Inlägg för testpanelen av vinterns overall
Det här är en tråd för testpanelen av vinterns overall, mössa och vantar från Åhléns.Här kommer panelen att lägga upp bilder, diskutera passform, design och kvalitet med mera.
Lotta :)
Det blev ingen bild inlagd av mig förra veckan men hoppas att det blir fler denna. Min kille åkte hem i jacka från förskolan på tisdagen och blev sedan sjuk så där har den hängt sedan dess. Vi fick ta till en annan i helgen. Imorgon ska han dit igen så då fortsätter testandet!
!
!Nu mår vi bättre o har varit ute igen i kylan. Det jag upptäckt är att gummibanden som jag tidigare lovordat inte fungerar när det är kallt o snödrivorna utmanar till lek upp o ner. Jag tycker att de fungerar sämre ju kallare det är. Elasticiteten försvinner o de blir STELA och stela band åker av! Lotta, kan det vara så kanske att det är en gummiblandning som inte tål kyla? Idén med gummiband är jätte bra men de måste hålla en bättre kvalité för att fylla sin funktion. Här kommer ett par bilder:

Hej!
Vi har legat däckad i magsjuka hela familjen så därför har jag inte skrivit något inlägg på ett tag, men nu är vi på bena igen, puh.
Dottern har vuxit ur overallen tyvärr, höll på att bryta av henne armen idag när jag skulle sätta på den, visste inte att man kunde byta den till en större och då hade vi redan hunnit använt vår tyvärr så det gick ju inte. Som sagt i benen är den lagom lång men alldeles för kort i överkroppen.
Jag tänkte ge overallen till min kompis istället som har en yngre son så får hon rapportera till mej så skriver jag vad hon tycker:)
Vet inte om jag har skrivit det här redan men det borde vara en längre dragkedja som går hela vägen ner till foten så att barnet själv lätt kan ta på sej overallen och dra upp blixtlåset, speciellt när dom är i den härliga "kan själv" fasen.
Håller med det som skrivits innan om fleecen i overallens överkant, den är toppen bra, varmt och skönt.
Jag tycker tvärt om, minimera dragkedjor som kan läcka in vatten. Jag kan varken hemma eller på förskolan där jag jobbar se någon direkt skillnad på tiden det tar att lära sig ta på overallen eller ta på den när barnet väl kan, tänk så olika det kan vara med tyckandet
. Dragkedjan vid fötterna är också onödig så länge resåren är så töjbar och samtidigt åtsmitande som den är på overallen, en av de bästa funktionerna faktiskt!
Idag sattes overallen på prov i tövädret. Först tvättades den o tumlades torr för att sedan lekas i i blötsnö i en dryg timme. Det syntes ingen förändring på overallen efter tvätt och den var helt torr inuti när den han kom in. De ställen där tyget blivit fuktigt på utsidan var lite på knän och rumpan, allra blötast var den där benen nöter mot varandra. Förstärkningstyget blir blötare än det ljusa tyget där vattnet bildar små droppar som rinner av men om det beror på att förstärkningstyget är sämre på att stöta ifrån eller om det är för att det utsätts för större nötning vet jag inte. Jag måste säga att overallen är en av de bästa jag sett gällande vattentålighet i denna prisklass
!
Visst är det så att testperioden är slut nu?
Här kommer i så fall mina sista två bilder, tagna under dagens bus i snön.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att tvätta overallen än men tänkte jag ska testa det i veckan nu när snön är borta och hon vill ha andra kläder på sig ute :)
Men vad jag har läst så har det ju funkat bra att tvätta den :)
Här har vi varit sjuka läääänge men nu är vi på benen igen!!
Vi testade en sväng i regnet och nu har vi hunnit med lite tö också och jag tycker den håller bra,inte nåt som gått igenom hittills!
Vet inte om någon nämnt det men min mamma tyckte inte om att bandet till mössan inte var reglerbart.. Nu är min son varm om huvudet och behöver den glipan som blir men den kanske borde finnas fler lägen på någon sida?! Vill man behålla kardborre så kan man ju ha reglerbart på andra sidan på något sätt ...
Det med mössan blev väldigt tydligt idag när lillkillen hade den på sig, var ett väldigt glapp...
Måste ge alla plus jag kan för vantarna, Leonard hade dem i ca två timmars lekande i snön och hans händer var lagom varma och helt torra trots tösnön! De är ju så smidiga och lätta att få in tummen mm. Superbra!
Overallen klarade också sig bra i tö, under längre tid! Mycket bra och vår är ju som tidigare nämnt tvättad! Det var lille franklin som hade den på sig och han satt mest i snön men var ändå torr och varm!
Hur gör man för att komma med och prova dessa grejer? Köper ni dom själva?
Intresse anmälan via annons på FL o så blev vi uttagna. ...