sina skrev 2012-12-11 11:24:38 följande:
Alltså, det är klart att regnbågsbarn kan bli mobbade - våra ungar är inte immuna. Men mobbning funkar (oftast) inte så att man blir mobbad på grund av någon faktor. Snarare är det så att om man blir utsatt, så slår mobbarna ner på något visst. Man blir inte mobbad på grund av att man har glasögon/pratar dialekt/har två mammor, men om man blir mobbad kan glasögonen/dialekten/mammorna vara en tacksam grej att sikta in sig på.
Det vi kan göra är samma sak som alla andra föräldrar. Stärka våra barns självkänsla och självförtroende, och hjälpa dem att bygga nätverk. För min treåring och hennes kompisar är det inget konstigt med att familjer ser olika ut. Det är inget konstigare att ha två mammor och ingen pappa än att ha en lillasyster och ingen storebror. Till exempel.
Absolut, barnen tar det mesta naturligt när vi pratar med dom på ett naturligt sätt...och genom att prata med barnen att främja empati och att vi alla är olika, kan ni lägga grunden till ert barns tänkande...att som föräldrar visar vi vägen för våra barn både hur vi behandlar andra och hur vi vill bli behandlade själva. Genom att visa barnen alla olikheter som finns, på ett naturlgt och fint sätt, att vissa lever si, och andra lever så, så kan dom även få mer självkänsla i sin egna och familjens individuella olikheter. Att våra barn alla kan bli bemötta illa av folk är ett faktum, och barn kan bli mobbade av helt ofantliga grunder...jag blev tex krönt som skolans hora när jag var 9 och det pågick i många år. jag hade en "vanlig" mamma och pappa...men vad jag inte hade var föräldrar som verkligen lyssnade och pratade med mig på ett respektfullt sätt, utan jag hade en otroligt kritiserande mamma som vände mig ryggen så fort jag hade en åsikt, och en pappa som inte viste vad han skulle säga. Att barn kan bli behandlade illa av andra barn kan vi inte helt förebygga, men vi kan välja som föräldrar hur vi hanterar en sådan sak...att försöka bygga upp en kärleksfull och ärlig relation där barnet känner sig respekterat för vilka åsikter den än har så att dom vågar berätta om det är eventuella problem i skolan. Idag har de flesta skolor anti mobbnings program och förhoppningsvis hittar ni en skola och vänner i er omgivning som främjar individualitet, kamratskap och empati! och där man kommuniserar eventuella problem med barnens skola och de andra barnens föräldrar. Jag skulle även också föreslå att se vad olika böcker ni har i hemmet, och som ni kan ge i presenter och som skolan kan köpa in om det behövs...med lite olika bilder av barn, både från olika länder, kulturer och med olika familjer...så att barnen får ett fint utbud av lite olika helt enkelt