• Luella

Aktivitet för syskon på vardagar Stockholm?

Hej!

Jag har två barn (yngsta 1 år och äldsta 3,5 år) och jag undrar om någon har tips på aktiviteter i Stockholm där man kan ta med båda barnen? Jag tänkte att stora tjejen ska vara hemma från dagis 1 dag i veckan i december och nästa "termin". Men det bygger på att det finns en aktivitet som båda barnen uppskattar och som man klarar som ensam förälder.

Hittills har det varit svårt att hitta men det kanske är lättare nu när han fyller 1 år. Öppen förskola har jag kollat och där är det mest yngre barn, alltså inget för stora tjejen. Bad- och simaktiviteter fungerar inte heller för oss.

• Svar på tråden Aktivitet för syskon på vardagar Stockholm?
  • Alexi

Jag vill faktiskt ändå tipsa om Öppna förskolan. Det var det allra bästa under vår föräldraledighet med andra barnet. Vi var många föräldrar som gick dit på eftermiddagen (det var öppet 13-16 några dagar i veckan och det var då vi var där) med båda våra barn så det fanns många storasyskon i samma åldrar där när vi var där. Ena dagen var måndagar och det var min dotters lediga dag från dagis och andra dagen var torsdagar då jag hämtade henne kl 13 och vi gick direkt till ÖF, åt mellis och lekte där fram till kl 16, toppen för både mig, dottern och lillebror!

• Luella

Tack Alexi! Vilken ÖF var det? jag har kollat upp några stycken och då har man sagt att det mest är yngre barn och en på Östermalm där stora tjejen inte ens fick komma till då hon är inskriven på förskola.

Jag har hittat något som heter Buskul men syskongruppen är på lite dum tid då den slutar lite "mitt i middagen" för oss.

• Alexi
    Luella skrev 2012-11-18 20:56:16 följande:
    Tack Alexi! Vilken ÖF var det? jag har kollat upp några stycken och då har man sagt att det mest är yngre barn och en på Östermalm där stora tjejen inte ens fick komma till då hon är inskriven på förskola.

Jag har hittat något som heter Buskul men syskongruppen är på lite dum tid då den slutar lite "mitt i middagen" för oss.
    Vi bor i en förort till Stockholm och en skillnad här mot om du bor i innerstaden är ju att här har man storasyskon 15 timmar (eller som på vår förskola omvandlat till 22 timmar mot lediga lov) per vecka medan i Stockholm går väl alla storasyskon 30 timmar. Och går man varje dag 9-15 blir det ju väldigt lite tid att gå till ÖF kvar, då är ju barnen färdigstimulerade för den veckan så att säga.

Så om du skulle söka dig till förorterna är det nog skillnad där. För övrigt var det en kyrkans förskola, de är toppen, så tänk på att googla på dessa också när du söker ÖF. De är inte ett dugg religiösa om man oroar sig för det, bara en del av kyrkans barnverksamhet och drivs av kyrkan.
  • Luella
    Alexi skrev 2012-11-18 22:15:05 följande:
    Vi bor i en förort till Stockholm och en skillnad här mot om du bor i innerstaden är ju att här har man storasyskon 15 timmar (eller som på vår förskola omvandlat till 22 timmar mot lediga lov) per vecka medan i Stockholm går väl alla storasyskon 30 timmar. Och går man varje dag 9-15 blir det ju väldigt lite tid att gå till ÖF kvar, då är ju barnen färdigstimulerade för den veckan så att säga.

Så om du skulle söka dig till förorterna är det nog skillnad där. För övrigt var det en kyrkans förskola, de är toppen, så tänk på att googla på dessa också när du söker ÖF. De är inte ett dugg religiösa om man oroar sig för det, bara en del av kyrkans barnverksamhet och drivs av kyrkan.
    Ja, då kan jag tänka mig att det är skillnad. I innerstaden är det precis som du säger 30 timmar och alla är på dagis. Jag ska kolla ÖF i kyrkans regi även om jag är lite skeptisk . Tusen tack!

Men gärna fler tips också om någon fler har kul grejer på lut.
  • Luella

Jag puffar för min fråga igen och hoppas på fler kreativa idéer.

• Luella
    AnnaElizabeth skrev 2012-12-25 19:43:26 följande:
    Junibacken och Fjärilshuset?
    Tack för tips. Båda platserna är lite för stora. Stora tjejen piper iväg på nolltid medan lilla killen springer runt runt i cirklar så när man är själv är det svårt att hålla ihop dom och ha koll. Men är vi båda föräldrarna är det jättekul.

Nu har jag iaf anmält mig och barnen till Buskul. Sen hittade jag en FB-grupp som heter hemmaföräldrar.
  • hannahenenkle

Jag har ett bra tips, måla på keramik på fridhemsplan. Finns ett ställer där som heter creativity house. Testa det

• Luella
    hannahenenkle skrev 2013-04-24 13:54:36 följande:
    Jag har ett bra tips, måla på keramik på fridhemsplan. Finns ett ställer där som heter creativity house. Testa det
    Tack! Jag går förbi där ganska ofta och har funderat på att gå in. Kan man även ta med en 1,5-åring?
Svar på tråden Aktivitet för syskon på vardagar Stockholm?