• MONSTER

Någon mer som har /haft barn som sover dåligt, barn över 3 år?

Jag har ett barn som är 4 år och sovit uselt sedan hen föddes!! Jag har i stort sätt inte sovit på 4 år!!
    Det har varit nån enstaka period i barnets liv som varit lite lugnare och då har hen sovit bättre.
    Första 2-3 åren var det timmar vakentid på natten...
    Kunde inte sova middag på dagen.

Nu är hen alltså 4 år lite drygt och sover fortfarande väldigt dåligt. Har ett stort närhetsbehov och hen för givetvis sova hos mig men detta gör ju att jag också sover uselt!
    Hen vrider sig fram och tillbaka, söker mig nattetid, vaknar om hen inte känner mig nära. Orolig sömn helt enkelt och ofta kan hen vara vaken i nån, några timmar nästan varje natt också...

Någon mer som har det såhär?? vad gör man??
    Jag har testat ALLT! Nu är ju hen så stor också att det är svårt att bära tillbaka eftersom det kan jag få göra 100 ggr kl. 03 på natten och detta resulterar i ännu fler vakna timmar nattetid. Har försökt under längre tid.
    Hur gör man???

Har funderingar kring även lite andra saker så jag vet inte om det har koppling.

• Svar på tråden Någon mer som har /haft barn som sover dåligt, barn över 3 år?
  • MONSTER
    Tessan 86 skrev 2012-11-22 19:03:45 följande:
    Jag lever i lika situation på pricken fast Viggo har en lillebror och pappan och jag lever tillsammans...

Jag har tagit upp dethär med BVC och dom säger att han "drömmer" går i sömnen.

Fråga hen när hen kommer in lite frågor som du kan ställa när det är dag också och se om hen ger    samma svar, gör hon inte det så e hen inte riktigt vaken och då e det inge att göra åt.

Hota med att ta bort materiella ting eller kompisar  om du vill.  men tror inte att det är någon lösning.

Vissa barn e såhär och det kommer ju att gå över kanske inte i morgon men sen.

Och att det ska ha nå med trygghet att göra tror jag inte ett dugg på!!.

Jag tror att man mår bäst av att bara acceptera läget och göra det lättaste för sig själv.

Hen kommer iallafall inte vilja sova med dig när hen e  15 år, så brukar jag tänka ;) 

Jag vet att hen är helt vaken. Däremot hade hen en period vid ca 2 års ålder då hen inte alls var vaken fast ögonen var öppna och kunde svara på frågor, men då märkte man att det inte var ordentlig vakenhet, nån slags nattskräck eller "gå i sömnen" var det helt klart då men den perioden var kanske några månader bara. Övriga månader och år har det tyvärr varit helt vakenhet.

Tyvärr tror jag i detta läge att det har med trygghet att göra eftersom hen inte kan ligga mer än några cm från mig. Säger varje gång hen kommer in till mig att hen är rädd och inte vill sova mer hos pappa samt att hen krälar sig fast vid mig, så tyvärr tror jag det har med nån slags trygghet att göra men vet inte riktigt hur jag ska lösa situationen. Dóck om jag frågar varför hen inte kan sova så är svaret bara "för att jag inte kan det"

Jag har inget emot att hen sover hos mig, men hen blir ju SUPERtrött på förskolan såklart eftersom det är flera timmars vakenhet per natt...
    Dessutom så är det inte så lätt att göra det lättast för sig själv när man bara får sova några timmar per natt ;) och man jobbar heltid, men självklart gör man så gott man kan, men skulle vilja ha nån hjälp både för mig och för barnet.    
  • Tessan 86

=( jadu önksar jag hade nå svar.. Men har inte hen varit såhär hela livet ??

• MONSTER
    Tessan 86 skrev 2012-11-22 19:27:05 följande:
    =( jadu önksar jag hade nå svar.. Men har inte hen varit såhär hela livet ??
    jo mer eller mindre. har alltid varit väldigt osäker, otryggt barn och väldigt väldigt mammig.

Därför jag inte vet vad jag ska göra. Har testat ALLT!
    Därför jag funderar på om det är något kroppsligt eller nåt psykiskt som inte har med situationen i sig att göra utan t ex nån psykiatrisk diagnos eller nån somatisks jukdom. Ingen aning, jag bara spekulerar, för hur vanligt är det att ett barn sover så otroligt dåligt i över 4 år??    
  • Tessan 86

Jag vet inte hur ovanligt det är men vi e ju två iallafall ;) ,, Viggo fyller fem i feb och han märker om jag rör mig en cm och kommer med sin arm och håller om mig och blir det för trångt så jag lägger mig i fotändan så tar det 3 min max innan han också är där, han bara MÅSTE ha närkontakt och bär man in han i hans rum tar det  30 sek så kommer han tillbaka och ju mer man bär in jumer gnäll blir det.

Sen tror jag inte att det har med trygghet att göra, om det har varit såhär hela livet..

Viggo har ALDRIG under sinna nästan fem år sovit en hel natt!!..

Jag tror inte att det är nå fel utan han är bara såhär, det blir bättre..

Men om du känner att det förstör för honom själv så tycker jag du ska kontakta husläkarn BVC eller privatläkare eller ja vadsom bara för att få hjälp..

Men den erfarenheten jag har av den "hjälpen" är att det är helt normalt det kommer växa bort han sover egentligen                

• MONSTER
    Tessan 86 skrev 2012-11-22 19:50:32 följande:
    Jag vet inte hur ovanligt det är men vi e ju två iallafall ;) ,, Viggo fyller fem i feb och han märker om jag rör mig en cm och kommer med sin arm och håller om mig och blir det för trångt så jag lägger mig i fotändan så tar det 3 min max innan han också är där, han bara MÅSTE ha närkontakt och bär man in han i hans rum tar det  30 sek så kommer han tillbaka och ju mer man bär in jumer gnäll blir det.

