• Marlene 986

Sluta amma denna vecka

Nu orkar jag inte längre med att inte få äta vad jag vill! Sonen är allergisk och jag kan inte äta vare sig ägg, baljväxter eller mjölkprodukter Fr o m idag ska ALLA krafter läggas på att sluta amma. Det kommer att bli skitjobbigt för lillen äter bara pyttelite mat och dricker pyttelite ur flaska. Han är 13 månader och bör kunna sluta. Jag har försökt trappa av jättelänge nu och det slutar alltid med att jag ger efter för att jag tycker det ser ut som att han tacklar av och börjar kissa för lite. Det lär krävas ett par dagars "svält" för att han ska ge upp kampen om bröstet. Hjälp mig vinna! Peppa mig och dela era historier, snälla!
  • Svar på tråden Sluta amma denna vecka
  • Agpreg96

Haha min mamma satte lite tobassco på bröstvårtorna, lite hemskt kan vissa tycka, men min lillasyster totalvägrade brösten några ggr efter att ha fått de starka i munnen. Började m mat osv istället :)

• Marlene 986

Tack för svar! Jag vet inte varför han äter så lite. Jag kan låta bli att amma i 6 timmar och erbjuda mat 2-3 ggr på den tiden, men han äter bara några skedar. Kniper igen sin lilla mun vad jag än serverar. Förmodligen har jag kraftig mjölk eller nåt så att han inte blir hungrig. För två månader sen var jag sjuk med feber. Mjölken minskade och han åt plötsligt allt möjligt med god aptit. Jag ångrar nu att jag inte passade på att sluta. Idag har jag dock bestämt mig för att bara amma morgon och kväll i ett par dagar och sedan sluta helt nästa helg. Det har varit lite grinigt, men han har då ätit hyfsat idag till lunch och middag och fruktpuréer till mellis. Tänker inte vara så noga med näringsinnehållet under den här perioden utan bara ge honom lite allt möjligt bara det går ner..... Han har mjölkersättningar som han ska använda istället, men tyvärr ratar han dem. Brösten är väl godare antar jag.

• Marlene 986

Majskorn! Du gav mig det svar jag behövde. Just det där "Han kommer att äta!" är vad jag behöver höra om och om igen just nu :)

• Majskorn

För mig funkade inte morgon och kväll för hon höll sig till det goda kom...men har tuttvägrat sen onsdag eftermiddag och nu börjar hon smaka maten iaf och dricker ersättning :)

Ge det en vecka!

• Majlisen

Har också en lika gammal tjej som ammar mestadels, vilket är helt normalt om man använder sig av barnstyrd invänjning på mat. Och tyvärr är det ju inte så alla gånger att de äter mer vanlig mat för att man tar bort amningen. Det går inte att trigga hungern med amning? Jag skulle inte vågat sluta helt i vart fall, men kanske styra upp det mer fast om du vill sluta och trappa ner?

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • MalinEddie

Får han äta själv utan er inblandning?

Avskyr CIO-metoder.
  • Bambusa

är de smaken på ersättning eller just flaskan han inte gillar? för de går ju att göra /köpa ett tillmatningssätt om du vill vänja snällt med ersättning via bröstet först.. kollar in länken här om du vill göra själv: http://amningsbloggen.blogspot.se/2011/12/sondagsbio-gora-eget-tillmatningsset.html

annars har meddela ett som är smidigare..   

eller prova  andra flaskor, tex medelas nyaste flaska är mer likt amningen än nån annan, tommee tippee  är bra, avent gillar vissa.. sämst är ju dom där smala från eska/bambino  lycka till, han är ju stor nog att sluta iaf,du har varit duktig som ammat ett barn som kräver särskild kost..  lycka till!

• Majskorn

Nu har jag inte ammat på en vecka och min lilla dricker för fullt ur flaskorna! Både välling och ersättning nu! Jag kör med MAM och minsta nappstorlek så hon får kämpa lite som med bröstet, bytte idag till storlek 2 och det verkar funka bra :)

Hur går det för dig TS? När jag skulle sluta amma rådde BVC mig att ett friskt barn som är hungrig kommer att äta! Så någon dags vägran kommer han definitivt inte dö av och förr eller senare kommer han äta det som blir erbjudet!

