• Callan

    Lämplig läsuppgift i första klass?

    Hej föräldrar och gärna lärare.

    Jag var med min dotter i skolan idag för att se hur de har det då det varit stökigt i klassen tidigare och de efter höstlovet bytt till 3 klasser isf 2! Jättebra att de gjorde så men det innebär ju ny fröken och nya kompisar i klassen så jag var med en halvdag idag.

    Första timmen hade de svenska och fick då en rätt avancerad läsuppgift känner jag.
    Det stod en text, med små bokstäver, med fakta om älgar.
    "Älgen kan bli si och så stor. En älg kan väga 500kg. Älgtjuren har horn, Älgar äter blad och kvistar." 
    Det var någon mer mening i detta, minns inte allt.
    Sedan skulle de svara på 4 frågor som de också skulle läsa.

    Hur mycket väger en älg?
    Vilken älg har horn?
    Vad äter älgen?
    Har du sett en älg någon gång?

    Så då skulle man alltså läsa frågan och gå igenom texten och hitta svaret.

    Ju mer jag tänker på denna uppgift desto svårare tycker jag att den är.
    Visst läste fröken igenom texten en gång först, men utna att förklara frågorna först så de lyssnade inte efter svaren då. Medan jag var där så var jag rätt fokuserad på att hjälpa min dotter och hennes kompisar igenom uppgiften, för hjälp behövde de! Fröken hjälpte såklart också till men det behövdes fler vuxna.

    Nu känner jag lite att vad hände med "Far är rar", och andra liknande som man lärde sig läsa med när jag var barn.
    Är det tänkt att de ska KUNNA läsa detta efter 2mån i första klass?
    Många satt ju och ljudade alla ord och fick ingen förståelse, många hade behövt versaler.
    Självklart kan en del läsa så bra, vissa knäckte ju läskoden i förskoleklass redan, men långt ifrån alla.

    När jag kom hem pratade jag med maken om detta och han som haft svårt i skolan och han sa att detta leder ju till att A) de som inte klarar detta ledsnar och springer runt och stör de andra i klassen-vilket också hände.
    B) De som inte fixar detta tycker att det känns hopplöst, skiter i det och hamnar ÄNNU mer efter!

    Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Borde man ta upp det med fröken och fråga hur hon tänker?
    Skita i det och sköta sig själv? Stöket i klassen går ju ut över dottern.

    Men viktigast av allt: ÄR detta en lämplig uppgift eller är den för svår?
    Tack för alla synpunkter. 

  • Svar på tråden Lämplig läsuppgift i första klass?
  • caliningrad

    TS. vänta inte på att ditt barn får diagnos dyslexi om 2 år när du tvingas gå till en logoped. Ditt barn är antagligen fulltständigt fungerande men har hamnat hos en lärare som tror att man kan hoppa över grunderna.

    Köp en syntetisk läsningsmetod, kör hemma med ditt barn. Om 2-3 månader kommer han att kunna läsa den texten du angav själv, utan att behöva lära sig den utan till först. 

  • caliningrad

    Tok:

    det skrämmer mig att du är lärare och undervisar med ordbilder.

    Du kan läsa, till exempel:

    www.thephonicspage.org/On%20Reading/sightwords.html

    Jag nekar inte att många barn "hittar på systemet" själva efter ett tag. Problemet är väl att 100% inte gör det.

    Undervisning av läsning kräver 100% framgång i ett demokratiskt samhälle. 90% eller 95% framgång betyder tusentals barn som kommer att behöva kämpa hela sin skolgång och sitt liv, att gå från psykolog till logoped till speciallärare.

     

  • caliningrad

    Till TS, Tok och övriga medlemmar, ni kan också läsa:

    www.freerepublic.com/focus/f-chat/2648231/posts

    Egentligen finns det tusentals länkar som förklarar varför det är farligt att försöka lära sig läsa med ordbilder.

    Svenska lärare är välvilliga men ofta dåligt utbildade i frågan tyvärr.
    Läsförmågan har sjunkit i Sverige pga att fel methoder används. 

  • Winterfell
    caliningrad skrev 2012-11-16 12:23:53 följande:
    Till TS, Tok och övriga medlemmar, ni kan också läsa:

    www.freerepublic.com/focus/f-chat/2648231/pos...

