a thief.
  • Häpnad
    Johan75 skrev 2012-11-11 23:44:15 följande:
    Måste nog i sak hålla med Häpnads, i och för sig något snäsiga, svar. Det ställs upp en himla massa parametrar som ska passa en hypotetisk jag om drygt 50 år.  

Känns lite som att

hejjudadamemejj

Tack, jag kände mig lite ensam. Solig
  • Marina80

Om jag om 50 år får reda på att min man en gång för kanske 60 år sedan satte på någon på en firma fest så hade jag nog inte brytt mig så mycket. Det viktiga är vad han gjort efter sitt misstag. Hur har han betett sig mot mig? Har han varit en bra make och pappa?

Egentligen behöver det inte röra sig om så länge ens en gång. Säg att det hade hänt för tio år sedan. Efter det så har han varit en underbar livskamrat som aldrig upprepat sitt misstag. Har svårt att tänka mig att jag skulle bryta upp för det. Visst hade jag varit ledsen och upprörd men jag hade också tagit hänsyn till allt bra han gjort efteråt. Alla människor kan göra fel.

Jag tror att i det fallet så hade jag inte velat veta. Dvs om han hade satt på någon men aldrig gjort det igen och från den dagen varit en bra man och pappa.

• Järnlady

Hur jag känner som 96-åring har jag svårt att svara på. 

Idag handlar det om rätten att välja själv. Jag tycker att det ska vara mitt val att acceptera att gå vidare med en otrogen partner eller inte. Det är illa nog om han sviker mig genom att vara otrogen men ännu värre om han dessutom skulle välja att vara så respektlös att han tog ifrån mig valet.

Bortsett från den känslomässiga aspekten vill jag få veta för att kunna testa mig mot könssjukdomar. 

Svar på tråden Varför vill ni få reda på otroheten?