• carrobergstrom

Graviditetspenning

Är det någon som vet hur tidigt man kan skicka in papper för att kunna få graviditetspenning?
    Fick för mig att man inte kunde skicka in före v.25 men nu hittar jag ingen info alls om det, någon som vet?

• Svar på tråden Graviditetspenning
  • MamsT
    Rocktroll skrev 2012-11-14 21:33:42 följande:
    Man kan få tidigare men då i fall som risk i yrket tex. För mig var det ett jäkla krångel så sök så tidigt som möjligt. Kan vara bra med lite marginal med om man får avslag och måste bestrida beslutet.

Precis :) det var nog det min barnmorska menade.
    Har hört ifrån mina vänner som också har sökt att det kan ta låång tid om fk krånglar..  
    Vad jobbar/jobbade du med när du sökte?? 
  • Anna Hbg
    Rocktroll skrev 2012-11-14 21:33:42 följande:
    Man kan få tidigare men då i fall som risk i yrket tex. För mig var det ett jäkla krångel så sök så tidigt som möjligt. Kan vara bra med lite marginal med om man får avslag och måste bestrida beslutet.
    Jag fick avslag från dem idag och undrar om du överklagade och hur gick du i så fall tillväga?
    Anser att deras beslut är felaktigt eftersom jag jobbar inom restaurang  och inte har en möjlighet i världen att jobba hela  min graviditet ut.

• kossi

Du skickar in det så fort du får moderskapsintyg och det kan man få när man varit på ditt första UL och har fastställt ett förlossningsdatum.

Jag var tvungen att skicka in min ansökan redan i vecka 14 eftersom jag skulle bli avstängd redan i vecka 17 pga riskfylld arbetsmiljö och skulle då gå på gravpenning.

Jag ringde min bm som skrev ut moderskapsintyget som jag sedan hämtade i receptionen.

• FabulousMom

Jag skickade in min ansökan runt v. 25 och fick svar efter ca 2 veckor. Jag fick godkänt.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Rocktroll
    MamsT skrev 2012-11-14 21:37:12 följande:

Precis :) det var nog det min barnmorska menade.
    Har hört ifrån mina vänner som också har sökt att det kan ta låång tid om fk krånglar..  
    Vad jobbar/jobbade du med när du sökte?? 
    Jag var städerska. Även om det är ett väldigt fysiskt jobb så är det många som får avslag helt otroligt nog,
    Anna Hbg skrev 2012-11-14 21:41:06 följande:
    Jag fick avslag från dem idag och undrar om du överklagade och hur gick du i så fall tillväga?
    Anser att deras beslut är felaktigt eftersom jag jobbar inom restaurang  och inte har en möjlighet i världen att jobba hela  min graviditet ut.

Jag fick tack och lov inte avslag men jag känner många som fått det på helt ogrundade orsaker. Hur mycket skrev du att du lyfter dagligen? Dom verkar gå MYCKET på det. Minimigränsen verkar vara 25-30 kg. En kollega till mig (lokalvårdare) skrev 10-15 kg i sin första ansökan = fick avslag, andra gången skrev hon 15-20 kg =fick avslag, tredje gången hon bestred det drog hon till med 25-30 kg då vi lyfter väldigt tungt och då gick det plötsligt igenom. Hon ändrade inget annat i sin ansökan i övrigt.

Nu vet jag inte vad du tryckt på men du kanske har tunga lyft då leveranser kommer, tex läskbackar, stressig arbetsmiljö eller trånga utrymmen vilket verkligen borde förekomma med en stor mage Flört

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • MamsT

Jag jobbar i hemtjänst på ett serviceområde.. Lyfter mycket per dag, ibland flera personer flera gånger per dag. Då borde jag väll få igenom det ? Bara pga de lyften? Finns ju oerhört mycket mer lyft per dag förutom människorna menar jag..

