• Anonym

Om en förälder totalvärar gemensam vårdnad och delat boende, vad kan rätten göra?

Hej!

Jag hävdar 1000% att barnen inte mår bra med oss föräldrar med enormt svåra kommunikationsproblem.

Om jag går in i rättssalen och bara hävdar att detta inte fungerar längre. MÅSTE inte rätten ta ett beslut om vem av oss som är mest lämplig som boendeförälder?

• Svar på tråden Om en förälder totalvärar gemensam vårdnad och delat boende, vad kan rätten göra?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-26 22:38:32 följande:
    En liknande bakgrund har jag att berätta om men där blev det växelvis boende varannan vecka dessutom.
    Anledningen till att det inte blev växelvis boende här var att mamman hävdade att det fanns mycket svåra samarbetsproblem, och då kunde de tydligen inte döma till växelvis boende.

• Petrellie

Men ursäkta, jag förstår inte. Pappan utför olagliga fysiska bestraffningar på barnen, varför ska de öht vistas där? Därtill knäcker han dem psykiskt med sitt skuldbeläggande. Nog måste det väl finnas stöd i lagen för att hindra en barnmisshandlare att ha sina barn?!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 14:25:04 följande:
    Anledningen till att det inte blev växelvis boende här var att mamman hävdade att det fanns mycket svåra samarbetsproblem, och då kunde de tydligen inte döma till växelvis boende.

Anledningen att det blev växelvis och gemensam vårdnad i det fall jag vet, är att mamman hävdade samarbetsproblem, och var den som försökte minimera pappans umgänge med barnen, vilket inte ansågs vara barnens bästa.
  • Anonym
    Petrellie skrev 2012-12-27 14:39:41 följande:
    Men ursäkta, jag förstår inte. Pappan utför olagliga fysiska bestraffningar på barnen, varför ska de öht vistas där? Därtill knäcker han dem psykiskt med sitt skuldbeläggande. Nog måste det väl finnas stöd i lagen för att hindra en barnmisshandlare att ha sina barn?!
    Har ts polis- och socanmält? Om inte har ts inte tagit sitt ansvar som vårdnadshavare. Pappan måste även vara fälld för misshandel för att rätten ska bry sig om det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 15:05:41 följande:
    Anledningen att det blev växelvis och gemensam vårdnad i det fall jag vet, är att mamman hävdade samarbetsproblem, och var den som försökte minimera pappans umgänge med barnen, vilket inte ansågs vara barnens bästa.
    Här har mamman också försökt minimera pappans umgänge, men det spelade tydligen ingen roll här.
    De ansåg att barnets bästa var att bo hos en förälder och ha umgänge med den andra.

• Anonym (Samma sits)
    Petrellie skrev 2012-12-27 14:39:41 följande:
    Anonym skrev 2012-12-27 15:07:02 följande:
    Har ts polis- och socanmält? Om inte har ts inte tagit sitt ansvar som vårdnadshavare. Pappan måste även vara fälld för misshandel för att rätten ska bry sig om det.
    Jag har polisanmält men förundersökningen lades ner,trots att både ombud och utredande polis var säkra på att åtal skulle väckas. 
    Soc valde att inte polisanmäla så barnen tvingas dit varannan vecka. Vad kan man göra??

• Anonym
    Anonym (Samma sits) skrev 2012-12-30 00:13:00 följande:
    Jag har polisanmält men förundersökningen lades ner,trots att både ombud och utredande polis var säkra på att åtal skulle väckas. 
    Soc valde att inte polisanmäla så barnen tvingas dit varannan vecka. Vad kan man göra??

Som vårdnadshavare håller man barnet hemma!
  • Anonym (K)
    Anonym skrev 2012-12-25 12:35:10 följande:
    Nu kommer många tycka saker men detta är verkligheten. Har du inte riktigt tunga bevis eller att pappan står för hur han agerar mot barnen så kan det vända och slå emot dig. En mamma som för fram att pappan misshandlar, överfall på barnen eller annat måste ha BEVIS tunga som räcker i brottmål. Dvs mkt tyngre än man tror. Blir han inte fälld riskerar du att han får vårdnaden för att du är en "hysterisk mamma som tror sig äga barnen". Tyvärr har jag sett allt för mkt av soc dåliga agerande, motpartsombud som inte drar sig för att ljuga och tingsrätter som blir tvungna att ge vårdnaden till den som inte anklagar den andre. Kontentan över de senaste årens rättsfall är att tror du tex att barnen blir utsatta för misshandel, sexuella övergrepp mm så skyddar du barnen allra bäst genom att vara tyst, sammarbetsvillig och låta andra tex dagis/skola mfl stå för påståenden om barnens liv hos pappan. Detta är hemskt. Men det pågår en könsutjämning i domstolarna och hos soc att tillvarata barnens behov av pappan då papparättsgrupper jobbat hårt på att få mammor bli "hysteriska" när de inte har bevis nog.

Här har du helt fel!!

I vårdnadstvister behöver det INTE finnas lika stark bevisbörda som i brottsmål. Man behöver inte finnas skyldig utom rimlig tvivel utsn det räcker med att man TROLIGEN åsamkar skada för barnets fysiska/psykiska hälsa!!

Läs på lagen innan du uttalar dig!!

Är lätt att googla på även för den late!

Är så förbenat trött på folk som uttalar sig och vilseleder utan någon som helst sanning i orden!
  • Anonym (Samma sits)
    Anonym skrev 2012-12-30 00:17:54 följande:
    Det blir ju svårt när han hämtar dem från skola/dagis...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-30 00:17:54 följande:
    Och då kan man åka dit för umgängessabotage, vilket kan orsaka än mer skada...
  • Anonym (Samma sits)
    Anonym skrev 2012-12-31 20:24:07 följande:
    Och då kan man åka dit för umgängessabotage, vilket kan orsaka än mer skada...
    Precis det jag är rädd för...galet....han hotade att köra på mig med vår dotter i framsätet i bilen häromdagen...har inte polisanmält eftersom inga vittnen finns förutom jag och dottern och polis dessutom la ner förundersökningen som vi alla trodde skulle leda någonvart. 
    Men han ska prompt ha barnen varannan vecka...och varken de eller jag har något att säga till om. Världen är upp och ner!!! 
Svar på tråden Om en förälder totalvärar gemensam vårdnad och delat boende, vad kan rätten göra?