jiwebe skrev 2012-11-19 18:40:58 följande:
Jag tror att jag är rädd för närhet också :/ jag blir rädd när någon kommer för nära mig likom. När det gäller kroppskontakt och när någon som gillar mig försöker bli mer än vän med mig. Då blir jag bara rädd för den personen och tycker det är läskigt. :P
Jag har pratat med någon kurator på skolan men dock pga andra skäl, men vi kom in på detta ämne då också. Kuratorn försökte säga hur vacker jag var/ge mig komplimanger. Men detta ledde bara till att jag fick ångest (tror jag) och så blev jag rädd. Ville bara springa därifrån. Tyckte att hon kom för nära mig på något sätt..
Har du funderat på om du kanske är rädd för närheten - eftersom du aldrig har upplevt den förut ?
Nu vet jag ej om du haft några relationer med andra människor där närhet varit en del av det hela - dvs. partnerrelationer! När jag själv var lite yngre än du, typ 12-13 så avskydde jag verkligen killar ... jag trodde att de bara var ute efter att mobba mig och att de bara ville mig ont. När jag blev 14-15 började jag bli mer intresserad av killar - men jag fattade inte deras sätt att få kontakt med mig. Allt retande, alla närmanden, alla sätt att söka kontakt på - tog jag som MOBBNING.
Vet du varför jag gjorde detta ?
Jo - för jag tyckte inte alls bra om mig själv ... Jag såg mest "fulhet" i mig själv som person, och eftersom jag var så sjukt inbiten i min åsikt - så trodde jag att de andra såg mig på samma sätt.
SANNINGEN är dock att
din åsikt, inte är alla andras åsikt. Bara för DU ej tycker om dig själv - så betyder det inte att alla håller med dig. Det finns oändligt många människor som kommer se dig som vacker under din livstid, så det kan vara bra för dig att veta att din egen åsikt - inte är alla andras åsikt per automatik, som sagt.
Om du fått höra att du är vacker/söt av andra, eller en trevlig och väldigt angenäm person - så kan det vara bra för dig att öppna upp dig för att folk faktiskt KAN tycka det om dig!
Om andra tycker att du är snygg - så kanske du inte är så ful som du själv vill tro ?
Om andra tycker att du är en schysst person - så kanske du inte är så dålig/otrevlig som du själv kanske tror ?
Jag har varit på ungefär samma ställe där du är nu - och det som hjälpte mig var att TESTA mig fram, gällande det jag inte gillade!
Om du är missnöjd med ditt utseende (jag uppfattar det så pga. dina svar) så är det ingen som tvingar dig att fortsätta ha samma frisyr/kläder/smink. Du är fri att ändra på dig om du inte trivs som du är nu!
Jag själv saboterade mitt hår totalt tills det kändes fint för mig, jag bytte klädstil tills det kändes bra och jag började lyssna på musik som fick mig att må bra.
Testa att göra annorlunda, som sagt. Trivs man med det yttre bättre, så tycker jag själv det är lättare att trivas med det inre. När man inte känner sig ful mera så har man mer rum att förstå varför andra tycker man är attraktiv/vänlig/en bra människa eller vad det nu kan tänkas vara.