• BarbaPanik

    Skilsmässoproblem: tidigare gemensam bostad

    Hej!

    Jag har stora problem med min fd fru, som jag skilde mig från för snart 2 år sedan. Det har snart gått ett år sedan vi gjorde klart bodelningen, vilket vi gjorde i samförstånd och upprättade ett eget avtal utan jurist.

    Den tidigare gemensamma villan har dock varit svår att sälja och x:et bor där sedan snart ett år tillbaka, då jag inte hade råd att bo kvar (jag bodde där det första året efter skilsmässan).

    Det har varit många turer kring villan som legat ute till försäljning sedan snart ett år.

    Nu har exet plötsligt fått någon sorts tokryck och vill sälja villan till precis vilket pris som helst och hon vill att jag ska skriva en fullmakt till henne för detta. Hon säger också att hon via tingsrätten skall ansöka om en "god man" som kan sköta försäljningen, något som låter fullständigt vansinnigt då vi både är akademiker och varken dementa eller omyndigförklarade av annan anledning. 

    Fråga 1: är alltså om man kan ansöka om god man via tingsrätten för att sköta försäljning av bostad? 

    Vidare undrar jag över vilka skyldigheter jag har att betala för villan, då jag inte bor där. Jag är ju fortfarande medlåntagare vare sig jag bor i huset eller inte. Vad jag förstått så är man skyldig att fortsätta betala hälften av kostnaderna för bostaden, men att den som bor där blir skyldig den andra ägaren nyttjanderättsersättning, vilket i praktiken motsvarar halva kostnaden för bostaden.

    Vore mycket tacksam om någon kan sprida lite ljus över detta!

    MVH

    BP

       
                   

  • Svar på tråden Skilsmässoproblem: tidigare gemensam bostad
  • Fontana

    Det var inte många kloka svar du har fått. Kanske har du redan kollat med banken eller en jurist vilka skyldigheter du har när det gäller kostnaderna för villan. Jag kan inte hjälpa dig där, men du äger ju fortfarande hälften av den.

    Fråga 1. Kanske är det en bra idé att låta en god man sköta försäljningen, man kan utse en God man bara för ett speciellt ändamål (t.ex. bostadsförsäljning), men jag är lite osäker på om två "unga och välutbildade personer" får det beviljat.

    Fördelen skulle vara att du slipper alla diskussioner med din f.d. fru. Överförmyndarnämnden (som är de som utser den egentlige Gode mannen och kontrollerar deras handlande) brukar vara väldigt noga med att fastigheter/bostäder och liknande verkligen säljs till ett marknadsmässigt pris. När jag sålde en lägenhet för en gammal moster så skulle det vara värderingsintyg från två oberoende värderingsmän. Men om villan har legat ute till försäljning i ett år så har ni nog begärt för högt pris.

    Ring och tala med Överförmyndarenämnden i din kommun, kanske tycker de att både du och din fru är tokiga (men i så fall behöver ni ju en God man!) eller också har de några goda råd att komma med.

    Prata med banken och kanske en jurist om övriga frågor.

    Trist situation, men inte särskilt ovanlig. Men skriv inte på någon fullmakt!

Svar på tråden Skilsmässoproblem: tidigare gemensam bostad