Sen tror jag inte att det har med trygghet att göra, om det har varit såhär hela livet..

Viggo har ALDRIG under sinna nästan fem år sovit en hel natt!!..

Jag tror inte att det är nå fel utan han är bara såhär, det blir bättre..

Men om du känner att det förstör för honom själv så tycker jag du ska kontakta husläkarn BVC eller privatläkare eller ja vadsom bara för att få hjälp..

Men den erfarenheten jag har av den "hjälpen" är att det är helt normalt det kommer växa bort han sover egentligen                

Jo hen är otrygg. Det vet jag, men sedan om det är enda orsaken till dålig sömn det vet jag inte. I er sons fall så kanske det inte har med trygghet att göra men för mitt barn är det helt klart en stor del i det hela dock vet jag att det inte är HELA orsaken.

Sedan är det andra saker också som gör att jag misstänker otrygghet men det är inget jag vill ta upp här.

Så länge det inte förstör för barnet är det ju ok men det gör det ju i detta läge, samt att jag som förälder måste orka också. Att snitta 2-4 timmars sömn per natt i flera år gör ju inte direkt en till en bra förälder o det är inte bra för min kropp heller att ha så lite sömn.   
  • Tessan 86

Nä jag förstår inte att du har orkat =(..

Man ser ju * tillslut

Hoppas du får hjälp  
    Jag såg ts somom du ville prata med andra föräldrar som också hade barn som inte sov.

Och du vet ju redan problemt. att hen är otrygg så du har ju någonstans att börja iallafall, och då har du även något att säga till BVC, till skillnad från mig som bara kunde säga han sover int..

Och om otryggheten är "boven" så måste det ju finnas flera tusen "regler" dom kan hjälpa dig med..

Lycka till med allt hoppas att det löser sig för er
    om du får ett svar på vad som e problemet och du orkar skriva det här så skulle jag tycka det var intressant.              

• MONSTER
    Tessan 86 skrev 2012-11-22 20:12:21 följande:
    Nä jag förstår inte att du har orkat =(..

Man ser ju * tillslut

Hoppas du får hjälp  
    Jag såg ts somom du ville prata med andra föräldrar som också hade barn som inte sov.

Och du vet ju redan problemt. att hen är otrygg så du har ju någonstans att börja iallafall, och då har du även något att säga till BVC, till skillnad från mig som bara kunde säga han sover int..

Och om otryggheten är "boven" så måste det ju finnas flera tusen "regler" dom kan hjälpa dig med..

Lycka till med allt hoppas att det löser sig för er
    om du får ett svar på vad som e problemet och du orkar skriva det här så skulle jag tycka det var intressant.              
    jo pratar gärna med föräldrar som har samma problem. Kanske kan det komma nåt bra förslag som jag ännu inte testat :) Är beredd att testa allt! ;)
  • Tessan 86

Ja och jag har ju inge bra förslag eftersom han fortförande inte sover hehe;) 

Jag ville bara ge dig lite styrka.

Och berätta hur jag "ser" på det för att orka med, det är därför jag skriver det jag skriver hoppas du inte tar illa upp och tycker att jag baggitaliserar det eller hur man stavar det.

• MONSTER
    Tessan 86 skrev 2012-11-22 20:24:40 följande:
    Ja och jag har ju inge bra förslag eftersom han fortförande inte sover hehe;) 

Jag ville bara ge dig lite styrka.

Och berätta hur jag "ser" på det för att orka med, det är därför jag skriver det jag skriver hoppas du inte tar illa upp och tycker att jag baggitaliserar det eller hur man stavar det.

nä ingen fara. är bara så trött nu haha så jag vet inte vad jag ska göra. men men det löser sig så småningom naturligtvis
  • Läntandelavendel

tessan, tycker du har en mkt bra inställning till det hela. Tror du har helt rätt. Så är det bara, för vissa barn.

Ts, om du själv tror att så mkt handlar om att hen är otrygg så vet du ju på ngt sätt i vilken ände du kan börja, el? Eftersom du inte vill öppna dig helt här, vilket jag förstår, så är det nog bra om ni besöker ngn psykolog för barn du och ditt barn. Låter ju som att hen har "fog" för att vara och bestå (!) otrygg om ngt inte förändras. Känns ju inte bra.

Stor kram. Sjukskriv dig fr jobbet ibland och gå hem och sov när ingen annan är hemma.      

• ak73

Vi har en 3-åring som sover orolig och är vaken i stort sett varje natt någon/några ggr. Vi har 2 barn till som sover mkt bättre. Alla våra barn har ju samma förutsättningar att sova bra så jag tror det bara är en personlighetsgrej eftersom de andra sover ok. Vet också folk runt omkring oss som har 2-4-åringar som tom sover sämre än vår pojke och det går inte att få fram något i miljön eller medicinskt som orsakar detta. Ville bara skriva att det inte alls är säkert att något är fel varken på dig, barnet eller närmiljön utan det bara är som det är. Har tyvärr inga råd att ge! Men jag vet att det är jobbigt och man går på knäna till slut. Du är inte ensam!

• Räkers

Jag vet hur du känner. Vi har en son som fyller 5 år i januari som inte sovit mer än nån handfull nätter i sitt liv. Vi fick länge rådet att vänta ut det, men inget gör det bättre. Har provat metoder, omega, laktos, ja allt. Tyvärr är han otrygg i grunden vilket jag tror ställer till det. Vi har äntligen fått tid på BUP för detta och som jag hoppas att de har massa kloka råd och tips till oss!

Svar på tråden Någon mer som har /haft barn som sover dåligt, barn över 3 år?