• vallakra

Hur ska jag få bort grannens katt från altanen?

Nu börjar jag/vi bli desperata! Vi har själva inga pälsdjur då båda våra barn är allergiska. Däremot har sju andra familjer här i området en eller flera katter.

Hittills har det stora problemet varit att katterna ligger i våra altanmöbler och hårat ner dynorna. Det är ett evigt bärande av dessa dynor, något som irriterar mig väldigt med tanke på att vi byggde vår altan med tak just för att kunna lämna dynorna ute!

Nu har vi dock fått ett nytt problem. Vi har upptäckt att en (eller flera?) katter kissar på vår altan. Tydligen vill de markera revir eller nåt och kissar då på vårt altangolv.

Vi har inte en aning om hur vi ska få bukt med detta. Vi vill ju inte ha en altan som stinker kattpiss! Så jag hoppas att det ska finnas någon (kattägare eller ej) som kan ge oss tips på hur vi löser detta!

• Svar på tråden Hur ska jag få bort grannens katt från altanen?
  • IceJossan
    LinaThulin skrev 2012-11-14 14:47:53 följande:
    Jag är en sådan kattägare som inte hålla ordning på min katt. :( Den springer in på grannens altan. Sover, kissar och basar. :( Jag skäms så otroligt mycket. Jag har försökt att hålla honom inne men han rymmer så lätt. Vi har även provat att på olika vis avskrämma honom från att gå åter till altanen. Utan några som helst resultat. Vi har underbara snälla grannar som förstås tycker att detta är en hemsk situation men ändå står ut och provar olika idéer. Nu är dock idéerna slut och sista utvägen blir att avliva min katt. Kattägarna kan visst bry sig och må dåligt utav det som sker. Det är inte så att jag bara släpper ut han och inte bryr mig. Inte alls så.

Nu skrev du visserligen att avlivling är SISTA utvägen. Men avlivning är INTE sista utvägen, det ska inte vara en utväg alls! Ha ihjäl en frisk katt för att den skiter hos grannen. Nej, jag förstår att situationen är besvärlig men funkar det inte så får du omplacera honom, inte avliva!
  • Winterfell
    LinaThulin skrev 2012-11-14 14:47:53 följande:
    Jag är en sådan kattägare som inte hålla ordning på min katt. :(
    Den springer in på grannens altan. Sover, kissar och basar. :(
    Jag skäms så otroligt mycket.
    Jag har försökt att hålla honom inne men han rymmer så lätt. Vi har även provat att på olika vis avskrämma honom från att gå åter till altanen. Utan några som helst resultat.
    Vi har underbara snälla grannar som förstås tycker att detta är en hemsk situation men ändå står ut och provar olika idéer.
    Nu är dock idéerna slut och sista utvägen blir att avliva min katt.
    Kattägarna kan visst bry sig och må dåligt utav det som sker. Det är inte så att jag bara släpper ut han och inte bryr mig. Inte alls så.
    Kan din katt någonting som normala katter inte kan, typ låsa upp dörrar och fönster och så?
  • LinaThulin

Nja. Öppna dörrar kan han.
    Sen är det främst barnen som inte hinner stänga dörren innan han stuckit ut.

• Winterfell
    LinaThulin skrev 2012-11-15 09:37:50 följande:
    Nja. Öppna dörrar kan han.
    Sen är det främst barnen som inte hinner stänga dörren innan han stuckit ut.
    Snacka om dåliga bortförklaringar du...
  • Elin 885

jag är tokallergisk mot katter (har en 5.a på skalan vilket är det högsta man kan ha = jag är dödligt allergisk!) vi har flyttat till ett område med lösspringande katter. kattägarna har tydligen ingen vett att se efter sina äckliga hårbollar. jag hade gått bersakagång om någon kattjävle förstört vår altan. jag hade fotat katten när den höll på och tagit med till ägaren, stämt ägaren och fan och hans moster.

• nobilis
    Winterfell skrev 2012-11-15 09:41:49 följande:
    Snacka om dåliga bortförklaringar du...

Har du en aning om hur snabb en katt är ? Dom hör så fort någon närmar sig ytterdörren, och på 2 röda är dom ute och långt borta. Kommer man då själv från utsidan kan man omöjligt stoppa en katt som vill ut. Så det är en mycket bra förklaring.
  • Winterfell
    nobilis skrev 2012-11-15 09:48:56 följande:

Har du en aning om hur snabb en katt är ? Dom hör så fort någon närmar sig ytterdörren, och på 2 röda är dom ute och långt borta. Kommer man då själv från utsidan kan man omöjligt stoppa en katt som vill ut. Så det är en mycket bra förklaring.
    Ja, jag har katt och har haft katter i hela mitt liv. Och vet du hur man gör med rymningsbenägna djur? Inte slänger man upp dörren på vid gavel iaf, utan man öppnar lite och kollar läget och motar undan katten. 

Svårt va?  
  • Elin 885

bygg en rastgård på tomten om ni har någon tomt, och spärra av så att katten inte kommer ut genom ytterdörren. med grindar eller kompostgaller eller en nätdörr.
  • LinaThulin

För mina små barn är det svårt.
    Vi försöker. Men det fungerar tyvärr inte. Jag tänker iaf ta ansvar för vad min katt gör och har valt att avliva honom.

• nemo1

Exakt, bygg en rastgård där katten kan vara. Likväl som du ska ha koll på dina barn så får du banne mig ha koll på katten. Tar för givet att den är kastrerad. Och självklart är inte avlivning ett alternativ.
  • Winterfell
    LinaThulin skrev 2012-11-15 09:53:51 följande:
    Vi försöker. Men det fungerar tyvärr inte. Jag tänker iaf ta ansvar för vad min katt gör och har valt att avliva honom.
    Så du dödar en fullt frisk katt för att dina ungar inte kan stänga dörren efter sig? Snyggt du..
  • Elin 885
    hur mycket ersättning har din granne fått då? den där katten skiter och pissar.
  • La Lola
    En fullt frisk katt?
    Provade du inte att omplacera honom?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LinaThulin

Ja, jag avlivar honom för det. Inte för att dom inte kan stänga dörrarna utan för att katten smiter så fort den öppnas lite grann.
    Jag kan ha honom instängd i bur eller i koppel inomhus. Det kanske kan fungera. Men jag tror inte han skulle må bra av det.
    Och jag har ett ansvar emot grannarna.

Dom har fått ersättning i form av kemtvätt bl.a. Och städning.

• LinaThulin

Jo. Har haft annons ute om omplacering. Jag har dessvärre inte fått något svar.
    Det gör ont i mitt hjärta också över att jag kanske måste ta bort honom.

• altanägare

Helt rätt beslut att ta bort katten. Kan man inte hålla ordning på djuren ska man heller inga ha. Har själv problem med lösspringande katter som pissar på altanen utan att kattägaren tar något som helst ansvar. Katt

• molly50

Vi har också problem med lösspringande utekatter här.
    Jag tycker att utekatter passar bättre på landet,inte bara för grannarnas skull utan även för katternas.
    Ja tycker det är synd om man ska behöva avliva en fullt frisk katt för att man inte kan ha koll på den.

Mattias och Hannah.
Svar på tråden Hur ska jag få bort grannens katt från altanen?