Se hit amingsfascister och deras offer
Har sett så många skriva saker som får mammor som tar till ersättningsflaskan, då de känner att bebisen inte blir mätt vid bröstet, att känna att de gör fel, så jag måste berätta om min egen erfarenhet. Jag ammade hela tiden under den första veckan, ingen ersättning, bara aming. Jag kände hela tiden att bebisen inte fick tillräckligt eftersom hon ammade dygnet runt, smutsade väldigt få blöjor och bara skrek. Jag berättade om min oro för alla barnmorskor och läkare jag pratade med redan de första dagarna på sjukhuset men alla bara sade att hon fick tillräckligt eftersom de ansåg att min amningsteknik var rätt och för att de såg mig amma hela tiden och för att det är normalt att bebisar skriker (Ja, men knappast dygnet runt). Vad visste jag, jag var nybliven mamma för första gången och litade blint på sköterskorna som var stränga amningsförespråkare och anti-ersättning allihopa.
Efter en vecka då vi var hemma vägdes bebisen och barnmorskan blev orolig eftersom hon tappat för mycket vikt sedan födseln. Vi fick skrivas in på sjukhus på nytt eftersom det visade sig att bebisen hade svår vätskebrist och därmed höga natriumhalter i blodet och riskerade få anfall. De satte oss på strikt tidtabell som innebar matning var tredje timme på följande sätt: 10 min. amning per bröst, 5 min. pumpning per bröst, 45ml ersättning. Tack och lov att vi började med ersättning, så fort vi hade gjort det blev flickan mycket nöjdare och började gå upp i vikt, sova om nätterna. Det gjorde mig mindre stressad vilket gjorde att jag så småningom började producera mer egen mjölk. Under ett par veckor fortsatte vi med ersättning, men det blev mindre och mindre, och nu, tre veckor senare känner jag äntligen att min egen mjölk är tillräcklig för min bebis behov.
Hade jag inte tagit till ersättning hade jag utsatt min dotter för fara. Enligt läkaren var det akut.