• Bonifacio

Äggdonation i Tjeckien?

Hej!
    Är det någon där ute som har erfarenhet av äggdonation på klinik i Tjeckien kanske? 

• Svar på tråden Äggdonation i Tjeckien?
  • Juliette F
    Pimpinellan skrev 2013-06-14 13:41:36 följande:
    Vi hann inte få till en EA innan semestern,alldeles för mycket jobb vår och sommartid när man bor på gård och har djur dessutom... Men några månader till kvittar väl,jag är ju ändå tant när jag väl får barn. Har remisserna på blodproven i vart fall,det enda som nu krävs är att få ordning på flyg och hotell.
    Samma här. Det blir i slutet av augusti, för vi har semester inbokad i juli + annat inbokat som ej kan ändras, så det funkar inte innan. Cykeln ska ju tajmas också. "Kärringvarning" eller ej, så efterlängtade som våra små är så blir vi supermammor allihopa här Skrattande!! Hotell o flyg är ett lite jobbigt kapitel, då det eg inte går att boka så långt i förväg. Får hoppas att det löser sig, det har det ju gjort hittills :).
  • Pimpinellan
    Juliette F skrev 2013-06-14 13:58:38 följande:
    Samma här. Det blir i slutet av augusti, för vi har semester inbokad i juli + annat inbokat som ej kan ändras, så det funkar inte innan. Cykeln ska ju tajmas också. "Kärringvarning" eller ej, så efterlängtade som våra små är så blir vi supermammor allihopa här Skrattande!! Hotell o flyg är ett lite jobbigt kapitel, då det eg inte går att boka så långt i förväg. Får hoppas att det löser sig, det har det ju gjort hittills :).
    Ja,mer efterlängtade barn går ju inte hitta och man får skita i vad åldern på pappret säger! GladTungan ute Vi ska också bort på semestern,hem till mamma och det tar nästan två veckor för hon bor långt bort och jag har inte varit hem på två år.

Jag tror hela tiden nåt "småttigt" ska stjälpa hela processen som t.e.x stoppad i säkerhetskontrollen eller nåt annat fånigt. Är nog lite knäpp för jag flyger aldrig! Men har det funkat så här långt ska väl resten funka,ibland undrar jag dock hur det kan verka så lätt allt på kliniken,är de så tillmötesgående jämt tro?
  • Hoppfull02

Borjade précis min mock cycle I torsdags med estradiol. Ar det nan annan som har tagit det? Jag har varldens huvud vark vilket jag i vanliga fall inte har och mar lite sma illa.

• Yrja M
    Hoppfull02 skrev 2013-06-16 00:16:03 följande:
    Borjade précis min mock cycle I torsdags med estradiol. Ar det nan annan som har tagit det? Jag har varldens huvud vark vilket jag i vanliga fall inte har och mar lite sma illa.
    Jag gjorde ingen mock cykel men jag tog estradiol (östrogen) under mitt frysförsök. Jag har för mig att jag också fick huvudvärk och mådde allmänt konstigt under de första dagarna men det gick över sen. Hur stor dos tar du och vilken sort?

Att jag frågar om sorten är för att den tjeckiska sorten "Estrofem 2 mg" innehåller ett blått färgämne E132 som man kan vara allergisk mot. Lite långsökt kanske men i alla fall..

Jag åt den svenska varianten "Femanest 2" mg och för den finns huvudvärk och illamående med som vanliga biverkningar.

Så jag tror det är helt normala biverkningar du har, men du kan ju alltid kontakta din behandlande läkare om du mår dåligt eller är orolig. 

• kaprifol66

Hoppfull - är det de blå tjeckiska tabletterna kan man även ta dem vaginalt. Jag upplevde att det var mycket bättre för huvudvärk o annat, plus att de lär tas upp av kroppen både bättre och med mindre långsiktiga biverningar. Men för guds skull, hör med läkaren! De svenska har "socker-dragé" och kan inte tas vaginalt.

• Juliette F
    Pimpinellan skrev 2013-06-14 14:04:04 följande:
    Ja,mer efterlängtade barn går ju inte hitta och man får skita i vad åldern på pappret säger! GladTungan ute Vi ska också bort på semestern,hem till mamma och det tar nästan två veckor för hon bor långt bort och jag har inte varit hem på två år.

