• hårnålen

Se hit amingsfascister och deras offer

Har sett så många skriva saker som får mammor som tar till ersättningsflaskan, då de känner att bebisen inte blir mätt vid bröstet, att känna att de gör fel, så jag måste berätta om min egen erfarenhet. Jag ammade hela tiden under den första veckan, ingen ersättning, bara aming. Jag kände hela tiden att bebisen inte fick tillräckligt eftersom hon ammade dygnet runt, smutsade väldigt få blöjor och bara skrek. Jag berättade om min oro för alla barnmorskor och läkare jag pratade med redan de första dagarna på sjukhuset men alla bara sade att hon fick tillräckligt eftersom de ansåg att min amningsteknik var rätt och för att de såg mig amma hela tiden och för att det är normalt att bebisar skriker (Ja, men knappast dygnet runt). Vad visste jag, jag var nybliven mamma för första gången och litade blint på sköterskorna som var stränga amningsförespråkare och anti-ersättning allihopa.

Efter en vecka då vi var hemma vägdes bebisen och barnmorskan blev orolig eftersom hon tappat för mycket vikt sedan födseln. Vi fick skrivas in på sjukhus på nytt eftersom det visade sig att bebisen hade svår vätskebrist och därmed höga natriumhalter i blodet och riskerade få anfall. De satte oss på strikt tidtabell som innebar matning var tredje timme på följande sätt: 10 min. amning per bröst, 5 min. pumpning per bröst, 45ml ersättning. Tack och lov att vi började med ersättning, så fort vi hade gjort det blev flickan mycket nöjdare och började gå upp i vikt, sova om nätterna. Det gjorde mig mindre stressad vilket gjorde att jag så småningom började producera mer egen mjölk. Under ett par veckor fortsatte vi med ersättning, men det blev mindre och mindre, och nu, tre veckor senare känner jag äntligen att min egen mjölk är tillräcklig för min bebis behov.

Hade jag inte tagit till ersättning hade jag utsatt min dotter för fara. Enligt läkaren var det akut.

• Svar på tråden Se hit amingsfascister och deras offer
  • Dr Mupp
    Gisney skrev 2012-11-19 22:16:41 följande:

Jag har sökt hjälp, men finns inget att göra. Har testat allt i princip och bvc ger råd om att amma oftare, dricka mkt vätska blablabla... Det kommer inte mer för det och det är väl antagligen en gen i släkten för min mor hade samma bekymmer och hennes mor hade liknande problem också. En del är antagligen inte gjorda för att amma, viktigaste är i alla fall att min lilla tjej är mätt och glad sen om det är bröstmjölk eller ersättning får kvitta nu.  
    Hur ser taget ut, hur ofta ammar du?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • GrimbartStrike
    Helene70 skrev 2012-11-17 19:29:32 följande:
    Kvinnors farhågor måste tas på allvar! En helammande kvinna som misstänker att hennes barn svälter skall tas på lika stort allvar som en kvinna som vill få hjälp med en välfungerande amning.
    Det här är ju svårt att hantera för sjukvården tror jag, eftersom så många nyblivna mammor faktiskt tror att dom har för lite mjölk.
    I min umgängeskrets har 100% av alla förstagångsmammor varit övertygade om att dom haft för lite mjölk och varit jättenojjiga. Detta trots att deras barn gått upp normalt i vikt.

Man tror att man ska amma var 3-4 timme och när barnet sen vill äta 3-4 ggr i timmen (som är normalt för en nyfödd) så tolkar man det som att barnet inte får tillräckligt med mjölk. Säkert är det jättemånga som börjar "komplettera" med flaska alldeles i onödan och mister amningen pga det. För mig var det så med första barnet och jag kände stor sorg över att inte kunna amma så länge som jag ville eftersom mitt barn blev lat med flaskan.

Så jag tror att dom som verkligen behöver tas på tyvärr allvar försvinner i mängden oroliga mammor.