• Couleour
    MamsT skrev 2012-11-15 09:43:07 följande:
    Jag jobbar i hemtjänst på ett serviceområde.. Lyfter mycket per dag, ibland flera personer flera gånger per dag. Då borde jag väll få igenom det ? Bara pga de lyften? Finns ju oerhört mycket mer lyft per dag förutom människorna menar jag..

Jag jobbar också i hemtjänst, och alla av mina kollegor som blivit gravida har fått sin ansökan beviljad just på grund av alla tunga lyft.
  • MamsT

Ok! Då borde det inte vara några större problem alltså! Får se hur det går :)

• FabulousMom
    Rocktroll skrev 2012-11-15 07:06:32 följande:
    Jag var städerska. Även om det är ett väldigt fysiskt jobb så är det många som får avslag helt otroligt nog,

Jag fick tack och lov inte avslag men jag känner många som fått det på helt ogrundade orsaker. Hur mycket skrev du att du lyfter dagligen? Dom verkar gå MYCKET på det. Minimigränsen verkar vara 25-30 kg. En kollega till mig (lokalvårdare) skrev 10-15 kg i sin första ansökan = fick avslag, andra gången skrev hon 15-20 kg =fick avslag, tredje gången hon bestred det drog hon till med 25-30 kg då vi lyfter väldigt tungt och då gick det plötsligt igenom. Hon ändrade inget annat i sin ansökan i övrigt.

Nu vet jag inte vad du tryckt på men du kanske har tunga lyft då leveranser kommer, tex läskbackar, stressig arbetsmiljö eller trånga utrymmen vilket verkligen borde förekomma med en stor mage Flört

Jag skrev max 20 kg och fick den beviljad men i brevet stod det att de tog hänsyn till mina problem (foglossning och ev. risk för förtidsbörd), men alla andra på min arbetsplats har också fått beviljat (restaurang).
    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • lillronja

Hej!! Jag har nyss skcikat in min ansökan oxå, jobbar inom tandvård (tandsköterska), har bf 12 april och ansökt om 2 mån innan, Ni verkar vara jättekunninga i detta vad gäller "ledighet", har en fråga, jag mår toppen och känner i största delen visserligen mer o mer av ryggen och att magen börjar ta lite mer plats framåt. Men hur ställer dom sig på fk om man fortsätter må bra när man egentligen ska va hemma (gravledig) och kan tänka sig jobba några dagar i veckan? Ryker ansökan då och man man måste söka nytt eller kan man gå in o jobba timmar??

Förstår ni hur jag funderar??? 

• Rocktroll
    lillronja skrev 2012-11-16 08:56:17 följande:
    Hej!! Jag har nyss skcikat in min ansökan oxå, jobbar inom tandvård (tandsköterska), har bf 12 april och ansökt om 2 mån innan, Ni verkar vara jättekunninga i detta vad gäller "ledighet", har en fråga, jag mår toppen och känner i största delen visserligen mer o mer av ryggen och att magen börjar ta lite mer plats framåt. Men hur ställer dom sig på fk om man fortsätter må bra när man egentligen ska va hemma (gravledig) och kan tänka sig jobba några dagar i veckan? Ryker ansökan då och man man måste söka nytt eller kan man gå in o jobba timmar??

Förstår ni hur jag funderar??? 
    Man kan inte jobba extra då man anses vara oförmögen att jobba, vad jag läst mig till. Du kan ju söka 1/4, eller 1/5 graviditetspenning i såna fall...man måste ju inte söka hel.
    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • lillronja
    Rocktroll skrev 2012-11-16 09:19:00 följande:
    Man kan inte jobba extra då man anses vara oförmögen att jobba, vad jag läst mig till. Du kan ju söka 1/4, eller 1/5 graviditetspenning i såna fall...man måste ju inte söka hel.

Tack för svaret!! :)
    Har redan sökt hel..Men svaret harju inte kommit än, och vem vet vad dom kan hitta på.....

Svar på tråden Graviditetspenning