• Marlene 986

Himmel... Varit fullt upptagen med att få honom att äta och glömt bort denna tråd.  Självklart har han fått alla möjligheter att äta själv. Vi är väldigt noga med att inte tvinga.

Förmodligen var han inte riktigt frisk för hur jag än drog ner på amningen så fick jag honom knappt att äta. Jag blev orolig eftersom jag såg att han gick ner i vikt. Så jag gjorde tvärtom istället  och ökade på amningen. Mat först och sen amning, aldrig bara det ena. Aptiten blev bättre och han både åt och ammade bra i 3 veckor.

Sen kom julen med magsjuka och nya tänder och nu har det varit matvägran i stora lass igen.  Men det går bättre och bättre. Jag kör samma race igen. Först mat och sen amning. Vi får t o m i honom lite välling och ersättning genom att strunta i sked, pipmuggar och flaskor och istället ge honom med en medicinspruta. Det tar tid, men han accepterar det, så då får det vara så. Det viktiga är att han får i sig näring.
    Hur som helst så har jag INTE slutat amma då han verkar behöva amningen också. 

• leiapp
    Marlene 986 skrev 2012-12-29 15:44:57 följande:
    Himmel... Varit fullt upptagen med att få honom att äta och glömt bort denna tråd.  Självklart har han fått alla möjligheter att äta själv. Vi är väldigt noga med att inte tvinga.

Förmodligen var han inte riktigt frisk för hur jag än drog ner på amningen så fick jag honom knappt att äta. Jag blev orolig eftersom jag såg att han gick ner i vikt. Så jag gjorde tvärtom istället  och ökade på amningen. Mat först och sen amning, aldrig bara det ena. Aptiten blev bättre och han både åt och ammade bra i 3 veckor.

Sen kom julen med magsjuka och nya tänder och nu har det varit matvägran i stora lass igen.  Men det går bättre och bättre. Jag kör samma race igen. Först mat och sen amning. Vi får t o m i honom lite välling och ersättning genom att strunta i sked, pipmuggar och flaskor och istället ge honom med en medicinspruta. Det tar tid, men han accepterar det, så då får det vara så. Det viktiga är att han får i sig näring.
    Verkar vara ganska vanligt att barn länge föredrar amning före fast föda. Min son är likadan och han är 11,5 mån. I vårt fall har matintaget utvecklats av att pappan varit föräldraledig sedan sonen var 8,5 månader. Men nu när jag är långledig över jul märks det att han äter lite mindre och hellre ammar en extra gång. Jag tror inte han blir lika mätt på amningen och han bajsar mer sällan men verkar ändå glad och nöjd. 
  • Bambusa
    Marlene 986 skrev 2012-12-29 15:44:57 följande:

du vet väl att de finns stora medicinsprutor så de går lite fortare, alltså man slipper fylla den hela tiden.. 10ml och 20ml har ja sett på barnakuten.. dom på 5ml som man får på apoteket är ju rätt dryga..
  • Marlene 986
    Bambusa skrev 2012-12-29 20:50:00 följande:
    du vet väl att de finns stora medicinsprutor så de går lite fortare, alltså man slipper fylla den hela tiden.. 10ml och 20ml har ja sett på barnakuten.. dom på 5ml som man får på apoteket är ju rätt dryga..

Jo, men det funkar bra med de små. De stora kan nog bli lite skrämmande... Vill inte jinxa det. Är bara lycklig över att för första gången lyckas få i honom mer än 20 ml välling :)
  • Marlene 986
    Bambusa skrev 2012-12-29 20:50:00 följande:

Jo, men det funkar bra med de små. De stora kan nog bli lite skrämmande... Vill inte jinxa det. Är bara lycklig över att för första gången lyckas få i honom mer än 20 ml välling :)
  • Bambusa

okej, 10ml fick vi några till flytande astmamedicinen, dom va inte så mkt större ändå, men mkt lättare att trycka sakta.. men ja ville bara tipsa!! hoppas de går bra!