• straw2008
    GrimbartStrike skrev 2012-11-20 11:59:10 följande:
    Det här är ju svårt att hantera för sjukvården tror jag, eftersom så många nyblivna mammor faktiskt tror att dom har för lite mjölk. I min umgängeskrets har 100% av alla förstagångsmammor varit övertygade om att dom haft för lite mjölk och varit jättenojjiga. Detta trots att deras barn gått upp normalt i vikt.Man tror att man ska amma var 3-4 timme och när barnet sen vill äta 3-4 ggr i timmen (som är normalt för en nyfödd) så tolkar man det som att barnet inte får tillräckligt med mjölk. Säkert är det jättemånga som börjar "komplettera" med flaska alldeles i onödan och mister amningen pga det. För mig var det så med första barnet och jag kände stor sorg över att inte kunna amma så länge som jag ville eftersom mitt barn blev lat med flaskan.Så jag tror att dom som verkligen behöver tas på tyvärr allvar försvinner i mängden oroliga mammor. 

Har aldrig i hela mitt liv träffat någon som börjat med flaska utan att vela det eller gjort det "helt i onödan" Alla som jag vet börjat med flaska har gjort det då barnet krävt mer mat, mer näring.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008

Jag fick oxå rådet att dricka vatten, men bara här på FL. Alla läkare osv jag träffat har bekräftat att vaten ALDRIG kan bli mjölk. Mjölkmängden sitter INTE i hur mkt vatten man dricker.

• litenkattastrof
    Plutteli skrev 2012-11-20 14:57:52 följande:

Jag har däremot mött de som tyckt att barnet ska svälta för att få i sig ersättning!
    min bm och ah bad mig vänta 48 timmar sen skulle mitt barn ta bröstet. för da skulle det vara hungrigt nog att göra allt för att fa mat... bada var medvetna om att barnet föts med lagt blodsocker och av en mamma med grav diabetes
    Ab imo pectore.
  • Plutteli
    straw2008 skrev 2012-11-20 14:51:23 följande:
    Jag fick oxå rådet att dricka vatten, men bara här på FL. Alla läkare osv jag träffat har bekräftat att vaten ALDRIG kan bli mjölk. Mjölkmängden sitter INTE i hur mkt vatten man dricker.

Fast nej det där är INTE sant, är du uttorkad tex kommer mjölkproduktionen bli i princip noll. Däremot kan vatten bara göra så mycket, har du inte en fungerande mjölkproduktion av helt andra orsaker kan du dricka dig till vattenförgiftning utan att det gör minsta skillnad.
  • litenkattastrof
    litenkattastrof skrev 2012-11-20 15:01:32 följande:
    min bm och ah bad mig vänta 48 timmar sen skulle mitt barn ta bröstet. för da skulle det vara hungrigt nog att göra allt för att fa mat... bada var medvetna om att barnet föts med lagt blodsocker och av en mamma med grav diabetes
    graviditetsdiabetes (förtydligar)
    Ab imo pectore.
  • Plutteli
    litenkattastrof skrev 2012-11-20 15:01:32 följande:

Jag fick höra samma, fast om ersättning. Ville sluta amma, bad om hjälp och fick till svar att det "bara" var att ge ersättning om jag inte ville fortsätta amma (vilket jag egentligen ville men kände att det inte gick). När min tjej absolut tvärvägrade allt vad tillmatning hette bad jag om hjälp igen och fick då bara svaret att vänta ut henne, låta henne skrika och tids nog skulle hon vara hungrig nog att ta flaskan. Då var hon en vecka gammal....
  • litenkattastrof
    Plutteli skrev 2012-11-20 15:05:51 följande:

Jag fick höra samma, fast om ersättning. Ville sluta amma, bad om hjälp och fick till svar att det "bara" var att ge ersättning om jag inte ville fortsätta amma (vilket jag egentligen ville men kände att det inte gick). När min tjej absolut tvärvägrade allt vad tillmatning hette bad jag om hjälp igen och fick då bara svaret att vänta ut henne, låta henne skrika och tids nog skulle hon vara hungrig nog att ta flaskan. Då var hon en vecka gammal....
    fast jag säger inte att det inte händer. jag är övertygad om att det händer men det gör inte min erfarenhet mindre sann. det är anekdoter ur livet men det betyder inte att det inte finns lika mnaga som har uplevt det motsatta

Ab imo pectore.
  • Plutteli
    litenkattastrof skrev 2012-11-20 15:08:55 följande:
    fast jag säger inte att det inte händer. jag är övertygad om att det händer men det gör inte min erfarenhet mindre sann. det är anekdoter ur livet men det betyder inte att det inte finns lika mnaga som har uplevt det motsatta

