• tvillingarjuli11

Kanarieöarna i mars?

Vi funderar på att åka på semester i slutet av mars för att få lite sol och förhoppningsvis bad. Vill inte åka alltför långt, har inte flugit med barnen förut, och helst inte alltför dyrt. Vi funderar på Kanarieöarna då det verkar vara det varmaste alternativet inom rimligt avstånd. 

Min fråga till alla er resvana föräldrar är till vilken ö man skall resa? Var är det varmt, kan man bada i havet, eller är det uppvärmd pool som gäller? Finns det något mer att hitta på när man har två barn på ett och ett halvt år med sig? Innan vi fick barn tyckte vi om att åka på utflykter och vandra i gamla städer, men det är lite svårare nu. Men finns det möjligtvis en plats för oss där det finns lite av varje? Alla tips emottages tacksamt! 

• Svar på tråden Kanarieöarna i mars?
  • Dixie

För något år sedan var vi på Teneriffa, vi bodde i Playa de las Americas, precis på gränsen mot Los Christianos, det var trevligt. los Christianos var en gammal stad med gränder etc och i Americas fanns shopping och massor av restauranger. Strax utanför fanns ett stort badland, med gratis bussar dit. Havet badade vi inte i, det var för kallt!

• tvillingarjuli11

Tack för tipset. 
    Får jag ställa några kompletterande frågor? När jag läst runt lite så har jag uppfattat att en del tycker att  Playa de las Americas varit alltför "turistigt", det håller inte du med om? Men de flesta kanarieöarna är väl ganska turistiga? Det är därför det är praktiskt att åka dit.
    Hur stort är Los Christanos? Vad tyckte du om Teneriffa, fanns det annat att se och gick det att ta sig runt på ön med hyrbil, buss eller så? Bodde ni på ett bra hotell?

Har någon annan fler tips att komma med? Gärna på hotell också.  

• Dixie
    tvillingarjuli11 skrev 2012-11-16 08:12:13 följande:
    Tack för tipset.  Får jag ställa några kompletterande frågor? När jag läst runt lite så har jag uppfattat att en del tycker att  Playa de las Americas varit alltför "turistigt", det håller inte du med om? Men de flesta kanarieöarna är väl ganska turistiga? Det är därför det är praktiskt att åka dit. Hur stort är Los Christanos? Vad tyckte du om Teneriffa, fanns det annat att se och gick det att ta sig runt på ön med hyrbil, buss eller så? Bodde ni på ett bra hotell? Har någon annan fler tips att komma med? Gärna på hotell också.  

Ja, LAS Americas är ganska turistiskt ( men det är ju även resten av Kanarieöarna ) Vi hyrde bil någon dag och åkte till Santa Cruz. Vårt hotell vart helt ok, men det fanns ingen separat barnpool, minns dock inte vad hotellet hette - men vi åkte med Ving.
  • Alexi

nu har vi inte åkt än så jag kan inte ge tips så men i mars tror jag det är helt klart varmt och fint. Vi ska till Gran Canaria i februari och då är nog vädret klart osäkrare.

Vi åker med 2- och 4-åring och vi kör maximal komfort, sunwing resort med all inclusive.

• tvillingarjuli11

Tack för era svar.
    Nu kikar vi på Fuertoventura, Club Hotel Riu Oliva Beach Resort utanför Corralejo. Är det någon som har erfarenhet av detta ställe? Vad är bäst, bo ute på stranden eller närmare samhället? Det går tydligen en buss in till Corralejo, hur är det att åka buss på Kanarieöarna? 

• pågmamman

Fritidsresors Blue village Lansarote elelr Crancanaria... Bäst med barn. & visst kan ni ta er med utflykts- elelr lokalbussar - om ni har barn som kan sitta stilla en stund... Annars kan ni ju hyra bil...... Vi brukar försöka åka iväg 1 dag - men annars har man det så gott på Blue village med stort utbud av aktiviteter... & jag lovar - barnen kommer älska Coco clownen och Bamse.... Vår kille var drygt 1 i somras då vi var på Blue village på Cypern - han pratar fortfarande om alla Bamsefigurerna och Coco.... Sen har vi en äldre kille på 7 oxå & vi har rest med honom till Blue village sedan han var 3 (hamnade där av en slump) & för honom e det numera ett måste....

Havet e väl inte det varmaste på Kanarieöarna men Blue village har alltid uppvärmda pooler... I mars e dock vädret oftast helt ok.

Vill ni ha varmare och mer solsäkert så ska ni välja Egypten! Där är vattnet i havet varmare med. Men dock inte lika mycket utflyktsmål.... Därmeot fantastiska korallrev I Egypten har Fritidsresor Blue village Exotic. Oxå att rekomendera - dock lite mindre med aktiviteter men alldeles tillräckligt med så små barn....

Ung lika långt/kort att flyga till Egypten och Kanarieöarna. Har flugit med vår kille sen han var 7 månader - inga problem... Kräver lite underhållning bara...

Det e annorlunda att resa med barn - men KUL  

• pågmamman

Jyst det & ja inga problem att åka buss på Kanarieöarna.... Går mellan orterna och så.....

Svar på tråden Kanarieöarna i mars?