• Krupskaja

Vad bra det låter! Jag blev orolig av trådstarten om att "svälta honom", det lät hårt. Så som du gjort låter jättebra!
    Jag börjar också fundera på hur min sin som är ett år ska kunna sluta amma eller amma mindre, och det där med mat före amningen låter jättebra. Det ska jag prova! (Men då får jag nog börja ha polokragar, för nu sliter han bara fram bröstet ur urringningen när han är sugen :) )

• Bambusa
    Arbetsbien skrev 2012-12-31 21:23:21 följande:
    Vad bra det låter! Jag blev orolig av trådstarten om att "svälta honom", det lät hårt. Så som du gjort låter jättebra!
    Jag börjar också fundera på hur min sin som är ett år ska kunna sluta amma eller amma mindre, och det där med mat före amningen låter jättebra. Det ska jag prova! (Men då får jag nog börja ha polokragar, för nu sliter han bara fram bröstet ur urringningen när han är sugen :) )

ja gjorde tvärtom -men min dotter var ca 6-7månader då, ja ammade först, sen fick hon nån sked puré..  sportbh är ju rätt täckande annars.. ja älskar dom, blev så van vid att inte ha byglar när ja ammade att ja inte kunde ha de efter, alla sorten klämde och gjorde ont som satan.. så nu har ja rejälare sportbhar ist..  
    nån gång till finare har ja haft en gammal bygelbh, men då har ja tagit på den i sista sekund, och av så fort de bara går, tom i bilen på vägen hem.. haha..
  • Marlene 986
    Arbetsbien skrev 2012-12-31 21:23:21 följande:

Jag skulle aldrig svälta honom såklart. Meningen var ju att han skulle få vanlig mat och dryck, men inget bröst. Tyvärr accepterade han inte det och jag ville inte svälta honom o fortsatte således att amma. Tajta tröjor med hög urringning sägs vara bra, fast min son blir bara frustrerad och försöker bita sig genom tröja och allt ;)

Det sägs att det bara är att vara bestämd och att välja ett tillfälle då barnet är friskt/inte har tänder på g/inte en massa andra förädringar på g. Inte så lätt om du frågar mig....
  • Marlene 986
    Bambusa skrev 2012-11-20 23:16:54 följande:
    är de smaken på ersättning eller just flaskan han inte gillar? för de går ju att göra /köpa ett tillmatningssätt om du vill vänja snällt med ersättning via bröstet först.. kollar in länken här om du vill göra själv: amningsbloggen.blogspot.se/2011/12/sondagsbio-gora-eget-tillmatningsset.html

annars har meddela ett som är smidigare..   

eller prova  andra flaskor, tex medelas nyaste flaska är mer likt amningen än nån annan, tommee tippee  är bra, avent gillar vissa.. sämst är ju dom där smala från eska/bambino  lycka till, han är ju stor nog att sluta iaf,du har varit duktig som ammat ett barn som kräver särskild kost..  lycka till!

Tack för svaret i a f. Och tack för klappen på axeln för att jag ammat ett barn som kräver att jag äter särskild kost. Få inser hur vansinnigt jobbigt det är med MIN mat. Jag kan knappt äta lunch eller fika ute på stan och att bli hembjuden till någon.... Det är nästan kört. Får alltid ta med mig något eget.
  • Bambusa
    Marlene 986 skrev 2013-01-01 18:49:07 följande:

Tack för svaret i a f. Och tack för klappen på axeln för att jag ammat ett barn som kräver att jag äter särskild kost. Få inser hur vansinnigt jobbigt det är med MIN mat. Jag kan knappt äta lunch eller fika ute på stan och att bli hembjuden till någon.... Det är nästan kört. Får alltid ta med mig något eget.

ja, jag vet bara att fixa mjölkfri (helst sojafri med) mat till dottern kan va svårt ute.. för å inte tala om hur svårt vissa verka ha att fatta vad som är mjölkfritt..  man blir matt i kroppen av å försöka förklara ibland.. 
Svar på tråden Sluta amma denna vecka