Det påstod jag inte heller. Jag skrev bara att jag inte sett någon HÄR på forumet uttrycka sig så. I vården är det annat, finns tyvärr alldeles för många utan minsta kunskap som ska ge "råd" och gör det helt efter eget huvud...
  • Annelie 76
    straw2008 skrev 2012-11-20 14:51:23 följande:

Det där är ju fel. Drack jag dåligt en dag producerade jag dåligt med mjölk dagen efter. Samma om jag åt dåligt. Det är väl klart att vätskan i mjölken (eg vatten) kommer från vätskan i mammans kropp (eg vatten), den kan ju inte komma ur intet.
  • cloudberry79
    Annelie 76 skrev 2012-11-20 15:14:34 följande:
    Det där är ju fel. Drack jag dåligt en dag producerade jag dåligt med mjölk dagen efter. Samma om jag åt dåligt. Det är väl klart att vätskan i mjölken (eg vatten) kommer från vätskan i mammans kropp (eg vatten), den kan ju inte komma ur intet.

Den bildas även ur lagrad vätska och fett. För att minimera mängden miljögifter i bröstmjölk bör man dricka mycket och hålla uppe kaloriintaget.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • straw2008
    Plutteli skrev 2012-11-20 15:05:51 följande:

Men vad fanns det för annat att göra då... Alltså man måste ju nästan göra så? Vill du inte amma så finns ju inga andra alternativ än att vänta tills babyn vill ta flaskan.
  • straw2008

Jag utgår ifrån att man inte är uttorkad. Men att råda en mamma som har amningsproblem att dicka vatten är väl som... eh typ ett ljummet glas vatten, ingen nytta.

• Plutteli
    straw2008 skrev 2012-11-21 08:13:28 följande:

Men vad fanns det för annat att göra då... Alltså man måste ju nästan göra så? Vill du inte amma så finns ju inga andra alternativ än att vänta tills babyn vill ta flaskan.

Vad sägs om att ge mig reell hjälp med amningen? Jag frågade nämligen redan när hon var 3 dagar gammal om det var vettigt att ha djupa sår i brösten och om det inte fanns nått jag kunde göra, fick inget som helst svar utöver "ge ersättning om det känns jobbigt att fortsätta amma", höll ut i ca 4 dagar till sen försökte jag sluta, bad om hjälp om HUR man kan få i barnet ersättning men fick då alltså bara svaret att svälta. Idag vet jag ju att det faktiskt finns andra sätt, socker på nappen, pumpa och blanda ersättnign med bröstmjölk för smaken och framförallt, att det fanns MASSOR jag kunde göra för att fixa amningen som ju var vad jag helst ville. (Jag plågade mig f.ö igenom det hela och fick amningen att fungera bra efter ca 3 månader)
  • Plutteli
    straw2008 skrev 2012-11-21 08:15:13 följande:
    Jag utgår ifrån att man inte är uttorkad. Men att råda en mamma som har amningsproblem att dicka vatten är väl som... eh typ ett ljummet glas vatten, ingen nytta.

Beror ju på, många mammor dricker faktiskt för lite, det är rätt lätt hänt när man fokuserar på annat. Själv har jag varit helt löjligt törstig så det har reglerat sig självt, för andra är det inte så.
  • GrimbartStrike
    straw2008 skrev 2012-11-20 14:50:03 följande:

Har aldrig i hela mitt liv träffat någon som börjat med flaska utan att vela det eller gjort det "helt i onödan" Alla som jag vet börjat med flaska har gjort det då barnet krävt mer mat, mer näring.
    Som sagt, jag personligen känner många mammor som trott att dom behövt ge sitt barn mer mat, i form av ersättning, trots att deras barn gått upp jättebra i vikt på amningen. Och för mig störde det ut amningen med mitt första barn, vilket blev en stor sorg.

Men jag känner igen dig från tidigare trådar och vet att du blir väldigt upprörd av att folk ammar, så jag avslutar diskussionen med dig innan den börjat, vi kommer inte att få ut något av det ändå  
Svar på tråden Se hit amingsfascister och deras offer