    Egentligen finns det tusentals länkar som förklarar varför det är farligt att försöka lära sig läsa med ordbilder.

    Svenska lärare är välvilliga men ofta dåligt utbildade i frågan tyvärr.
    Läsförmågan har sjunkit i Sverige pga att fel methoder används. 
    Jag ska läsa länkarna och googla vidare. Tycker det är intressant. Jag säger inte att jag "tror mer" på dig än ToK, men det är ju ett mycket välkänt faktum att läsförmågan minskat. 
  • caliningrad
    Winterfell skrev 2012-11-16 12:27:06 följande:
    Jag ska läsa länkarna och googla vidare. Tycker det är intressant. Jag säger inte att jag "tror mer" på dig än ToK, men det är ju ett mycket välkänt faktum att läsförmågan minskat. 



    Tack, Winterfell.

    Jag tycker det är väldigt konstigt att de flesta svenskarna, även lärarna, inte har någon aning av en debatt som har funnits länge nu i engelsk talande länder och Frankrike.

    Sverige halkar efter...

    England har nästan gått tillbaka till phonics enbart, med Jolly Phonics metoden (som använder gester - mycket bra metod som logopeder förespråkar) medans USA kör vidare med sight words.

    I Frankrike är det väldigt delat, men mest baserat på analytiska metoder med de resultat vi vet (40% har läsningsvårigheter när de börjar 6an!!).  

    Att dessutom påstå att syntetiska metoder är dåliga för att de är gammalmodiga är löjligt. Analytiska metoder har funnits väldigt länge nu, och man dömer inte en metod efter hur länge den har funnits, utan enbart på resultaten. 
  • caliningrad

    Har naturligtvis mycket mer att säga om ämnet.

    Kortfattat sagt, analytiska metoder bygger också på en ideologi, enligt vilken barnet vet själv, och inte lär sig från läraren.

    Läraren ses bara som en partner som hjälper till, men som inte bör undervisa sina kunskaper.

    Naturligtvis har denna ideologi lett till katastrof resultat inte bara när det gäller läsning utan allmänt.
    Kunskaperna är inte viktiga längre, utan bara tillgång till kunskaperna.

    Barnen har inga rejäla grunder att stå på längre. Mycket sorgligt...

     

  • ToK

    Jag har aldrig sagt att ordbilder är det enda sättet att lära, eller att det är överlägset de syntetiska metoderna - MEN du är helt ute och cyklar när du säger att alla barn lär sig bara med en och samma mall. Du sätter in alla i exakt samma fack och påstår att alla barn lär sig på exakt samma sätt! Skrämmande! Det är inte sant. Dessutom finns det mycket saker som kan vara bidragande faktorer till att läsförståelsen sjunkit - den allra mest uppenbara är självklart att man läser betydligt färre böcker, inte att inlärningen blivit bättre, mer lustfyllt och elevanpassad. Se på hur vi lever idag. Hur många barn sitter alldeles för många timmar framför tvn? Hur många skriver för hand mer än några få timmar i skolan men aldrig hemma? Sprid inte någon skrämselpropaganda om att alla barn får dyslexi utan dina gammaldagsa metoder, folk verkar ju nästan köpa det??? Kan inte någon annan som är utbildad liksom jag bekräfta att alla barn är olika och lär sig på olika sätt? Styckeindelningar får ni fantisera ihop, skriver från mobilen.


  • caliningrad

    Tok: det är tyvärr ingen propaganda, utan som lärare bör du absolut läsa på mängden forskning som redan finns.
    Ingen lär sig läsa med ordbilder. De som lyckas lära sig läsa med ordbilder förstår systemet själva efter ett tag.
    Men långtifrån alla, det är väl problemet.

    För många barn är det för sent. De kommer att fortsätta gissa, blanda ord som liknar varandra, och på det sättet utveckla symptomer som liknar dyslexi.

     

  • caliningrad

    Tok, försök komma ihåg följande ordbilder:

     sncy - qjhqkjl - aohyoiqe - bikyheiluy 

    Det är precis den metoden de stackars barn, som TS barn är utsatta.

    Man kan inte lära sig läsa på det sättet!

    Visst kombinerar de flesta lärarna både det analytiska och det syntetiska, men det analytiska borde tas bort totalt istället!

    Tidsförlust, och bedrägeri för hjärnan! 

Svar på tråden Lämplig läsuppgift i första klass?