Jag tror hela tiden nåt "småttigt" ska stjälpa hela processen som t.e.x stoppad i säkerhetskontrollen eller nåt annat fånigt. Är nog lite knäpp för jag flyger aldrig! Men har det funkat så här långt ska väl resten funka,ibland undrar jag dock hur det kan verka så lätt allt på kliniken,är de så tillmötesgående jämt tro?
    Jag var hyperstressad inför vårt ÄD 2011 då så mycket skulle klaffa. Donatorn skulle svara bra på behandlingen, min cykel skulle tajmas, slemhinnan vara av rätt tjocklek, flyg och hotell skulle fixas med kort varsel, mannens klinikbesök för sitt "bidrag" tajmas, han sen hem samma dag osv. Ensam väntan för mig i fem dagar på embyor..rätt knäckande faktiskt. Man fick ringa en gång varje dag för att höra hur embryorna artade sig. För varje dag hade något dött.. vi hade 7 från början, blev bara två kvar på dag 5 så det kändes väl så där efter allt slit att inget tog sig, och inget fanns över till frysen Obestämd.

Denna gång har jag lovat mig själv att slappna av och sluta bekymra mig så mycket över sånt jag inte kan påverka.  
  • Hoppfull02

Jag tar den Danska varianten Ostradiol DLF 2mg, en om dagen och senare 2 om dagen. Jag hade kvar sen min IVF. Det kanns battre nu sa det tar nog lite tid att vanja sig.
    Vi ska till Brno I mitten av juli. 

• 42an

Hej på er. Har nu bokat ÄD på Unica. Dock velade vi in i det sista så det är inte säkert att medicinerna hinner fram i tid. Finns  det ngn som har 2-3 Divinatabletter eller motsvarande över. Skulle bli grymt tacksam om ni kunde undvara dem isf. Inboxa mig gärna.

Ha en fin midsommar allihop! 

• Yrja M
    42an skrev 2013-06-20 21:09:52 följande:
    Hej på er. Har nu bokat ÄD på Unica. Dock velade vi in i det sista så det är inte säkert att medicinerna hinner fram i tid. Finns  det ngn som har 2-3 Divinatabletter eller motsvarande över. Skulle bli grymt tacksam om ni kunde undvara dem isf. Inboxa mig gärna.

Ha en fin midsommar allihop! 

Vad är det för några tabletter? Och när behöver du dem?
  • VickeV
    Hej!
    Hoppas på att någon finns kvar på denna "tråd"..?
    Jag och min make funderar efter flera misslyckade IVF i Sverige, att åka till ngn av klinikerna i Tjeckien för ÄD. Jag har bara så svårt att välja klinik... Är Reprofit och Reprogenisis olika kliniker eller samma? Är det ngn som har koll på några skillnder mellan klinikerna vad gäller tekniker, väntetider, sucess rate etc?!

Så tacksam för svar från någon som har egen erfarenhet!
  • Pimpinellan

Reprofit och Reprogenesis är absolut två olika kliniker! Ligger däremot på samma gata,varit på den ena,inboxa om du vill veta mer.

• Juliette F
    kaprifol66 skrev 2013-02-25 02:38:27 följande:
    Vi var i Tjeckien för ÄD. Det lyckades på 4e behandlingen. MEN... de 3 första (två ET och 1 FET) gjorde vi på en klinik som inte var att lita på (lång historia). Bytte klinik och det satt direkt. Har dessutom 2 embryon kvar i frysen.
    Det där m procenten är lurigt. Är det plus på stickan, gravid vid 12veckor eller "take-home-baby-rate"? Jag skulle väl säga att plus på stickan väl ligger på 50-60% chans vid en bra klinik. De som hävdar högre siffror är där nåt lurt med vill jag påstå. Antingen sätter de in på tok för många embryon eller ljuger de om statistiken.

Vill bara tillägga att numera använder många kliniker embryoscope, vilket sägs öka chansen med ca 10 %. Så plus på stickan kan ligga högre än 50-60 % numera, på en sådan klinik.
Svar på tråden Äggdonation i Tjeckien?