frökenelisabeth skrev 2012-11-15 08:14:03 följande:
Nej jag har också börjat inse att jag ska köra på vad jag tycker - men i början som nybliven förälder är det svårt att värja sig när de oombedda överöser en med "goda råd" om hur man ska göra. Men jag märkte ju varje gång jag försökte göra som de sa att det bara ledde till att vi blev frustrerade allihopa - för att vi inte gjorde det som kändes rätt för oss.
Jag har läst lite om BLW, och tagit till mig delar av det. Vi har börjat lite smått med gröt och puréer, och kommer nog fortsätta på det också, så helt i linje med BLW är det ju inte, men det finns många delar av det som jag tycker är oerhört mycket bättre än det man hör från bvc. Framförallt om att kunna ta avvänjningen i ett tempo som passar bebisen, och låta matglädjen och nyfikenheten på ny föda vara det som styr. Att truga gör honom bara ledsen, och det är emot hela mitt väsen att börja kriga om mat med en liten bebis.
Samtidigt är det förstås tärande att min man inte kan avlasta med matningen när det är så tätt mellan måltiderna, så vi försöker erbjuda välling i flaska, pipmugg, vanlig mugg (som han gärna dricker vatten ur), men det är tydligt att han fortfarande föredrar bröstet. Nu jobbar min man mycket kvällspass i den här perioden, så han har möjlighet att ta sonen litegrann på morgonen om jag behöver sova ut, så det funkar ok ändå.
Tusen tack för ditt inlägg, det är guld värt att kunna ventilera här när man inte har förtroende för bvc på det området.
Jag tycker att det låter som ni har hittat något som passar er jättebra. Kör vidare på det och var uppmärksamma på hans signaler (tvivlar inte alls på att ni är det). Ni verkar säkra på ert föräldraskap idag vilket är fint. Det kan ta tid. Jag var hur osäker som helst som sagt. Det spelade ingen roll om jag hade kunskap om spädbarns psykologiska utveckling, jag visste inget om amningen som sådan (de var dessutom usla på bb) och smakportioner och "alla andra" gjorde ju på ett sätt så det måste ju vara rätt..
Hur känner
du inför amningen? Vad saknar
du idag? Det är viktigt att man hittar en balans utan att för den skull gå emot barnets behov.
Även om det kanske inte är någon direkt tröst kan jag säga att det blir lättare. Du/ni kommer få mer tid för er själva. Hela det första året (också efter men inte lika tätt) är fullt av utvecklingsfaser och man blir galen ibland men det betalar sig att finnas vid barnets sida och uppmärksamma dess behov. Med trygghet kommer självständighet och ger man barnet vad det behöver
då så kommer det också märkas sedan. Det betyder givetvis inte att man ska gå in i väggen. Balans som sagt.
Jag blir glad av att läsa dina inlägg. Ni verkar vara kloka föräldrar. Låt ingen inbilla er något annat.