Specialpedagog ska titta på min son.
Jag har en son på 2 år och jag känner mig himla orolig för tillfället.. Det började på utvecklingssamtalet för 1½ månad sedan, förskolläraren tog upp att min son är svår att få kontakt med ibland. Han reagerar inte jämt när de ropar hans namn och de har svårt att få ögonkontakt med han.
Idag när jag skulle hämta honom så ville hon prata med mig i enrum. Hon tog då upp samma sak igen och berättade att han lever liksom i sin egen bubbla, svår att få ögonkontakt med och lystrar inte till namnet alla gånger. Han är så otroligt fokuserad och koncentrerad på det han håller på med. Han vill t ex inte vara med på samlingarna, utan sitter hellre och leker med bilar som är ett stort intresse. Jag förstår precis hur hon menar, jag har själv märkt av det.. om han t ex är inne i något väldigt mycket och jag ropar hans namn på en bits avstånd så reagerar han inte alla gånger. Men det händer ändå ibland att han reagerar också! Jag tror att här hemma är han så hemmastadd att han helt enkelt inte är lika fascinerad av det han gör, som om han kommer till t ex förskolan eller om vi går hem till några vänner som har barn. Även där märker jag hur han är otroligt inne i det han håller på med. Men om jag däremot ropar något som jag vet att han gillar, som t ex namnet på ett barnprogram som han älskar att titta på, då kan han kolla på en gång :) Jaja, men i alla fall så berättar förskolläraren att de vill ta dit en specialpedagog som ska titta på min son, inte ensam utan när han är i barngruppen. Hon sa att de med hjälp av specialpedagogen kan få lite mer idéer och tips på hur de ska göra för att få med han mer i verksamheten, eftersom personalen tycker att han missar så mycket av den genom att det är såhär. Han leker fortfarande ofta själv på förskolan med pga att han finner så mycket intressant där med alla leksaker.. har inte börjat med rollekar än, pratade även med förskolläraren om det men hon sa att det är ändå något som barn inte alls behöver göra i den här åldern. Hon sa även att hon märker att han är ett barn som trivs med att leka ensam. När vi träffat vänner som har barn har jag märkt av både och, oftast sitter han ensam och pysslar med det han känner för men ibland blir det även jagalekar, lekar med bollar och så vidare tillsammans med det andra barnet.
Jag gav henne självklart mitt tillstånd till att specialpedagogen ska titta på han, tycker det är bra att ta tag i det. Men något jag genast funderar på är ju asperger eller autism. Har läst mycket om det och läst att just sånt här är vanliga symptom hos små barn. Erfarenheter på detta?
För övrigt skulle jag säga att han är som vilken 2åring som helst, han pratar 3-ordsmeningar, har en stark vilja och visar verkligen när han vill nånting genom att tala om det och peka, har gärna kroppskontakt och tycker om att sitta och kramas. Har inte märkt av några problem med motoriken, tycker alltid allt har flytit på fram tills det här.
Som sagt, tar mer än gärna emot åsikter om detta. :)